Σε μήλον της έριδος εξελίσσεται η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία Eletson Holdings, η οποία πρόσφατα βγήκε από το καθεστώς πτώχευσης, εξασφαλίζοντας νέο χρηματοδότη και νέα διοίκηση. 

Και αυτό γιατί, όπως αναφέρει το tradewinds, υπάρχει διαμάχη μεταξύ της υφιστάμενης διοίκησης και της νέας ηγετικής ομάδας που τοποθετήθηκε από το πτωχευτικό δικαστήριο της Νέας Υόρκης.

Η άλλοτε κραταιά ναυτιλιακή, που ιδρύθηκε το 1966 από τον Βασίλη Χατζηελευθεριάδη, αντιμετώπιζε τα προηγούμενα χρόνια πλήθος οικονομικών προβλημάτων και είχε υπαχθεί στο άρθρο 11 του Πτωχευτικού Δικαίου των ΗΠΑ με στόχο την αναδιάρθρωση της.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης της στηρίχθηκε από την Pach Shemen, θυγατρική του καναδικού hedge fund Murchison, και νέος Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, ορίστηκε ο Adam Spears.

Ωστόσο, ο πόλεμος ανάμεσα στην προηγούμενη διοίκηση και το καναδικό fund Murchison μαίνεται πάνω από δύο χρόνια, σύμφωνα με το δημοσίευμα. Και περιλαμβάνει δικαστήρια, ακροάσεις διαιτησίας και σφοδρές αλληλοκατηγορίες για απάτη και δωροδοκίες.

Όπως ότι το hedge fund προσπάθησε να πουλήσει έναν στόλο πλοίων σε ανταγωνίστρια εταιρεία και ότι η Eletson έκανε κακή διαχείριση και απέκρυψε πληροφορίες κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Δωροδικία

Η Eletson κατηγόρησε τη Levona – θυγατρική του hedge fund Murchinson με έδρα το Τορόντο – ότι δωροδόκησε τον πρώην οικονομικό διευθυντή της, Peter Kanelos. Ένας ομοσπονδιακός διαιτητής συμφώνησε με τον ισχυρισμό στα πορίσματά του, χρησιμοποιώντας τον όρο «δωροδοκία» επτά φορές στην απόφαση διαιτησίας της 29ης Σεπτεμβρίου 2023.

Η Levona και μια άλλη εταιρεία, η Pach Shemen, είναι οντότητες ειδικού σκοπού που δημιουργήθηκαν από την Murchinson για τις συναλλαγές της Eletson και αποτελούν ουσιαστικά την ίδια επιχείρηση υπό τον ίδιο έλεγχο, διαπίστωσε ο διαιτητής.

Απόκρυψη εγγράφων

Στο μεταξύ, ο περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ Lewis Liman έκανε λόγο ενδείξεις απάτης εκ μέρους της Eletson με την απόκρυψη τεσσάρων βασικών εγγράφων κατά την διάρκεια της διαδικασίας της διαιτησίας και επέτρεψε την περαιτέρω διερεύνηση του θέματος.

Η πλάστιγγα έγειρε κάποια στιγμή προς την Eletson με μια ευνοϊκή απόφαση του διαιτητή με έδρα τη Νέα Υόρκη, ο οποίος επέβαλε αποζημίωση ύψους 87 εκατ. δολαρίων στις εταιρείες του Murchinson.

Αλλά τις τελευταίες εβδομάδες, η δυναμική έχει μετατοπιστεί υπέρ της καναδικής εταιρείας.

Ο δικαστής Liman στη Νότια Περιφέρεια της Νέας Υόρκης στις 6 Σεπτεμβρίου διαπίστωσε ότι η απόφαση της διαιτησίας θα μπορούσε να ήταν διαφορετική και έδωσε στην Murchinson και στην Levona την άδεια να ανοίξει εκ νέου το θέμα.

Ο Liman υιοθέτησε στην απόφασή του με βάση τους ισχυρισμούς της Levona ότι η Eletson είχε αποκρύψει με δόλο βασικά έγγραφα και ότι ο διευθύνων σύμβουλος Βασίλης Κερτσίκοφ είχε πει ψέματα κατά τη διάρκεια της διαιτησίας. Η Eletson αρνήθηκε τους ισχυρισμούς της Murchinson σε επικοινωνία με το TradeWinds.

Η τελική απόφαση του δικαστηρίου θα εξαρτηθεί από την περαιτέρω διερεύνηση του θέματος που βρίσκεται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί τους δύο πρώτους μήνες του 2025, σύμφωνα με τις καταθέσεις.

Στις 25 Οκτωβρίου, ομοσπονδιακό πτωχευτικό δικαστήριο της Νέας Υόρκης επέτρεψε στην Eletson να βγει από το καθεστώς πτώχευσης βάσει ενός οικονομικού σχεδίου εξυγίανσης που υποστηρίχθηκε από την Pach Shemen. Ωστόσο, έχει κατατεθεί έφεση κατά της συγκεκριμένης απόφασης.

Ο Αμερικανός δικαστής John Mastando έκρινε ότι το σχέδιο που υποστηρίχθηκε από την Murchinson ήταν αποδεκτό, ενώ το σχέδιο της Eletson όχι. Το σχέδιο του χρηματοδότη προσέφερε την υψηλότερη απόδοση στους πιστωτές και έλαβε τις περισσότερες ψήφους, όπως επισήμανε.

Ωστόσο λίγες ημέρες πριν, σημειώθηκε νέα ανατροπή στην υπόθεση, όταν η υφιστάμενη διοίκηση της Eletson διεκδίκησε τον έλεγχο της εταιρείας και δήλωσε ότι επιδιώκει περαιτέρω δικαστικές διαδικασίες στην Ελλάδα, εν αναμονή της ακρόασης του Φεβρουαρίου.

Τι προκύπτει από τα δικαστικά έγγραφα

Η Eletson αγόρασε το πρώτο της πλοίο το 1969 και ήταν η πρώτη ναυτιλιακή που το 1993 εξέδωσε ομόλογο ύψους 140 εκατ. δολαρίων στην αγορά των ΗΠΑ, το οποίο και αποπληρώθηκε πριν από τη λήξη του το 2003.

Σήμερα διαθέτει τέσσερα ιδιόκτητα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου και διαχειρίζεται μερικά ακόμη, αναφέρει το tradewinds. Παράλληλα δραστηριοποιείται στην μεταφορά LPG μέσω της Eletson Gas.

Tον Νοέμβριο του 2021, η εταιρεία υπέστη πλήγμα, όταν η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Blackstone αποχώρησε από την κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε με την Eletson Gas πουλώντας το ποσοστό της (40%) στο fund Murchison, με επικεφαλής τον Marc Bistricer.

Η Levona χρηματοδότησε την Eletson με κεφάλαιο κίνησης ύψους 10 εκατ. δολαρίων, δεσμεύοντας ως εγγύηση δύο πλοία της Eletson. Ενώ αργότερα της έδωσε 4 εκατ. δολάρια επιπλέον.

Η Eletson και η Levona στις 22 Φεβρουαρίου 2022 συμφώνησαν σε μια ιδιοκτησιακή δομή σύμφωνα με την οποία η ελληνική ναυτιλιακή διατηρούσε στην κατοχή της τις κοινές μετοχές, ενώ η Levona ανέλαβε τις προνομιούχες. Με την Eletson να διατηρεί το δικαίωμα εξαγοράς τους εντός περιόδου 30 ημερών.

Τα προβλήματα άρχισαν όταν η Levona υπέγραψε μη δεσμευτική επιστολή πρόθεσης για την πώληση εννέα εκ των 12 δεξαμενόπλοιων της Eletson στον κύριο ανταγωνιστή της, την Unigas.

Η διοίκηση της Eletson διαφώνησε, ισχυριζόμενη ότι η Levona δεν είχε τη νόμιμη εξουσία να το πράξει. Και προσέφυγε στην διαιτησία στις 29 Ιουλίου 2022.

Στην απάντηση της, τον επόμενο μήνα, η Levona ισχυρίστηκε ότι η Eletson είχε κακοδιαχειριστεί την εταιρεία και παρενέβη, έχοντας νόμιμα το δικαίωμα να πουλήσει δύο πλοία.

Σημείο κλειδί στην υπόθεση αποτέλεσε το αν η Eletson είχε πράγματι ασκήσει την option να αγοράσει πίσω τις προνομιούχες μετοχές.

Η Eletson ισχυρίστηκε ότι το είχε κάνει στις 11 Μαρτίου, αιτούμενη την πώληση των δύο πλοίων που χρησιμοποιήθηκαν ως εγγύηση – τα πλοία Symi (κατασκευής 2012) και Telendos (κατασκευής 2010) – στη Levona.

Ο διαμεσολαβητής Ariel Belen με έδρα τη Νέα Υόρκη έκρινε υπέρ της Eletson και επιδίκασε αποζημίωση σε αυτήν από την Levona.

Ωστόσο, στις 6 Σεπτεμβρίου μία απόφαση του δικαστή Liman υποστήριξε ότι ο Belen θα μπορούσε να είχε καταλήξει σε διαφορετική απόφαση εάν του είχε δοθεί πρόσβαση σε τέσσερα βασικά έγγραφα που η Eletson απέκρυψε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Τα έγγραφα αποδείκνυαν ότι η Eletson δεν είχε ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης αγοράς των προνομιούχων μετοχών, έγραψε ο δικαστής.

«Σύμφωνα με τα έγγραφα που υποχρεώθηκε να προσκομίσει η Eletson κατά τη διάρκεια της διαδικασίας πτώχευσης, η ιστορία που είπε στον διαιτητή ήταν αναληθής», έγραψε ο Liman.

«Μέχρι και τον Αύγουστο του 2022, και ενώ η Eletson είχε καταθέσει αίτημα τη διαιτησία, προσπαθούσε να συγκεντρώσει κεφάλαια προκειμένου να αγοράσει τις προνομιούχες μετοχές».

Ο οικονομικός διευθυντής

Ένα άλλο σημαντικό σημείο στην απόφαση της διαιτησίας είναι ότι δέχθηκε τους ισχυρισμούς της Eletson ότι η Levona δωροδόκησε τον Peter Kanelos για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά της – και ότι αυτή η συμπαιγνία ξεκίνησε ακόμη και πριν η Murchinson εξαγοράσει το μερίδιο της Blackstone.

Ο Κanelos ήταν οικονομικός διευθυντής της Eletson από το 2007 έως τον Δεκέμβριο του 2022, όπως αναφέρει στο προφίλ του στο LinkedIn.

Ο διαμεσολαβητής Ariel Belen παραθέτει στοιχεία για ένα έμβασμα 100.000 δολαρίων από την Murchinson στον τραπεζικό λογαριασμό του Kanelos, καθώς και για επανειλημμένη αλληλογραφία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των εκπροσώπων της Murchinson με τον Kanelos.

Μεταξύ των εκπροσώπων της Murchinson που συμμετείχαν στις επικοινωνίες περιλαμβάνεται ο Adam Spears, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Eletson, σύμφωνα με το δελτίο τύπου της περασμένης εβδομάδας.

Αν και στα έγγραφα του διαμεσολαβητή γίνεται αναφορά σε στέλεχος της Eletson, χωρίς να κατονομάζεται ο Kanelos, το όνομα του αποκαλύπτεται σε άλλα δικαστικά έγγραφα.

«Η Levona δεν ενήργησε ποτέ ανάρμοστα στις συναλλαγές της με την Eletson και οποιεσδήποτε υποδείξεις περί του αντιθέτου είναι παράλογες και συκοφαντικές», ανέφερε η εταιρεία σε μήνυμα της στο tradewinds.

«Eπικοινωνήσαμε με τον Peter Kanelos κατόπιν υπόδειξης της Blackstone και η συμφωνία μας εγκρίθηκε από έμπειρο εξωτερικό σύμβουλο. Ήταν απολύτως ορθό για τον ίδιο να βοηθήσει τη Levona», επισήμανε.

Οι δικαστικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη και η υπόθεση αναμένεται να εισέλθει σε νέα φάση τους πρώτους μήνες του 2025.

Διαβάστε επίσης:

Star Bulk (Πέτρος Παππάς): Παρέλαβε το νεότευκτο Star Thetis

Drewry: Μειώθηκε ο δείκτης των κοντέινερ κατά 2% αυτήν την εβδομάδα

Γιώργος Προκοπίου: Νέο deal ύψους 1,1 δισ. δολαρίων για πέντε πλοία