ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο ερώτημα: “Πόσο εκτεθειμένη είναι η ελληνική ναυτιλία στις αμερικανικές προθέσεις να πλήξουν την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία;” απαντά στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.
Οι αναλυτές της Xclusiv, επισημαίνουν ότι μια ανάλυση του ελληνικού ναυτιλιακού στόλου και του βιβλίου παραγγελιών αποκαλύπτει μια σημαντική και αυξανόμενη εξάρτηση από την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία.
“Αυτή η τάση, τονίζει η Xclusiv, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους τομείς των πλοίων μεταφοράς χύδην και γενικού φορτίου (για πλοία ≥ 10.000 DWT), όπου το 43% του υπάρχοντος στόλου κατασκευάζεται στην Κίνα”.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, από τα 168 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου επί παραγγελία, τα 135 ναυπηγούνται σε κινεζικά ναυπηγεία, ενώ μόλις 33 πλοία βρίσκονται υπό κατασκευή σε άλλες χώρες.
Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, όμως, η τάση παραμένει, αν και σε ελαφρώς μικρότερο βαθμό.
Το 26% του ελληνικού στόλου δεξαμενόπλοιων κατασκευάζεται σε κινεζικά ναυπηγεία, τονίζει στην ανάλυση του, ο ναυλομεσιτικός οίκος και προσθέτει:
“Το βιβλίο παραγγελιών τονίζει περαιτέρω την επιρροή της Κίνας, με 216 από τα 288 δεξαμενόπλοια κατόπιν παραγγελίας να κατασκευάζονται στην Κίνα.
Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων δείχνει την πιο έντονη εξάρτηση από την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία. Το 30% του σημερινού ελληνικού στόλου εμπορευματοκιβωτίων κατασκευάζεται στην Κίνα.
Ο αριθμός αυτός ενισχύεται από το γεγονός ότι και τα 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται επί του παρόντος σε παραγγελία κατασκευάζονται σε κινεζικά ναυπηγεία.
Αντίθετα, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου παρουσιάζει τη μικρότερη εξάρτηση από τα κινεζικά ναυπηγεία. Μόνο το 4% του υφιστάμενου στόλου ελληνικών μεταφορέων είναι κινεζικής κατασκευής.
Επιπλέον, από τα 100 πλοία μεταφοράς αερίου κατά παραγγελία, μόνο τα 7 είναι υπό κατασκευή στην Κίνα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν προτιμούν τα κινεζικά ναυπηγεία για αυτόν τον εξειδικευμένο τομέα, πιθανώς λόγω τεχνολογικών απαιτήσεων, μακροχρόνιων σχέσεων με συγκεκριμένα ναυπηγεία και στρατηγικών κριτηρίων”.
Στη συνέχεια, ο οίκος Xclusiv, αναφέρεται στα γεγονότα που εξελίσσονται στις ΗΠΑ, σχετικά με την επιβολή δασμών και των μέτρων κατά των κινέζικων πλοίων:
“Την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα που αντιστρέφει εν μέρει τους δασμούς 25% στον Καναδά και το Μεξικό, μόλις δύο ημέρες μετά την επιβολή τους.
Αυτή η ξαφνική αλλαγή πολιτικής, που εξαιρεί τα αγαθά που καλύπτονται από το USMCA, υπογραμμίζει τη χαοτική και απρόβλεπτη φύση της εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ.
Εν μέσω αυτής της αστάθειας, η πρόταση του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) για επιβολή δασμών σε όλα τα πλοία που ναυπηγούνται στην Κίνα έχει αναστατώσει περαιτέρω την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, εγείροντας ανησυχίες για αύξηση του κόστους και διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η επένδυση 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων της CMA CGM στη θαλάσσια υποδομή των ΗΠΑ αναδεικνύεται ως μια σημαντική κίνηση, ευθυγραμμισμένη με την ώθηση του Ντόναλντ Τραμπ να αναζωογονήσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και να εξασφαλίσει τα οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα των ΗΠΑ στον ναυτιλιακό τομέα.
Σε μια υψηλού συμβολισμού ανακοίνωση του Λευκού Οίκου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της CMA CGM, Rodolphe Saadé, δεσμεύτηκε για επένδυση 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη ναυτιλία και τα logistics των ΗΠΑ, υποσχόμενος να δημιουργήσει 10.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Αυτό το φιλόδοξο σχέδιο περιλαμβάνει την επέκταση των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, την κατασκευή ενός κόμβου αεροπορικού φορτίου στο Σικάγο, την απόκτηση πέντε νέων φορτηγών Boeing 777 και τον τριπλασιασμό του αριθμού των πλοίων υπό σημαία ΗΠΑ που εκμεταλλεύεται η θυγατρική της εταιρείας, APL.
Ο Ντόναλντ Τραμπ, εκμεταλλευόμενος τη στιγμή, επιβεβαίωσε τη δέσμευσή του για την αναζωογόνηση της ναυπηγικής στις ΗΠΑ, δεσμευόμενος να ξεκινήσει ένα νέο κυβερνητικό πρόγραμμα για την κατασκευή «των μεγαλύτερων πλοίων στον κόσμο» – μια κίνηση που θα μπορούσε να διαταράξει την παγκόσμια ναυτιλία, ιδιαίτερα για πλοία κινεζικής ναυπήγησης”.
Οι αναλυτές της Xclusiv, τονίζουν επίσης στην εβδομαδιαία ανάλυση τους ότι η στάση της διοίκησης υποδηλώνει πιθανές αλλαγές πολιτικής που θα μπορούσαν να ευνοήσουν τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, ενώ τιμωρούν τα πλοία ξένης ναυπήγησης, οδηγώντας πιθανότατα σε υψηλότερο κόστος και υλικοτεχνικές προκλήσεις για τους διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς.
Επιπλέον, υπογραμμίζουν οι αναλυτές επικρατεί αβεβαιότητα καθώς τα πιθανά λιμενικά τέλη σε πλοία κινεζικής ναυπήγησης εξακολουθούν να εξετάζονται, εγείροντας ανησυχίες για αναταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας και αύξηση του κόστους ναύλων και καταλήγουν οι αναλυτές:
“Η δέσμευση της CMA CGM σηματοδοτεί την ισχυρή υποστήριξη του ιδιωτικού τομέα για τις θαλάσσιες υποδομές των ΗΠΑ, αλλά παραμένουν ερωτήματα σχετικά με τη σκοπιμότητα μεγάλης κλίμακας ναυπήγησης στις ΗΠΑ και τον ευρύτερο αντίκτυπο των προστατευτικών πολιτικών στη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου. Καθώς αυτές οι εξελίξεις εξελίσσονται, η ναυτιλιακή βιομηχανία προετοιμάζεται για ένα αναδιαμορφωμένο ανταγωνιστικό τοπίο, με εκτεταμένες επιπτώσεις τόσο για τους εγχώριους όσο και για τους διεθνείς παίκτες”.
Διαβάστε επίσης
Attica Group: Στα 747,8 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασιών το 2024 – Προτείνει μέρισμα 0,07 ευρώ/μετοχή
Μελίνα Τραυλού: Λειτουργούμε ως υπεύθυνοι ηγέτες της ναυτιλίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
