ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την απο-ρωσοποίηση της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου εύχεται το υπουργείο Ενέργειας που βλέπει ως ευκαιρία την κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Βουλγαρίας και Ρωσίας.
Μάλιστα, ο υπουργός Ενέργειας τόνισε χθες ότι χωρίς ρωσικό αέριο, εκτός από το ότι θα είμαστε σύμφωνοι με την ευρωπαϊκή πολιτική, θα μειωθεί το κόστος για την Πολιτεία που θα έχει περισσότερα για επιδοτήσεις.
Σημείωσε ότι ενώ το ρωσικό αέριο η Ευρώπη επιδιώκει να το περιορίσει και στην Ευρώπη έχει μειωθεί από το 40%της αγοράς στο 9% στην Ελλάδα το ποσοστό του παραμένει υψηλό στο μίγμα της αγοράς (εκτιμάται από 40-50% της αγοράς).
Το ενδεχόμενο διακοπής των ροών από την Gazprom, προκύπτει, αν ο νόμος που επέβαλε η Βουλγαρία για φόρος διέλευσης αερίου 10 ευρώ/MWh, και ακόμη αξιολογείται από την Κομισιόν, εγκριθεί και τεθεί σε ισχύ.
Τότε η Gazprom αν αρνηθεί να πληρώσει και η Βουλγαρία δεν της επιτρέψει την μεταφορά φυσικού αερίου, δεν θα έχουμε πρόβλημα, αφού η κατάσταση που θα δημιουργηθεί μπορεί να απαλλάξει τον εθνικό προϋπολογισμό από υψηλά κόστη, άφησε να εννοηθεί χθες ο υπουργός Ενέργειας, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Η βαριά σύμβαση ΔΕΠΑ – Gazprom
Από τις τρεις εταιρείες που εισάγουν ρωσικό αέριο στην Ελλάδα, Prometheus Gas, Mytilineos και ΔΕΠΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, την πιο ακριβή σύμβαση την πληρώνει η ΔΕΠΑ, η οποία για να πετύχει καλύτερες τιμές δημιουργεί ένα μίγμα με φυσικό αέριο φθηνότερο, από τον αγωγό TAP και από LNG.
Ωστόσο, στο τέλος του χρόνου, η ΔΕΠΑ αναγκάζεται να πληρώσει το σύνολο της ποσότητας της σύμβασης που έχει, δηλαδή 2 bcm το έτος, σύμφωνα με τη ρήτρα take or pay που έχει υπογράψει, ενώ η σύμβασή της έχει διάρκεια μέχρι το 2026.
Η ρήτρα αυτή, καθώς και οι υψηλές τιμές (που προκύπτουν από ένα τύπο που λαμβάνει υπόψιν και τις τιμές πετρελαίου), την περίοδο αυτή επιχειρείται να αναθεωρηθούν καθώς ΔΕΠΑ και Gazprom είναι σε διαπραγματεύσεις.
Κατά πληροφορίες, το κόστος της ρήτρας ήταν 150 εκ. ευρώ το 2022 και αναμένεται στα 300 εκ. ευρώ το 2023.
Αν λοιπόν, με ευθύνη της Gazprom, αν δηλαδή επειδή δεν πληρώνει το φόρο στη Βουλγαρία, διακοπεί η ροή ρωσικού φυσικού αερίου, προς την Ελλάδα, το συνολικό κόστος για τη χώρα θα είναι μικρότερο και όχι μεγαλύτερο, σύμφωνα με τον υπουργό.
Το take or pay επιβαρύνει τον προϋπολογισμό
Ειδικότερα, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των δημοσιογράφων ο υπουργός είπε:
«Το θέμα του φόρου της Βουλγαρίας, είναι ένα σύνθετο θέμα που μεταξύ άλλων αφορά τη διαπραγμάτευση της ΔΕΠΑ και της Gazprom που είναι σε εξέλιξη για τον επόμενο χρόνο και θα μπορούμε να πούμε περισσότερα για το τι θα κάνουμε για αυτό το θέμα όταν αυτή η διαπραγμάτευση προχωρήσει.
Το θέμα είναι σύνθετο γιατί υπάρχει και η ευρωπαϊκή πολιτική που θέλει να μειώσει τη συμμετοχή του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη. Αν το ρωσικό αέριο κοπεί, η τιμή του LNG δεν θα επηρεαστεί, αλλά αυτό που αλλάζει είναι το συνολικό κόστος εισαγωγών για τη χώρα. Αλλά σε αυτό πρέπει να υπολογίσει κανείς και το take or pay, το οποίο επιβαρύνει τη ΔΕΠΑ.
Και αυτό πρέπει να το υπολογίζουμε, γιατί ως ζημία της ΔΕΠΑ επιβαρύνει άμεσα τον κρατικό προϋπολογισμό και τελικά μειώνει τους διαθέσιμους πόρους που έχουμε ως κράτος, με τους οποίους πληρώνουμε τις επιδοτήσεις και μειώνουμε το ενεργειακό κόστος».
Σχετικά με το αν ο φόρος θα επιβαρύνει τις τιμές φυσικού αερίου είπε:
«Οι τιμές της κρατικής σύμβασης της ΔΕΠΑ, δεν μπορούν να επηρεαστούν από το βουλγαρικό φόρο γιατί η σύμβαση προβλέπει ότι δεν μπορεί να αλλάξει η τιμή με βάση φόρους που μπαίνουν. Οι τιμές άλλων προμηθευτών μπορεί να επηρεαστούν αλλά δεν ξέρω τις συμβάσεις για να μπορώ να πω αν επηρεάζονται».
Διαβάστε επίσης:
Ανοδικά ξανά το φυσικό αέριο στην Ευρώπη μετά από δύο ημέρες πτώσης
Ανδρέας Σιάμισιης (ΕΛΠΕ): Πιο κοντά το 1 GW στις ΑΠΕ- Στο μόνιτορ και το βουλγαρικό διυλιστήριο
Νέο τιμολόγιο ρεύματος: Γιατί θα είναι ελκυστικό για τον καταναλωτή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πανελλαδικές: Λήγει την Παρασκευή η προθεσμία υποβολής αίτησης συμμετοχής
- Nissan Motor: Εκτόξευση της μετοχής κατά 23,7% – Η πιθανή συγχώνευση με την Honda αλλάζει τα δεδομένα
- Στο στόχαστρο Βουρλιώτη τα funds και οι εταιρείες διαχείρισης κόκκινων δανείων
- Credit Agricole: Νέος CEO ο τραπεζικός βετεράνος Olivier Gavalda