Με το πέρασμα στο 2025, τα πλοία πρόσθεσαν ένα έτος στην ηλικία τους, αλλάζοντας σημαντικά την τρέχουσα κατάσταση γύρω από τις ηλικιακές ομάδες του στόλου, επισημαίνει στο εβδομαδιαίο ραπόρτο της, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.

Στην εβδομαδιαία επισκόπηση αναφέρονται τα εξής:

1

Από τον Ιανουάριο του 2025, ο τρέχων στόλος πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ανέρχεται σε 14.109 πλοία (>= 10.000 DWT), 1.856 πλοία (13% επί του συνολικού στόλου bulk carrier) είναι ηλικίας 21 ετών και άνω, αύξηση 12% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Η ηλικιακή ομάδα 16-20 ετών περιλαμβάνει σήμερα 2.269 πλοία (16% του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην), αύξηση 29% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024.

Όσον αφορά τα σύγχρονα πλοία (0-5 ετών), δεν παρατηρήθηκε κάποια σημαντική αλλαγή.

Ενώ περίπου 500 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου εντάχθηκαν στον ενεργό στόλο το 2024, περίπου 448 πλοία που κατασκευάστηκαν το 2019 μετατράπηκαν στην ηλικιακή ομάδα 6-10 ετών.

Ένας από τους πιο γερασμένους στόλους είναι ο τομέας Handysize, με μέσο όρο ηλικίας τα 13,5 έτη.

Επί του παρόντος, το 15% του συνολικού στόλου Handysize, που περιλαμβάνει 426 πλοία, είναι ηλικίας 21 ετών και άνω, ενώ μόνο 260 πλοία είναι σε παραγγελία.

Ο τρέχων στόλος δεξαμενόπλοιων, που περιλαμβάνει 7.674 πλοία (>= 10.000 DWT), περιλαμβάνει 1.401 πλοία (18% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων) ηλικίας 21 ετών και άνω, που αντιπροσωπεύει αύξηση 12% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024.

Η ηλικιακή ομάδα 20 ετών περιλαμβάνει 2.232 σκάφη, που αποτελούν το 29% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων, αντικατοπτρίζοντας αύξηση 13% από τον Ιανουάριο του 2024.

Αντίθετα, τα σύγχρονα πλοία (ηλικίας 0-5 ετών) αντιπροσωπεύουν μόνο το 13% του στόλου δεξαμενόπλοιων, με 1.007 πλοία σε αυτήν την κατηγορία.

Ο τομέας MR1 είναι σημαντικά γηρασμένος, με μέση ηλικία τα 17,1 έτη. Το 34% του στόλου των 826 πλοίων είναι ηλικίας 21 ετών και άνω, ενώ το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία MR1 παραμένει σχετικά μικρό στα 63 πλοία.

Ακολουθεί το τμήμα Panamax/LR1, με μέση ηλικία τα 15,8 έτη. Συγκεκριμένα, το 16% του στόλου των 468 πλοίων είναι ηλικίας 21 ετών και άνω, ενώ το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία Panamax/LR1 ανέρχεται σε 69 πλοία.

Ο τομέας Aframax/LR2 παρουσιάζει επίσης σημαντική ηλικία, με μέση ηλικία τα 13,6 έτη. Ένα σημαντικό μερίδιο του στόλου Aframax/LR2, το 17% των 468 πλοίων, είναι ηλικίας άνω των 21 ετών, ενώ 225 νέα πλοία είναι επί του παρόντος σε παραγγελία.

Η ηλικία των πλοίων και η αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στον ναυπηγικό τομέα, σε συνδυασμό με την ανάληψη της προεδρίας των ΗΠΑ, από τον Ντόναλντ Τραμπ, ενδεχομένως να προκαλέσουν αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία.

Οι τρέχουσες στατιστικές του στόλου ενισχύουν τον ηγετικό ρόλο της Κίνας στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία. Τα κινεζικά ναυπηγεία κατέχουν σήμερα σημαντικό μερίδιο του υπάρχοντος παγκόσμιου στόλου άνω των 10.000 DWT, που περιλαμβάνει το 47% των φορτηγών πλοίων, το 24% των δεξαμενόπλοιων, το 35% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το 14% των πλοίων μεταφοράς αερίου.

Αυτή η κυριαρχία ενισχύεται περαιτέρω από τα στατιστικά του βιβλίου παραγγελιών. Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν εξασφαλίσει το επιβλητικό 70% των παραγγελιών φορτηγών πλοίων, το 68% των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων και το 75% των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εδραιώνοντας τη θέση τους στην αγορά.

Ωστόσο, υπάρχουν φήμες και ενισχύονται από δηλώσεις ότι η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ θα προσπαθήσει να περιορίσει τη ναυτιλιακή κυριαρχία της Κίνας με διάφορους τρόπους, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων σε πλοία και ναυπηγεία της Κίνας.

Οι πιθανές παρεμβάσεις των ΗΠΑ θα προκαλέσουν αρκετές πρακτικές προκλήσεις. Οποιαδήποτε απαγόρευση σε πλοία κινεζικής κατασκευής θα διαταράξει σημαντικά τις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές και θα επηρεάσει ενδεχομένως την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών των ΗΠΑ μέσω υψηλότερων ναύλων.

Επιπλέον, πολλά πλοία κινεζικής κατασκευής ανήκουν σε δυτικά συμφέροντα, γεγονός που περιπλέκει τυχόν περιοριστικά μέτρα.

Η τρέχουσα ανάγκη της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας για διαθέσιμη χωρητικότητα στα ναυπηγεία, ιδιαίτερα για τη μετασκευή υπαρχόντων πλοίων και την κατασκευή νέων πλοίων προσαρμοσμένα στα νέα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος, καθιστά επίσης προβληματική την επιθετική δράση κατά των κινεζικών ναυπηγείων.

Διαβάστε επίσης

Κόρος (Ναυπηγεία Σαλαμίνας): Είμαστε υπερήφανοι που συμμετέχουμε στο πρότζεκτ για τα τέσσερα παράκτια περιπολικά

Η Franman (Κωστής Φραγκούλης) και η ThreatScene ένωσαν τις δυνάμεις τους για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας στη ναυτιλία

Ντιέγκο Απόντε: Η MSC θα επενδύσει 4,5 δισ. δολάρια στο λιμενικό σύστημα του Βιετνάμ