«Αναγκαστικά, είμαστε όλοι omnichanell» είπε την Πέμπτη το βράδυ μιλώντας σε πάνελ στο φόρουμ των Δελφών, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος  της Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο επικεφαλής της τρίτης μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ κάνει αρνητικό σχολιασμό για το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων. Και φυσικά δεν είναι ο μοναδικός.

Είναι κοινό… μυστικό στην οργανωμένη αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων, που δραστηριοποιούνται όλοι οι μεγάλοι παίκτες, πλην της Lidl, που αποτελεί πρακτική της, και του Γαλαξία, που είναι έτοιμος ωστόσο να κάνει το βήμα, ότι από τις διαδικτυακές πωλήσεις ουδείς κερδίζει.

1

Αυξάνονται οι παραγγελίες, αυξάνεται το κόστος διανομής

Και οι διαδικτυακές πωλήσεις, ήρθαν για να μείνουν προκαλώντας «πονοκέφαλο» στους Έλληνες λιανέμπορους που βλέπουν να διογκώνονται οι πωλήσεις αλλά και τα αυξημένα κόστη που συνεπάγεται, η συλλογή και η διανομή των προϊόντων στους πελάτες. Με βάση τα στοιχεία της Convert  Group το πρώτο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος των online σούπερ μάρκετ – χωρίς να συμπεριλαμβάνονται στις μετρήσεις οι Q-Commerce παίκτες Box, eFood Market, Instashop, Pop Market, Rabbit & Wolt– αυξήθηκε κατά 10% στα 76 εκατ. ευρώ αύξηση είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων.

Γιατί στο καλάθι τα τεμάχια που τοποθετήθηκαν ήταν λιγότερα κατά 10%. Την ίδια ώρα αυξήθηκαν οι παραγγελίες κατά 9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Περισσότερες παραγγελίες, λιγότερα τεμάχια στο καλάθι, μεγαλύτερο κόστος για τους λιανέμπορους.

Η Τesco, ο  βρετανικός πολυεθνικός κολοσσός με 1,1 εκατ. παραγγελίες την εβδομάδα και τζίρο από το ψηφιακό κανάλι άνω των 5,5 δισ. λιρών το 2022 προκάλεσε τεράστιες αντιδράσεις στους προμηθευτές όταν τον περασμένο μήνα επιχείρησε να επιβάλλει χρεώσεις προκειμένου να καλύψει μέρος από το αυξημένο λειτουργικό κόστος για τις online πωλήσεις και παραδόσεις.  Και αφού αυτό δεν πέρασε η Tesco από  την 1η Μαΐου αυξάνει τις χρεώσεις για το home delivery, το οποίο σημειωτέον, δεν είναι δωρεάν όπως και για τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ.

Στην ελληνική αγορά, το τέλος του δωρεάν delivery είναι πολύ κοντά. Η μεγάλη πρόκληση για τις αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων είναι να διαχειριστούν ένα σημαντικό κανάλι πωλήσεων και να διατηρήσουν μια δραστηριότητα στην οποία επενδύουν όλο και περισσότερο χωρίς να μπαίνουν μέσα. Και ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτός, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς είναι να μπει τέλος στη δωρεάν διανομή, που εκ των πραγμάτων μπαίνει στο επιτακτικά στο τραπέζι.

Οι δημοφιλέστερες κατηγορίες

Με βάση τα στοιχεία της Convert για το πρώτο τρίμηνο του 2023 στις κατηγορίες των online που αυξήθηκαν σε αξία (Euro) online αγορών το πρώτο τρίμηνο του 2023 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 αναδεικνύονται οι εξής: +33% σε προϊόντα για κατοικίδια, +19% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +13% σε ποτά και αναψυκτικά, +11% σε είδη αρτοποιίας, +10% σε βρεφικά είδη, +8% σε φρέσκα τρόφιμα, +8% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +6% σε προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, ενώ τα λοιπά είδη αυξήθηκαν σε αξία (Euro) online αγορών κατά 8%.

Η πιο δημοφιλής ημέρα για τα οnline ψώνια του νοικοκυριού εξακολουθεί να είναι η Δευτέρα, αφού το 17% των συνολικών παραγγελιών γίνονται την συγκεκριμένη ημέρα. Σε παρόμοια τάση κινείται πλέον και η Παρασκευή, με το ποσοστό των συνολικών παραγγελιών να ανέρχεται αντίστοιχα σε ποσοστό περίπου 17%.

Στην τρίμηνη έκθεσή της Convert Group γίνεται ειδική αναφορά στην κατηγορία των φρέσκων τροφίμων, αφού ήταν η κατηγορία με την μεγαλύτερη συμμετοχή στην αξιακή ανάπτυξη για το 2022, με την αύξηση των σχετικών προϊόντων να ανέρχεται στο 8%. Σημειώνεται ότι η τοποθέτηση συσκευασμένων προϊόντων στα καλάθια των καταναλωτών κυμάνθηκε στα ίδια επίπεδα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Διαβάστε επίσης

Αριστοτέλης Παντελιάδης: Αναζητούμε διμερή συμβόλαια ή να αγοράσουμε αδειοδοτημένα ΑΠΕ και δεν βρίσκουμε