ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αγορά ξηρών φορτίων χύδην έχει υποστεί σημαντικές μειώσεις στους ναύλους σε διάφορα μεγέθη πλοίων από τον Νοέμβριο του 2024.
Σύμφωνα με το Baltic Exchange Timecharter, οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 56% για τα Capesize, 18% για τα Kamsarmax, 20% για τα Panamax, 54% για τα Supramax και 48% για το Handy.
Ωστόσο, κατά την εξέταση των ιστορικών τάσεων από το 2018 έως το 2024, η εποχικότητα παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτές τις διακυμάνσεις.
Κάθε χρόνο, από την 4η έως τη 12η εβδομάδα, η αγορά παρουσιάζει ανοδική κίνηση στους τομείς Kamsarmax, Panamax, Supramax και Handysize.
Έχει ενδιαφέρον ότι η αγορά Capesize παρουσίασε διαφορετικό μοτίβο, με τα ποσοστά να πέφτουν από το 2018 έως το 2021, αλλά να ανακάμπτουν το 2023 και το 2024. Αυτή η συμπεριφορά της αγοράς μπορεί να αποδοθεί στη συγκέντρωση σκαφών Capesize στα χέρια λίγων παικτών, κάνοντας την εποχικότητά της διαφορετική από τους άλλους τύπους πλοίων.
Επίσης, ο βωξίτης έχει πλέον ξεπεράσει τον άνθρακα ως ο δεύτερος μεγαλύτερος μοχλός της ναυτιλιακής ζήτησης για Capesizes, αναδιαμορφώνοντας την αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου.
Η ανάπτυξη του εμπορίου βωξίτη της Δυτικής Αφρικής βοήθησε στον μετριασμό των εποχιακών διακυμάνσεων στον τομέα Capesize εξισορροπώντας τις αποστολές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας.
Με την ολοκλήρωση των εορτασμών Νέου Έτους στην Κίνα, αυξάνεται η πιθανότητα αυξημένων κινεζικών εισαγωγών και εξαγωγών άνθρακα και σιδήρου, παράλληλα με μια τυπική άνοδο στις εισαγωγές σιτηρών μεταξύ της 8ης και της 24ης εβδομάδας.
Αυτό υποδηλώνει μια πιθανή ανάκαμψη των τιμών ξηρού χύδην καθώς η κινεζική βιομηχανική δραστηριότητα επανέρχεται και οι εμπορικές ροές αυξάνονται. Δεδομένης της κυριαρχίας της Κίνας στον τομέα ξηρού χύδην φορτίου, που αντιπροσωπεύει περίπου το 50% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, αυτή η ανάκαμψη θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά τις συνθήκες της αγοράς.
Η εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης Τραμπ, ιδιαίτερα η προσέγγισή της στις κυρώσεις, αναμένεται να έχει επίσης σημαντικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο, συμπεριλαμβανομένων των ναύλων.
Οι κυρώσεις στο Ιράν, που επιβλήθηκαν μέσω του Office of Foreign Assets Control (OFAC), είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Στην πρώτη της σημαντική κίνηση κυρώσεων, η κυβέρνηση Τραμπ έθεσε στη μαύρη λίστα βασικούς παίκτες που εμπλέκονται στην αποστολή ιρανικού αργού, συμπεριλαμβανομένων πλοιοκτητών, διευθυντών, ακόμη και καπετάνιων των VLCC.
Αυτή η κίνηση, μέρος της ευρύτερης στρατηγικής «μέγιστης πίεσης», στοχεύει ένα δίκτυο που διευκολύνει τις αποστολές πετρελαίου του Ιράν στην Κίνα. Η μαύρη λίστα κυρώσεων περιλαμβάνει τώρα τρία δεξαμενόπλοια που κατηγορούνται για μεταφορά ιρανικού αργού, ένα από τα οποία φέρεται να έβγαζε πετρέλαιο στην Κίνα.
Οι κυρώσεις της κυβέρνησης Τραμπ αντανακλούν μια πιο επιθετική στάση απέναντι στο Ιράν, με στόχο να σταματήσει το εμπόριο πετρελαίου και να διαταράξει τα πυρηνικά και βαλλιστικά του προγράμματα.
Οι κυρώσεις στοχεύουν τον «σκιώδη στόλο» των δεξαμενόπλοιων που συνεχίζουν να εμπορεύονται ιρανικό αργό, το οποίο έχει αποτελέσει σημείο έντασης στις παγκόσμιες αγορές. Με ναυτιλιακές εταιρείες και διαχειριστές στην Ινδία, τις Σεϋχέλλες και το Χονγκ Κονγκ να περιλαμβάνονται επίσης στη λίστα κυρώσεων, είναι σαφές ότι οι ΗΠΑ επικεντρώνονται στην παγκόσμια επιμελητεία και το θαλάσσιο εμπόριο ως μέρος της στρατηγικής οικονομικού πολέμου κατά της Τεχεράνης.
Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μόνος παράγοντας που σχετίζεται με τις κυρώσεις που επηρεάζει τους ναύλους. Η κυβέρνηση Τραμπ είχε επίσης μια περίπλοκη σχέση με γειτονικές χώρες όπως το Μεξικό και ο Καναδάς. Παρά την έντονη ρητορική για το εμπόριο και τους δασμούς, ο Τραμπ καθυστέρησε την επιβολή νέων κυρώσεων σε αυτά τα έθνη για περίπου ένα μήνα, υποδεικνύοντας έναν βαθμό ευελιξίας στην προσέγγισή του.
Αυτή η καθυστέρηση έχει αφήσει τις επιχειρήσεις, ιδίως στους κλάδους της εφοδιαστικής και των εμπορευματικών μεταφορών, σε κατάσταση αβεβαιότητας. Οι κυρώσεις, είτε επιβληθούν είτε αναβληθούν, έχουν άμεσο αντίκτυπο στις ναυτιλιακές διαδρομές, τους ναύλους και τα logistics του διεθνούς εμπορίου.
Οποιαδήποτε ξαφνική αύξηση των δασμών ή κυρώσεις θα μπορούσε να διαταράξει σημαντικά τη ροή των αγαθών μεταξύ των ΗΠΑ και των γειτόνων τους, μετατοπίζοντας τα εμπορικά πρότυπα και τις διαδρομές, αυξάνοντας τη ζήτηση τονομιλίων και κατά συνέπεια την προσφορά πλοίων.
Διαβάστε επίσης
Γιάννης Κάρτσωνας (Breakwave Advisors): Πιέσεις στα VLCC – Υποχωρούν οι ναύλοι
Άννα Αγγελικούση (Pantheon Tankers): Επένδυση 176 εκατ. δολαρίων σε δύο νεότευκτα τάνκερ
Στυλιανίδης: Φιλοδοξούμε η Θεσσαλονίκη να πρωταγωνιστήσει ως κύριος λιμένας των Βαλκανίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πότε ένα συμβάν καταγράφεται ως τροχαίο;
- «Σπαρτιάτες»: Στο Εκλογοδικείο οι ενστάσεις κατά του κόμματος για την συμμετοχή τους στη Βουλή
- Ισραήλ: Έλαβε την στήριξη των ΗΠΑ να διατηρήσει τα στρατεύματά του στον νότιο Λίβανο πέραν της προθεσμίας, σύμφωνα με πηγές
- Τριντό: Οι ΗΠΑ θα χάσουν πολλές θέσεις εργασίας αν επιβάλουν δασμούς στον καναδέζικο χάλυβα
![](https://www.mononews.gr/wp-content/themes/mononews2025/assets/icons/google-news-icon.png)