Σήμερα, παγκοσμίως, υπάρχουν 528 startups στον ναυτιλιακό και λιμενικό τομέα, μερικές από τις οποίες προσφέρουν λύσεις που στοχεύουν άμεσα σε αυτόν τον κλάδο. Βρίσκονται σε 45 χώρες σε πέντε ηπείρους, σύμφωνα με μελέτη που διεξήγαγε η Wilson Sons, η μεγαλύτερη εταιρεία θαλάσσιων και λιμενικών logistics της Βραζιλίας, με την υποστήριξη της Cubo Maritime & Port, μια πρωτοβουλία της Cubo Itaú σε συνεργασία με την Wilson Sons, Porto do Açu και Hidrovias do Brasil, για να προωθήσουν μια συμμαχία με μεγάλες εταιρείες, startups, επενδυτικά κεφάλαια και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς στο οικοσύστημα των λιμένων.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες προηγούνται στην κατάταξη με 81 startups, ακολουθούμενες από το Ισραήλ, με 67. Η Βραζιλία κατατάσσεται όγδοη, με 22 startups, μπροστά από τη Γαλλία (19), την Ισπανία (17) και τη Νορβηγία (12).

1

Σύμφωνα με τη μελέτη «Επισκόπηση των ναυτιλιακών και λιμενικών εκκινήσεων», 214 από τις ναυτιλιακές εταιρείες (πάνω από το 40% του συνόλου) αναπτύσσουν λύσεις χρησιμοποιώντας Big Data & Analytics.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη/Μηχανική Μάθηση, με τη συμμετοχή 85 startups, κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μεταξύ των κορυφαίων τεχνολογιών, μπροστά από το Internet of Things (IoT), τους Sensors & Monitoring (83).

«Η οικονομική συνάφεια του κλάδου, σε συνδυασμό με τις γνωστές προκλήσεις λειτουργίας του στη διαχείριση, τον συντονισμό και την ασφάλεια των ναυτιλιακών και λιμενικών εργασιών, έχει τραβήξει την προσοχή των startups και των επιχειρηματιών σε όλο τον κόσμο.

Αυτό φαίνεται από τον πολλαπλασιασμό των τεχνολογικών λύσεων ναυτιλίας τα τελευταία χρόνια», λέει ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Fernando Salek, ο οποίος πρόσθεσε: «Υπάρχουν αυτή τη στιγμή περίπου 20 οικοσυστήματα καινοτομίας σε όλες τις ηπείρους, στα οποία συμμετέχουν περισσότερες από 500 νεοφυείς επιχειρήσεις, κυρίως από τις ΗΠΑ, Ολλανδία, Ισραήλ, Ηνωμένο Βασίλειο και Σιγκαπούρη.

Ωστόσο, παρά τη συνάφεια, τις οικονομικές δυνατότητες και την έντονη ζήτηση για τεχνολογικές λύσεις στον κλάδο μας, πιστεύουμε ότι ο αριθμός των startups μπορεί να αυξηθεί σημαντικά».

Σύμφωνα με τη μελέτη, που παρουσιάστηκε στην 27η έκδοση του Intermodal South America 2023 στο Σάο Πάολο, δεδομένα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) δείχνουν ότι το 80% έως 90% του παγκόσμιου εμπορίου χρησιμοποιεί θαλάσσιες και ποτάμιες μεταφορές, ενώ τα μεταφερόμενα αγαθά αξίζουν περίπου 5 τρισεκατομμύρια δολάρια προστιθέμενης αξίας.

Αλλαγές μεγάλης κλίμακας που συντελούνται τώρα θα μεταμορφώσουν το παγκόσμιο σενάριο, με τέσσερις κύριες τάσεις:

  • εξάπλωση των πλοίων τεχνολογίας με ολοκληρωμένες λύσεις,
  • ρυθμιστικές αλλαγές που επικεντρώνονται στην απαλλαγή από τον άνθρακα,
  • συνεργασία και crowdsourcing και
  • εξ αποστάσεως ή αυτόνομες λειτουργίες πλοίων και λιμενικού εξοπλισμού.

Όσον αφορά τις νεοφυείς επιχειρήσεις, οι περισσότερες εταιρείες που χαρτογραφήθηκαν από τη μελέτη προσφέρουν λύσεις διαχείρισης και παρακολούθησης στόλου (155).

Στη δεύτερη θέση (147) βρίσκονται εκείνες που υποστηρίζουν τις εμπορευματικές μεταφορές και το διεθνές εμπόριο.

Προσδιορίστηκαν άλλες τέσσερις κατηγορίες: εξειδικευμένες υπηρεσίες (93), διαχείριση λιμένων και τερματικών σταθμών (64), κυβερνοασφάλεια και βιωσιμότητα (50) και ναυπηγική και συντήρηση πλοίων (18).

Όσον αφορά τις τεχνολογίες, στην κατάταξη Tech Clusters ξεχωρίζει η Big Data, με 214 startups (πάνω από το 40% των shiptechs).

Εφαρμόζεται στην προγνωστική συντήρηση, τη βελτιστοποίηση διαδρομής, τη διαχείριση εγγράφων, την αυτοματοποίηση λειτουργιών και τη ναυπηγική. Στη συνέχεια, με 85 startups, είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, η οποία χρησιμοποιείται για τη βελτιστοποίηση των ημερομηνιών άφιξης πλοίων από ναυτιλιακές εταιρείες, και η Machine Learning, ένα υποσύνολο του AI, για την πρόβλεψη της κατανάλωσης καυσίμου και τον σχεδιασμό βέλτιστων διαδρομών αποστολής.

Το Διαδίκτυο των πραγμάτων, οι αισθητήρες και η παρακολούθηση (83) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την πρόβλεψη της κατανάλωσης καυσίμου και τον σχεδιασμό βέλτιστων διαδρομών αποστολής.

Εκτός από αυτά, τα Robotics & Drones (42 startups), το Blockchain (20) και η Virtual Reality & Augmented Reality (12) εντοπίστηκαν στην κατάταξη Tech Clusters.

«Βιώνουμε μια άνευ προηγουμένου στιγμή στον κλάδο, κατά την οποία η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών θα κάνει τις λιμενικές δραστηριότητες και τη ναυτιλία όλο και πιο αποτελεσματικές, ασφαλέστερες και βιώσιμες. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε αυτήν την ευκαιρία και να μεταφράσουμε αυτή τη στιγμή σε κέρδη αποδοτικότητας και πιο βιώσιμες λειτουργίες, προωθώντας παράλληλα την εμφάνιση, την ανάπτυξη και τον πολλαπλασιασμό των startups, με σημαντικές λύσεις για τον κλάδο μας», δήλωσε ο διευθυντής Digital Transformation της Wilson Sons, Eduardo Valença και πρόσθεσε: «Αποφασίσαμε να δημοσιεύσουμε αυτή τη μελέτη γιατί πιστεύουμε ότι ο συνεπής μετασχηματισμός απαιτεί σθεναρή επιδίωξη καινοτομίας, νέων τεχνολογιών και συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς και την κοινωνία γενικότερα».

Για να ενισχύσει την ατζέντα καινοτομίας στον κλάδο, το 2022, η Wilson Sons συνεργάστηκε με το Cubo Itaú, το πιο σχετικό κέντρο για την καινοτομία και την προώθηση της τεχνολογικής επιχειρηματικότητας στη Λατινική Αμερική, το Porto do Açu, το Hidrovias do Brasil και το Radix, για να δημιουργήσουν το πρώτο κόμβο που θα είναι αφιερωμένος σε λιμένες και ναυτιλιακές λύσεις στη Λατινική Αμερική: Cubo Maritime & Port.

Η Wilson Sons είναι επίσης μειοψηφικός επενδυτής σε τρεις άλλες νεοφυείς επιχειρήσεις που παρέχουν σχετικές τεχνολογίες και λύσεις ψηφιακού μετασχηματισμού στον κλάδο μας. Το Ισραηλινό DockTech (το οποίο σαρώνει τον βυθό των λιμανιών για να κάνει τη ναυτιλία και τη βυθοκόρηση πιο αποτελεσματική), το Brazilian Argonáutica (με το δυναμικό εργαλείο βύθισης που βελτιστοποιεί τη φόρτωση και τον ελλιμενισμό πλοίων στους τερματικούς σταθμούς) και το βρετανικό AlDrivers.

Το 2022, η Wilson Sons ήταν η πρώτη στη Λατινική Αμερική που προσχώρησε στο TIC 4.0, μια παγκόσμια επιτροπή καινοτομίας λιμενικών τερματικών για την καινοτομία της λιμενικής βιομηχανίας που περιλαμβάνει παγκόσμιους χειριστές τερματικών σταθμών και κατασκευαστές και προμηθευτές λιμενικού εξοπλισμού και τεχνολογίας αιχμής.

«Η καινοτομία και η τεχνολογία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη βιωσιμότητα των λιμανιών, συμπεριλαμβανομένων των ελιγμών με ρυμουλκά. Οι νέες επενδύσεις μας σε πιο βιώσιμα ρυμουλκά κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Η Wilson Sons κατασκευάζει επί του παρόντος έξι ρυμουλκά, δύο από τα οποία παραδόθηκαν το 2022 (“WS Centaurus” και “WS Orion”) και άλλα τέσσερα θα παραδοθούν μεταξύ 2023 και 2024. Σε αυτό το έργο, λανσάραμε στη Βραζιλία τα ρυμουλκά Tier III της Maritime Organization με καινοτόμο υδροδυναμικό σχεδιασμό που βελτιώνει την απόδοση επιτρέποντας έως και 14% μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου», λέει ο Eduardo Valença, προσθέτοντας ότι η εταιρεία εξετάζει επίσης νέα καύσιμα και πηγές ενέργειας για ρυμουλκά και λιμενικό εξοπλισμό.

Διαβάστε επίσης:

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μεταβιβάστηκαν στον Γιώργο Προκοπίου, αλλά οι εργαζόμενοι προσλαμβάνονται από το Πολεμικό Ναυτικό!

Η Κίνα πήρε τα πρωτεία στις ναυπηγήσεις πλοίων, όμως η Νότια Κορέα κατασκευάζει το 79% των πλοίων μεταφοράς LNG