Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να εντάξει τον κλάδο της ναυτιλίας στις κυρώσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου, την ώρα που συνεχίζει να συζητά την επιβολή πλαφόν στις τιμές, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg.

Η απαγόρευση δεν θα επιτρέπει σε πλοία από κράτη μέλη της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται πάνω από ένα συμφωνημένο όριο τιμής. Το μέτρο αναμένεται να επηρεάσει την Ελλάδα, η οποία, όπως αναφέρει το Bloomberg, είναι με διαφορά η χώρα με τον μεγαλύτερο ιδιόκτητο στόλο πετρελαιοφόρων παγκοσμίως.

Οι τρέχουσες κυρώσεις της ΕΕ για το πετρέλαιο, οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης, απαγόρευση της παροχής των υπηρεσιών που χρειάζονται για τη μεταφορά πετρελαίου -όπως ασφάλιση, μεσιτεία και χρηματοδότηση- αλλά και εξαιρέσεις για τις παραδόσεις μέσω αγωγών. Αυτό το πακέτο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο σε ό,τι αφορά το αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης και στις αρχές του 2023 στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.

Κλείνουν τα “παραθυράκια”

Η ναυτιλία αποκλείστηκε από το προηγούμενο πακέτο κυρώσεων έπειτα από πιέσεις από τα κράτη που έχουν παρουσία στη ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία που δεν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες της ΕΕ θα μπορούσαν θεωρητικά να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός της Ένωσης.

Η ένταξη της ναυτιλίας στο πακέτο των κυρώσεων, κλείνει τυχόν «παραθυράκια» και ευθυγραμμίζεται το πλαφόν στις τιμές με εκείνο του G-7, σημειώνει η πηγή του Bloomberg. Τα υπό ελληνική διαχείριση πλοία συνέχισαν να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα σε χώρες εκτός ΕΕ ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των ευρωπαϊκών κυρώσεων για το εμπόρευμα.

Η ΕΕ θα πρέπει να αλλάξει τις προηγούμενες κυρώσεις της για να επιτρέψει στη ναυτιλία και τις υπηρεσίες να συνεχιστούν εντός ενός συμφωνημένου ανώτατου ορίου τιμών, αναφέρουν οι πηγές. Αυτές οι αλλαγές θα χρειαστούν την στήριξη και των 27 κρατών-μελών για να εγκριθούν. Άλλα μέλη της G7, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, που έχει σημαντικά συμφέροντα στον ασφαλιστικό κλάδο, θα υιοθετήσουν παρόμοια μέτρα.

Μένει ακόμη να διευθετηθούν αρκετές λεπτομέρειες, όπως η τιμή στην οποία θα οριστεί το πλαφόν, αναφέρουν οι πληροφορίες. Τα περιοριστικά μέτρα που είχαν εγκριθεί προηγουμένως τίθενται σε ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου, αλλά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές συναλλαγές πετρελαίου πολύ πριν από τότε, λόγω του χρόνου που απαιτείται για τη ναύλωση πλοίων και τη μεταφορά φορτίων στους προορισμούς τους.

Τον Ιούνιο, τα 27 κράτη του μπλοκ πέρασαν εβδομάδες παζαρεύοντας τους όρους των τρεχόντων μέτρων.

Οι εξαιρέσεις

Οι χώρες της ΕΕ που πέτυχαν εξαιρέσεις για το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω αγωγών είναι πιθανό να θέλουν να διασφαλίσουν ότι οι εξαιρέσεις αυτές θα παραμείνουν άθικτες, ενώ οι χώρες που εισάγουν μέσω θαλάσσης θα μπορούσαν να εγείρουν ανησυχίες για άνισους όρους ανταγωνισμού, αναφέρει το Bloomberg. Οι ναυτικές χώρες θα μπορούσαν επίσης να αναζητήσουν τρόπους για να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους. Η Ουγγαρία έχει δηλώσει ότι δεν θα υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις.

Παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς πλαφόν στις τιμές, ιδιαίτερα αφού ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να ενταχθούν σε αυτό.

Από την πλευρά τους, Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστήριξαν ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμη και αν πολλοί αγοραστές δεν ενταχθούν επίσημα στον συνασπισμό, καθώς θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα ως μόχλευση στις διαπραγματεύσεις για τα συμβόλαια με τη Μόσχα προκειμένου να πετύχουν χαμηλότερες τιμές.

Διαβάστε ακόμη:

Ελληνικό πλοίο της Eastern Mediterranean μετέφερε άνθρακα από τη Ρωσία μετά τις κυρώσεις της ΕΕ

EE: Αγώνας δρόμου για την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο μετά τις απειλές του Πούτιν