ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνδέεται στενά με το λιμάνι του Πειραιά, καθώς σχεδόν ένα στα τρία πλοία, δηλαδή το 28%, προορίζεται ή προέρχεται από το λιμάνι του Πειραιά. Η Λεμεσός είναι το δεύτερο πιο συνδεδεμένο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με το 9% των προσεγγίσεων στη Θεσσαλονίκη να φτάνουν από ή να προορίζονται στο κυπριακό σημαντικότερο λιμάνι. Στην τρίτη θέση βρίσκεται το Asyaport στην Τουρκία (8% των προσεγγίσεων), ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι εννέα λιμάνια στην Τουρκία συνδέονται με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Συνολικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνδέεται με 21 λιμάνια. Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, μπορεί να επισημανθεί ότι η Θεσσαλονίκη είναι δορυφορικό λιμάνι για τους μεγάλους λιμενικούς κόμβους της περιοχής».
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποίησαν οι Γιώργος Βαγγέλας και η Ντανιέλα Καραματίδου από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Επίσης, στην έρευνα των δύο ειδικών σε θέματα λιμένων τονίζεται ότι η Θεσσαλονίκη συνδέεται με 12 χώρες και 21 εμπορικά λιμάνια συνολικά. Με βάση την ανάλυση δεδομένων, το 31% των προσεγγίσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης σχετίζεται με τουρκικό λιμάνι είτε με το προηγούμενο είτε με το επόμενο λιμάνι κατάπλου.
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα ελληνικά λιμάνια με το 30% των συνολικών προσεγγίσεων και ακολουθούν τα λιμάνια της Κύπρου με 11%. Την πρώτη πεντάδα κλείνουν η Αίγυπτος (8%) και η Μάλτα με 6%.
Στην έρευνα τονίζεται ότι τέσσερα χρόνια μετά την πώληση των πλειοψηφικών μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ, η υποχρέωση, βάσει της σύμβασης παραχώρησης, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η επένδυση της επέκτασης της έκτης προβλήτας του λιμανιού, παρά το γεγονός ότι πρόσφατα επιλέχθηκε ο ανάδοχος.
Ο στόχος της ανάλυσης ήταν η συνδεσιμότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στα διάφορα δίκτυα θαλάσσιων μεταφορών και το Εργαστήριο Έρευνας στη Ναυτιλία και Διαχείριση Λιμένων (Reship) του Πανεπιστημίου Αιγαίου συνέλεξε και επεξεργάστηκε δεδομένα προσεγγίσεων εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2021.
Στην έρευνα υπογραμμίζεται επίσης ότι κατά το 2021, η μέση χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που κατέπλευσαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν 1.573 TEU.
Από τα στοιχεία, τονίζεται στην έρευνα, είναι εμφανές ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διευκολύνει κυρίως τα μικρότερα πλοία, γεγονός που καταδεικνύει τον περιφερειακό ρόλο του λιμανιού. Η κατάσταση αναμένεται να αλλάξει μόλις ολοκληρωθεί η επέκταση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων.
Το τελευταίο μέρος της ανάλυσης εστιάστηκε στις ναυτιλιακές εταιρείες που χρησιμοποιούν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Η MSC είναι ο κύριος χρήστης του λιμανιού, καθώς το 36,4% των συνολικών κλήσεων προέρχεται από πλοία MSC. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η CMA-CGM (η οποία έχει έμμεση εμπλοκή μέσω της Terminal Link στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΘ ΑΕ), κατέχοντας το 18,2% των συνολικών κλήσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Την τρίτη θέση μοιράζονται οι εταιρείες COSCO και X-Press με 9,1% αντίστοιχα.
Επίσης, τονίζουν οι μελετητές ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διατηρεί τον περιφερειακό του ρόλο, λειτουργώντας ως λιμάνι πύλης για τη Βόρεια Ελλάδα και την περιοχή των Νοτίων Βαλκανίων.
Ωστόσο, επισημαίνεται ότι οι εξελίξεις σε ανταγωνιστικά λιμάνια, ο σχηματισμός νέων αποτελεσματικών αλυσίδων μεταφοράς και οι οικονομικές συνθήκες αποτελούν σημαντικές απειλές για το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της χώρας.
Η ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να αυξήσει την ενσωμάτωση και τη σημασία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στα δίκτυα μεταφορών, βελτιώνοντας σημαντικά τη συνδεσιμότητα του.
Διαβάστε επίσης:
Maersk: Ώθηση 25% στα κέρδη φέρνει η εκτίναξη της αγοράς containerships
Το επιβατηγό πλοίο «Αστερίων» ναυλώθηκε από Attica Group – Ήταν ναυλωμένο από την ΑΝΕΚ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ebury: Προς συρρίκνωση η οικονομία της Ευρωζώνης
- ΙΚΕΑ: Nέα προϊόντα – Ανακαλύψτε τις νέες χειμωνιάτικες τάσεις από την ΙΚΕΑ
- Ουκρανία: Ο νέος πύραυλος που εκτοξεύθηκε από τη Ρωσία έκανε πτήση 15 λεπτών με ταχύτητα μεγαλύτερη από Mach 11
- Βιομηχανία χρωμάτων: «Καμπανάκι» για τους ευρωπαϊκούς δασμούς στις κινέζικες εισαγωγές