Οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ταχείας μεταφοράς δεν είναι βιώσιμοι για τις ναυτιλιακές εταιρείες και ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι δεν μπορούν να μειωθούν περισσότερο.

Σύμφωνα με εξειδικευμένους αναλυτές, η πιο πιθανή προοπτική είναι ότι θα παραμείνουν σε αυτά τα επίπεδα για λίγο ακόμα, ίσως μειωθούν λίγο ακόμα και μετά θα ανέβουν ξανά, ωθούμενοι προς τα πάνω από την επιβράδυνση της ταχύτητας των πλοίων και την ακύρωση ταξιδιών από τους μεταφορείς.

Ωστόσο, εάν, μετά από αυτές τις αντίθετες κινήσεις, οι τιμές spot υπερβούν εκείνες που ορίζονται στις συμβάσεις που υπογράφηκαν για τα τέλη του 2023 και στις αρχές του 2024, οι εταιρείες θα μπορούν να θεωρήσουν αυτές τις συμφωνίες ασύμφορες και θα επιχειρήσουν να βρουν τρόπους να μην φορτώσουν αυτά τα εμπορευματοκιβώτια στο πλοίο με αποτέλεσμα οι αποστολείς να δουν την τροφοδοσία τους να διακόπτεται.

Αυτό είναι το σενάριο που διαφαίνεται για την αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2024 σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Xeneta Patrik Berglund, ο οποίος, παρά τις διάφορες αβεβαιότητες που διαφαίνονται το τοπίο, από τον πληθωρισμό μέχρι τους πολέμους, που βρίσκονται σε εξέλιξη, δήλωσε ότι είναι πεπεισμένος από ένα πράγμα:

«Οι ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων θα καταλήξουν να προσαρμόζουν την προσφορά και ζήτηση που θα προκύπτει, γιατί οποιαδήποτε άλλη προοπτική δεν θα είχε νόημα».

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η παγκόσμια παραγωγή θα μειωθεί κατά 3% το 2024, οδηγώντας σε μείωση 2-3% των όγκων που μεταφέρονται σε TEU.

Ωστόσο, η Xeneta επισημαίνει ότι εκτός από τις παγκόσμιες τάσεις, θα πρέπει να δούμε τις περιφερειακές τάσεις, δεδομένου ότι, για παράδειγμα, αν και η ζήτηση για εξαγωγικά αγαθά από την Κίνα μειώνεται στη Βόρεια Αμερική και τη Βόρεια Ευρώπη, αυτά τα ίδια αγαθά βρίσκουν νέες αγορές, για παράδειγμα στη Μέση Ανατολή και τη Νότια Αμερική.

Το θέμα της χωρητικότητας που αναπτύσσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης θα αυξηθεί τουλάχιστον όσο το προηγούμενο έτος το 2024, παρακινώντας τους ίδιους τους μεταφορείς να απομακρύνουν το φορτίο από την αγορά σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι το 2023 , με διάφορες ενέργειες.

Ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, ωστόσο, οι παγκόσμιες τάσεις πρέπει να ληφθούν υπόψη στο συγκεκριμένο περιφερειακό πλαίσιο, λαμβάνοντας υπόψη για παράδειγμα, την MSC, που έχει επιλέξει να δρομολογήσει το MSC Victoria (με χωρητικότητα 15.900 TEU) στις συνδέσεις μεταξύ Ασίας και Αφρικής, το μεγαλύτερο πλοίο που έχει δει μέχρι στιγμής σε αυτή τη γραμμή.

Τέλος, το θέμα του τερματισμού των συμμαχιών μεταξύ των θαλάσσιων μεταφορέων δεν θα μπορούσε να μην συμπεριληφθεί στην ανάλυση , που έγινε κατανοητό και ως το φρένο που έθεσε την 10η Οκτωβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την απόφαση να μην ανανεωθεί ο κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορίες των κοινοπραξιών που λήγει τον προσεχή Απρίλιο, και για το διαζύγιο που είχε ήδη ανακοινώσει η MSC και η Maersk.

Σύμφωνα με τη Xeneta, αυτά τα δύο γεγονότα θα ωθήσουν τις συμφωνίες που είναι ακόμη ενεργές να «πάρουν μια απόφαση σχετικά με το μέλλον τους ίσως νωρίτερα από ό,τι αρχικά αναμενόταν».

Αυτό το σημείο είναι ήδη πολύ σημαντικό για τις διαδρομές μεταξύ της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου, όπου σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης οι συμμαχίες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια αντιπροσώπευαν το 95% της προσφερόμενης μεταφορικής ικανότητας των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων, έχουν ήδη χάσει αρκετό μερίδιο για να έχουν αντίκτυπο στο τρίτο τρίμηνο 2023, για το 83,3% του συνόλου.

Διαβάστε επίσης:

Αυξάνονται τα τέλη διέλευσης των πλοίων στη Διώρυγα του Σουέζ

Πέτρος Παναγιωτίδης (Castor): Πούλησε άλλα δύο φορτηγά πλοία με 20,55 εκατ. δολάρια

Diana (Σεμίραμις Παληού): Σε κοινοπραξία για τη διαχείριση υπεράκτιων αιολικών πλοίων