Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Σούπερ μάρκετ: Μάχη με τις προσφορές για να κρατηθεί η κατανάλωση

Σούπερ μάρκετ

Σε μάχη εκπτώσεων και προσφορών έχουν επιδοθεί σούπερ μάρκετ και βιομηχανία για να κρατηθεί η κατανάλωση. Με την ακρίβεια στα τρόφιμα να παραμένει και τις ανατιμήσεις να μην έχουν τέλος, η συρρίκνωση του όγκου πωλήσεων και η στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μόνιμα χαρακτηριστικά.

Στο πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία ερευνών αγοράς NielseniQ, η πληθωριστική ανάπτυξη συνεχίζεται με την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να εμφανίζει θετικές επιδόσεις σε αξία στο +8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Περισσότερα λεφτά στα ταμεία λόγω ανατιμήσεων

Ο τζίρος των ταχυκίνητων προϊόντων, με βάση στα ίδια στοιχεία, τα οποία σημειωτέον για πρώτη φορά περιλαμβάνουν και τη Lidl, έφτασε στα 6,278 δισεκ. ευρώ με τα σούπερ μάρκετ να βάζουν στα ταμεία τους 501 εκατ. ευρώ περισσότερα από το πρώτο εξάμηνο το 2022.

Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%. Την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα.

Η εικόνα γίνεται αντιστρόφως ανάλογη όταν εξετάσει κανείς τις πωλήσεις σε όγκο. Μέχρι τις 18 Ιουνίου το σύνολο των πωλήσεων σε όγκο είναι στο -2,5% γεγονός που καταδεικνύει ότι η κατανάλωση περιορίζεται.

Σε προσφορά 7/10 προϊόντα

Σούπερ μάρκετ και προμηθευτές σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον επιχειρούν να στήσουν ανάχωμα με προωθητικές ενέργειες που δεν έχουν προηγούμενο. Με βάση τις μετρήσεις της NielseniQ στο πρώτο εξάμηνο επτά στα δέκα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν σε προσφορά.

Αλλωστε και η καταναλωτική συμπεριφορά οδηγεί τις επιχειρήσεις σε ένα νέο μοντέλο. Οι ανταγωνιστικές τιμές, οι προσφορές και η μεγάλη ποικιλία προϊόντων προτεραιοποιούνται από τους καταναλωτές ως τα πιο σημαντικά για να κάνουν τις αγορές τους από ένα κατάστημα.

Αναβάθμιση των οικονομικών κριτηρίων από τους καταναλωτές

Η αναβάθμιση των οικονομικών κριτηρίων ως υψηλής σπουδαιότητας για τις επιλογές των καταναλωτών, που προκύπτει από πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών,  αποτελεί το νέο μοτίβο στη συμπεριφορά των καταναλωτών, που προέκυψε από την ανάγκη των πληθωριστικών πιέσεων και των ανατιμήσεων και ήρθε για να μείνει.

Οι καταναλωτές κρατούν μικρότερο καλάθι και κάνουν πιο συχνές επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ. Συγκρίνουν τις τιμές και δεν διστάζουν να αλλάξουν σούπερ μάρκετ για να ψωνίσουν φθηνότερα. Με βάση στοιχεία της Circana (πρώην IRI), το 34% των καταναλωτών στην Ευρώπη κατευθύνεται σε άλλο σούπερ μάρκετ αν το brand που θέλει δεν είναι σε προσφορά. Και ένα 41% αλλάζει αν το συνολικό καλάθι δεν έχει αρκετές προσφορές.

Θολός ο ορίζοντας αποκλιμάκωσης των τιμών

Πάντως προς το παρόν η ακρίβεια στα τρόφιμα, παρά το γεγονός ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα με τον ορίζοντα αποκλιμάκωσης να είναι θολός.

Στις 8 Αυγούστου αναμένονται τα νέα στοιχεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή όπου αναμένεται να αποτυπωθεί το κλίμα των τιμών, για τον Ιούλιο, ειδικά στον κλάδο διατροφής, που είναι και αυτός που συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον.

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της  Eurostat, τα οποία συνήθως αποτελούν πρόκριμα για το τι θα ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ ο πληθωρισμός εκτιμάται ότι έχει φτάσει στο 3,4% σε ετήσια βάση, από 2,8% έναν μήνα πριν και από 1,8% τον Ιούνιο.

Σε σχέση, δε, με την πορεία του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, σε επιμέρους κατηγορίες, τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός αναμένεται να έχουν τη μεγαλύτερη ετήσια άνοδο τον Ιούλιο (10,8%, έναντι 11,6% τον Ιούνιο), ακολουθούμενα από τις υπηρεσίες (5,6%, έναντι 5,4% τον Ιούνιο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (5,0%, έναντι 5,5% τον Ιούνιο) και την ενέργεια (-6,1%, έναντι -5,6% τον Ιούνιο).

Σε  ό,τι αφορά τα τρόφιμα με βάση τα τελευταία στοιχεία που αφορούν στον Ιούνιο ο πληθωρισμός έτρεξε με 12,2% έναντι 11,6% του Μαΐου.

Στο +11,1% οι ανατιμήσεις από την αρχή του χρόνου

Η ίδια σχεδόν εικόνα αποτυπώνεται και στα στοιχεία της NielseniQ για την πορεία των τιμών στα ταχυκίνητα προϊόντα.

Επικεντρώνοντας την ανάλυση των διαθέσιμων δεδομένων στο κομμάτι της εξέλιξης των τιμών, μετά από την αύξηση ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο +13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα  και ειδικότερα στο +11,1%, το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου.

Διαβάστε επίσης:

Η νέα συνταγή κερδοφορίας για τις γαλακτοβιομηχανίες

Μπισκότα Παπαδοπούλου: Έσπασε το φράγμα των 200 εκατ. ευρώ – Παρουσία σε 67 χώρες

Χατζηδάκης: Επενδυτική βαθμίδα σημαίνει διευκόλυνση των επενδύσεων και νέες θέσεις εργασίας