Τα 450 εκατ. ευρώ θα ξεπεράσει το κόστος της αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου ύστερα από της ζημιές που προκάλεσε στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη η κακοκαιρία «Daniel», σύμφωνα με τα όσα δήλωσε πρόσφατα από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Yποδομών και Mεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να διπλασιάζεται η αρχική εκτίμηση για το εν λόγω κόστος.

1

Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός απάντησε την περασμένη Παρασκευή 26 Ιανουαρίου σε επίκαιρο ερώτημα σχετικά με την κατάσταση του σιδηρόδρομου, παρουσιάζοντας το συνολικό κόστος και το χρονοδιάγραμμα της αποκατάστασης.

Σχετικά με το ποσό των 450 εκατ. ευρώ, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι το υπολογίσιμο κόστος αυξήθηκε σημαντικά από το αρχικώς εκτιμώμενο των 185 εκατ. ευρώ, καθώς το πρώτο ποσό δεν περιελάμβανε τα γενικά έξοδα, το εργολαβικό όφελος και τα «απρόβλεπτα».

Πρόσθεσε, δε, ότι αυτό αφορούσε τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις που έγιναν αμέσως μετά το πέρας των βροχοπτώσεων από το προσωπικού του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) με χρήση DRONES, αλλά και επιτόπου αυτοψίες από τους μηχανικούς των τμημάτων Υποδομής και Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων και Συστημάτων.

Επίσης, η αρχική αυτή εκτίμηση αφορούσε την αποκατάσταση του δικτύου χωρίς τα έργα ανθεκτικότητας των καθέτων αξόνων, τα οποία προέκυψαν κατά την ολοκλήρωση των υδραυλικών και υδρολογικών μελετών.

Στα τέλη του 2025 η πλήρης αποκατάσταση με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όσον αφορά το χρονοδιαγραμμα της πλήρους αποκατάστασης του δικτύου, ο Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε ότι θα πρέπει να περιμένουμε έως τα τέλη του 2025.

Αυτό συμβαίνει, διότι, όπως τόνισε ο υπουργός, το συνολικό εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα των έργων αποκατάστασης ανέρχεται στους 21 μήνες από τη εκκίνηση των έργων εκ μέρους των αναδόχων.

Υπενθυμίζεται ότι θα τρέξουν διαγωνισμοί με fast track διαδικασίες και όπως εκτίμησε ο Χρήστος Σταϊκούρας οι σχετικές συμβάσεις αναμένεται να έχουν υπογραφεί εντός του ερχόμενου Ιουνίου.

Πρόκειται για τέσσερα έργα άμεσης προτεραιότητας που αφορούν:

  • Την οριστική αποκατάσταση ζημιών από ΣΣ Δομοκού μέχρι ΣΣ Μεζούρλου, από  ΣΣ Παλαιοφάρσαλος – ΣΣ Καλαμπάκα και από ΣΣ Λάρισα – ΣΣ Βόλου (πλην νέας χάραξης ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ), με ανύψωση της γέφυρας του Κραυσίδωνα.

  • Νέο interlocking για το τμήμα σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΣ Δομοκός – ΣΣ Κρανώνα & ΣΣ Εμπορικού Ζάχαρης.

Για τα υπόλοιπα έργα επισήμανε ότι η  γραμμή ανόδου που θα αποκατασταθεί πρώτη με χρονοδιάγραμμα τους 11 μήνες, ενώ για τη γραμμή καθόδου, που έχει χρησιμοποιείται ύστερα από την προσωρινή αποκατάσταση (σ.σ από τις 10/12/2023 για τα εμπορευματικά δρομολόγια και από τις 16/12/2023 για τα επιβατικά) θα χρειαστούν 10 μήνες.

Για την εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, ο υπουργός δήλωσε ότι αυτή θα είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.

Τα παραπάνω έργα θα γίνουν σε ένα μεγάλο μέρος τους με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, η οποία θα προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη από τα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου έχουν περιληφθεί σε πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έκδοση της Εκτελεστικής Απόφασης για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Βάσει αυτής προβλέπεται μέσω του κωδικού ένταξης 16999 η αποκατάσταση των ζημιών στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα συνοδευτικά τεχνικά έργα στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία «DANIEL», με παράλληλη διασφάλιση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή.

Διαβάστε επίσης: