Καθώς οι φόβοι για την εξάπλωση του κοροναϊού παραμένουν και τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνουν οι χώρες διεθνώς επηρεάζουν κάθε πτυχή της παγκόσμιας οικονομίας, αυξάνεται ολοένα και περισσότερο ο αντίκτυπος του ιού στη ναυτιλία.

Η αγορά ξηρού φορτίου υποχωρεί σε νέα χαμηλά, οδηγώντας σε σημαντική πτώση και τις τιμές των ναύλων στα capesizes, ενώ οι αναλυτές εμφανίζονται προβληματισμένοι και για το μέλλον του κλάδου των τάνκερ.

Στο εβδομαδιαίο της report, η Allied Shipbroking επισημαίνει ότι αρκετές πολυεθνικές και τοπικές εταιρείες στην Κίνα έχουν κλείσει προσωρινά, ανάμεσα στις οποίες αρκετά εργοτάξια και μονάδες παραγωγής χάλυβα. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι πληγείσες περιοχές της χώρας παράγουν σχεδόν το 60% της συνολικής παραγωγής χάλυβα της Κίνας, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος έχει περιοριστεί τόσο πολύ.

Παράλληλα, ο αναλυτής της εταιρείας Γιάννης Βαμβακάς αναφέρει ότι η μεγάλη σπουδαιότητα της Κίνας δεν έγκειται μόνο στο συγκεκριμένο προϊόν αλλά στο γεγονός ότι αποτελεί σημαντικό παίκτη σε όλο το παγκόσμιο εμπορικό οικοσύστημα. Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων καθώς και κάρβουνου έχουν επίσης μειωθεί, ενώ τα εμπόδια στην ελεύθερη μετακίνηση των ανθρώπων εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της κινεζικής οικονομίας.

Το Bloomberg ανέφερε ότι οι μεγαλύτερες κρατικές εταιρείες εισαγωγής LNG της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των CNOOC, Sinopec και PetroChina, σκέφτονται να επικαλεστούν περίπτωση ανωτέρας βίας σχετικά με τις παραδόσεις φορτίου λόγω των αδύναμων προοπτικών ζήτησης. Στην Ασία οι spot τιμές για LNG σημείωσαν αρνητικό ρεκόρ αυτή την εβδομάδα.

Την ίδια ώρα, αρκετές χώρες αυξάνουν τη λήψη προληπτικών μέτρων για τα πλοία που έρχονται από την Κίνα.

Η Σιγκαπούρη, η Νότιος Κορέα, η Αυστραλία και η Ινδονησία έχουν αυξήσει τα μέτρα ελέγχου για πλοία τα οποία πρόσφατα αποχώρησαν από την Κίνα και η Ινδονησία σκοπεύει να σταματήσει τις εισαγωγές τροφίμων και ποτών από τη χώρα. Επίσης, οι Φιλιππίνες απαγόρευσαν την αποβίβαση των πληρωμάτων που βρίσκονται σε πλοία που προέρχονται από την Κίνα.

Τα scrubbers

Η βρετανική ασφαλιστική ένωση Standard P&I Club προειδοποίησε τους πλοιοκτήτες με ενημερωτικά σημείωμά της ότι ορισμένα μέλη της αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στην παραλαβή πλοίων που βρίσκονται σε κινέζικα ναυπηγεία προκειμένου να εξοπλιστούν με scrubbers.

Σύμφωνα με το Standard Club, αρκετά μέλη του ρωτούν να μάθουν για τις εξελίξεις στο συγκεκριμένο θέμα.

“Ο αγώνας για την εγκατάσταση των scrubbers πριν από την εφαρμογή του δεύτερου μέρους των κανονισμών IMO 2020 (απαγόρευση της μεταφοράς μη συμμορφούμενων καυσίμων που θα τεθεί σε ισχύ την 1η Μαρτίου 2020) μπορεί να καταλήξει στη σημαντική παράταση των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων για πολλά πλοία”, αναφέρει στο σημείωμά της.

Καθυστερήσεις στα νεότευκτα

Τα ναυπηγεία στην Κίνα ανακοίνωσαν καθυστερήσεις στα υπό κατασκευή πλοία λόγω ανωτέρας βίας, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να επεκτείνει χρονικά την περίοδο των αργιών για τον νέο έτος μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου.

Τα στελέχη των ναυπηγείων εργάζονται από το σπίτι ενημερώνοντας τους πλοιοκτήτες για την πορεία των συμβολαίων τους έως τώρα και θα επιστρέψουν στην εργασία τους την ερχόμενη Δευτέρα.

Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες ότι οι εργασίες για την κατασκευή των πλοίων θα σημειώσουν περαιτέρω καθυστέρηση λόγω των νέων απαγορεύσεων που αναμένονται από την κυβέρνηση της Κίνας, των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες εργαζόμενοι για να επιστρέψουν στα ναυπηγεία, αλλά και της υποχρεωτικής καραντίνας στην οποία θα τεθούν όσοι επισκέφτηκαν την πόλη Ουχάν.

Όσον αφορά στις αξίες των πλοίων, σύμφωνα με τη VesselsValue είναι νωρίς να κάνουμε λόγο για διαφοροποιήσεις λόγω του ιού, αφού ο αντίκτυπος του είναι ακόμη άγνωστο πόσο θα διαρκέσει και δεν υπάρχει ακόμη αντίδραση στο συγκεκριμένο θέμα.

Από την άλλη πλευρά, ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι στον κλάδο ξηρού φορτίου, πιθανόν οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των νεότευκτων να δώσουν χρονική ανάσα στους πλοιοκτήτες δεδομένης της δραματικής υποχώρησης που σημειώνουν τα ναύλα στον κλάδο.

Μαύρα σύννεφα και στην αγορά των τάνκερ;

Μετά την αγορά ξηρού φορτίου και τη βουτιά του δείκτη BDI και των ναύλων, ανησυχία υπάρχει και για τα μεγάλα τάνκερ VLCC, εξέλιξη που θα επηρεάσει όλο των κλάδο των δεξαμενόπλοιων.

Η ναυλομεσιτική EA Gibson με έδρα το Λονδίνο, αναφέρει στο τελευταίο της report ότι υπάρχουν μαύρα σύννεφα στον ορίζοντα για την αγορά των τάνκερ. Τα ναύλα των VLCC βυθίστηκαν την περασμένη εβδομάδα, με την μέση πτώση να φτάνει το 40% στις κύριες εμπορικές διαδρομές.

Πολλές πτήσεις στην Κίνα έχουν ήδη ακυρωθεί, επεσήμανε η εταιρεία, θέτοντας το ερώτημα αν θα μπορούσε να συμβεί το ίδιο και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων.

Την ίδια ώρα, η επανεμφάνιση των πλοίων της Cosco Dalian, λόγω της άρσης των κυρώσεων μετά την ολοκλήρωση της επιτυχούς πρώτης φάσης της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Κίνας, θα μπορούσε να επιφέρει επιζήμιες επιπτώσεις στα ναύλα των τάνκερ τους επόμενους μήνες.

Από την άλλη πλευρά, ο σχετικά μικρός αριθμός νέων παραγγελιών VLCC το 2019 θα εξασφαλίσει μια περίοδο περιορισμένης ανάπτυξης του στόλου, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική. Το βιβλίο παραγγελιών VLCC ισοδυναμεί με λιγότερο από το 10% της χωρητικότητας του στόλου, έναν σχετικά διαχειρίσιμο νούμερο.

Στην πορεία του κλάδου των τάνκερ αναφέρεται σε ανάλυση της και η VesselsValue, επισημαίνοντας ότι ο συνολικός αντίκτυπος του κοροναϊού δεν έχει γίνει ακόμη αισθητός στο συγκεκριμένο τομέα, αλλά μία συνέχιση της κατάστασης που επικρατεί για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την κινεζική ζήτηση πετρελαίου, την εικόνα στα λιμάνια και ως εκ τούτου την αγορά δεξαμενόπλοιων.

Οι εκτιμήσεις της Bimco

Απαισιόδοξοι εμφανίζονται στις εκτιμήσεις τους για την βραχυπρόθεσμη πορεία των ναυλαγορών λόγω του κοροναϊού και οι αναλυτές της Bimco. Η παράταση των διακοπών στην Κίνα μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου 2020 τουλάχιστον “παγώνει”  ένα μεγάλο μέρος της κινεζικής οικονομίας. Δεδομένης της ταχείας εξάπλωσης του ιού, φαίνεται πιθανό ότι η κατάσταση αυτή θα μπορούσε να παραταθεί ακόμη περισσότερο, και μάλλον θα επεκτείνει την περίοδο εποχικής υποχώρησης των ναυτιλιακών αγορών, εκτιμά η Bimco.

Η αγορά μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου θα επιδεινωθεί καθώς αναμένεται επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής, γεγονός που αναπόφευκτα θα επιδεινώσει την εποχιακή υποχώρηση στη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα.

Αρνητικά θα επηρεασθεί και η εισαγωγή προϊόντων αργού πετρελαίου από την Κίνα, καθώς τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι τα κινεζικά διυλιστήρια περιορίζουν τις εισαγωγές αργού πετρελαίου.

Στα containerships, τα οποία επί του παρόντος φαίνεται να μην επηρεάζονται ιδιαίτερα, δεν αποκλείεται η κατάσταση σύντομα να αλλάξει, καθώς η επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής θα μπορούσε να οδηγήσει σε λιγότερες εξαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα.

Ωστόσο, οι μεσοπρόθεσμες επιπτώσεις, σύμφωνα με την Bimco, είναι δύσκολο να προβλεφθούν προς το παρόν, αν και σε προηγούμενες, αντίστοιχες περιπτώσεις επιδημιών, οι αγορές ανέκαμψαν μέσα σε λίγους μήνες