«Ο κανονισμός δεν είναι απολύτως καλός για τους ευρωπαϊκούς λιμένες, θα ήμασταν χαμένοι σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας», δήλωσε ο Τζιανλουίτζι Απόντε, της MSC.

«Κατά τη γνώμη μου, αυτή η κατάσταση είναι πολύ επικίνδυνη, που προφανώς θα ευνοήσει όλα τα λιμάνια όπως τα λιμάνια της Ταγγέρης και της Αιγύπτου και θα απομακρύνει την κυκλοφορία από λιμάνια όπως το Gioia Tauro στην Ιταλία, το Sines στην Πορτογαλία, τον Πειραιά στην Ελλάδα και πολλά άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Οπότε πιστεύω ότι το παιχνίδι είναι ακόμα ανοιχτό και θα παλέψουμε μέχρι το τέλος.»

1

Τέσσερις μήνες μετά την υιοθέτηση της Οδηγίας EU-ETS, η οποία συμπεριέλαβε τον θαλάσσιο τομέα στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών μεταφορών, η Αρχή του λιμένα Gioia Tauro, που υποστηρίζεται από την MSC, τη Filt Cgil και την Uiltrasporti, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει ο κανονισμός. για τους λιμένες μεταφόρτωσης της Νότιας Ευρώπης, προτείνοντας μια τροποποίηση.

Το πρόβλημα εντοπίζεται στο εξής: Η νομοθεσία προβλέπει ότι η φορολογία των εκπομπών υπολογίζεται όχι μόνο στον τύπο του πλοίου αλλά και στην απόσταση που διανύθηκε, σε 50% εάν το λιμάνι αναχώρησης ή προορισμού είναι εκτός ΕΕ, σε 100% εάν η αναχώρηση και ο προορισμός είναι λιμένες της ΕΕ.

Το Πορτ Σάιντ και η Ταγγέρη έχουν αποκλειστεί από αυτό το καθεστώς (ο κατάλογος θα μπορούσε να αναθεωρηθεί αργότερα), για να αποφευχθεί η φοροδιαφυγή για όλη την κίνηση μεταφόρτωσης εκτός ΕΕ που διέρχεται από αυτά τα λιμάνια.

Ένα πλοίο που προέρχεται από τη Σιγκαπούρη και κατευθύνεται στη Γένοβα μετά από ενδιάμεση στάση Στο Πορτ Σάιντ, λοιπόν, θα φορολογηθεί όχι μόνο για το 50% του τμήματος Πορτ Σάιντ – Γένοβα, αλλά για το 50% ολόκληρης της διαδρομής.

Είναι ένας μηχανισμός που θα καταστήσει, ωστόσο, πιο βολικό για τους μεταφορείς να χρησιμοποιούν μη ευρωπαϊκούς και όχι ευρωπαϊκούς λιμένες μεταφόρτωσης. Μάλιστα, το ίδιο πλοίο που προέρχεται από τη Σιγκαπούρη, σε περίπτωση στάσης μεταφόρτωσης στη Gioia αντί στο Port Said, θα φορολογούνταν με 50% μέχρι το λιμάνι της Καλαβρίας και 100% από εκεί στη Γένοβα.

Με αποτέλεσμα, ωστόσο, απλώς να μετατοπιστούν οι εκπομπές στη νότια όχθη της Μεσογείου ή ακόμα και να επιδεινωθούν, δεδομένου ότι τα πρότυπα καυσίμων που έχει υιοθετήσει η ΕΕ δεν θα εφαρμοστούν καν στα λιμάνια της Βόρειας Αφρικής.

Έχοντας πει ότι η νομοθεσία της ΕΕ προβλέπει αναθεώρηση του μηχανισμού στα τέλη του 2028 εάν δεν εγκριθεί ένα σύστημα σε επίπεδο ΙΜΟ που αλλάζει το πλαίσιο εφαρμόζοντας μέτρα κατά των εκπομπών και εκτός Ευρώπης, ο φόβος ότι αυτή η έκδοση του ETS θα να οδηγήσει σε μοιραία απώλεια ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών λιμένων μεταφόρτωσης οδήγησε την Αρχή Λιμενικού Συστήματος της Gioia Tauro να κηρύξει συναγερμό.

Το ADSP υπό την προεδρία του Andrea Agostinelli, λοιπόν, εκπόνησε μια μελέτη για την απεικόνιση του θέματος και ξεκίνησε την πρόταση τροποποίησης του κανόνα, εξισώνοντας το καθεστώς του Gioia Tauro (και των άλλων ευρωπαϊκών λιμένων μεταφόρτωσης) με αυτό της Ταγγέρης και Πορτ Σάιντ.

Για φορολογικούς σκοπούς, δηλαδή, το λιμάνι αφετηρίας στην Καλαβρία δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά από εκείνα στις χώρες της Βόρειας Αφρικής, επειδή ο κίνδυνος του ισχύοντος EU-ETS δεν είναι μόνο αυτός να «τιμωρήσει τους ευρωπαϊκούς λιμένες με αποστολή μεταφόρτωσης, αλλά χάνει τον έλεγχο των εκπομπών που στοχεύει να καταπολεμήσει».

Μένει να φανεί εάν, πώς και από ποιες άλλες ενδιαφερόμενες χώρες (Ισπανία, Ελλάδα και Μάλτα κυρίως) το αίτημα ADSP θα υποβληθεί στις Βρυξέλλες.

Σίγουρα αυτή η εναλλακτική διαδρομή θα άρεσε λιγότερο στον ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος είναι πολύ ευαίσθητος στο θέμα, όπως επισημαίνει η MSC, η οποία τις τελευταίες ημέρες μέσω του προέδρου της Ντιέγκο Απόντε είχε δείξει την υποστήριξή της σε αυτήν την πρωτοβουλία ADSP.

Διαβάστε επίσης:

Πρόταση εξαγοράς της Navios Maritime Holdings από την NSAC της Αγγελικής Φράγκου

Το λιμάνι του Ηρακλείου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης

Συνάντηση Χατζηδάκη – Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την κακοκαιρία Daniel