ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με νέες ανατιμήσεις σε είδη πρώτης ανάγκης στα ράφια των σούπερ μάρκετ αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωποι από τον Ιανουάριο οι καταναλωτές καθώς το αυξημένο κόστος ενέργειας, τα υψηλά μεταφορικά και η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, πιέζουν ασφυκτικά τις επιχειρήσεις.
Στελέχη του κλάδου σημειώνουν χαρακτηριστικά στο mononews πως όλο το προηγούμενο διάστημα οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου απορρόφησαν το μεγαλύτερο ποσοστό από το αυξημένο κόστος και «κράτησαν», όσο ήταν δυνατό, τις τιμές σε μία σειρά από προϊόντα, ώστε να μη φτάσουν αυξημένες στο ράφι.
Πλέον όμως και όσο οι πιέσεις συνεχίζονται, όπως επισημαίνουν, θα αναγκαστούν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις με τις οποίες επιβαρύνονται, στην τελική τιμή και κατά συνέπεια στους καταναλωτές. Με την ελπίδα, ότι έως το προσεχές Πάσχα, η κατάσταση θα εξομαλύνεται σταδιακά.
Αυξήσεις έως και 18% στα νέα τιμολόγια των προμηθευτών
Ήδη στα τιμολόγια που στέλνουν οι προμηθευτές προς τις επιχειρήσεις, οι τιμές εμφανίζονται αυξημένες έως και κατά 18%, σε βασικά προϊόντα διατροφής. Με τις επιχειρήσεις στη συνέχεια, παραλαμβάνοντας τα, να διαμορφώνουν την τελική τιμή στο ράφι.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το mononews, στα νέα τιμολόγια των προμηθευτών για τις αρχές Ιανουαρίου, οι ανατιμήσεις στα παρακάτω προϊόντα κυμαίνονται:
- Ζυμαρικά: 10% έως 18%
- Ελαιόλαδα- σπορέλαια: 12% – 14%
- Γιαούρτια: 10%-12%
- Corn Flakes: 9%
- Τυροκομικά: 7%-8%
- Χυμοί: 5%-10%
- Ρύζια – όσπρια: 5%-6%
- Γάλα: 5%
Με τις επιχειρήσεις να τονίζουν ότι δεν μπορούν να απορροφήσουν άλλες ανατιμήσεις, γίνεται σαφές ότι από τον επόμενο μήνα οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν εάν όχι με το σύνολο, με ένα σημαντικό ποσοστό από τις παραπάνω αυξήσεις.
Είναι χαρακτηριστικό επίσης ότι, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, η ταχύτητα με την οποία αλλάζουν οι τιμές στις μεταφορές, τις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας είναι τόσο ραγδαία που δεν είναι σε θέση να κάνουν ασφαλείς προβλέψεις σχετικά με το πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση ακόμη και στο άμεσο μέλλον.
Υπάρχουν δε προϊόντα, στα οποία οι επιχειρήσεις πέραν του αυξημένου κόστους της ενέργειας και των μεταφορικών έχουν να αντιμετωπίσουν επιπλέον και τις συνέπειες από την κλιματική αλλαγή. Όπως για παράδειγμα, στα αλιευτικά προϊόντα αλλά και στον καφέ.
Στο 1/3 οι προωθητικές ενέργειες σε σχέση με πέρσι
Παράλληλα τα σούπερ μάρκετ σε μία προσπάθεια να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις ισχυρές πιέσεις που δέχονται, έχουν μειώσει σταδιακά από το καλοκαίρι τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές προς τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αυτή τη στιγμή οι επιχειρήσεις προχωρούν μόλις στο 1/3 των προσφορών που έκαναν σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι.
Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές φαίνεται ότι στρέφονται σε σημαντικό ποσοστό προς τα προϊόντα ιδιωτικές ετικέτας. Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen IQ σχεδόν οι μισοί εμφανίζονται διατεθειμένοι να αλλάξουν τη μάρκα του προϊόντος που αγόραζαν εάν παρατηρήσουν αύξηση της τιμής ενώ σε ποσοστό 42% επιλέγουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά, ανεξάρτητα από το brand που επέλεγαν.
Διαβάστε επίσης:
Σούπερ μάρκετ: Γιατί εμφανίζουν πτώση στις πωλήσεις τους
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike