«Δίκοπο μαχαίρι» αποδεικνύεται η πολιτική των ατελείωτων προσφορών που εφαρμόζουν κατά κόρον τα τελευταία χρόνια λιανέμποροι και προμηθευτές. Μπορεί τα πρώτα χρόνια της κρίσης να λειτούργησε ως ανάχωμα στην κάμψη της κατανάλωσης, ωστόσο εδώ και λίγο διάστημα αρχίζει και γυρίζει «μπούμερανγκ», επιβαρύνοντας υπέρογκα τους ισολογισμούς τους.

Κάποιοι μάλιστα θεωρούν πως η κούρσα των προσφορών θα πυροδοτεί νέες ανακατατάξεις στην αγορά καθώς κάποιες αλυσίδες δεν θα αντέξουν και μοιραία θα αναζητήσουν σύμμαχο για να συνεχίσουν να λειτουργούν. Ανάμεσα σε αυτούς και κορυφαία στελέχη του χώρου, τα οποία δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο εξελίξεων στο λιανεμπόριο τροφίμων μετά και την δυναμική επανεμφάνιση των καταστημάτων του Μαρινόπουλου, λέγοντας πως τα πράγματα παραμένουν εξαιρετικά ρευστά στην αγορά και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την επόμενη μέρα…

Όπως ανέφεραν στελέχη της εταιρείας Nielsen κατά την παρουσίαση έρευνας για την πορεία των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, ήδη το 60% των προωθητικών ενεργειών είναι ζημιογόνο, και δεν αποφέρουν κέρδος ούτε στο σούπερ μάρκετ αλλά ούτε και στον προμηθευτή, λέγοντας πως αποτελούν το μεγαλύτερο πονοκέφαλο αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Λεωνίδας Βρεττάκος
Λεωνίδας Βρεττάκος. Επικεφαλής AB Βασιλόπουλος

«Η αποδοτικότητα των προσφορών δεν είναι αυτή που θα ήθελαν οι λιανέμποροι…», σημείωσαν χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως μόλις το 16% των προσφορών είναι επωφελείς για τα δυο μέρη.

Τον προβληματισμό του για την χρησιμότητα των προσφορών εξέφρασε πρόσφατα και ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Λεωνίδας Βρεττάκος λέγοντας πως είναι εξαιρετικά κοστοβόρες και δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα. Παραδέχθηκε μάλιστα πως είναι μια κατάσταση που πρέπει να αλλάξει, καθώς όπως είπε «δεν πρέπει να έρχονται οι πελάτες στα σούπερ μάρκετ μόνο για τις προσφορές»,

Εκτός από τις επιπτώσεις στην κερδοφορία, οι προσφορές έχουν αρνητικές συνέπειες και στην πιστότητα των καταναλωτών σε μάρκες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές, όπως λένε τα στελέχη της Nielsen εκπαιδεύτηκαν να αγοράζουν με βασικό κριτήριο τη τιμή, βάζοντας σε δεύτερη και τρίτη μοίρα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά.

 

Είναι ενδεικτικό πως μόλις το 4% όσων συμμετείχαν σε πρόσφατη έρευνα της Nielsen δηλώνει πιστότητα σε μια μάρκα ή μια αλυσίδα. Αντίθετα, η πλειονότητά τους δηλώνουν διατεθειμένοι να αλλάξουν την επιλογή τους, εάν βρουν κάποιο άλλο προϊόν ή κατάστημα που έχει πιο οικονομική τιμή. «Η ζημιά έγινε… δεν υπάρχει πλέον πιστότητα», ανέφεραν τα στελέχη της εταιρείας ερευνών. Στην Ευρώπη, όπως είπαν, οι προσφορές λειτουργούν ως επιβράβευση και σε μεγάλο βαθμό οδηγούν στην αύξηση των πωλήσεων, κάτι που δεν συμβαίνει στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Nielsen, για να αναστραφεί αυτή η εικόνα και να σταματήσουν να χάνουν λεφτά από τις προσφορές, λιανέμποροι και προμηθευτές πρέπει να ακολουθήσουν άλλο δρόμο… Τον δρόμο των «στοχευμένων προσφορών». Ο επανασχεδιασμός του χρόνου και του τρόπου προώθησης εκτιμάται πως μπορεί να επαναφέρει την ισορροπία  στην αγορά και να οδηγήσει στην απεξάρτηση των εταιρειών.

Βέβαια, οι προσφορές βοήθησαν τους προμηθευτές να «φρενάρουν» την αλματώδη ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας, η οποία απειλούσε ευθέως τα επώνυμα προϊόντα τους. Πλέον, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας έχει σταθεροποιηθεί στα επίπεδα του 25%, με πολλούς να εκτιμούν πως έχουν πιάσει ταβάνι. Να σημειωθεί πως σήμερα πάνω από το 50% των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι σε προσφορά, είτε με κάποια έκπτωση στην τιμή είτε με την δωρεάν παροχή επιπλέον ποσότητας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Σούπερ μάρκετ: Αύξηση των online αγορών-Ποιοι καταναλωτές τις προτιμούν

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τι πραγματικά συμβαίνει με τον Σκλαβενίτη και τον Μαρινόπουλο. Προς αναθεώρηση το Business plan;

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Αλλάζουν οι συσχετισμοί στο λιανεμπόριο: Ποιοι χάνουν από την «επιστροφή» του Μαρινόπουλου