ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Απόλυτη απαξίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με το σταγονόμετρο οι καταβολές οφειλόμενων στους νησιώτες. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, έργο εμβληματικό, από τη θεσμοθέτηση και την εφαρμογή του τον Ιούλιο του 2018, αποτέλεσε σημαντική θεσμική παρέμβαση στον πυρήνα της ζωής των νησιωτών», αναφέρουν οι βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας σε ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, παραδέχεται ότι έχει καθυστερήσει τις πληρωμές και ενημερώνει ότι σχεδιάζει επτά τροποποιήσεις για τις προϋποθέσεις των δικαιούχων.
Επίσης το υπουργείο Ναυτιλίας, ανέφερε ότι έχουν «πραγματοποιηθεί πληρωμές δαπανών και στα τρία σκέλη του μέτρου για τα έτη 2022 και 2023, συνολικού ποσού 68.251.087,20 ευρώ», ενώ τον Δεκέμβριο του 2024, εγκρίθηκε «η διάθεση του ποσού των 3.750.609,39 ευρώ για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. σε 7.706 ωφελούμενες επιχειρήσεις, εκτός αυτών του έκτακτου διοικητικού και του δειγματοληπτικού ελέγχου».
Επίσης, ενημερώνει ότι «εγκρίθηκε η διάθεση των ποσών των 4.951.815,94€, 16.965.858,21€ και 4.413.304,10€ για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. σε 70.883, 138.700 και 75.874 ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες) αντίστοιχα, για τη χρονική περίοδο από 1-07-2023 έως και 31-12-2023».
Τι αναφέρει η ερώτηση των πέντε βουλευτών
Πέντε βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας, επισημαίνουν στην ερώτηση τους ότι «περιοχές της ηπειρωτικής χώρας και ειδικά στην πρωτεύουσα, οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται από το κράτος με τεράστια ποσά κατ’ έτος, οι νησιωτικές κοινωνίες, στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που αποτελούν το κύριο, αν όχι μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς από νησί σε νησί και στην ηπειρωτική χώρα, στερούνταν αυτής της επιδότησης και στήριξης» και προσθέτουν:
«Η διεκδίκηση επιδότησης του εισιτηρίου προσώπων και αγαθών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των νησιωτικών κοινωνιών, ως ένα αντιστάθμισμα στις διαρθρωτικές αδυναμίες που προκαλεί η νησιωτικότητα και ιδιαίτερα στο μεταφορικό κόστος. Από το καλοκαίρι του 2019 η κυβέρνηση της Ν.Δ, ενώ διεύρυνε το μέτρο και στη διακίνηση των εμπορευμάτων, αντί να συνεχίσει την τακτική απόδοση της επιδότησης, άρχισαν οι καθυστερήσεις από τρίμηνο αρχικά, σε εξάμηνο στη συνέχεια και σε 12μηνο σήμερα.
Η κατάσταση είναι απελπιστική και πολλοί νησιώτες πλέον προβληματίζονται, αν αξίζει να δίνουν το Μ.Α.Ν. όταν εκδίδουν εισιτήρια, ενώ έχουν ξεχάσει πλέον πόσα είναι τα χρωστούμενα. Η πολιτική αυτή της κυβέρνησης προκαλεί ανησυχία και προβληματισμό ως προς τις πραγματικές προθέσεις της.
Οι νησιώτες βλέπουν ότι, με την τακτική αυτή και τη χαώδη κατάσταση που δημιουργείται, ο θεσμός του μεταφορικού ισοδύναμου οδηγείται στην απαξίωση, την ακύρωση και τη δημιουργία των συνθηκών για την επίσημη κατάργησή του. Το κονδύλι που διατίθεται, για την τακτική καταβολή της επιδότησης του εισιτηρίου στους νησιώτες, τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τα αγαθά, είναι αμελητέα ποσότητα συγκριτικά με εκείνο που διατίθεται για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
Η καταβολή μέρους των οφειλόμενων για το μεταφορικό ισοδύναμο των εισιτηρίων και μόνο για διάστημα 40 ημερών (Ιούνιος – Ιούλιος 2023) αρχικά, και εν συνεχεία μέχρι και το Νοέμβριο του 2023, το οποίο σταδιακά καταβάλλεται αλλά δεν έχει αποδοθεί σε όλους τους δικαιούχους, δεν πείθει ότι σχεδιάζεται η αναπροσαρμογή και επέκταση του μέτρου, αλλά ότι προωθείται η κατάργησή του.
Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για τα οφειλόμενα στις νησιωτικές επιχειρήσεις, όπου τώρα καταβάλλονται οι οφειλές του δευτέρου εξαμήνου του 2022 (!!!) και μάλιστα μόνο σε εκείνες τις επιχειρήσεις που έχουν ελεγχθεί και έχουν λαμβάνειν ποσό έως 2.000€. Για τις υπόλοιπες συνεχίζονται οι έλεγχοι».
Οι πέντε βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας, τονίζουν ότι «αυτή η πρακτική της κυβέρνησης, να θέτει σε αναμονή τους νησιώτες όλης της χώρας για δύο χρόνια και να αποδίδει ψίχουλα, αφήνοντας πάλι χρωστούμενα 13 μηνών, δεν είναι ανακούφιση, όσο κι αν η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προσπαθεί να το παρουσιάσει ως “σπουδαίο επίτευγμα”. Υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ένα μέτρο ανακούφισης και εξισορρόπησης των ανισοτήτων ανάμεσα στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά μας, οδεύει προς οριστικό τέλος» και ερωτούν τον αρμόδιο υπουργό:
1. Μελετάται η αναπροσαρμογή και αναμόρφωση του μέτρου και προς ποια κατεύθυνση; Πότε, με σαφές χρονοδιάγραμμα, θα αποδοθούν τα οφειλόμενα στους νησιώτες και στις νησιωτικές επιχειρήσεις και πότε θα εξοφληθούν τα καύσιμα του 2024;
2. Προτίθεται η κυβέρνηση να διευρύνει το μέτρο, θεσμοθετώντας περισσότερα κίνητρα και σε άλλους τομείς της οικονομίας, σε ομάδες πολιτών, όπως στους φοιτητές, που δεν προβλέπονται, ώστε όντως ο θεσμός να ενισχυθεί και να καταστεί πιο αναλογικός και κοινωνικά δικαιότερος;
3. Προτίθεται η κυβέρνηση να λύσει άμεσα και οριστικά το θέμα της έγκαιρης ανά μήνα καταβολής της επιδότησης στα εισιτήρια, στα μεταφορικά των αγαθών, για την στήριξη και της υγιούς επιχειρηματικότητας;
4. Οι πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, για τη μελέτη εξ αρχής του θεσμού, αφήνουν περιθώρια για επιβολή περιορισμών, για πλαφόν και εισοδηματικά όρια, αλλά και για περιορισμό του μέτρου μόνο στα μικρά νησιά. Αποτελούν αυτές οι αναφορές κυβερνητικό σχεδιασμό; Οι βουλευτές Αλέξανδρος Αυλωνίτης Κυριακή Μάλαμα Γιώτα Πούλου Θεοδώρα Τζάκρη Ραλλία Χρηστίδου».
Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
«Απάντηση της υπ’ αριθ. πρωτ. 2377/23-12-2024 Ερώτησης των Βουλευτών κ. Α. Αυλωνίτη, κας Κ. Μάλαμα, κας Γ. Πούλου, κας Θ. Τζάκρη και κας Ρ. Χρηστίδου
Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση σχετικά με το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και όσον αφορά στο ερώτημα περί αναμόρφωσης του μέτρου, γνωρίζεται ότι η αξιολόγηση και ο ανασχεδιασμός του μέτρου περιλαμβάνονται στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης 2025 του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.) και αποτελούν την πρώτη κατά σειρά από τις επτά (07) συνολικά προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις προς υλοποίηση εντός του έτους 2025.
Οι κατευθύνσεις και το πλαίσιο στις οποίες θα κινηθεί η εν λόγω μεταρρύθμιση θα εξειδικευτούν κατόπιν συνεργασίας όλων των αρμόδιων φορέων. Όσον αφορά στην καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.), γνωρίζεται ότι το 2024, με τις υπ. αριθμ. 9203/23-5-2024 (ΑΔΑ:987ΚΗ-Κ7Τ), 12204/4-12-2024 (ΑΔΑ:97Ζ2Η-ΞΤΑ) και 12390/11-12-2024 (ΑΔΑ:92Φ6Η-Ν3Ω) αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εγκρίθηκαν πιστώσεις ύψους 68.632.000,00 € και έχουν πραγματοποιηθεί πληρωμές δαπανών και στα τρία σκέλη του μέτρου για τα έτη 2022 και 2023, συνολικού ποσού 68.251.087,20 €.
Ειδικότερα, εντός του Δεκεμβρίου του 2024, με την υπ’ αριθμ. πρωτ. 4113.90-02/3709/10-12-2024 (ΑΔΑ:ΨΘ2Ω4653ΠΩ-ΟΤ6) απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Δ/νσης της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (Γ.Γ.ΑΙ.Ν.Π.) του Υ.ΝΑ.Ν.Π. εγκρίθηκε η διάθεση του ποσού των 3.750.609,39€ για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. σε 7.706 ωφελούμενες επιχειρήσεις, εκτός αυτών του έκτακτου διοικητικού και του δειγματοληπτικού ελέγχου. Επιπλέον, με τις υπ’ αριθμ. πρωτ. 4111.08- 02/3705/09-12-2024 (ΑΔΑ:ΨΟ6Γ4653ΠΩ-Κ05), 4111.08-02/3764/12-12-2024 (ΑΔΑ:6Φ0Δ4653ΠΩ-ΩΛΨ), 4111.08-02/3861/16-12-2024 (ΑΔΑ:ΡΠ4Θ4653ΠΩ-1ΔΖ) αποφάσεις του Προϊσταμένου της Γενικής Δ/νσης της Γ.Γ.ΑΙ.Ν.Π. του Υ.ΝΑ.Ν.Π. εγκρίθηκε η διάθεση των ποσών των 4.951.815,94€, 16.965.858,21€ και 4.413.304,10€ για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. σε 70.883, 138.700 και 75.874 ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες) αντίστοιχα, για τη χρονική περίοδο από 1-07-2023 έως και 31-12-2023.
Αναφορικά με το ποσό που καταβάλλεται για το έτος 2024, έχει ήδη αποσταλεί προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η προβλεπόμενη από τη διάταξη του άρθρου 24 παρ.1 του ν. 4832/2021 (Α΄172) κ.υ.α. Μετά τη δημοσίευσή της, θα ακολουθήσει η έκδοση της κ.υ.α. αναφορικά με τη δράση του Μ.Ι. στο σκέλος των καυσίμων.
Σε κάθε περίπτωση η Γ.Γ.ΑΙ.Ν.Π. μεριμνά έγκαιρα για όλες τις ενέργειες επεξεργασίας και καταχώρησης των στοιχείων που αφορούν στη δράση του Μ.Ι. και βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. στους δικαιούχους του Μ.Ι., η οποία ωστόσο εξαρτάται και από την ομαλή ροή της απαιτούμενης χρηματοδότησης.
Σχετικά με τους ωφελούμενους της δράσης του Μ.Ι., σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 18 του ν. 4832/2021 (Α΄172), δικαιούχοι του Μ.Ι. στο σκέλος των επιβατών είναι νοικοκυριά, των οποίων τα μέλη κατοικούν μόνιμα σε νησί ή σε Δήμο που η έδρα του είναι σε νησί που εφαρμόζεται το μέτρο (όλα τα νησιά της Ελληνικής Επικράτειας πλην Κρήτης, Εύβοιας και Λευκάδας), ενώ ως μόνιμοι κάτοικοι λογίζονται επίσης (κατά τρόπο αποκλειστικό) ειδικές κατηγορίες εργαζομένων, οι οποίοι έχουν αναλάβει εργασία σε νησί, στο οποίο εφαρμόζεται το μέτρο και για όσο διαρκεί η σύμβασή τους.
Για το θέμα του χρόνου καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ. στο σκέλος των επιβατών, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 8 της υπ’ αριθμ. 4796/2018 (Β’ 6124) κ.υ.α., όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 παρ. 2 της υπ’ αριθμ. 4111.08-01/469/2021 (Β’958) ομοίας, «…2. Η καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. στους δικαιούχους πραγματοποιείται από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τέσσερις (4) φορές ετησίως, μέσω της διαδικτιακής πύλης e-ΠΔΕ από τη ΣΑΕ 033 του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) του έργου «ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ, ΤΗ ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΟΧΗ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ». Η διαδικασία και ο χρόνος καταβολής του Α.ΝΗ.ΚΟ. στο σκέλος των επιχειρήσεων προσδιορίζεται κάθε φορά από τις διατάξεις της σχετικής κ.υ.α. που περιλαμβάνει την Πρόσκληση επιχειρήσεων για υποβολή αιτήσεων υπαγωγής στη Δράση Μ.Ι.».
Διαβάστε επίσης:
Drewry: Αυξάνονται οι τιμές στη θαλάσσια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πώς μπορεί να υπάρξει εμπορική «συμμαχία» Ελλάδας – Κίνας: Τα μνημόνια συνεργασίας και η αλήθεια
- Απόφαση – σταθμός από Άδωνι Γεωργιάδη: Τέλος στις γεύσεις των ηλεκτρονικών τσιγάρων
- Βακάκης διαψεύδει… Βακάκη για τις επιδόσεις της Jumbo
- Χρηματιστήριο: Τι συμβαίνει με την μετοχή της Εθνικής, κάτω από μία φορά p/bv Πειραιώς, Eurobank και Αlpha
