Συνάντηση κορυφής είχαν χθες στον Πειραιά οι τέσσερις Έλληνες επικεφαλής διεθνών οργανισμών και ενώσεων, στο πλαίσιο του εορτασμού των 50 χρόνων της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά.

Συγκεκριμένα το «παρών» έδωσαν ο κ. Πάνος Λασκαρίδης, πρόεδρος της Ένωσης των Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA), ο κ. Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, πρόεδρος της BIMCO, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής ένωσης στον κόσμο, ο Ιωάννης Πλατσιδάκης πρόεδρος της Ιntercargo, της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου, και ο Νίκος Π. Τσάκος, πρόεδρος της Intertanko, του σημαντικότερου θεσμικού φορέα στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, οι οποίοι βρέθηκαν για πρώτη φορά όλοι μαζί και μίλησαν για το τι μέλλει γενέσθαι στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.

Υπεύθυνη για την υποδοχή, αλλά και για τον συντονισμό της συζήτησης, ήταν η πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης, κ. Ειρήνη Νταϊφά.

Ο Πάνος Λασκαρίδης αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία της ΕΕ αλλά και η παγκόσμια ναυτιλία, τόνισε ότι τα βασικά προβλήματα είναι κυρίως το περιβαλλοντικό και ο ανταγωνισμός, ενώ υπάρχει και η κοινωνική ατζέντα.

Τόνισε πως δεν επιθυμεί τη λήψη τοπικών μέτρων, αλλά μέτρων από τον ΙΜΟ, όχι μόνο για τη μείωση της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα αλλά για όλα τα θέματα, ενώ ανέφερε πως η βιομηχανία πρέπει να καταδείξει ότι έχει φιλόδοξους στόχους αλλά συνάμα και ρεαλιστικούς. Πρέπει να εξελιχθεί τεχνολογικά και να έχει στραμμένο το βλέμμα της στην επόμενη 10ετία.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο γεγονός πως πολλές χώρες και οργανισμοί έχουν διαφορετικές ιδέες και πως δυστυχώς υπάρχει η σύγκρουση των ευρωπαϊκών πολιτικών δυνάμεων στο Κοινοβούλιο, την Κομισιόν και πρόσφατα στο Συμβούλιο των Υπουργών με προτάσεις οι οποίες για τη ναυτιλιακή βιομηχανία δεν είναι ρεαλιστικές όσον αφορά το ποσοστό μείωσης της εκπομπής αερίων.

«Θέλουν να μειώσουν το ποσοστό εκπομπών κατά 70%-100%. Δεν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση για τα ποσοστά μείωσης που ζητάει η ΕΕ. Είναι καθαρά πολιτική απόφαση», είπε.

Ο κ. Λασκαρίδης δεν έκρυψε τις σκέψεις του αναφορικά με όσους «κουνάνε το δάκτυλο στη ναυτιλία» λέγοντας χαρακτηριστικά: «Σε αυτούς που μας κουνάνε το δάκτυλο και μας δείχνουν θέλω να τους πω ότι η ναυτιλία προστατεύει το περιβάλλον για αιώνες. Ποιος τους δίνει το δικαίωμα να κουνάνε το δάκτυλο στη ναυτιλία; Η ΕΕ χωρίς την ποντοπόρο ναυτιλία της δεν έχει μέλλον.

Απευθύνομαι στους Νηογνώμονες. Εξελίχθηκαν ως τεχνικοί σύμβουλοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Δεν εξελίχθηκαν κάνοντας του τεχνικούς συμβούλους στα ναυπηγεία, στις κυβερνήσεις ή στους πολιτικούς ή στους νομοθέτες ή όπου αλλού. Οι Νηογνώμονες σήμερα πατάνε σε δύο βάρκες και αυτό δεν αρέσει στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Πρέπει να βγείτε και να πάρετε θέση, με επιστημονικές μελέτες και επιχειρήματα για την πρόταση των πολιτικών για την αδικαιολογήτως μεγάλη μείωση του ποσοστού εκπομπής αερίων. Όμως δεν το κάνετε. Προσπαθείτε να ισορροπήσετε μεταξύ της ναυτιλίας και των πολιτικών».

Ο Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος με τη σειρά του αναφέρθηκε στο μείζον θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, λέγοντας πως ήταν αναμενόμενο μετά την αλματώδη βιομηχανική ανάπτυξη.

«Παρ’ όλα αυτά και όπως συμβαίνει σε περιπτώσεις καθυστερημένων αντιδράσεων κάποιες από τις πολιτικές αποφάσεις θα έχουν μεγάλες και άσχημες επιπτώσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το ποσοστό της ναυτιλίας παγκοσμίως στις εκπομπές αερίων είναι 2% με συνεχή τάση μείωσης. Ο ΙΜΟ είναι ο μοναδικός αρμόδιος να λαμβάνει να δίνει λύσεις και να εφαρμόζει μέτρα για τη ναυτιλία», είπε ο κ. Παπαγιαννόπουλος

Και συνέχισε: «Υπάρχουν ερωτήματα για το εάν φθάνουν τα υπάρχοντα διυλιστήρια για να παράγουν και να προμηθεύουν τα καύσιμα με λιγότερη ποσότητα θείου με τα οποία θα πρέπει να κινούνται τα πλοία από το 2020.

Χρειάζεται να γίνει ένας ανοικτός και ειλικρινείς διάλογος μεταξύ όλων των μερών για να δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση. Τα επιτεύγματα της ελληνικής ναυτιλίας δεν ήταν τυχαία ούτε προσωρινά. Τα θεμέλια της επιτυχίας βρίσκονται στην κουλτούρα μας, την ελληνική.

Η εκλογή τεσσάρων Ελλήνων στους διεθνείς φορείς και ενώσεις αντανακλά τον σεβασμό της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στην ελληνική ναυτιλία.

Χρειαζόμαστε, ως ελληνική ναυτιλία, δυνατές και μεγάλες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού επανδρωμένες με καλούς καθηγητές-επιστήμονες και σύγχρονα μέσα μάθησης και εκπαίδευσης. Είναι ο μόνος τρόπος να επαναφέρουμε τη ροή φιλόδοξων νέων που θέλουν να ασχοληθούν με το ναυτικό επάγγελμα».

Ο Ιωάννης Πλατσιδάκης αναφέρθηκε και αυτός με τη σειρά του στην προστασία του περιβάλλοντος λέγοντας πως: «Το 90% του παγκοσμίου εμπορίου γίνεται δια θαλάσσης. Είμαστε μακράν το καλύτερο μέσο για να μεταφέρεται όλος αυτός ο όγκος εμπορευμάτων συνδυάζοντας το χαμηλό κόστος και την ασφάλεια. Η ναυτιλιακή βιομηχανία προστατεύει το περιβάλλον και είναι υπεύθυνη μόλις για το 2% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.

Παρ’ όλα αυτά καλούμαστε να απολογηθούμε. Και αυτό συμβαίνει γιατί η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει πολιτική βαρύτητα. Για παράδειγμα, η αυτοκινητοβιομηχανία στη Γερμανία έχει μεγάλη πολιτική βαρύτητα και σκεφτείτε αν είναι δυνατή η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου μέσα στο οποίο λειτουργεί. Δεν είναι ή είναι πολύ δύσκολη. Όμως για τη ναυτιλία είναι εύκολο να της αλλάζουν οι πολιτικοί το νομοθετικό πλαίσιο.

Επειδή υπάρχει διαφορά αντίληψης μεταξύ των μελών–χωρών της Ε.Ε. που βρίσκονται στον βορρά με τις χώρες του νότου, αυτό προκαλεί και τα προβλήματα στη ναυτιλία.

Όσον αφορά την αναζητήσουν καυσίμων από το 2020 με χαμηλή περιεκτικότητα θείου Επέβαλαν πολύ εύκολα το μέτρο όμως κανείς δεν μας λέει από πού θα τα προμηθευόμαστε. Γιατί άραγε οι κυβερνήσεις δεν υποχρεώνουν τα διυλιστήρια να το παράγουν; Γιατί έχουν πολιτικό βάρος οι επιχειρηματίες με τα διυλιστήρια και η ναυτιλία όχι.

 Οι ναυτιλιακές ενώσεις πρέπει να ενισχυθούν. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος μπροστά μας για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και τα προβλήματα. Να πούμε στον κόσμο ότι είμαστε εδώ για να προστατεύσουμε το περιβάλλον, όπως πάντα κάναμε.

 Για τη ναυτιλία υπάρχει υπερ-πληθώρα νόμων και πολύ αυστηρή επίβλεψη και επιθεώρηση από τις αρχές. Καταπλέει σε ένα λιμάνι το πλοίο και είναι μεγάλος ο αριθμός των επιθεωρητών που ανεβαίνουν σε αυτό για να το ελέγξουν για τα πάντα».

Στη συνέχεια, ο κ. Νίκος Π. Τσάκος μίλησε για το πραγματικό πρόβλημα στη ναυτιλία, που δεν είναι άλλο από την υπερπροσφορά της χωρητικότητας, ενώ έκανε αναφορά και στα λεγόμενα των προηγούμενων ομιλητών τα οποία θα πρέπει, σύμφωνα με τον ίδιο, να τίθενται στον IMO.

«Είμαστε και οι τέσσερις που βρισκόμαστε σήμερα εδώ, συνδικαλιστές της θάλασσας για όλα τα θέματα που απασχολούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία και στα οποία αναφέρθηκαν οι προηγούμενοι ομιλητές, θα πρέπει να τίθενται στον ΙΜΟ ο οποίος είναι ο αρμόδιος Οργανισμός για την επίλυση των προβλημάτων και για την υιοθέτηση και επιβολή της νομοθεσίας. Χρειάζεται συνεννόηση όπως έγιναν την περασμένη εβδομάδα στη Νέα Υόρκη όπου ως Ιntertanko δώσαμε το παρών.

Το πραγματικό πρόβλημα στη ναυτιλία και στα δεξαμενόπλοια είναι η υπερπροσφορά χωρητικότητας. Και μπαίνουν συνεχώς νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 26% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.

Η Intertanko αριθμεί 212 εταιρείες μέλη των οποίων ο στόλος αντιστοιχεί σε 3.040 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 270 εκατομμυρίων τόνων. Επιπλέον υπάρχουν 300 μέλη που σχετίζονται με αυτή και είναι τράπεζες, πετρελαϊκές εταιρείες και ναυλομεσίτες. Είναι ο σημαντικότερος θεσμικός φορέας στον τομέα των δεξαμενοπλοίων με ουσιαστική και εποικοδομητική συνεισφορά διεθνώς.

Τον περασμένο Αύγουστο για πρώτη φορά στην ιστορία της Intertanko, άνοιξε γραφείο στην Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα στο Σύνταγμα, στην καρδιά της πρωτεύουσας.

Ως προτεραιότητες-στόχους η Intertanko έχει θέσει και υλοποιεί τις ασφαλείς μεταφορές, την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και τη δημιουργία συνθηκών ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

Επίσης, με το Δ.Σ. της Intertanko εργάζεται προς την κατεύθυνση της επιβολής φραγμού στη θέσπιση ολοένα και περισσότερων κανονισμών που επιβαρύνουν την εργασία των ναυτικών».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Νέες παραγγελίες vs διαλύσεις: Τι συμβαίνει στον κλάδο των τάνκερ;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ένας ακόμη Έλληνας εφοπλιστής στρέφεται στην αγορά LNG. Ποιοι και γιατί «ποντάρουν» στον κλάδο;

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Aegean Marine: Στον «αέρα» το deal με την HEC Europe