ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το πλοίο Delta Sounion, του Έλληνα εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη, που δέχθηκε πολλαπλά χτυπήματα από τις ρουκέτες, την προηγούμενη Τετάρτη, είναι το τρίτο πλοίο που τους τελευταίους μήνες χτυπήθηκε από τους Χούθι.
Αυτή η ιδιαίτερη «βεντέτα» που άνοιξαν οι Χούθι με τα πλοία του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη, έχουν προκαλέσει τον προβληματισμό των ανθρώπων της Ακτής Μιαούλη, οι οποίοι αναρωτιούνται αν είναι τυχαία η επιλογή των πλοίων, ή οφείλεται σε επιλεκτική στρατιωτική τακτική που οφείλεται σε πληροφορίες για τον προορισμό των φορτίων των πλοίων.
Να υπενθυμίσουμε ότι στις 27 Μαΐου του 2022, το πλοίο του Διαμαντή Διαμαντίδη, Delta Poseidon, είχε καταληφθεί 22 ναυτικά μίλια από τις ακτές από τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν, ως αντίποινα ακινητοποίησης Ρωσικού πλοίου στην Κάρυστο που μετέφερε Ιρανικό πετρέλαιο.
Το πλοίο απελευθερώθηκε, στις 16 Νοεμβρίου, έξι μήνες αργότερα, αφού προηγουμένως υπήρξαν διπλωματικές επαφές και συμφωνίες.
Επισημαίνουμε ότι πριν από το χτύπημα στο Delta Sounion, είχε βληθεί από ρουκέτες το πλοίο Delta Atlantica, που ναυπηγήθηκε το 2011, χωρητικότητας 162.000 dwt, στις 12 Αυγούστου.
Το πλοίο δέχθηκε πολλαπλή επίθεση 63 ναυτικά μίλια (117 χλμ.) νοτιοδυτικά της Χοδεϊντάχ.
Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, οι Χούθι της Υεμένης εκτόξευσαν χειροβομβίδες, πυραύλους και εναέρια και θαλάσσια drones εναντίον του τάνκερ Delta Blue, κατασκευής 2012, χωρητικότητας 158.000 dwt.
Το Delta Sounion
Την περασμένη Τετάρτη, ο βρετανικός φορέας για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας (United Kingdom Maritime Trade Operations/UKMTO) έλαβε μια αναφορά για ένα περιστατικό που σημειώθηκε 77 ναυτικά μίλια δυτικά της Χοντέιντα της Υεμένης.
Αργότερα έγινε γνωστό ότι τρία βλήματα έπληξαν ένα εμπορικό πλοίο, περιορίζοντας την ικανότητα ελιγμών του πλοίου.
«Το εμπορικό πλοίο χτυπήθηκε από δύο άγνωστα βλήματα πριν χτυπηθεί από ένα τρίτο», ανέφερε η United Kingdom Maritime Trade Operations, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχουν αναφορές για θύματα.
Για το περιστατικό, εξέδωσε ανακοίνωση και το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που επιβεβαίωσε το γεγονός:
«Τις πρωινές ώρες σήμερα το υπό ελληνική σημαία Δ/Ξ «SOUNION», με 25 μέλη πληρώματος, αλλοδαποί υπήκοοι, δέχθηκε ένοπλη επίθεση ενώ έπλεε 72 ν.μ. δυτικά της Χοντεϊντά Υεμένης, στην Ερυθρά θάλασσα.
Όλα τα μέλη του πληρώματος είναι καλά στην υγεία τους. Από το συμβάν προκλήθηκαν υλικές ζημιές στο πλοίο, το οποίο παραμένει στο προαναφερόμενο σημείο. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από Ιράκ για Αγίους Θεοδώρους.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, καταδικάζει την επίθεση αυτή η οποία αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των κανόνων του διεθνούς δικαίου και σοβαρή απειλή για την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας. Ο Χρ. Στυλιανίδης επισημαίνει πως τέτοιου είδους ενέργειες θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των ναυτικών και διαταράσσουν την ελεύθερη διακίνηση αγαθών μέσω των κρίσιμων θαλάσσιων διαδρόμων. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς».
Το πλοίο Delta Sounion φλέγεται ακόμη και βυθίζεται με κίνδυνο να προκαλέσει τεράστια ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή.
Όπως μεταδίδουν τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία ειδήσεων, στο ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο Suezmax Sounion, οι φλόγες που βγαίνουν από το κατάστρωμα του πλοίου είναι ακόμα ορατές από το διάστημα, σύμφωνα με εικόνες από το δορυφορικό σύστημα Sentinel της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αρκετές κυβερνήσεις της Ευρώπης, έχουν προειδοποιήσει ότι η βύθιση του πλοίου θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφική πετρελαιοκηλίδα στην Ερυθρά Θάλασσα, έως και τέσσερις φορές μεγαλύτερη από την καταστροφή του Exxon Valdez, με σοβαρές συνέπειες για το περιβάλλον και την αλιεία για επιβίωση.
«Ενώ το πλήρωμα έχει απομακρυνθεί, οι Χούθι φαίνονται αποφασισμένοι να βυθίσουν το πλοίο και το φορτίο του στη θάλασσα», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών.
«Μέσα από αυτές τις επιθέσεις, οι Χούθι κατέστησαν σαφές ότι είναι πρόθυμοι να καταστρέψουν την αλιευτική βιομηχανία και τα περιφερειακά οικοσυστήματα στα οποία βασίζονται οι κάτοικοι της Υεμένης και άλλες κοινότητες στην περιοχή για τα προς το ζην, όπως υπονόμευσαν την παράδοση ζωτικής σημασίας ανθρωπιστικής βοήθειας στην περιοχή μέσα από τις απερίσκεπτες επιθέσεις τους».
Η ναυτική αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ερυθρά Θάλασσα, Eunavfor Aspides, εξέφρασε τις ανησυχίες της και επισήμανε: «Αυτή η κατάσταση και η επίθεση δεν αποτελεί απειλή μόνο για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, αλλά και για τη ζωή των ναυτικών, του περιβάλλοντος και, κατά συνέπεια, τη ζωή όλων των πολιτών που ζουν σε αυτήν την περιοχή».
Ένας εκπρόσωπος των δυνάμεων των Χούθι δεν αναφέρθηκε στις πιθανές περιβαλλοντικές ζημιές από την επίθεση και είπε μόνο ότι το πλοίο ήταν στόχος λόγω της υποτιθέμενης απόφασης του πλοιοκτήτη να συνεχίσει να στέλνει πλοία στα ισραηλινά λιμάνια.
Η πολιτοφυλακή Χούθι κήρυξε ναυτικό αποκλεισμό σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ λόγω της συνεχιζόμενης στρατιωτικής επιχείρησης στη Γάζα.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν εμφανή σημάδια πετρελαιοκηλίδας. Το πλοίο παραμένει αγκυροβολημένο στο ίδιο σημείο στα διεθνή ύδατα. Όλα τα πλοία στην περιοχή πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά, καθώς το Mv Sounion αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα κίνδυνο ναυσιπλοΐας και επικείμενο περιβαλλοντικό κίνδυνο».
Υπενθυμίζεται ότι το πλοίο, ιδιοκτησίας της ελληνικής Delta Tankers, καίγεται από τις 23 Αυγούστου με τους Χούτι να δίνουν στη δημοσιότητα ένα δραματικό βίντεο από τη στιγμή που του έβαλαν φωτιά. Όλο το πλήρωμα εγκατέλειψε το πλοίο και μεταφέρθηκε στο Τζιμπουτί. Μεταξύ του πληρώματος δεν υπήρχε Έλληνας ναυτικός.
Το Delta Sounion μεταφέρει 150.000 τόνους αργού πετρελαίου από το Ιράκ.
Ποιος είναι ο Διαμαντής Διαμαντίδης
Σύμφωνα με την τελευταία αναφορά του Forbes, που γνωστοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2024, ο Διαμαντής Διαμαντίδης είχε 57 πλοία με τις εταιρείες του Delta Tankers και Marmaras Navigation.
Η συνολική αξία των πλοίων ανέρχεται σε 2,439 δισ. δολάρια και ήταν 16ος ανάμεσα στους 50 Έλληνες εφοπλιστές με βάση την αξία των στόλων τους.
Η οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία, του Διαμαντή Διαμαντίδη, ξεκινά από το Λονδίνο, όταν την περίοδο 1976-1977, εξαγόρασε το πρώτο µικρό φορτηγό πλοίο 4.000-5.000 τόνων.
Είναι συλλέκτης έργων τέχνης και παλαιών αυτοκινήτων. Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραµατίζει και στον τοµέα του real estate, όπως αποδείχθηκε και από την αγορά των δέκα οικοπέδων στον Αστέρα Βουλιαγµένης, ενώ διαθέτει μια ολόκληρη Χερσόνησο στον Άγιο Αιμιλιανό στο Πόρτο Χέλι.
Είναι ένας από τους Έλληνες εφοπλιστές που διαθέτει τεράστια προσωπική ρευστότητα, η οποία του επιτρέπει να αξιοποιεί τις αγοραστικές ευκαιρίες, ενώ δεν έχει με δανεισμό.
Ο Διαμαντής Διαμαντίδης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Ο πατέρας του ήταν κατασκευαστής κτιρίων σε εύπορες περιοχές της Αθήνας, αλλά διέθετε και μετοχές σε ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα το Λονδίνο.
Στην βρετανική πρωτεύουσα, ο Διαμαντής Διαμαντίδης, σπούδασε οικονομικά και εργάστηκε και ως ναυλομεσίτης, ενώ φημολογείται ότι ο πατέρας του τον «προικοδότητε» με ένα ποσό των 300 εκατ. δραχμών για να ξεκινήσει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες.
Αρχικά αγόρασε ένα πλοίο, 4.000-5.000 τόνων, το «Ceuta, ενώ τη ίδια χρονιά απέκτησε και το δεύτερο φορτηγό, χωρητικότητας 9.000 τόνων, το «Rio de Janeiro», από τη νορβηγική εταιρεία Ivaran.
Το πρώτο του ναυτιλιακό γραφείο το έστησε στον οδό Φιλελλήνων 4-6 στον Πειραιά, που βρισκόταν στον δεύτερο όροφο και είχε τρία δωμάτια.
Ο Διαμαντής Διαμαντίδης είναι νυμφευμένος με την Μαρία Καραγιαννίδη.
Eχει δύο παιδιά τον Πασχάλη (από τον πρώτο του γάμο) και τον Διαμαντή.
Ο Πασχάλης έχει παντρευτεί την κόρη του ιδρυτή και ιδιοκτήτη του Jumbo, Σοφία Βακάκη.
Το Ίδρυμα «Προποντίς»
Το Κοινωφελές Ίδρυμα “Προποντίς” ιδρύθηκε το 1999 από τον επιχειρηματία Διαμαντή Διαμαντίδη και τη σύζυγό του Μαρία.
Ο σκοπός του Ιδρύματος είναι επιγραμματικά η προσφορά στην παιδεία, στην επιστημονική έρευνα και στις τέχνες, με την ευρύτερη έννοια των όρων αυτών.
Οι Έλληνες από τις απαρχές της ανθρώπινης ιστορίας, είναι οι πρώτοι που συνέλαβαν, καλλιέργησαν και ανέπτυξαν τις έννοιες του πολιτισμού, της επιστήμης, της τέχνης και της δημοκρατίας. Εξάλλου, διαχρονικά, η αδιάκοπη επίδοση και διάκριση των Ελλήνων σε όλους τους τομείς καλλιτεχνικής και επιστημονικής δράσης είναι εντυπωσιακή σε ποιότητα και ποσότητα, ιδίως εάν ληφθεί υπ’ όψιν το μικρό σχετικά μέγεθος της Ελλάδας συγκριτικά με άλλα κράτη και λαούς.
Έτσι, η μέγιστη προσφορά και επένδυση για τη χώρα μας δεν μπορεί να είναι άλλη από την προαγωγή της παιδείας, της επιστήμης και της τέχνης, ακριβώς επειδή στους τομείς αυτούς οι Έλληνες διακρίνονται διεθνώς.
Σε αυτή την προσπάθεια, το Ίδρυμα “Προποντίς” φιλοδοξεί να συνδράμει μέσω της χορήγησης υποτροφιών Μεταπτυχιακών και Διδακτορικών σπουδών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε πολλά υποσχόμενους νέους επιστήμονες πράγμα το οποίο ήδη γίνεται ανελλιπώς επί τριάντα συναπτά έτη.
Διαβάστε επίσης
Φλέγεται ακόμη το ελληνικό τάνκερ Sounion που δέχθηκε επίθεση από τους Χούθι (video)
Οι Χούθι χτύπησαν δεξαμενόπλοιο της Delta Tankers, του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη