ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της ελληνικής μουσικής βιομηχανίας άνοιξε πριν από λίγες ημέρες, όταν περί τα μέσα Δεκέμβρη ανακοινώθηκε η εξαγορά της ιστορικής Cobalt Music Greece από την Sony Music Entertainment, σηματοδοτώντας την επιστροφή της εταιρείας στο ελληνικό έδαφος.
Διευθύνουσα σύμβουλος της Sony διορίστηκε η πρώην CEO της Cobalt, Άννα-Μαρία Αντίππα. «Βλέπουμε τεράστιες δυνατότητες στην ελληνική αγορά, η οποία έχει πλούσια μουσική κληρονομιά και ζωντανή σύγχρονη σκηνή. Με την απόκτηση της Cobalt Music, στοχεύουμε να παρέχουμε ακόμη περισσότερες ευκαιρίες σε ντόπιους καλλιτέχνες να ευδοκιμήσουν. Υπό την ηγεσία της Άννας-Μαρίας Αντίππα, θα διατηρήσουμε την κληρονομιά της Cobalt Music, ενώ παράλληλα θα φέρουμε την ελληνική μουσική σε ένα ευρύτερο παγκόσμιο κοινό», ανέφερε ο Daniel Lieberberg, Πρόεδρος της Sony Music Continental Europe and Africa.
Μέχρι πρότινος η Sony Music δεν επένδυε στην ελληνική μουσική παραγωγή, αλλά τη διανομή της διεθνούς παραγωγής της στην Ελλάδα είχε αναλάβει από το 2019 η Panik Records. Υπενθυμίζουμε ότι το παράρτημα της Sony στην Ελλάδα ιδρύθηκε στα τέλη του 1975, με την εταιρεία να αποσύρεται από την ελληνική αγορά το καλοκαίρι του 2013, χρονιά όπου τον κατάλογο της εταιρείας ξεκίνησε να διαχειρίζεται η Feelgood Records έως και το 2019, με τη Sony Music Entertainment να συνεχίζει να υφίσταται στην Ελλάδα ως ανώνυμη εταιρεία με έδρα τον Δήμο Παπάγου – Χολαργού, ελεγχόμενη από την Sony Music Entertainment (UK) LTD, με έδρα τη Μεγάλη Βρετανία.
Με βάση τις οικονομικές καταστάσεις της ανώνυμης εταιρείας, όπως δημοσιεύτηκαν στο ΓΕΜΗ τέλη Μαρτίου του 2024, ο καθαρός κύκλος εργασιών της εταιρείας ήταν ύψουν 5.550.163,21€ έναντι των 4.850.570,98€ που ήταν την ίδια περίοδο το 2023, με το αποτέλεσμα περιόδου μετά από φόρους τον Μάρτιο του 2024 να φτάνει τις 899.563,07€, ενώ την ίδια περίοδο το 2023 έφτασε τις 658.208,27€.
Ωστόσο, ο δεύτερος μεγαλύτερος κολοσσός της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας, βλέποντας ότι ο κλάδος έχει ανακάμψει σημαντικά, αποφάσισε να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις, ανοίγοντας νέα παραρτήματα είτε συνάπτοντας σημαντικές συμφωνίες, όπως συνέβη και με το ελληνικό παράδειγμα.
Οι νέες προκλήσεις στη μουσική βιομηχανία
Ήδη, την τελευταία δεκαετία, οι δισκογραφικές εταιρείες έχουν έρθει αντιμέτωπες με πολλές προκλήσεις, αρχής γενομένης με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και ιδιαίτερα του διαδικτύου και συνεπώς της πειρατείας. Επιπλέον, μία από τις σημαντικότερες κινήσεις στον κλάδο είναι και η αναβίωση του βινυλίου, τη στιγμή που το mp3 άρχισε να κυριαρχεί και οι πωλήσεις δίσκων να φθίνουν.
Παράλληλα, η ανάπτυξη των streaming platforms (π.χ. spotify, apple music, deezer κ.λπ.) ανέδειξε νέες δυνατότητες στη μουσική παραγωγή, που αξιοποιήθηκαν πλήρως την περίοδο της πανδημίας.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του IFPI, σήμερα οι δισκογραφικές εταιρείες αποτελούν τους κυρίαρχους επενδυτές στη μουσική, με τις ετήσιες επενδύσεις στο A&R και στο μάρκετινγκ να αγγίζουν παγκοσμίως τα 7,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
Να σημειωθεί δε, ότι το 2023 τα εισοδήματα της δισκογραφικής παραγωγής έφτασαν τα 28,6 δισεκατομμύρια δολάρια εκ των οποίων τα 19,3 δισ. προέρχονται από τις πλατφόρμες streaming.
Πρόκειται για μία άνοδο ύψους 10,2%, η δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια. Πάντως όπως αντιλαμβανόμαστε από τον παραπάνω πίνακα, η δισκογραφία βιώνει μία συνεχόμενα αυξανόμενη τάση του κοινού να στρέφεται προς το διαδίκτυο, γεγονός που έχει ξεκινήσει από τα χρόνια της πανδημίας και έπειτα.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι συνδρομές στις πλαtφόρμες streaming αυξήθηκαν κατά 11,2%, ποσοστό που αποτελεί το 48,9% της παγκόσμιας αγοράς. Την ίδια ώρα, σημειώθηκε άνοδος 13,4% στα εισοδήματα που προκύπτουν από την αγορά δίσκων και βινυλίων, ενώ το ποσοστό των εισοδημάτων που προέρχεται από τα πνευματικά δικαιώματα και τον συγχρονισμό ξεπέρασε το 9,5%.
Συλλήβδην, αυτή η ευρύτερη ανάπτυξη της μουσικής βιομηχανίας παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικότερα, η Ευρώπη στον παγκόσμιο χάρτη κατατάσσεται ως η δεύτερη περιοχή με τα μεγαλύτερα έσοδα από ηχογραφημένη μουσική το 2023, σημειώνοντας αύξηση εσόδων κατά 8,9%, με το μερίδιό της να φτάνει το 28,1% των παγκόσμιων εσόδων, ξεπερνώντας τα 8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Υπό αυτό το πρίσμα, η Sony Music Entertainment, που την τελευταία δεκαετία έχει ξοδέψει περί τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια σε αποκτήσεις, έδρασε στρατηγικά, επιλέγοντας μεταξύ άλλων και την Ελλάδα για να αναπτυχθεί εκ νέου, αναζητώντας μία ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία με σημαντικό κατάλογο, όπως η Cobalt Music.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που δημοσίευσε η Cobalt Music για το έτος χρήσης 2023, ο καθαρός κύκλος εργασιών άγγιξε τα 5,840 εκατομμύρια ευρώ έναντι των 4,552 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους χρήσης. Το αποτέλεσμα της περιόδου μετά από φόρους άγγιξε το 1,202 εκατ. ευρώ έναντι των 700.049,31 ευρώ του προηγούμενου έτους.
Η ιστορία της Cobalt Music
Η ιστορία της Cobalt Music μετρά περισσότερο από μισό αιώνα, όταν τη δεκαετία του 1950, ο Νίκος Αντίππας ίδρυσε τη HELLADISC, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Phonogram, Polygram και μετέπειτα Universal Music Greece.
Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Μίκης Θεοδωράκης, Μίμης Πλέσσας, Γιάννης Μαρκόπουλος, Νίκος Πορτοκάλογλου, Δήμος Μούτσης, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Νίκος Βέρτης, Πάνος Κιάμος, Ναυσικά, Παυλίνα Βουλγαράκη κ.ά., είναι μόλις μερικά από τα ονόματα που διαθέτει στον πλούσιο κατάλογό της η εταιρεία.
Η εταιρεία μέχρι την εξαγορά της από εταιρεία συμφερόντων του Έλληνα επενδυτή και επί πολλά χρόνια υψηλόβαθμου στελέχους της διεθνούς δισκογραφίας και τέως προέδρου της Universal Music Group σε 27 χώρες, Βίκτωρα Αντύπα, γιου του Νίκου Αντίππα, την άνοιξη του 2013 λειτουργούσε ως Universal Music Greece. Η είδηση της ίδρυσης της Cobalt Music-HellaDisc στις αρχές Απριλίου του 2013 σηματοδοτούσε την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στην ελληνική μουσική βιομηχανία, με την Άννα-Μαρία Αντίππα να διορίζεται διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας που ίδρυσε ο παππούς της.
Γεννημένη το 1984, η Άννα-Μαρία Αντίππα αποφάσισε από πολύ νωρίς να ακολουθήσει τα χνάρια του πατέρα και του παππού της, αν και η πρώτη της δουλειά μόλις αποφοίτησε από το Brown University ήταν στο Μιλάνο στη Sterling International, σε μια κορυφαία εταιρεία που ειδικεύεται στη μόδα και τα είδη πολυτελείας. Στην Ελλάδα επέστρεψε το 2010, έχοντας ως όραμα να ιδρύσει μια σύγχρονη, πρωτοποριακή εταιρεία μουσικής ψυχαγωγίας και να ξεκινήσει έργα με σοβαρές δυνατότητες για διεθνή προβολή και επιτυχία.
Η εξαγορά της Cobalt Music από την Sony Music Entertainment συνάδει με το όραμα της Άννας-Μαρίας Αντίππα, με τη διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας να δηλώνει «Είναι τιμή μου να ηγούμαι της Sony Music Entertainment Greece και να είμαι μέρος αυτής της απίστευτης ευκαιρίας για τους καλλιτέχνες μας. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε την παγκόσμια πλατφόρμα της Sony Music, ενώ συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της ελληνικής μουσικής. Ανυπομονώ να προωθήσω νέες συνεργασίες, να αναπτύξω ταλέντα και να συνδέσω τους καλλιτέχνες μας με τον κόσμο».
Διαβάστε επίσης:
Χρίστος Δήμας στο mononews: Φέρνουμε νέες μειώσεις φόρων και αύξηση των αποδοχών
Αυτοβιογραφία Μέρκελ: Η ευρωζώνη, το άδειασμα στον Αλέξη Τσίπρα και ο ορισμός της ελευθερίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δικηγορικοί Σύλλογοι: Θετικό εν μέρει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη βία κατά των γυναικών
- Bloomberg: Ανοδικά ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη
- Ρωσία: Η ρωσική FSB απέτρεψε βομβιστική επίθεση στο Γεκατερίνμπουργκ, συνέλαβε τέσσερα άτομα
- Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στα δρομολόγια του τραμ Γραμμή 7 «Ασκληπιείο Βούλας – Αγ. Τριάδα Πειραιά» τα Θεοφάνεια