Χάρη στην Κίνα το λιμάνι του Πειραιά εξελίχθηκε σε σύγχρονο σταθμό μεταφόρτωσης κοντέινερ. Η επεξεργασία κινεζικών προϊόντων θα μπορούσε ωστόσο να γίνεται επί τόπου, εκτιμά ο ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας Γ. Βαγγέλας.

Στην Ελλάδα, και πιο συγκεκριμένα στον Πειραιά, ο αποκαλούμενος νέος δρόμος του μεταξιού φθάνει για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό έδαφος. Τα λιμάνι του Πειραιά είναι η πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη. Και η πύλη αυτή είναι η μεγάλη. Όπως μεταδίδει σε ρεπορτάζ ο ανταποκριτής της γερμανικής Νοτιοδυτικής Ραδιοφωνίας (SWR) στην Ελλάδα Τόμας Μπόρμαν, η Κίνα έχει επενδύσει την τελευταία δεκαετία περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά.

Ο Πειραιάς είναι σήμερα το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου στη μεταφόρτωση κοντέινερ, έχοντας αφήσει πίσω του πολλά άλλα λιμάνια της μεσογειακής λεκάνης. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έρχεται τέταρτο μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο. Στην πραγματικότητα όμως το λιμάνι του Πειραιά δεν είναι πια ένα ελληνικό, αλλά ένα κινεζικό λιμάνι, μιας και η Κίνα κατέχει το 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, εκτιμά ο γερμανός ανταποκριτής στην Αθήνα. Εδώ και σχεδόν μια δεκαετία οι μάνατζερ της Cosco άρχισαν να παίρνουν στα χέρια τους τα ηνία του λιμανιού.

Eφικτή η δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας

Αρκετές φορές στο παρελθόν οι λιμενεργάτες έχουν διαμαρτυρηθεί κατά της ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου ελληνικού λιμανιού. Εν τέλει όμως ωφελήθηκαν και εκείνοι από τις κινεζικές επενδύσεις, εκτιμά ο έλληνας ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας και διοίκησης λιμένων Γεώργιος Βαγγέλας μιλώντας στο γερμανικό ραδιοσταθμό: “Οι θέσεις εργασίας αυξήθηκαν, τόσο στα σημεία άφιξης των κοντέινερ, όσο και περιφερειακά του λιμανιού. Στην περιοχή δημιουργήθηκαν, μεταξύ άλλων, εταιρίες logistics, αποθηκευτικοί χώροι, τελωνειακές υπηρεσίες. Γύρω από το λιμάνι ωστόσο θα μπορούσαν να δημιουργηθούν πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας”.

Ο έλληνας ειδικός θεωρεί ότι η επεξεργασία των προϊόντων που μεταφέρουν τα κοντέινερ θα μπορούσε να γίνεται στην Ελλάδα και να μην συνεχίζουν αμέσως το ταξίδι τους: “Στην Αμβέρσα για παράδειγμα υπάρχει ένα ολόκληρο εργοστάσιο αυτοκινήτων μέσα στο λιμάνι. Πρόκειται για προστιθέμενη αξία, με την οποία δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Κάτι παρόμοιο δεν υπάρχει ακόμα στην Ελλάδα”.

Ο Γεώργιος Βαγγέλας ελπίζει ότι στο μέλλον θα έρθουν στον Πειραιά και επενδυτές από άλλες χώρες του κόσμου, έτσι ώστε το λιμάνι να μην εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τη Κίνα. Σε γενικές γραμμές ωστόσο ο έλληνας ειδικός θεωρεί ότι χάρη στους Κινέζους το λιμάνι του Πειραιά έγινε ένας σύγχρονος κόμβος μεταφόρτωσης κοντέινερ: “Ως Έλληνας και οικονομολόγος, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, είμαι ικανοποιημένος με την πορεία του λιμανιού”, καταλήγει ο Γεώργιος Βαγγέλας.

Πηγή: DW