«Καθώς τα αντίποινα, απέναντι στην επιβολή δασμών από τον Ντόναλντ Τραμπ, από άλλα έθνη γίνονται όλο και πιο πιθανά, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας, με ασταθή εμπορική δυναμική και πιθανότητα περαιτέρω διαταραχών στις παγκόσμιες εμπορικές ροές. Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες για τον καθορισμό του τρόπου με τον οποίο αυτοί οι δασμοί θα επηρεάσουν, όχι μόνο τις αμερικανικές βιομηχανίες αλλά και το ευρύτερο τοπίο του παγκόσμιου εμπορίου και της εφοδιαστικής.»

Στο εβδομαδιαίο ραπόρτο του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv, επισημαίνεται ότι οι αυξήσεις των δασμών του Τραμπ στον χάλυβα, το αλουμίνιο και ενδεχομένως άλλους τομείς σηματοδοτούν ένα νέο κεφάλαιο στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, με σημαντικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, τη θαλάσσια ναυτιλία και τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις.

1

Επίσης, η Xclusiv, αναφέρει:

«Η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλει δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, εντείνοντας περαιτέρω τις εντάσεις στην παγκόσμια αγορά.

Σε ισχύ από τις 4 Μαρτίου 2025, αυτοί οι νέοι δασμοί θα ισχύουν καθολικά, συμπεριλαμβανομένων των βασικών προμηθευτών όπως ο Καναδάς, η Βραζιλία, το Μεξικό και η Νότια Κορέα, καταργώντας τις προηγούμενες εξαιρέσεις και ποσοστώσεις. Αυτή η τολμηρή κίνηση αποσκοπεί στην προστασία των εγχώριων βιομηχανιών των ΗΠΑ, αλλά κινδυνεύει να πυροδοτήσει έναν πολυμέτωπο εμπορικό πόλεμο που θα μπορούσε να διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο και τις ναυτιλιακές ροές.

Ο αντίκτυπος αυτών των δασμών στο θαλάσσιο εμπόριο γίνεται ήδη εμφανής. Καθώς πλησιάζει η προθεσμία των δασμών, ενδέχεται να υπάρξει αύξηση στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου στις ΗΠΑ, καθώς οι εταιρείες σπεύδουν να αποθηκεύσουν αυτά τα μέταλλα ενόψει των νέων εισφορών.

Αυτή η αύξηση της ζήτησης θα μπορούσε να αυξήσει προσωρινά τους ναύλους για τα πλοία που μεταφέρουν αυτά τα υλικά. Εάν οι δασμοί τεθούν πλήρως σε ισχύ, χώρες όπως η Βραζιλία, βασικός προμηθευτής χάλυβα στις ΗΠΑ δια θαλάσσης, θα μπορούσαν να δουν σημαντική μείωση στις αποστολές.

Τα πλοία Supramax, τα οποία έχουν μεταφέρει τα δύο τρίτα του συνόλου του θαλάσσιου χάλυβα στις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια, είναι πιθανό να πληγούν περισσότερο. Χώρες όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, επίσης μεγάλοι εξαγωγείς, αναμένεται να προσαρμόσουν τις ναυτιλιακές τους στρατηγικές ως απάντηση.

Αυτή η μετατόπιση θα μπορούσε να αλλάξει τη ζήτηση για συγκεκριμένους τύπους πλοίων, ειδικά για αυτούς που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά χάλυβα και άλλων μετάλλων. Με πιθανές διαταραχές στο εμπόριο χάλυβα, τα πλοία Supramax και Panamax είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν μειωμένη ζήτηση, ενώ οι αγορές ενδέχεται να δουν μια επανεξισορρόπηση των ναυτιλιακών διαδρομών και της χρήσης των πλοίων.

Οι επιπτώσεις των δασμών εκτείνονται πολύ πέρα από τα σύνορα των ΗΠΑ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, σημαντικός παράγοντας στο διατλαντικό εμπόριο, έχει εκφράσει την έντονη αντίθεσή της σε αυτούς τους δασμούς, χαρακτηρίζοντάς τους αδικαιολόγητους και αντιπαραγωγικούς.

Η ΕΕ έχει ήδη επισημάνει ότι θα αντιδράσει, γεγονός που θα μπορούσε να πιέσει περαιτέρω τις καθιερωμένες εμπορικές ροές και τις αλυσίδες παραγωγής. Επιπλέον, οι δασμοί αντιποίνων της Κίνας σε αμερικανικά προϊόντα, που εφαρμόστηκαν την ίδια ημέρα, προσθέτουν άλλο ένα επίπεδο πολυπλοκότητας στην κατάσταση.

Αυτοί οι δασμοί αναμένεται να στοχεύουν όχι μόνο τους δασμούς των χωρών σε προϊόντα των ΗΠΑ, αλλά και μη δασμολογικούς φραγμούς, όπως επιδοτήσεις, άδικους κανονισμούς και χαλαρή προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας.

Οι δασμοί θα είναι προσαρμοσμένοι σε κάθε χώρα ξεχωριστά, δημιουργώντας ένα σύνθετο και δυναμικό εμπορικό τοπίο. Καθώς οι αγορές αναμένουν τα αποτελέσματα των μελετών που αναμένονται έως την 1η Απριλίου 2025, υπάρχει κάποια ανακούφιση, καθώς τα τιμολόγια δεν αναμένεται να τεθούν σε ισχύ άμεσα.

Ωστόσο, ο Τραμπ υπαινίσσεται επίσης την επιβολή πρόσθετων δασμών σε αγαθά όπως αυτοκίνητα, ημιαγωγούς και φαρμακευτικά προϊόντα, στοχεύοντας ιδιαίτερα χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Ευρωπαϊκή Ένωση».

Διαβάστε επίσης:

Νταλακογιώργος: Ταλαιπωρούνται οι ναυτικοί στις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας

Enesel (Αντώνης και Φίλιππος Λεμός): Πούλησε δύο πλοία για 142 εκατ. δολάρια με κέρδος 44 εκατ. δολάρια