Συνωστισμός μεγάλων Ελλήνων και ξένων μνηστήρων παρατηρείται στον διαγωνισμό για το φορέα λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης που δημοπρατείται αυτήν την περίοδο. Πρόκειται για ένα ΣΔΙΤ, το οποίο προκηρύχθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο και το κόστος του ξεπερνά τα 290 εκατ. Ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν πηγές της Αττικό Μετρό στο mononews, το ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα αυξημένο ακόμα από χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία και η Ιαπωνία, ενώ ήδη έχει ήδη δοθεί μία παράταση για την υποβολή των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως τις 12 Δεκεμβρίου.

Προσθέτουν πως υπάρχουν πιέσεις για να δοθεί δίμηνη παράταση, καθώς στόχος των επίδοξων μνηστήρων είναι να δημιουργηθούν ισχυρές συμμαχίες για τη διεκδίκηση του έργου. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, θα γνωρίζουμε σίγουρα τα ενδιαφερόμενα σχήματα στις αρχές του επόμενου έτους και την ίδια χρονιά θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση καθώς η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης τοποθετείται στα τέλη του 2023.

Την ίδια στιγμή έχουν κλείσει τα διαδικαστικά  για ένα ακόμα μεγάλο έργο για το Μετρό  της συμπρωτεύουσας που αφορά την προμήθεια 15 νέων συρμών.

Οι μνηστήρες και το ΣΔΙΤ για τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης

Στην αφετηρία της κούρσας διεκδίκησης του ΣΔΙΤ εκτιμώμενου κόστους άνω των 290 εκατ. Ευρώ φέρονται να βρίσκονται μεγάλοι ελληνικοί Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, και Κοπελούζος, οι οποίοι επιδιώκουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους με έμπειρους χειριστές (operators) έργων Μετρό.

Ένας αρκετά σοβαρός ξένος διεκδικητής είναι η Alstom που έχει ενώσει στο παρελθόν τις δυνάμεις της με τον Όμιλο ΑΒΑΞ, ενώ αυτή την περίοδο κατασκευάζει τη γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.

Αυξημένο ενδιαφέρον υπάρχει και από τη Γερμανία, καθώς το ΣΔΙΤ φέρεται να διεκδικεί και η Siemens, η οποία διεκδικεί επίσης και τα έργα 4,5 δισ. Της ΕΡΓΟΣΕ μέσω Κοινοπραξίας που συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intakat.

Το ΣΔΙΤ εποφθαλμιούν, επίσης, και ιταλικές εταιρίες με βασικότερη την AZIENDA TRANSPORTI MILANESI (ATM), η οποία ήταν και μία εκ των δύο μνηστήρων που ζήτησε την ολιγοήμερη παράταση της προθεσμίας υποβολής των φακέλων ενδιαφέροντος.

Ισχυρή παρουσία έχει και το γαλλικό μπλοκ, καθώς στη μάχη διεκδίκησης του ΣΔΙΤ φέρεται να έχει ριχθεί η Egis και η Keolis. Επιπλέον, ένας ακόμα ξένος μνηστήρας, που είναι γνώριμος στα έργα σταθερής τροχιάς στη χώρα μας, είναι η ιαπωνέζικη Hitachi.

Τι αφορά το έργο

Οι παραπάνω διεκδικούν το ΣΔΙΤ που αφορά τη λειτουργία και τη συντήρηση των 18 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία) της επέκτασης προς Καλαμαριά (25ης Μαρτίου – Μίκρα), των σηράγγων, των σταθμών, τη λειτουργία του μετρό, το ενεργειακό κόστος αυτής και τη διαχείριση του συστήματος συλλογής κομίστρου για 11 χρόνια.

Πρόκειται για ένα καινοτόμο έργο για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς είναι η πρώτη φορά που η λειτουργία μίας γραμμής μετρό θα δοθεί σε έναν ιδιώτη. Όσον αφορά την αμοιβή του αυτή θα ανέρχεται στα 37,2 εκατ. ευρώ ανά έτος τα οποία θα προκύπτουν από τα έσοδα της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης που εκτιμάται πως θα είναι αρκετά υψηλότερα. Τα υπόλοιπα έσοδα θα αποδίδονται από την Αττικό Μετρό στο Δημόσιο.

Εάν λάβει κανείς υπόψη, μάλιστα, πως οι εκτιμήσεις για την κάλυψη της πληρωμής του αναδόχου έχουν βασιστεί στα δεδομένα του 2012, όπου η τιμή του εισιτηρίου ανερχόταν στα 0,50 ευρώ με τα έσοδα να κινούνται στα 60 εκατ. Ευρώ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, τα έσοδα αυτά αναμένεται να είναι αυξημένα καθώς πλέον οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί.

Άμεσα προς υπογραφή η σύμβαση για τους 15 νέους συρμούς

Την ίδια περίοδο που η Αττικό Μετρό βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την προθεσμία υποβολής των φακέλων για το ΣΔΙΤ λειτουργίας και συντήρησης, τρέχουν και οι διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης για την προμήθεια 15 νέων driverless συρμών για τη βασική γραμμή και την επέκταση προς Καλαμαριά με ανάδοχο την Κοινοπραξία Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ)-Hitachi.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η σύμβαση έχει πάρει το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εντός του τρέχοντος μήνα θα περάσει από τη Βουλή για να πάρει το τελικό ΟΚ και να υπογραφεί. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποκλείεται οι σχετικές υπογραφές να έχουν πέσει μέχρι τα τέλη του έτους.

Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 176 εκατ. Ευρώ που προκηρύχθηκε στα τέλη του 2021 και κλείδωσε επίσημα η Κοινοπραξία στα μέσα του περασμένου Ιουλίου. Σημειώνεται πως θα χρειαστούν 2,5 έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης για την άφιξη των νέων συρμών, επομένως τα νέα τρένα θα καταφτάσουν στο Μετρό Θεσσαλονίκης εντός του 2025.

Διαβάστε επίσης

Μετρό Αθήνας: Ποια νέα projects διαδέχονται την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά – mononewsTV

Μετρό Αθήνας: Αισιοδοξία για τη δημοπράτηση της επέκτασης προς Ίλιον το φθινόπωρο- Ποιες άλλες επεκτάσεις δρομολογούνται