Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv επισημαίνει ότι η πρόσφατη πρόταση του USTR για επιβολή υψηλών λιμενικών τελών, έως 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά προσέγγιση πλοίων που κατασκευάζονται ή εκμεταλλεύονται από την Κίνα έχει πυροδοτήσει μια έντονη συζήτηση.

Αυτό το μέτρο, που προτάθηκε μετά από μια έρευνα του άρθρου 301 σχετικά με την υποτιθέμενη χειραγώγηση και κυριαρχία της Κίνας στους ναυπηγικούς και ναυτιλιακούς τομείς, θεωρείται από ορισμένους ως τολμηρό βήμα προς την οικονομική κυριαρχία.

1

Από την αρχή, οι ακροάσεις στο USTR έδειξαν ότι υπάρχουν διχασμένες απόψεις. Ενώ ορισμένες ομάδες, όπως η Alliance for American Manufacturing και ορισμένοι φορείς εκμετάλλευσης υπεράκτιων ναυτιλιακών υπηρεσιών των ΗΠΑ, εξέφρασαν ισχυρή υποστήριξη, επικαλούμενοι την εθνική ασφάλεια και τη βιομηχανική ανεξαρτησία.

Όμως, τονίζει η Xclusiv, η συντριπτική πλειοψηφία των εκπροσώπων της βιομηχανίας εξέφρασε την αντίθεσή της. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας, το Εθνικό Συμβούλιο Αγροτικών Συνεταιρισμών, το Αμερικανικό Ινστιτούτο Πετρελαίου και οι εξαγωγείς ενέργειας υπογράμμισαν όλοι μια κοινή ανησυχία: το αυξανόμενο κόστος και τις υλικοτεχνικές διαταραχές.

Ο φόβος τους δεν είναι θεωρητικός, έχει τις ρίζες του στο γεγονός ότι τα κινεζικής κατασκευής πλοία αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό μέρος της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.

Σχεδόν το 30% των στόλων εμπορευματοκιβωτίων και σχεδόν το ήμισυ των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα.

Ο τομέας του πετρελαίου και της ενέργειας, ειδικότερα, έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Τα τάνκερ κινεζικής κατασκευής μεταφέρουν σήμερα σημαντικό μέρος του αμερικανικού πετρελαίου και προϊόντων διύλισης.

Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Πετρελαίου προειδοποίησε ότι τα προτεινόμενα τέλη θα μπορούσαν να μειώσουν τις εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ κατά σχεδόν 20% και να επιβαρύνουν τους καταναλωτές με έως και 30 δισεκατομμύρια δολάρια σε επιπλέον κόστος ετησίως.

Οι εξαγωγείς αιθανόλης, που διέρχονται ένα έτος ρεκόρ, προβλέπουν επίσης μείωση της ανταγωνιστικότητας και αυξημένη αστάθεια εάν το μέτρο προχωρήσει. Οι τιμές της αιθανόλης στις ΗΠΑ έχουν ήδη αρχίσει να πέφτουν εν μέσω της πολιτικής αβεβαιότητας.

Ναυτιλιακές εταιρείες, έμποροι και λιμενικές αρχές υποστηρίζουν ότι η δομή των τελών, εάν θεσπιστεί, θα καταρρεύσουν οι αλυσίδες εφοδιασμού, επηρεάζοντας όχι μόνο τους εξαγωγείς, αλλά και τους καταναλωτές.

Οι μεγαλύτεροι θαλάσσιοι μεταφορείς όπως η Maersk, η MSC και η ZIM βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην κινεζική χωρητικότητα και ενδεχομένως τα τέλη πιθανότατα θα στρεβλώσουν το ανταγωνιστικό τοπίο με μη κινεζικούς στόλους, εάν μια τέτοια χωρητικότητα μπορεί να καλύψει ακόμη και την παγκόσμια ζήτηση.

Αυτό που κάνει την πρόταση ακόμη πιο αμφιλεγόμενη είναι η έλλειψη βραχυπρόθεσμων εναλλακτικών λύσεων. Η ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ είναι ουσιαστικά αδρανής, κατασκευάζοντας μόνο μια χούφτα πλοία ετησίως, σε σύγκριση με τα 1.700 της Κίνας.

Ενώ οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής οραματίζονται να προσελκύσουν Νοτιοκορεάτες και Ιάπωνες κατασκευαστές για να εγκαταστήσουν την παραγωγή στις ΗΠΑ, τέτοιες μεταβάσεις θα χρειαστούν χρόνια, αν όχι δεκαετίες, για να υλοποιηθούν, επισημαίνει η Xclusiv και καταλήγει υποστηρίζοντας ότι τα τέλη θα μπορούσαν να απομακρύνουν τα πλοία από τα λιμάνια των ΗΠΑ, να ενθαρρύνουν λύσεις όπως υπεράκτιους κόμβους μεταφόρτωσης και να μειώσουν τη χρήση μικρότερων λιμένων των ΗΠΑ, όπως αναφέρει και η Αμερικανική Ένωση Λιμενικών Αρχών.

Διαβάστε επίσης:

Buy, hold or Sell: Άμεση ανάλυση για ΑΒΑΞ,  ΑΛΦΑ, ΕΤΕ, ΟΤΕ        

Χρυσός: Νέο ρεκόρ με άλμα κοντά στα 3.150 δολάρια – Προβλέψεις για 3.400 δολάρια

Γερό «λίφτινγκ» στον εξωδικαστικό μηχανισμό – Ποιοι μπαίνουν αυτόματα σε ρύθμιση χρεών χωρίς συμφωνία τραπεζών και δημοσίου