Την πρότασή της  ετοιμάζεται να καταθέσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και Αποβλήτων (ΡΑΑΕΥ), στο Υπουργείο Ενέργειας, σχετικά με την αναθεώρηση του άρθρου 42 του  Κώδικα Προμήθειας, εστιάζοντας στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Σύμφωνα με πληροφορίες προσανατολίζεται στο να προτείνει πιο αυστηρό πλαίσιο από αυτό που τέθηκε στη διαβούλευση, με στόχο να βρεθεί μια φόρμουλα ώστε να ξεχωρίζουν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές από όσους έχουν πραγματική αδυναμία να εξοφλήσουν τις οφειλές τους και να αυστηροποιηθεί το θεσμικό πλαίσιο ώστε να μπορούν να προχωρούν σε αποκοπές οι προμηθευτές εφόσον πρόκειται για στρατηγικούς κακοπληρωτές.

1

Σημειώνεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των καταναλωτών στους προμηθευτές, ανέρχονται σε 2,4 δισ. ευρώ, από 2,8 δισ. ευρώ που ήταν τον Αύγουστο του 2023. Δηλαδή αν και οι παλιές οφειλές δεν μειώνονται δεν προστίθενται καινούργιες.

Κι αυτό ερμηνεύεται ως αποτέλεσμα της αποκλιμάκωσης των τιμών ενέργειας μέχρι σήμερα. Ωστόσο, οι τιμές ενέργειας μπορεί και να αυξηθούν.

Η δυνατότητα που δίνει το νέο πλαίσιο που έχει προταθεί από το υπουργείο, να μπορούν οι καταναλωτές να αλλάξουν μέχρι τρεις παρόχους αφήνοντας οφειλές, δημιουργεί τον κίνδυνο σύμφωνα με τους προμηθευτές, να ενθαρρύνει τους κακοπληρωτές να αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς αλλάζοντας εταιρεία και να αυξηθούν περαιτέρω οι οφειλές.

Σήμερα η συνάντηση ΕΣΠΕΝ-ΡΑΑΕΥ

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιείται σήμερα συνάντηση της ΡΑΑΕΥ με τον ΕΣΠΕΝ, τον σύνδεσμο των προμηθευτών Ενέργειας, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές που έχουν τεθεί στη σχετική διαβούλευση δεν εξασφαλίζουν μείωση του ενεργειακού τουρισμού και αντίθετα δημιουργούν κίνδυνο περαιτέρω αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Σημειώνεται ότι ήδη έχει πραγματοποιηθεί η διαβούλευση της Ρυθμιστικής Αρχής για την αναθεώρηση του Κώδικα Προμήθειας, και ειδικότερα του άρθρου 42, για τη διαμόρφωση νέου πλαισίου αλλαγής προμηθευτή.

Η ανάγκη για αλλαγή του άρθρου 42 έχει δημιουργηθεί εδώ και περίπου μια τριετία, όταν κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) η ρύθμιση για την αλλαγή προμηθευτή από καταναλωτές με ανεξόφλητες οφειλές.

Έκτοτε στον Κώδικα Προμήθειας ουσιαστικά δεν υφίσταται περιορισμός στις μετακινήσεις των καταναλωτών που αφήνουν «φέσια», μετακινούμενοι από τον έναν πάροχο σε άλλον και η μοναδική λύση για τις εταιρείες είναι η προσφυγή στη Δικαιοσύνη, η οποία ωστόσο είναι χρονοβόρα, γι’ αυτό και συνήθως δεν ακολουθείται. Παράλληλα, η κυβέρνηση προωθεί και τη σήμανση των κακοπληρωτών (debt flagging) στην πλατφόρμα «Θαλής» του ΔΕΔΔΗΕ, ωστόσο οι πάροχοι δεν θα μπορούν να εκδίδουν εντολές για αποκοπές ρεύματος σε παλιούς πελάτες τους με χρέη.

Η άποψη του ΕΣΠΕΝ είναι ότι το πρόβλημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν θα επιλυθεί από το νέο πλαίσιο αλλαγής που έχει προταθεί στη δημόσια διαβούλευση καθώς δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τον «ενεργειακό τουρισμό».

Όπως είχε αναφέρει ο ΕΣΠΕΝ στην τοποθέτησή του, η δυνατότητα αποκοπής του «παλιού» παρόχου αποτελεί το μοναδικό μέσο για τη διεκδίκηση ληξιπρόθεσμων οφειλών στρατηγικών κακοπληρωτών.

Η δυνατότητα αυτή προτείνουν να συνδυάζεται με τη θέσπιση ενός ευνοϊκού και τυποποιημένου διακανονισμού προς τους πελάτες τους που έχουν αποχωρήσει αφήνοντας ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Διαβάστε επίσης:

Πράσινα τιμολόγια Ιουλίου: Ποιοι μείωσαν τιμές με εκπτώσεις – Φθηνότερη η ΔΕΗ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ίδρυσε την Hellenic Nickel για να υποδεχτεί τη ΛΑΡΚΟ- Αντικείμενο και η εξόρυξη λιγνίτη

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Γιατί ο Γιώργος Περιστέρης επέλεξε τη Masdar- Όλο το παρασκήνιο με Macquarie και First Sentier