Παρά την πρόσφατη έκρηξη στις παραγγελίες νεότευκτων, ο ρυθμός των παραδόσεων πλοίων είναι ανεπαρκής για να αναζωογονήσει τον γερασμένο στόλο των ποντοπόρων πλοίων.

Η διαπίστωση αυτή περιλαμβάνεται στην εβδομαδιαία επισκόπηση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv. Μάλιστα, οι ναυτιλιακοί αναλυτές της, τονίζουν ότι ακόμη και αν υποτεθεί ένας σταθερός ετήσιος ρυθμός παράδοσης 1.200 νέων πλοίων μέχρι το 2030, θα ήταν δυνατή μόνο η αντικατάσταση του 70% των σκαφών που θα είναι άνω των 21 ετών μέχρι εκείνη τη στιγμή.

1

Στην εβδομαδιαία ανάλυσή της, η Xclusiv αναφέρει ότι η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία γνώρισε σημαντική ανάκαμψη τα τελευταία δύο χρόνια, κυρίως λόγω της αναζωπύρωσης των ναύλων μετά την πανδημία COVID-19.

Αυτή η αύξηση οδήγησε σε μια αξιοσημείωτη αύξηση των αναλογιών βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε διάφορα τμήματα σκαφών.

Από τον Σεπτέμβριο του 2024, οι αναλογίες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς αερίου (LNG & LPG) ήταν 10,3%, 12,9% και 48,4% αντίστοιχα.

Τα στοιχεία αυτά αντιπροσωπεύουν σημαντικές αυξήσεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ακόμη και πριν από δύο χρόνια.

Η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς αερίου αυξήθηκε κατά 43%, 180% και 29% αντίστοιχα τα τελευταία δύο χρόνια.

Ενώ η αναλογία βιβλίου παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων προς στόλο έχει μειωθεί ελαφρά κατά 10% από το 2022, παραμένει σχετικά υψηλή (10,8% σε όρους πλοίων, 24,6% σε όρους TEU).

Στη μείωση αυτή συνέβαλαν οι χαμηλοί ναύλοι τα τελευταία δύο χρόνια. Η επέκταση της ναυπηγικής βιομηχανίας ήταν επίσης εμφανής στον αριθμό των ενεργών ναυπηγείων.

Ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 17,7% τα τελευταία δύο χρόνια, από 153 τον Ιούνιο του 2022 σε 180 τον Σεπτέμβριο του 2024.

Τα κινεζικά ναυπηγεία διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την ανάπτυξη, με αξιοσημείωτη αύξηση 37% στα ενεργά ναυπηγεία.

Αντίθετα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παρέμεινε σχετικά σταθερός.

Συνολικά, ο ναυτιλιακός κλάδος, τονίζει η Xclusiv, βιώνει μια περίοδο εύρωστης ανάπτυξης, που χαρακτηρίζεται από σημαντική αύξηση της ναυπηγικής δραστηριότητας και αυξανόμενη αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο σε διάφορα τμήματα πλοίων.

Είναι, όμως, η ανάπτυξη του βιβλίου παραγγελιών και η αύξηση των ναυπηγείων κάτι που προκαλεί ανησυχία στη ναυτιλία; αναρωτιούνται οι αναλυτές.

Μάλλον όχι, απαντούν, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια σημαντική πρόκληση: έναν γηρασμένο στόλο.

Καθώς κοιτάμε μπροστά στο 2030, είναι προφανές ότι ένα σημαντικό μέρος των σημερινών σκαφών θα είναι ηλικίας άνω των δύο δεκαετιών. Αυτός ο γηρασμένος στόλος παρουσιάζει ένα πλήθος ανησυχιών, από τη λειτουργική αποτελεσματικότητα έως την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, καθώς η επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ 2030 είναι αρκετά δύσκολο να επιτευχθεί.

Στο τμήμα χύδην φορτίου, σχεδόν το 30% του τρέχοντος στόλου, τόσο σε πλοία όσο και σε χωρητικότητα νεκρού βάρους (DWT), θα είναι άνω των 20 ετών έως το 2030.

Αυτή η τάση γήρανσης είναι ιδιαίτερα έντονη στα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων, όπως το Supramax/ Ultramax, Panamax/Kmax και Cape/Nuke, όπου το 27-28% του τρέχοντος στόλου θα υπερβαίνει τα 21 έτη.

Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων βιώνει επίσης παρόμοια διαδικασία γήρανσης. Περίπου το 48% του σημερινού στόλου δεξαμενόπλοιων, που αντιπροσωπεύει 284,89 εκατομμύρια DWT, θα είναι άνω των 21 ετών το 2030.

Όταν συνδυαστεί με τα 831 πλοία που θα είναι ηλικίας 19-20 ετών, γίνεται σαφές ότι ένα σημαντικό μέρος του στόλου δεξαμενόπλοιων πλησιάζει το τέλος της ζωής του. Τα τμήματα Panamax/LR1 και Handysize/MR1 είναι ιδιαίτερα ευάλωτα, με το 62% και το 66% των αντίστοιχων στόλων τους να αναμένεται να είναι άνω των 21 ετών έως το 2030.

Ούτε ο στόλος των εμπορευματοκιβωτίων και του φυσικού αερίου δεν είναι άτρωτος σε αυτήν την τάση γήρανσης. Το 2030, το 49% του σημερινού στόλου εμπορευματοκιβωτίων, από άποψη πλοίων και TEU, θα είναι άνω των 21 ετών.

Τέλος, τα μικρότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως αυτά μεταξύ 3.000 και 7.999 TEU, επηρεάζονται ιδιαίτερα, με το 60% του σημερινού στόλου να αναμένεται να υπερβεί τα 21 έτη. Στον τομέα των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου, περίπου το 42% του στόλου θα είναι άνω των 21 ετών το 2030.

 

Διαβάστε επίσης:
Κλινικές μελέτες: Η ευκαιρία για την Οικονομία, τα κριτήρια επιλογής των χωρών και τα οφέλη για τους ασθενείς

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Μαζί με τη BlackLight φέρνουν το πρόγραμμα «Μαθαίνω Χωρίς να Βλέπω»

Κυβέρνηση: Όχι σε τράπεζες και servicers που ζήτησαν πρόσβαση στο Κτηματολόγιο