«Ο παγκόσμιος ναυτιλιακός κλάδος, ιδιαίτερα ο κλάδος των πλοίων χύδην φορτίου και των δεξαμενόπλοιων, γνώρισε μια αξιοσημείωτη αναζωπύρωση από το 2020.
Οι σταθεροί υψηλοί ναύλοι, σε συνδυασμό με την ισχυρή δυναμική ζήτησης και προσφοράς, έχουν δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον τόσο για καθιερωμένους όσο και για νέους παίκτες».
Όπως επισημαίνει στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, η αγορά πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου ήταν ιδιαίτερα ανθηρή.
Ειδικότερα, επισημαίνει ότι από τον Ιανουάριο του 2020, στο 65% των ημερών σημειώθηκαν τιμές που υπερβαίνουν τα 15.000 δολάρια για τα Capes και περίπου το 45% των ημερών για την υπόλοιπη αγορά χύδην ξηρού φορτίου.
Αυτό είναι ένα σημαντικό ορόσημο, δεδομένου ότι τα λειτουργικά έξοδα (OPEX) για αυτά τα πλοία κυμαίνονται συνήθως από 5.000 δολάρια έως 9.500 δολάρια, ανάλογα με την ηλικία και το μέγεθος τους.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία και τα δεδομένα, μόνο ο κλάδος των φορτηγών μπορεί να υπερηφανεύεται για τις 2.290 εταιρείες με ιδιοκτησία πλοίων άνω των 20.000 DWT.
Μεταξύ αυτών των εταιρειών, η κατανομή ιδιοκτησίας ποικίλλει:
α) 7 εταιρείες κατέχουν περισσότερα από 101 πλοία,
β) 13 εταιρείες κατέχουν μεταξύ 61 και 100 πλοία,
γ) 44 εταιρείες έχουν στόλους από 31 έως 60 πλοία,
δ) 218 εταιρείες διαχειρίζονται μεταξύ 11 και 30 πλοία,
ε) 250 εταιρείες ελέγχουν μεταξύ 6 και 10 πλοίων, στ ).
Η συντριπτική πλειοψηφία, 1.758 εταιρείες, κατέχουν μεταξύ 1 και 5 πλοία.
Από το 2020, οι εταιρείες μεταφοράς χύδην φορτίου με στόλους από 1 έως 5 πλοία και εκείνες με 61 έως 100 πλοία έχουν αυξηθεί σημαντικά, κατά 34% και 86% αντίστοιχα.
Αυτή η άνοδος υποδηλώνει την είσοδο νέων παικτών και υπογραμμίζει τη διαρκή ελκυστικότητα της μεταφοράς χύδην φορτίου, σε μεγάλο βαθμό λόγω των σταθερών ναύλων και των αυξανόμενων αξιών του ενεργητικού.
Άλλες κατηγορίες ιδιοκτησίας στον τομέα χύδην φορτίου έχουν σημειώσει μέτρια ανάπτυξη, μεταξύ 8% και 10%, καθώς οι ιδιοκτήτες συνεχίζουν να κατασκευάζουν και να επεκτείνουν τους στόλους τους, συμβάλλοντας σε ένα πιο εύρωστο τοπίο της αγοράς.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων, μετά από μια δύσκολη περίοδο, γνώρισε επίσης ισχυρή ανάκαμψη από το 2022.
Ενώ οι ναύλοι VLCC TCE ξεπέρασαν τα 15.000 δολάρια το 65% των ημερών, τα άλλα τμήματα δεξαμενόπλοιων ξεπέρασαν σταθερά αυτό το όριο στο 90% περίπου των ημερών.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα λειτουργικά έξοδα για αυτά τα πλοία κυμαίνονται συνήθως από 7.500 δολάρια έως 12.000 δολάρια, ανάλογα με την ηλικία και το μέγεθος, η αγορά δεξαμενόπλοιων βιώνει σε περίοδο 2,5 συνεχόμενων ετών που τα πλοία έχουν καλύψει άνετα το OPEX τους, κάτι που δεν έχει συμβεί τουλάχιστον από το 2009.
Η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει δείξει ανθεκτικότητα, με σημαντική ανάπτυξη σε μικρότερα μεγέθη στόλου, ειδικά μετά την ανάκαμψη των ναύλων των δεξαμενόπλοιων το 2022 μετά από παρατεταμένη ύφεση.
Το 2024, η αγορά δεξαμενόπλοιων περιλαμβάνει:
α) έξι εταιρείες με στόλους άνω των 101 δεξαμενόπλοιων,
β) οκτώ εταιρείες που κατέχουν μεταξύ 61 και 100 δεξαμενόπλοια,
γ) δεκαεννέα εταιρείες που διαχειρίζονται 31 έως 60 δεξαμενόπλοια,
δ) ένα μεγαλύτερο τμήμα 107 εταιρειών που κατέχουν 11 σε 30 δεξαμενόπλοια,
ε) άλλες 139 εταιρείες που εκμεταλλεύονται στόλους 6 έως 10 δεξαμενόπλοιων,
στ) η πλειοψηφία των ιδιοκτητών, 1.249 εταιρείες, κατέχουν από 1 έως 5 δεξαμενόπλοια.
Από το 2022 έως το 2024, ο αριθμός των εταιρειών του ομίλου δεξαμενόπλοιων με στόλους από 1 έως 5 πλοία αυξήθηκε κατά 23%, και εκείνων με 6 έως 10 πλοία κατά 9%.
Αυτή η ανοδική τάση αντανακλά την αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, με πολυάριθμους νεοεισερχόμενους είτε από διαφορετικούς κλάδους της ναυτιλιακής βιομηχανίας είτε από εντελώς άσχετους τομείς.
Επιπλέον, οι ιδιοκτήτες μεγαλύτερων δεξαμενόπλοιων έχουν στρατηγικά μειώσει ή πουλήσει τμήματα του στόλου τους, αναδιαμορφώνοντας τη δυναμική της αγοράς καθώς οι νέοι συμμετέχοντες αγοράζουν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία.
Και στις δύο αγορές, οι μικρότεροι στόλοι αυξάνονται ραγδαία, σηματοδοτώντας την είσοδο νέων κεφαλαίων και επενδυτών που παρασύρονται από τους υψηλούς ναύλους και την ανατίμηση των περιουσιακών στοιχείων.
Αυτή η τάση αντανακλά μια ισορροπημένη στρατηγική επέκτασης, καθώς οι βετεράνοι παίκτες διατηρούν και αναβαθμίζουν τους στόλους τους, ενώ οι νεοεισερχόμενοι φέρνουν ανανεωμένο δυναμισμό στη ναυτιλία ξηρού χύδην και δεξαμενόπλοιου.
Διαβάστε επίσης:
Η Cosco Shipping ναυπηγεί έξι «πράσινα πλοία»
Ευρωβουλή: Εγκρίθηκε με μεγάλη πλειοψηφία η υποψηφιότητα Τζιτζικώστα για Επίτροπος Μεταφορών
Αμερικανικές εκλογές 2024: Τι να περιμένει ο κόσμος από μία «καθαρή» νίκη του Τραμπ