Σκάνδαλο μεγατόνων ξέσπασε στη Γερμανία μετά την απίστευτη αποκάλυψη ότι τρεις κολοσσιαίες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν σε «αρρωστημένα» πειράματα πιθήκους και ανθρώπους, προκειμένου να διαπιστώσουν αν τα καυσαέρια των ντιζελοκινητήρων είναι επιβλαβή για τα πρωτεύοντα θηλαστικά. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους…

Στο επίκεντρο του σκανδάλου με τα «άνευ προηγουμένου» πειράματα βρίσκονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen, Daimler και BMW, ενώ ο γερμανικός Τύπος επιτίθεται δριμύτατα όχι μόνο στις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και στην ΕΕ που εμπλέκεται στο σκάνδαλο.

«Δεν ντρέπεστε κύριε Volkswagen;», γράφει στην ιστοσελίδα της η γερμανική εφημερίδα «Bild» απεικονίζοντας τον γενικό διευθυντή της αυτοκινητοβιομηχανίας ενώ σε σχετικό άρθρο της επισημαίνει ότι η χώρα της Μέρκελ όπως και η Ε.Ε φέρουν εξίσου μερίδιο ευθύνης.

«Παράλογο, αηδιαστικό, αποτρόπαιο», σχολιάζει επικριτικά το γερμανικό δίκτυo «Ν-tv» για τις μεθόδους των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Δυο από τις τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες παίρνουν αποστάσεις από το σκάνδαλο

Η Volkswagen ζήτησε «συγγνώμη» με ένα από τα διευθυντικά της στελέχη να ανακοινώνει σήμερα στην εφημερίδα «Bild» ότι σταματάει τα πειράματα σε ζώα.

Επιπλέον, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι έθεσε σε διαθεσιμότητα τον επικεφαλής του τμήματος Εξωτερικών Σχέσεων και Βιωσιμότητας Thomas Steg, μέχρι να διαλευκανθεί η υπόθεση.

Όσον αφορά τις άλλες δύο εταιρείες, Daimler και BMW, πήραν αποστάσεις από το σκάνδαλο.

«Ζητάμε συγγνώμη για το παράπτωμα και την έλλειψη ελέγχου των προσώπων. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι επιστημονικές μέθοδοι που επελέγησαν τότε ήταν λάθος. Θα ήταν καλύτερα να ολοκληρώναμε τη μελέτη από την πρώτη στιγμή, χωρίς την συγκεκριμένη δοκιμή» δήλωσε η Volkswagen.

Σε ξεχωριστή δήλωση, η Daimler ανέφερε ότι θα ξεκινήσει έρευνα σχετικά με την μελέτη που οργάνωσε η Ευρωπαϊκή Ομάδα Επιστημονικής Μελέτης Περιβάλλοντος, Υγείας και Μεταφορών (EUGT). «Πιστεύουμε ότι η χρησιμοποίηση ζώων για αυτή την μελέτη ήταν περιττή και απεχθής. Σαφώς και είμαστε αποστασιοποιημένοι από αυτή την έρευνα» δήλωσε η Daimler.

Αποστάσεις από τις δοκιμές λαμβάνει και η BMW, λέγοντας ότι δεν έχει λάβει μέρος στο σχεδιασμό και τις μεθόδους των δοκιμών. Τόνισε επίσης ότι δεν διεξάγει πειράματα σε ζώα και δεν είχε άμεσο ρόλο στη συγκεκριμένη μελέτη.

πειράματα

Πώς γίνονταν τα πειράματα

Τα πειράματα που διεξήχθησαν σε πιθήκους και ανθρώπους οι οποίοι αναγκάστηκαν να εισπνεύσουν διοξείδιο του αζώτου- ένα τοξικό αέριο που περιέχεται στις εκπομπές των εξατμίσεων- πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό ενός ευρωπαϊκού ομίλου, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «Stuttgarter Zeitung».

Οι ενέργειες αυτές έγιναν στο πλαίσιο έρευνας για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Ομίλου Έρευνας για το Περιβάλλον και την Υγεία στο τομέα των Μεταφορών «EUGT», σύμφωνα με έκθεση του ίδιου του ινστιτούτου που δημοσιοποίησαν οι εφημερίδες «Stuttgarter Zeitung» και «Süddeutsche Zeitung».

BMW
Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα,το ινστιτούτο που είχαν ιδρύσει οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες VW, Daimler και BMW χρηματοδότησε μία «σύντομη έρευνα εισπνοής με διοξείδιο του αζώτου (NO2) σε υγιείς ανθρώπους».

Με βάση την επίμαχη έκθεση του ευρωπαικού ομίλου, σε ένα ινστιτούτο της Πανεπιστημιακής Κλινικής του Άαχεν, 25 υγιέστατα άτομα υποβλήθηκαν σε εξέταση αφού είχαν προηγουμένως εισπνεύσει για πολλές ώρες διαφορετικές ποσότητες της βλαβερής ουσίας, η οποία εμπεριέχεται στα καυσαέρια των αυτοκινήτων. Κατά την εκτίμηση του EUGT, από την έρευνα δεν διαπιστώθηκε κάποια αρνητική επίδραση στα άτομα που συμμετείχαν στο πείραμα. Ο διευθυντής του ινστιτούτου Τόμας Κράους δήλωσε ότι τα πειράματα δεν είχαν καμία σχέση με το σκάνδαλο ντίζελ που έπληξε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία VW, αλλά έγινε πολύ πριν από αυτό και αφορούσε στα επιτρεπόμενα όρια διοξειδίου του αζώτου στο χώρο εργασίας. Επειδή το όριο είχε μειωθεί και δεν υπήρχαν έρευνες σε ανθρώπους, αποφασίστηκε να υποβληθούν σε πειράματα 25 υγιείς άνθρωποι εισπνέοντας ποσότητες κάτω από το επιτρεπόμενο όριο για χώρους εργασίας. Σύμφωνα με τον Τόμας Κράους, η Επιτροπή Βιοηθικής είχε θεωρήσει αποδεκτή την επίμαχη έρευνα.

Ο Ευρωπαικός ‘Ομιλος «EUGT» ιδρύθηκε το 2007 ως ανεξάρτητο ερευνητικό ινστιτούτο και έκλεισε το καλοκαίρι του 2017. Εκτός από τη VW, στη χρηματοδότησή του εμπλέκονται η Daimler, η BMW και η Bosch.

volkswagen

Η γερμανική κυβέρνηση καταδικάζει τα αμφιλεγόμενα πειράματα – Έξω φρενών η καγκελάριος

Η Άγκελα Μέρκελ καταδίκασε τα επίμαχα πειράματα ζητώντας διαλεύκανση της υπόθεσης.

«Αυτά τα τεστ σε πιθήκους ή ακόμη και σε ανθρώπους είναι αδικαιολόγητα από ηθική άποψη», τόνισε ο Γερμανός κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέφεν Ζάιμπερτ.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες οφείλουν να περιορίζουν διαρκώς τις βλαβερές εκπομπές. Οφείλουν να τηρούν τα επιτρεπόμενα όρια και δεν επιτρέπεται να αποδεικνύουν με τη βοήθεια πιθήκων ή μάλιστα ανθρώπων ότι οι ρύποι είναι δήθεν μη επιβλαβείς», επισήμανε.

Άμεση και καταδικαστική ήταν και η αντίδραση των γερμανικών υπουργείων Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Η Γερμανίδα υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντριξ τόνισε ότι, εκτός από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, το ρόλο και τις ευθύνες της καλείται να διευκρινίσει και η επιστήμη. Όπως δήλωσε, το διοξείδιο του αζώτου βλάπτει την ανθρώπινη υγεία και αυτό έχει αποδειχθεί επαρκώς. Εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Υγείας τόνισε μάλιστα ότι υπάρχουν «αυστηρά κριτήρια» σε ότι αφορά τα πειράματα σε ζώα και ανθρώπους και αυτά βέβαια ισχύουν μόνο στους τομείς των ιατρικών σκευασμάτων και ιατρικών προϊόντων.

Η VW πάντως έχει ήδη ζητήσει συγγνώμη για ένα πείραμα στις ΗΠΑ, κατά το οποίο πίθηκοι είχαν αναγκαστεί να εισπνέουν επί ώρες καυσαέρια με στόχο να αποδειχθεί ότι χάρη στο σύστημα καθαρισμού των ρύπων ο βαθμός επιβάρυνσης από τις επιβλαβείς εκπομπές των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έχει μειωθεί σημαντικά και ως εκ τούτου τα οχήματα αυτά δεν πλήττουν την υγεία.

αυτοκινητοβιομηχανία

Μετά την ανακοίνωση των αμφιλεγόμενων δοκιμών καυσαερίων ντίζελ με πιθήκους, η Volkswagen ανακοίνωσε ότι θα εγκαταλείψει τις δοκιμές σε ζώα. «Θέλουμε να είναι αποκλείει τις δοκιμές σε ζώα στο μέλλον. Έτσι ώστε να μην ξανασυμβεί αυτό », υπογράμμισε ο Γενικός Διευθυντής της VW, Τόμας Στεγκ στην εφημερίδα «Bild».

Νωρίτερα, ο διευθύνων σύμβουλος της VW,Ματίας Μίλερ είχε περιγράψει τις δοκιμές ως απαράδεκτες.

«Η πρακτική που ασκείται από την EUGT με βάση τις αμερικανικές μεθόδους ήταν λάθος, ανήθικη και αποκρουστική», τόνισε.

Το κόμμα των Πρασίνων πάει το θέμα στην Bundestag

Οι Γερμανοί πολιτικοί έσπευσαν να καταδικάσουν δριμύτατα τις δοκιμές καυσαερίων με το σκάνδαλο να φθάνει στην ομοσπονδιακή βουλή Bundestag.

«Οι δοκιμές καυσαερίων σε ζώα και ανθρώπους είναι παράλογες και αηδιαστικές»,δήλωσε το πρωτοκλασάτο στέλεχος των Πρασίνων, Χάραλντ Έμπνε επιρρίπτοντας ευθύνες στις γερμανικές αρχές.

«Καλούμε την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να πει με σαφήνεια αν ήδη γνώριζαν για τις αμφίβολες μεθόδους της βιομηχανίας αυτοκινήτων και πώς αυτά χρηματοδοτήθηκαν ακόμη και από δημόσιους πόρους», δήλωσαν και άλλα στελέχη του κόμματος.