Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σύμφωνα με εξακριβωμένες πληροφορίες, οφείλει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για τα εκτελεσθέντα επιδοτούμενα δρομολόγια των άγονων γραμμών, το ποσό των 60 εκατομμυρίων ευρώ.

Η μεγάλη καθυστέρηση έχει οδηγήσει, κυρίως, τις μικρές ακτοπλοϊκές γραμμές σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας, αλλά και στις μεγάλες δημιουργεί τεράστια προβλήματα ρευστότητας.

1

Αναλυτικότερα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δεν έχει καταβάλει 40 εκατ. ευρώ στην Attica Group, 9 εκατ. ευρώ στην Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου και άλλα 10 εκατομμύρια στις άλλες ναυτιλιακές εταιρείες που εξυπηρετούν τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας ανάμεσα στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου.

Τα ποσά αυτά έχουν προϋπολογιστεί στον ισολογισμό του υπουργείου, ωστόσο παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην εκταμίευση τους.

Έντονες είναι επίσης οι διαμαρτυρίες των κατοίκων των νησιών, αλλά και των επιχειρήσεων για μη καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου.

Εικάζεται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οφείλει στους δικαιούχους νησιώτες και στις επιχειρήσεις για καύσιμα και μεταφορές άνω των 100 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι υπάρχουν εκκρεμότητες για τα έτη 2022, 2023 και 2024.

Επισημαίνεται ότι το Μεταφορικό ισοδύναμο εξισώνει το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μεταφοράς.

Οι δικαιούχοι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών μπορούν να κάνουν χρήση του Μοναδικός Αριθμός Νησιώτη (ΜΑΝ) κατά την έκδοση των εισιτηρίων τους, για να χρηματοδοτηθούν με τη διαφορά του κόστους μεταφοράς (Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους ΑΝΗΚΟ).

Οι δικαιούχες επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά μπορούν να εγγραφούν στη δράση και να υποβάλουν αιτήματα για τη χρηματοδότηση της μεταφοράς των εμπορευμάτων τους από και προς τα νησιά.

Το Επιμελητήριο Χίου

Το Επιμελητήριο Χίου, σε συνάντηση που πραγματοποίησε προχθές με επαγγελματίες του κλάδου Εμπορίου, συζητήθηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αναφορικά με το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.

Οι βασικές προκλήσεις που αναδύονται στο πλαίσιο του μέτρου, αφορούν κυρίως όπως αναφέρει το Επιμελητήριο Χίου:

-Στις μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των σχετικών αποζημιώσεων, καθώς και δυσλειτουργίες στη διαχείριση του μέτρου, που οδηγούν στη μείωση ή και μηδενισμό του θετικού αποτυπώματος του.

-Στην εξαντλητική γραφειοκρατία κατά τη διαδικασία ελέγχων, η οποία αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα τόσο για την πρόοδο της διαδικασίας εκκαθάρισης δαπανών, όσο και για την επιλογή χρήσης του μέτρου από τις επιχειρήσεις.

Οι βασικές προτάσεις που συζητήθηκαν στο πλαίσιο της συνάντησης εργασίας, ως μια προσπάθεια επίλυσης των παραπάνω ζητημάτων, αφορούν:

-Την περαιτέρω ανάδειξη του θέματος σε συνεργασία με τα άλλα Νησιωτικά Επιμελητήρια.

-Αποστολή επιστολής προς το αρμόδιο Υπουργείο, στο πλαίσιο μιας συλλογικής προσπάθειας, μέσω συγκέντρωσης υπογραφών από επαγγελματίες και τοπικούς φορείς.

-Πρόσκληση προς τους Βουλευτές Χίου, κ. Μηταράκη Νότη και κ. Μιχαηλίδη Σταύρο, να εντείνουν τις προσπάθειες ανάδειξης του θέματος.

Το Επιμελητήριο Χίου “αφουγκραζόμενο τις ανάγκες των επιχειρήσεων-μελών του, θα συνεχίσει να καταβάλλει σημαντική προσπάθεια και να ασκεί ισχυρές πιέσεις για την επίλυση των ζητημάτων που αφορούν το εν λόγω μέτρο”, τονίζει σε ανακοίνωση του και προσθέτει: “Στόχος είναι το μέτρο να λειτουργεί απρόσκοπτα και με ταχύτερους ρυθμούς εκπληρώνοντας το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε, την οικονομική ανακούφιση των νησιωτών”.

Επισημαίνεται ότι η τελευταία πληρωμή για το μεταφορικό ισοδύναμο, ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο όπου εξοφλήθηκαν οι μετακινήσεις επιβατών από τον Ιούνιο του 2023 έως τον Δεκέμβριο του 2023 και οι αιτήσεις χρηματοδότησης για 7.706 επιχειρήσεις του Β΄ εξαμήνου του 2022, ύψους 3.750.609,39 ευρώ και αφορούσαν αιτήσεις συνολικού ύψους έως 2.000 ευρώ.

 

Διαβάστε επίσης 

Ζ. Ροκίδης (Υποναύαρχος ΛΣ): Ψηφιοποίηση του αρχείου ξύλινων σκαφών

Dorota Lost-Sieminska: Αναζητούμε περί τις 800.000 ναυτικούς προκειμένου να εκπαιδευτούν

Κυριαζόπουλος (Γ.Γ. Ναυτιλίας και Λιμένων): Να δώσουμε νέα δουλειά στα ξύλινα σκάφη