Ρ. Αμπντουλάγιεφ Πρόεδρος της Socar
Όλα τα γραφεία αντιπροσωπειών της στην Κεντρική Ευρώπη κλείνει τις επόμενες μέρες η Socar, σύμφωνα με πληροφορίες, ακολουθώντας τη νέα στρατηγική που είναι… να κοπεί ο,τιδήποτε κόβεται. Οι χαμηλές τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν μειώσει σημαντικά τα έσοδα της Socar, η υλοποιεί πρόγραμμα περικοπής δαπανών προκειμένου να περιορίσει τις πιέσεις που δέχεται.
Η ραγδαία μείωση της τιμής του πετρελαίου που έχει υποχωρήσει κατά 50% τους τελευταίους 18 μήνες και η προοπτική για ακόμη χαμηλότερα επίπεδα την επόμενη περίοδο, φέρνει τα πάνω κάτω στη λειτουργία των πετρελαϊκών εταιρειών, που κάνουν απεγνωσμένες κινήσεις μείωσης κόστους.
Αρνητικά επηρεάζει η πετρελαϊκή συγκυρία την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ . Αξίζει να σημειωθεί ότι η Socar έκλεισε τη συμφωνία για εξαγορά του ΔΕΣΦΑ με τιμές φυσικού αερίου στα 400 δολάρια το MBTU όταν σήμερα κυμαίνονται κάτω από τα 200 δολάρια το MBTU.
Ο συνδυασμός χαμηλής ζήτησης φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά και χαμηλών τιμών στη διεθνή αγορά δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στην ολοκλήρωση της συμφωνίας ΔΕΣΦΑ-Socar. Για αυτό εξάλλου ΤΑΙΠΕΔ και Socar συμφώνησαν να παρατείνουν για ένα εξάμηνο τη συμφωνία αγοραπωλησίας (SPA) που υπέγραψαν τον Αύγουστο του 2013 και έληγε στις 21 Δεκεμβρίου 2015.
Η αναβολή αυτή είναι αναγκαία ως αποτέλεσμα του αδιεξόδου που προέκυψε στις διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους αγοραστές (ιταλική Snam και τη βελγικής Fluxys, και την ισπανική Enagas) του 17% που θα πρέπει να παραχωρήσει η Socar, προκειμένου να δώσει το «πράσινο φως» ολοκλήρωσης της συμφωνίας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Όπως είχε δηλώσει ο Πρόεδρος της Ρ. Αμπντουλάγιεφ «Η ιταλική εταιρεία Snam μας προσέγγισε με στόχο την αγορά μεριδίου της ΔΕΣΦΑ” ενώ εκτιμούσε ότι μία τέτοια συμφωνία μπορεί να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2015.
Όμως, τελικά οι καθυστερήσεις είναι μεγαλύτερες καθώς ο καθορισμός των νέων τιμολογίων χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου καθυστερεί γιατί τα στοιχεία κοστολογίου που έχει καταθέσει ο ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΕ οδηγούν σε αυξήσεις της τάξης του 40% στα τέλη δικτύου, κάτι που δεν επιθυμεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Σημειώνεται ωστόσο ότι η Socar έχει συναρτήσει την προσφορά των 400 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ με απόδοση κεφαλαίων της τάξης του 11%, την οποία δεν μπορεί να εγγυηθεί ο ΔΕΣΦΑ χωρίς αύξηση των τελών. Το μπαλάκι πέφτει και πάλι στον υπουργό Περιβάλλοντος Πάνο Σκουρλέτη που θα πρέπει να προσδιορίσει τα τιμολόγια για να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Αζέρων και Ευρωπαίων επενδυτών για το τίμημα που θα πρέπει να καταβάλουν προκειμένου να εξαγοράσουν το 17% του ΔΕΣΦΑ….