Οι ναύλοι χύδην ξηρού φορτίου δείχνουν σημάδια βελτίωσης μετά από μια περίοδο πτώσης, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv στο εβδομαδιαίο ραπόρτο της.

Οι μέσοι όροι TC του Baltic Exchange άρχισαν να επιβραδύνονται τους τελευταίους πέντε μήνες του 2024, με πιο έντονη πτώση τις εβδομάδες που προηγήθηκαν και μετά την Κινεζική Πρωτοχρονιά.

1

Το Cape 5TC, για παράδειγμα, έφτασε στο χαμηλότερο σημείο του στις 12 Φεβρουαρίου 2025, στα 5.899 δολάρια την ημέρα, αλλά έκτοτε έχει βελτιωθεί κατά περίπου 22%, φτάνοντας τα 7.187 δολάρια την ημέρα.

Ομοίως, ο Panamax 5TC έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο στις 28 Ιανουαρίου 2025, στα 6.736 δολάρια την ημέρα και έχει αυξηθεί κατά 48% και έφτασε στα 9.932 δολάρια την ημέρα. Το Supramax 11TC σημείωσε ανάκαμψη 54%, μεταβαίνοντας από το χαμηλότερο επιτόκιο των 5.575 δολάρια την ημέρα στις 3 Φεβρουαρίου 2025, σε 8.572 δολάρια την ημέρα.

Το Handymax 7TC σημείωσε επίσης αύξηση 38% από το χαμηλό του των 6.679 δολάρια την ημέρα στις 28 Ιανουαρίου 2025, σε 9.205 δολάρια την ημέρα.

Παρά τις θετικές τάσεις, οι εισαγωγές ξηρού χύδην της Κίνας, οι οποίες γνώρισαν ισχυρή ανάπτυξη το 2023-2024, δεν αναμένεται να επαναλάβουν τις ίδιες επιδόσεις. Ενώ τα πρόσφατα μέτρα τόνωσης στην Κίνα έχουν βελτιώσει το οικονομικό κλίμα, είναι απίθανο να οδηγήσουν σε σημαντική ώθηση στη ζήτηση ξηρού χύδην φορτίου, ειδικά με υψηλά αποθέματα βασικών εμπορευμάτων. Η αγορά παραμένει επιφυλακτική καθώς εξελίσσεται αυτή η δυναμική.

Τον Ιανουάριο, οι παραδόσεις ρωσικού αργού στα διυλιστήρια της Κίνας παρέμειναν σταθερές παρά την επέκταση των αμερικανικών κυρώσεων και την απαγόρευση από το Shandong Port Group στα πλοία που έχουν επιβληθεί.

Ο συνολικός όγκος του αργού, συμπεριλαμβανομένων των ESPO, Sokol, Urals και Sakhalin Blend, παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητος από τον Δεκέμβριο στα 2,37 εκατομμύρια τόνους. Ωστόσο, οι όγκοι αναμένεται να μειωθούν τον Φεβρουάριο καθώς οι αυξανόμενες τιμές των ναύλων αποθαρρύνουν τα μικρότερα διυλιστήρια από το να αγοράζουν ρωσικό αργό.

Ενώ οι κυρώσεις είχαν περιορισμένο άμεσο αντίκτυπο σε σύγκριση με εκείνες στις ιρανικές εισαγωγές, οι ρωσικές αποστολές αργού ανακατευθύνονται σε εναλλακτικά λιμάνια και αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Οι ναύλοι του ρωσικού αργού προς την Κίνα παρουσίασαν σημαντικές διακυμάνσεις τον Ιανουάριο, αλλά έκτοτε σταθεροποιήθηκαν.

Ορισμένες ρωσικές αποστολές αργού εκφορτώνονται τώρα σε ιδιωτικούς τερματικούς σταθμούς για να παρακάμψουν την απαγόρευση του λιμανιού Shandong. Εν τω μεταξύ, τα φορτία της ESPO έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα, αν και τα υψηλά ασφάλιστρα αποτρέπουν τα ανεξάρτητα διυλιστήρια. Κοιτάζοντας το μέλλον, οι ναύλοι αναμένεται να χαλαρώσουν, κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει στη διατήρηση των εξαγωγών ρωσικού αργού προς την Κίνα. Παρά τις διαταραχές, το ρωσικό αργό παραμένει μια σημαντική πηγή εφοδιασμού, αν και οι προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων των συνεχιζόμενων κυρώσεων και της υλικοτεχνικής συμφόρησης, εξακολουθούν να επηρεάζουν την αγορά.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια και εμπορικών παραγόντων, ακόμη και όταν ορισμένοι παίκτες επιστρέφουν. Οι μαχητές Χούθι στην Υεμένη έχουν επιτεθεί σε περισσότερα από 130 πλοία από το ξέσπασμα του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο του 2023, με αποτέλεσμα τα περισσότερα πλοία να κάνουν μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από την Αφρική αντί να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Αν και οι Χούτι υποσχέθηκαν να σταματήσουν τις επιθέσεις στο πλαίσιο της εκεχειρίας του Ιανουαρίου 2025, η κυκλοφορία πλοίων μέσω του στενού Μπαμπ αλ-Μαντάμπ παραμένει σημαντικά κάτω από τα προπολεμικά επίπεδα.

Τα πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου για τα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν αυξηθεί από 0,05% σε 1% της αξίας του κύτους, αποτρέποντας περαιτέρω τους μεταφορείς από το να επιστρέψουν στην περιοχή.

Αυτές οι εκτροπές προκάλεσαν αξιοσημείωτες αυξήσεις στη ζήτηση μιλίων: 4,5% για πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, 7,5% για δεξαμενόπλοια προϊόντων και 17% για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ορισμένοι τομείς έχουν επίσης εμπορικά κίνητρα να μην επιστρέψουν στη Διώρυγα του Σουέζ.

Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν στις αρχές του 2024 λόγω εκτροπών, αν και έκτοτε έχουν υποχωρήσει ξανά στα προπολεμικά επίπεδα. Η CMA CGM, ωστόσο, ανακοίνωσε μια νέα εβδομαδιαία υπηρεσία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, επικαλούμενη βελτιωμένη σταθερότητα.

Η ναυτική επιχείρηση της ΕΕ στην περιοχή θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τον Φεβρουάριο του 2026. Παρά τις εξελίξεις αυτές, η ασφάλεια στην περιοχή παραμένει αβέβαιη.