ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Δωροεπιταγές συνολικής αξίας 55.000 ευρώ σε 1.100 νοσηλευτές τεσσάρων μεγάλων δημόσιων νοσοκομείων αναφοράς («Ευαγγελισμό», «Θριάσιο», «Σωτηρία» και «Αττικόν» για την αγορά φαγητού μοίρασε για δεύτερη φορά μέσα στην πανδημία το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα του Στέλιου Χατζηιωάννου.
«Για δεύτερη φορά φέτος λέμε ”ευχαριστώ” στους ανθρώπους που στηρίζουν το δημόσιο σύστημα υγείας στην Ελλάδα…. Τους ευχόμαστε από καρδιάς Καλά Χριστούγεννα και ένα πιο υγιές νέο έτος», δήλωσε σχετικά ο Στέλιος Χατζηιωάννου.
Κίνηση την οποία ο διεθνούς φήμης Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας είχε λίγο πολύ προαναγγείλει σε συνέντευξη που παραχώρησε πριν από περίπου ένα μήνα στο mononews.gr στο περιθώριο εκδήλωσης με τα εκπαιδευτήρια Δούκα, στα νέα γραφεία του Ιδρύματος στο Κολωνάκι.
Η φιλανθρωπία και η προσφορά στην κοινωνία σε μόνιμη βάση απασχολεί έντονα τον Sir Stelios (το 2006 έλαβε τον τίτλο του ιππότη (Sir) από την Βασίλισσα Ελισάβετ). Αφιερώνει μάλιστα πολύ χρόνο καθημερινά στις δράσεις του ιδρύματος (περίπου το 1/3 των ωρών εργασίας) και πολλά από τα κεφάλαια που κερδίζει από την επιχειρηματική του δράση.
Μια επιχειρηματική δράση που ξεκίνησε το 1995 με την ίδρυση της Easyjet. Της διάσημης πλέον αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους που έφερε την «επανάσταση» στις αεροπορικές μεταφορές της Ευρώπης, η οποία αποτέλεσε το όχημα για τη δημιουργία του πολυσχιδούς ομίλου EasyGroup.
Μάλιστα. με αφορμή τη συμπλήρωση ενός τετάρτου αιώνα λειτουργίας, η εταιρεία κυκλοφόρησε ένα επετειακό «λεύκωμα», το οποίο περιλαμβάνει σπάνιο φωτογραφικό υλικό, αλλά και άγνωστες πληροφορίες για τη «γένεση» της ιδέας δια χειρός… Στέλιου Χατζηιωάννου.
Η «γέννηση» του brand easy
Όλα άρχισαν πριν από περίπου 25 χρόνια, όταν ο ταλαντούχος επιχειρηματίας είχε την καλύτερη –όπως λέει- επιχειρηματική ιδέα της ζωής του: να ξεκινήσει μια πρωτοπόρα αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους. Κάτι που τον οδήγησε να σκεφτεί την δεύτερη καλύτερη ιδέα: να χρησιμοποιήσει την αεροπορική εταιρεία για να «χτίσει» ένα brand και στη συνέχεια να το επεκτείνει…
Άρχισε να δουλεύει πάνω σε αυτό το πλάνο το 1994. Εκείνη την εποχή ασχολείτο με την πρώτη του «startup» προσπάθεια, την ναυτιλιακή εταιρεία με την επωνυμία «Stelmar». Ένα όνομα που προήλθε από συνδυασμό του ονόματός τους και της αγγλικής λέξης για τη ναυτιλία (maritime).
Έτσι, το πρώτο όνομα που σκέφτηκε να δώσει στην αεροπορική εταιρεία ήταν το «Stelair». «Ήταν», όπως λέει, «το πρώτο του brand extension». Μέχρι που αποφάσισε πως η λέξη «easy» ήταν καλύτερο brand name από το «Stel». «Έπρεπε να αποφασίσω εάν θα έβαζα στα αεροσκάφη το όνομά μου, όπως έκανε ο Sir Freddy Laker στη δεκαετία του 1970, ή εάν θα δημιουργούσα ένα πιο εύστοχο brand με διεθνή απήχηση, όπως της Virgin», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Υπήρξαν, βέβαια, και άλλα υποψήφια ονόματα προτού τελικά καταλήξει στο easyjet… Θυμάται να κάθεται σε ένα μπαρ στα τέλη του 1994 και να γράφει διάφορα ονόματα σε μια χαρτοπετσέτα: stelair, steljet, cheapjet, affordablejet.
Ακόμη μετανιώνει που δεν κράτησε εκείνη την «ιστορική» χαρτοπετσέτα. Δεν γνώριζε τότε πόση αξία θα αποκτούσε κάποια μέρα αυτό το brand. Ευχαριστεί επίσης τον Θεό που τον βοήθησε εκείνη τη στιγμή να σκεφτεί λογικά και κυρίως όχι εγωκεντρικά. «Το όνομά μου δεν μπήκε στα αεροσκάφη, παρά μόνο στα πλοία μου», λέει χαρακτηριστικά.
Το κίνητρο και η «βαριά σκιά» του πατέρα
Ποιο ήταν το κίνητρο για να αναλάβει ένα τέτοιο εγχείρημα μόλις στα 28 χρόνια του; Δυο, όπως λέει, είναι οι απαντήσεις στο ερώτημα αυτό: πρώτον, γιατί προσπαθούσε να αποδείξει στον επιτυχημένο και αυτοδημιούργητο εφοπλιστή πατέρα του πως αξίζει και, δεύτερον, γιατί είχε κουραστεί να μην γνωρίζει ο κόσμος πώς βιοπορίζεται, κάτι που είναι σύνηθες όταν έχεις μια επιχείρηση που πουλά προϊόντα ή υπηρεσίες σε άλλες επιχειρήσεις (B2B), όπως η ναυτιλία και όχι σε καταναλωτές (B2C). Έτσι αποφάσισε να χτίσει ένα όνομα που θα το γνώριζαν όλοι.
Η ιδέα να δημιουργήσει αεροπορική εταιρεία πρωτοήρθε το καλοκαίρι του 1994, όταν γνώρισε τον Ρίτσαρντ Μπράνσον της Virgin, έναν από τους ήρωές του! Παρατήρησε καλά πώς μπορεί κάποιος να λανσάρει ευρέως δημοφιλές brand, χρησιμοποιώντας κατά κύριο λόγο μια αεροπορική εταιρεία που παράλληλα δραστηριοποιείται και σε άλλους τομείς του επιχειρείν.
Την ίδια χρονιά, όταν επισκέφθηκε το εργοστάσιο της Boeing στο Σιάτλ των ΗΠΑ έμαθε για μια πρωτοπόρo αεροπορική εταιρεία ονόματι «Southwest», με την οποία έκανε το πρώτου του οικονομικό αεροπορικό ταξίδι (ο ιδρυτής της Southwest, Χερμπ Κέλεχερ, είναι ένα ακόμη πρότυπό του).
Στο ίδιο ταξίδι, διανυκτέρευσε για πρώτη φορά στη ζωή του, σε ξενοδοχείου χαμηλού κόστους στην Ατλάντα (θεωρεί πως ήταν το Motel 6) και παράλληλα επισκέφθηκε μια ακόμη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, την «Valujet».
Εκείνη τη στιγμή, συνειδητοποίησε πως θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν όμιλο επιχειρήσεων χαμηλού κόστους υπό την ομπρέλα ενός κοινού brand, ο οποίος θα περιλαμβάνει από μια αεροπορική εταιρεία έως μια ξενοδοχειακή επιχείρηση. Πίστεψε πως ένα επιχειρηματικό μοντέλο βασισμένο στην παροχή υπηρεσιών χαμηλού κόστους θα είχε επιτυχία και στην Ευρώπη (όχι μόνο στις ΗΠΑ). Έστω κι αν ο ίδιος είχε συνηθίσει σε έναν διαφορετικό τρόπο ζωής.
Η «τρελή ιδέα» και το Hotel de Paris στο Μονακό Καταλυτικό ρόλο βέβαια στην όλη προσπάθεια έπαιξε ο εύρωστος οικονομικά πατέρας του, ο οποίος δεν δίστασε να στηρίξει το τολμηρό εγχείρημα του γιού. «Ήμουν τυχερός γιατί είχε έναν πλούσιο πατέρα που μου παρείχε τα αρχικά κεφάλαια, όταν ήμουν μόλις 28 χρονών. Κανένας άλλος δεν θα χρηματοδοτούσε μια τόσο τρελή επιχειρηματική ιδέα και έναν τόσο νέο επιχειρηματία», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Sir Stelios αναπολώντας εκείνες τις στιγμές. Εκμυστηρεύτηκε την ιδέα στον πατέρα του στη διάρκεια ενός επιχειρηματικού γεύματος στο διάσημο ξενοδοχείο του Μονακό, Hotel de Paris.
Ο αείμνηστος εφοπλιστής, Λουκάς Χατζηιωάννου, συμφώνησε να στηρίξει το εγχείρημα του γιού του, βάζοντας χρήματα για λογαριασμό όλη της οικογένειας (Για αυτό ο αδερφός του, Πόλυς Χατζηιωάννου αλλά και η αδελφή του, Κλέλια, είναι βασικοί μέτοχοι του Easyjet). «Η γένεση ενός value for money brand μέσα στο πολυτελές περιβάλλον του Hotel de Paris στο Μονακό ήταν η μεγαλύτερη ειρωνεία της ζωής μου», επισημαίνει ο ίδιος στο λεύκωμα.
Εικοσιπέντε χρόνια μετά από εκείνη την μέρα κατάφερε και με το παραπάνω να υλοποιήσει το όνειρό του. Όχι μόνο απολαμβάνει ευρείας αναγνώρισης αλλά έχει πετύχει να ξεφύγει από τη «σκιά του πατέρα του», έχοντας διανύσει τη δική του επιτυχημένη πορεία στο στίβο του επιχειρείν.
«Μηχανή»… σταθερών εσόδων
Σήμερα, το easyGroup, το οποίο έχει κατοχυρώσει περισσότερα από 1.150 trademarks και πάνω από 4.200 internet domains, έχει σταθερά έσοδα από τα δικαιώματα χρήσης του brand του, δηλαδή του σήματος easy από διάφορους επιχειρηματίες που θέλουν να αξιοποιήσουν την υψηλή αναγνωρισιμότητά του για να αναπτύξουν τη δική τους επιχειρηματική ιδέα σε διάφορους κλάδους.
Υπολογίζεται πως μόνο από τα δικαιώματα χρήσης του σήματος, τα έσοδα του EasyGroup UK την οικονομική χρήση που έληξε τον Σεπτέμβριο του 2019 ανήλθαν σε 24 εκατ. λίρες. Όχι και άσχημα για μια επιχείρηση που δεν δαπανά δικό της κεφάλαιο.
Ο Sir Stelios συνεχίζει ακόμη και σήμερα, παρά την αρνητική συγκυρία να αναζητά νέες ευκαιρίες και νέους συνεργάτες για να επεκτείνουν το brand σε όσο το δυνατόν περισσότερους τομείς.
Διαβάστε ακόμη:
easyGroup: Κερδίζει άλλη μια διαμάχη έναντι προσπάθειας υποκλοπής του εμπορικού σήματος easy
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γερμανία – επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Η κυβέρνηση Σολτς στόχος έντονων επικρίσεων
- Τουρκία: Συνετρίβη ελικόπτερο-ασθενοφόρο – 4 νεκροί
- Μαγδεμβούργο: Προφυλακίστηκε ο ύποπτος για την επίθεση στη χριστουγεννιάτικη αγορά – Το πιθανό κίνητρο
- Κυριάκος Μητσοτάκης από Σύνοδο Βορρά – Νότου: Η προστασία των συνόρων είναι αναπόσπαστο μέρος της μεταναστευτικής στρατηγικής, καθώς και μία κοινή προτεραιότητα