• Ναυτιλία

    Μεγάλες ανατροπές στην ελληνική ναυτιλία: Ο Ηλιόπουλος, ο Γκριμάλντι, η Attica Group και «μικροί» που αναζητούν ρόλο

    Εμανουέλε Γκριμάλντι (Μινωικές Γραμμές), Μάριος Ηλιόπουλος (Seajets), αδελφοί Στεφάνου (Golden Star Ferries), Σπυρίδων Πασχάλης (Attica Group)

    Εμανουέλε Γκριμάλντι (Μινωικές Γραμμές), Μάριος Ηλιόπουλος (Seajets), αδελφοί Στεφάνου (Golden Star Ferries), Σπυρίδων Πασχάλης (Attica Group)


    Ο σχεδιασμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την επόμενη ημέρα είναι σε εξέλιξη και οι αλυσιδωτές κινήσεις των διοικήσεων των εταιρειών, θυμίζουν το παιχνίδι «Ντόμινο», αφού η απόφαση της μιας εταιρείας επηρεάζει την άλλη.

    Αλλά, ας γίνουμε πιο κατανοητοί:

    Η Attica Group, αγόρασε από την Fast Ferries το ταχύπλοο Thunder, για να ενισχύσει τη θέση της στη γραμμή, Πειραιάς – Κρήτη με ενδιάμεσες προσεγγίσεις σε Πάρο, Μύκονο, Ίο, Σαντορίνη. Ταυτόχρονα, επιδιώκει να αποκτήσει το 51% της εταιρείας ΕΤΑΝΑΠ, που εμφιαλώνει και εμπορεύεται τα πόσιμα νερά “Σαμαριά” και “Λευκά Όρη”. Επίσης, επεκτείνεται στον τομέα ξενοδοχείων και ήδη έχει αποκτήσει δύο ξενοδοχεία στη Νάξο και ένα στην Τήνο.

    H Fast Ferries, του Γιάννη Παναγιωτάκη, που πούλησε το Thunder εισέπραξε 17.750.000 ευρώ και ήδη αναμένει την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Μεταφορική Εταιρεία Ζακύνθου – ΖΑΝΤΕ για την απόκτηση των δύο πλοίων της, “Διονύσιο Σολωμό” και “Αδαμάντιο Κοραή”, προσφέροντας ένα ποσό 26.500.000 ευρώ.

    Ωστόσο, ο Γιώργος Θεοδόσης της Levante Ferries, προσέφερε 1,5 εκατ. ευρώ παραπάνω και ήδη οι μέτοχοι της ΖΑΝΤΕ ερίζουν για το ύψος της πώλησης, αλλά και σε ποιά εταιρεία θα τα δώσουν, δεδομένου ότι ο Γ. Θεοδόσης είναι από την Ζάκυνθο.

    Ο Μάριος Ηλιόπουλος, ο μεγαλύτερος ιδιώτης πλοιοκτήτης της ελληνικής ακτοπλοΐας, εφέτος δρομολόγησε 25 επιβατηγά πλοία, ενώ για την επόμενη σαιζόν ετοιμάζει άλλα δύο πλοία: το Eurochampion και το Jumpo 2. Η δημοφιλία του Μάριου Ηλιόπουλου, μετά την απόκτηση της ΠΑΕ ΑΕΚ, έχει εκτοξευθεί στα ύψη και αυτό αντανακλάται και στην αύξηση των πωλήσεων του. Επίσης, αν τελεσφορήσει η διαπραγμάτευση για την αγορά του τηλεοπτικού σταθμού Open από το Ιβάν Σαββίδη, τότε θα ισχυροποιήσει τη θέση του στην ελληνική ακτοπλοΐα, δεδομένου ότι θα διαθέτει ένα μέσο να διαφημίζει συνεχώς και με διάφορους τρόπους τα δρομολόγια και τους προορισμούς των πλοίων του.

    Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, εδραιώνει τη θέση του στην Ελλάδα, μετά την ανάληψη της διαχείρισης των λιμένων της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου. Με αυτή την εξέλιξη, ο όμιλος Γκριμάλντι ενισχύει τη θέση του στις γραμμές της Αδριατικής, αλλά ταυτόχρονα προσδίδει κύρος στις Μινωικές Γραμμές, για την οποία θεωρούν σίγουρο ότι θα αυξήσει τον στόλο της με σύγχρονα “πράσινα πλοία”

    Η ανάλυση της XRTC

    H εικόνα της Ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς που παρουσιάστηκε στην 23η ετήσια μελέτη της XRTC, του Γιώργου Ξηραδάκη “αναδεικνύει περίτρανα ότι η αγορά έχει οδηγηθεί σε μία αυστηρή συρρίκνωση με την δημιουργία των μεγάλων εταιριών” και προσθέτει: “Αυτό δεν αποτελεί μεμονωμένο στοιχείο της Ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς καθώς το σύνολο του παγκόσμιου στόλου έχει το ίδιο χαρακτηριστικό, αφού μόλις 20 εταιρίες παγκοσμίως ελέγχουν το 37% των πλοίων, το 28% της χωρητικότητας επιβατών και το 41% των οχημάτων (στοιχεία Shippax). Στην Ελληνική αγορά, η μεγαλύτερη εταιρία που είναι η Attica Group ελέγχει το 27% των πλοίων, το 37% χωρητικότητας επιβατών και 51% χωρητικότητας οχημάτων, ενώ το σύνολο των τριών μεγάλων εταιριών (Attica, Minoan, Seajet) ελέγχουν το 49%, το 63% και το 71% αντίστοιχα”.

    “Στην ολιγοπωλιακή αυτή αγορά είναι πολύ λογικό να δημιουργούνται και ολιγοπωλιακές τάσεις στην χειραγώγηση των τιμών εάν και εφόσον δεν υπάρχει αυστηρή επιτήρηση του ρυθμιστή της αγοράς”, τονίζει ο Γιώργος Ξηραδάκης και καταλήγει στο συμπέρασμα: “ Το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει ηθικές διαστάσεις παρά μόνο απολύτως συμβατές με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί ανταγωνισμού όπως αυτές έχουν υιοθετηθεί από την Ελληνική νομοθεσία ως όφειλε. Υπενθυμίζεται ότι η ανάπτυξη της αγοράς προ εικοσαετίας με την κατασκευή πλοίων, η αξία των οποίων ξεπερνούσε τα 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ, πραγματοποιήθηκε σε αναμονή της εφαρμογής μιας δυναμικής αγοράς ελεύθερου ανταγωνισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στο Εξωτερικό. Συνεπώς οποιαδήποτε διατάραξη αυτού του κανόνα θα αποβεί μοιραία στην πορεία της χώρας προς την πράσινη ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών”.

    Ο Διονύσης Θεοδωράτος

    “Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία για το 2024 ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που εξυπηρετούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές αγγίζει πλέον τα 30 έτη. Σε σύνολο 115 πλοίων τα 50 από αυτά, δηλαδή, ποσοστό 43,5% είναι ήδη άνω των 30 ετών”, επισημαίνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος και προσθέτει:

    Στη συνέχεια, πρόσθεσε: “Η μέση ηλικία των πλοίων το 2030 θα είναι 36 χρόνια ενώ θα υπάρχουν και 15 πλοία άνω των 50 ετών. Για την συντριπτική πλειοψηφία των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας, η ακτοπλοΐα αποτελεί το μοναδικό μέσο μεταφοράς εξυπηρετώντας τα 115 περίπου μικρά και μεγάλα νησιά μας με την ηπειρωτική χώρα σε καθημερινή βάση. Οι ενδονησιωτικές μεταφορές εκτελούνται μόνο με ακτοπλοϊκά πλοία. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες δεν είναι μόνο για τις μετακινήσεις των τουριστών (70% του Ελληνικού τουρισμού αφορά τα νησιά μας) και των νησιωτών αλλά και για τις εμπορευματικές μεταφορές και την τροφοδοσία των νησιών που εξυπηρετούνται σε ποσοστό 82% από τα ακτοπλοϊκά πλοία. Οι 145 λιμένες της χώρας μας που εξυπηρετούν την επιβατική κίνηση είναι και τα περισσότερα σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ε.Ε. ενώ ο λιμένας του Πειραιά εξυπηρετεί πάνω από 100 προορισμούς νησιωτικών περιοχών. Μαζί με τις γραμμές της Αδριατικής, η ελληνική ακτοπλοΐα είναι μια από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Εν κατακλείδι ο κλάδος μας διαχειρίζεται περίπου το 18% της ευρωπαϊκής ακτοπλοϊκής κίνησης σε σχέση με το 2% του πληθυσμού της χώρας μας, έναντι της Ε.Ε.”.

    Στο ερώτημα, τι προβλέπεται να γίνει για την πράσινη μετάβαση, ο Διονύσης Θεοδωράτος, επισημαίνει:

    “Στο πλαίσιο της δέσμης των μέτρων με τον τίτλο «Fit for 55» για το κλίμα που εγκρίθηκε το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναθεωρήθηκαν μια σειρά από κοινοτικά νομοθετήματα που αφορούν και τη Ναυτιλία.Η σταδιακή επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ – ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026 και οι αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) εκτιμάται ότι θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος του κλάδου της ακτοπλοΐας. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να αγοράζουν πιστοποιητικά και να τα καταθέτουν για το 40% το 2024, το 70% το 2025 και το 100% των εξακριβωμένων εκπομπών τους βάσει του MRV κανονισμού από το 2026. Για την Ελλάδα η υποχρέωση αφορά τις ακτοπλοϊκές γραμμές προς/από Κρήτη και Αδριατική. Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται μέχρι το 2030 οι δρομολογιακές ακτοπλοϊκές γραμμές που αφορούν τη σύνδεση νησιών, με πληθυσμό μικρότερο από 200 χιλιάδες μόνιμους κατοίκους, με άλλα λιμάνια εντός της ίδιας χώρας”.

    Ο Διονύσης Θεοδωράτος, είναι κατηγορηματικός:

    “Χωρίς ανανέωση του στόλου, η ένταξη στο ΣΕΔΕ θα επιφέρει επιβάρυνση στο κόστος λειτουργίας των πλοίων και η σταδιακή εισαγωγή που προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διευκολύνει μια εύλογα ισορροπημένη συμπερίληψη αυτών των νέων δαπανών. Οι πόροι για δράσεις υποστήριξης της πράσινης μετάβασης της ακτοπλοΐας μπορούν να προέλθουν και από την ανακατεύθυνση των εσόδων του ΣΕΔΕ στις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτοί οι πόροι μπορούν να αξιοποιηθούν για την επιδότηση των επενδυτικών δαπανών για την προσαρμογή του υφιστάμενου στόλου ή την ανανέωσή του σύμφωνα με τις απαιτήσεις των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Σύμφωνα με αναφορές της ναυτιλιακής βιομηχανίας η εκτιμώμενη ζήτηση των ναυτιλιακών καυσίμων ουδέτερων εκπομπών άνθρακα μέχρι και το 2030 θα αντιστοιχεί στο 30% έως και 40% του αναμενόμενου παγκόσμιου όγκου παραγωγής των καυσίμων αυτών. Ο κλάδος των επιβατηγών μεταφορών θα πρέπει να γνωρίζει το συντομότερο δυνατό τις διαθέσιμες επιλογές της απανθρακοποίησης, προκειμένου εστιάζοντας στη μειωμένη κατανάλωση ενέργειας, στην ευελιξία διάθεσης των εναλλακτικών καυσίμων και καλύτερης ενεργειακής απόδοσης οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να λάβουν αποφάσεις μακροπρόθεσμης στρατηγικής επενδύσεων σε χαρτογραφημένα νερά. Οι επενδύσεις της επιβατηγού ναυτιλίας στοχεύουν στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στη μείωση του αποτυπώματος εκπομπών ρύπων, κυρίως με έργα ναυπήγησης νέων πλοίων μηδενικών ή χαμηλότερων εκπομπών ή εκσυγχρονισμού υφισταμένων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου. Για τη στήριξη της βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών απαιτείται μέσω ενός ευέλικτου, χρηματοδοτικού μηχανισμού για «πράσινες» επενδύσεις στα πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας, η άμεση επιχορήγηση ύψους τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ”.

    H Seajets

    Η εταιρία Seajets συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική Ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με στόλο 29 πλοία (24 ταχύπλοα και 5 συμβατικά).

    Η εταιρεία του Μάριου Ηλιόπουλου, διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων παγκοσμίως και εξυπηρετεί 50 νησιά στο Αιγαίο με 400 διασυνδέσεις μεταξύ λιμανιών των νησιών του.

    Η Seajets χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο κατά την υψηλή τουριστική περίοδο, προσαρμόζοντας τα δρομολόγιά της. Απολαμβάνει λοιπόν τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα των ταχυπλόων που δραστηριοποιούνται μόνο την περίοδο υψηλής ζήτησης.

    H εταιρεία συνεχίζει τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων όπως τα προηγούμενα χρόνια, αποκτώντας τους τελευταίους μήνες τα κάτωθι πλοία:

    Τα αδελφά πλοία «Osman Gazi 1» και «Orhan Gazi 1» που ναυπηγήθηκαν στην Austal (Henderson) της Αυστραλίας το 2007 για λογαριασμό της Τουρκικής Istanbul Deniz Otobusleri (IDO).

    Τα ταχύπλοα «Superrunner Jet 2» (1999), Champion Jet 3 (1997),

    Το «Eurochampion Jet» (ex HSC Natchan Rera) που κατασκευάστηκε το 2007 στην Αυστραλία από την Incat.

    Το συμβατικό πλοία Super Star II (1986)

    Το συμβατικό πλοίο Express Skiathos (1996) από τον όμιλο Attica το οποίο δραστηριοποιείται στις Σποράδες.

    Το High-Speed catamaran «Olympic Champion Jet» (ex.Santorini Palace) ναυπηγημένο το 2005 των Μινωικών Γραμμών με μακροχρόνια ναύλωση. Το πλοίο έκανε το δρομολόγιο για Μύκονο, Σαντορίνη, Πάρο, Σύρο, Νάξο ή Τήνο, από τον Πειραιά ή από το Ηράκλειο.

    Τέλος η εταιρία ναύλωσε το πλοίο της «Caldera Vista» στην εταιρία Africa Morocco το οποίο θα δρομολογήσει στη γραμμή Ταγγέρη-Αλχεθίρα.

    Εκτός από την Seajets, ο Μάριος Ηλιόπουλος έχει δημιουργήσει την εταιρεία κρουαζιέρας Neonyx Cruises, ενώ διατηρεί και στόλο φορτηγών πλοίων. Η Neonyx Cruises θα πραγματοποιεί κρουαζιέρες από τον Πειραιά για Μύκονο, Σαντορίνη, Τσεσμέ της Τουρκίας, με το κρουαζιερόπλοιο Mykonos Magic (ex Costa Magica) το οποίο ναυπηγήθηκε το 2004, έχει μήκος 272 μέτρα και διαθέτει 1.359 καμπίνες.

    Ο Μάριος Ηλιόπουλος επίσης διαθέτει και τα κρουαζιερόπλοια: Aegean Majesty (ex Veendam) το Queen of Oceans (ex P&O Oceana) και το Majesty of Oceans (ex Majesty of the Seas).

    Οι Μινωικές Γραμμές

    Η εταιρία για ολόκληρη την προηγούμενη χρήση δραστηριοποιήθηκε στην ακτοπλοϊκή γραμμή «Πειραιάς–Ηράκλειο» και «Πειραιάς–Σούδα Χανίων», ενώ συνέχισε και την εποχική δραστηριοποίηση της στη γραμμή «Ηράκλειο–Κυκλάδες».

    Επιπλέον δραστηριοποιήθηκε στο εξωτερικό στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Μπρίντιζι.

    Η εταιρία συμπεριέλαβε στο δρομολόγιο των πλοίων της γραμμής «Πειραιάς–Ηράκλειο» ως ενδιάμεσο προορισμό τη Μήλο, εκτελώντας για ορισμένο αριθμό δρομολογίων τη διαδρομή «Πειραιάς–Μήλος–Ηράκλειο».

    Από την δραστηριοποίηση στις παραπάνω γραμμές το 2023 διακινήθηκαν με τα πλοία της εταιρείας 1,050 χιλ. επιβάτες (έναντι 906.000 το 2022), 176 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα (έναντι 161.000 το 2022) και 107.000 φορτηγά (έναντι 84.000 το 2022).

    Τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες επηρεάστηκαν κυρίως από την νέα δραστηριοποίησή του στη γραμμή του εξωτερικού Ηγουμενίτσα-Μπρίντιζι οδηγώντας σε σημαντική αύξηση των πωλήσεων. Πιο αναλυτικά:

    Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες παρουσίασε αύξηση της τάξεως των €20.170 εκατ. και διαμορφώθηκε σε €113.035 εκατ. έναντι €92.885 εκατ. της χρήσης του 2022. Η αύξηση αυτή οφείλεται όπως αναφέρθηκε παραπάνω κυρίως στη νέα δραστηριοποίηση της εταιρείας σε γραμμή του εξωτερικού.

    Το Κόστος Πωληθέντων μειώθηκε κατά €1.534 εκατ. και διαμορφώθηκε σε €89.027 εκατ. έναντι €90.561 εκατ. της αντίστοιχης προηγούμενης χρήσης. Η μεταβολή αυτή οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη μείωση των τιμών των καυσίμων.

    Τα Έξοδα Διοίκησης και Διάθεσης παρουσίασαν άνοδο σε σχέση με τη χρήση 2022 ύψους €3.023 εκατ. γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη διαφήμιση του ομίλου σε εκθέσεις και με διάφορους τρόπους προβολής και προώθησης. Τα εν λόγω έξοδα διαμορφώθηκαν στα €19.500 εκατ. έναντι €16.477 εκατ. της χρήσης του 2022.

    Τα αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών & Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της χρήσης 2023 παρουσιάζουν θεαματική βελτίωση κατά €23.785 εκατ. φτάνοντας τα €26.116 εκατ.

    Όλα όσα αναλύθηκαν ανωτέρω επηρέασαν τα Καθαρά μετά από φόρους Αποτελέσματα της χρήσης από συνεχιζόμενες δραστηριότητες τα οποία διαμορφώθηκαν σε κέρδη €5.046 εκατ. έναντι ζημιών -€18.344 εκατ., όντας βελτιωμένα κατά €23.392 εκατ. από την προηγούμενη χρήση.

    Η Attica Group

    Η Attica Group είναι ο μεγαλύτερος Ελληνικός όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας, ενώ κατέχει την 1η θέση παγκοσμίως στη μεταφορική ικανότητα επιβατών, με τη δραστηριοποίηση 41 πλοίων σε 4 χώρες, 63 μοναδικούς προορισμούς και 79 λιμάνια.

    Επίσης έχει ιδρύσει την θυγατρική εταιρεία με την επωνυμία «Attica Blue Hospitality» η οποία κατέχει και λειτουργεί δύο τουριστικά θέρετρα στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα: τα Naxos Resort Beach Hotel και Tinos Beach Hotel.

    Ο κλάδος της ακτοπλοΐας, ενισχύθηκε μέσα στο τρέχον έτος, με τις ακόλουθες αποφάσεις :

    Υπογραφή συμφωνίας με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση για δύο πλοίων τύπου E-Flexer, μήκους 240 μέτρων το καθένα. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν από τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai της Κίνας με παράδοση το 2027. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης την προοπτική επέκτασης για τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo, για λογαριασμό της Attica, δύο επιπλέον πλοίων. Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές οι οποίες είναι σχεδιασμένες ώστε να λειτουργούν με 3 διαφορετικούς τύπους καυσίμου και είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία αιχμής ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων ρύπων κατά 60% ανά μεταφορικό έργο, συγκριτικά με τα υφιστάμενα πλοία.

    Αντικατάσταση πλοίων με αρχή από τις γραμμές του Σαρωνικού. Ο σχεδιασμός προβλέπει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero, μεγαλύτερα και με δυνατότητα να λειτουργούν με περισσότερους από έναν τύπους καυσίμων. Η επένδυση αυτή θα προσεγγίσει τα €50 εκατ.

    Ο όμιλος ανακοίνωσε την πώληση του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου Express Skiathos σε εταιρία συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου, αποχωρώντας από τα τακτικά δρομολόγια των Σποράδων έναντι συνολικού τιμήματος 9 εκατ. ευρώ. Από τη συναλλαγή αυτή, πραγματοποιήθηκε καθαρό κέρδος για την Attica 2,8 εκατ. ευρώ και θα περιληφθεί στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου 2024 ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου θα ενισχυθούν κατά €9 εκατ. περίπου.

    Ο όμιλος προέβη στην πώληση της εταιρικής συμμετοχής ποσοστού 49% της Africa Morocco Links (AML) στη Stena Line Holding BV. Η συμφωνία προβλέπει και την ταυτόχρονη πώληση των πλοίων Morocco Star και Morocco Express 1 (ex. Highspeed 3), τα οποία συνδέονται με την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης αγοράς. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανήλθε σε 49 εκατ. και το καθαρό κέρδος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 24 εκατ. Η AML ιδρύθηκε το 2016 από την Attica και την Bank of Africa, μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες του Μαρόκου.

    Ανακοινώθηκε η απόσχιση του κλάδου θαλάσσιων μεταφορών με τη μεταφορά στη θυγατρική Blue Star των δραστηριοτήτων και των περιουσιακών στοιχείων της απορροφηθείσας ΑΝΕΚ. Το ΔΣ του ομίλου έλαβε αυτή την απόφαση προς υλοποίηση του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού που είχε ανακοινωθεί κατά την διαδικασία απορρόφησης της ΑΝΕΚ. Με την ολοκλήρωση της απόσχισης, η οποία αναμένεται εντός του τρέχοντος έτους, πέραν των συμμετοχών και ακινήτων που έχει στην κυριότητά της η Attica θα εξακολουθήσει να παρέχει διοικητικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στις εταιρείες του ομίλου της.

    Τα έσοδα και τα κέρδη

    Αύξηση και στους δύο γεωγραφικούς τομείς δραστηριοποίησης (ελληνική ακτοπλοΐα και διεθνείς πλόες) παρουσιάζει κατά το πρώτο εξάμηνο 2024 ο κύκλος εργασιών του ομίλου Attica Group.

    Συνολικά, στο πρώτο εξάμηνο 2024 σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο 2023, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 29,9%, φτάνοντας τα 317,2 εκατ. ευρώ από 244,3 εκατ. ευρώ.

    Τα ενοποιημένα Κέρδη προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 19,5 εκατ. έναντι κερδών 47,5 εκατ. το α’ εξάμηνο 2023 ενώ προέκυψαν ενοποιημένες ζημίες μετά από φόρους € 4,5 εκατ. έναντι κερδών € 3,3 εκατ. το α΄ εξάμηνο 2023.

    Τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου και γενικότερα της χρήσης 2024 επιβαρύνονται με μη επαναλαμβανόμενα έξοδα που σχετίζονται με τη συγχώνευση και τη λειτουργική ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ, όπως ενδεικτικά το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, το κόστος αναβάθμισης των πλοίων, το κόστος εκπαίδευσης και ενσωμάτωσης των πληρωμάτων και του προσωπικού ξηράς, καθώς και λοιπά κόστη συγχώνευσης. Η πλήρης λειτουργική ενσωμάτωση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλους του έτους.

    Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στις 30.6.2024 ανέρχονται σε € 157,8 εκατ. (€ 103,4 εκατ. στις 31.12.2023), με αχρησιμοποίητα όρια χρηματοδότησης συνολικού ύψους € 44 εκατ., με τον Όμιλο να έχει προβεί σε συνολικές επενδυτικές ταμειακές εκροές € 55 εκατ. για το α’ εξάμηνο 2024.

    Στις 26.7.2024 πραγματοποιήθηκε η ολοσχερής εξόφληση του διαπραγματεύσιμου στο Χρηματιστήριο κοινού ομολογιακού δανείου ύψους € 175 εκατ. Τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου, ανήλθαν σε € 495,2 εκατ. (€ 495,7 εκατ. στις 31.12.2023).

    Βασική προτεραιότητα κατά το α’ εξάμηνο 2024 αποτέλεσε η λειτουργική ενσωμάτωση της ANEK και η επιτυχής υλοποίηση του σχετικού σχεδιασμού ενόψει της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου, τόσο σε επίπεδο στόλου, όσο και ανθρώπινου δυναμικού, συστημάτων και πρακτικών.

    O στόλος του ομίλου με τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries», «Hellenic Seaways» και «Anek Lines», αριθμεί 42 πλοία, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία, τα 12 είναι ταχύπλοα και 2 πλοία είναι φορτηγά – οχηματαγωγά. Όλα τα πλοία του ομίλου είναι ιδιόκτητα πλην δύο επιβατηγών – οχηματαγωγών, τα οποία είναι ναυλωμένα.

    Τα ξενοδοχεία

    Η θυγατρική εταιρεία Attica Blue Hospitality, υπενθυμίζεται ότι εξαγόρασε μέσα στο 2024 το 100% των μετοχών της ιδιοκτήτριας εταιρείας του ξενοδοχείου Galaxy Hotel, όμορου του Naxos Resort Beach Hotel, που βρίσκεται στην παραλία του Αγίου Γεωργίου και το ύψος της επένδυσης ανήλθε σε 14 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε με ίδια κεφάλαια.

    Το πρόσφατα ανακαινισμένο ξενοδοχειακό συγκρότημα Galaxy Hotel, που χτίστηκε το 1990, απλώνεται σε έκταση συνολικής επιφάνειας 6.035 τ.μ. και διαθέτει 54 δωμάτια, 104 κλίνες, πισίνα και άλλους χώρους.

    Η επένδυση αποτελεί μέρος ενός διευρυμένου επενδυτικού πλάνου στο νησί της Νάξου με έτος αφετηρίας το 2021 όταν αποκτήθηκε το ξενοδοχειακό συγκρότημα Naxos Resort Beach Hotel το οποίο θα λειτουργήσει ως ενοποιημένη μονάδα με το νεοαποκτηθέν Galaxy Hotel.

    Παράλληλα, ο Όμιλος ολοκλήρωσε την αγορά όμορων οικοπέδων έχοντας δημιουργήσει μέχρι σήμερα συνολική έκταση περίπου 20 στρεμμάτων. Πλέον το ξενοδοχειακό δυναμικό του Ομίλου στη Νάξο ανέρχεται σε 142 δωμάτια και 286 κλίνες με προοπτική μέσα από την περαιτέρω ανάπτυξη, να φτάσει τα 200 δωμάτια και 500 κλίνες αντίστοιχα. Ο συνολικός σχεδιασμός του έργου αποσκοπεί στη δημιουργία μιας εκ των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών μονάδων στη Νάξο, δημιουργώντας υπεραξίες για τον Όμιλο.

    Η εταιρεία αγόρασε τον Ιούλιο του 2022 το Tinos Beach που βρίσκεται στη θέση Κιόνια Τήνου, έναντι συνολικού τιμήματος 6,5 εκατ. ευρώ.

    Η χρηματοδότηση του τιμήματος προήλθε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό.

    Το ξενοδοχειακό συγκρότημα έχει ανεγερθεί σε έκταση συνολικής επιφάνειας 14.500 τ.μ., διαθέτει 180 δωμάτια σε ένα τριώροφο κεντρικό κτίριο με υπόγειο και τρία συγκροτήματα bungalows. Η Attica Blue Hospitality προχωρεί με ταχύτατες διαδικασίες για την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του ξενοδοχείου.

    Η ΕΤΑΝΑΠ

    Η πιο πρόσφατη επένδυση, για την Attica Group, είναι η κατάθεση πρότασης στην τελευταία γενική συνέλευση της ΕΤΑΝΑΠ, που έγινε στα Χανιά για την απόκτηση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΑΝΑΠ, προσφέροντας 10 ευρώ για κάθε μετοχή.

    Με άλλα λόγια, αναζητεί να αγοράσει ένα επιλέον 19% των μετοχών για να φτάσει στον στόχο , δεδομένου ότι κατέχει ήδη το 32% της εταιρείας εμφιάλωσης νερού.

    Στη γενική συνέλευση της ΕΤΑΝΑΠ, που έγινε το περασμένο Σάββατο ο πρόεδρος της, Μανόλης Αποστολάκης, φάνηκε ανοιχτός να αποδεχθεί την πρόταση αν η Attica Group περιοριστεί στο 50% του μετοχικού κεφαλαίου.

    Η εταιρεία, σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό της, που αφορά στο έτος 2022 και εγκρίθηκε στις 23 Ιουλίου 2024, είχε συνολικά έσοδα 15.625.008,6 ευρώ, ενώ τα κέρδη της διαμορφώθηκαν στα 1,8 δισ. ευρώ.

    Η ΕΤΑΝΑΠ κυκλοφορεί στην αγορά τα εμφιαλωμένα νερά ΣΑΜΑΡΙΑ και ΛΕΥΚΑ ΟΡΗ.

    Στην έκθεση για τον ισολογισμό της ΕΤΑΝΑΠ του 2022, αναφέρονται τα εξής:

    “Η εταιρία μας είναι πλέον ισχυρός ανταγωνιστής ανάμεσα στις εταιρείες του κλάδου. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στη χρήση 2022 σε € 15.625.008,65 έναντι των € 12.611.837,16 της προηγούμενης χρήσης 2021, σημειώνοντας αύξηση 23,89%. Το μικτό κέρδος ανήλθε στην κλειόμενη χρήση στο ποσό των € 5.592.416,29, έναντι των μικτών κερδών € 5.235.552,53 της προηγούμενης χρήσης σημειώνοντας αύξηση 6,82%. Μετά την αφαίρεση των αυξημένων εξόδων Διάθεσης, λόγω της αύξησης του μεταφορικού κόστους, των εξόδων Διοίκησης, Χρηματοοικονομικών και λοιπών αποτελεσμάτων, προέκυψαν κέρδη προ φόρων € 1.811.943,77, έναντι των κερδών € 2.156.978,86, της προηγούμενης χρήσης. Παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών, που ως ένα βαθμό οφείλεται και στις ανατιμήσεις, παρουσιάστηκε μείωση των κερδών λόγω, κυρίως, της αύξησης του ενεργειακού κόστους και του κόστους πρώτων υλών. Επιπλέον, τα κέρδη της χρήσης 2021 ωφελήθηκαν με ποσό € 275 χιλ. από το κούρεμα της επιστρεπτέας προκαταβολής”.

    Η FAST FERRIES

    H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη to 1989. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 3 πλοία συμβατικού τύπου: το «Fast Ferries Andros», το «Αικατερίνη Π.» και το «Θεολόγος Π.», καθώς και το ταχύπλοο Thunder. Δραστηριοποιείται στις γραμμές Ραφήνα – Άνδρο- Τήνο- Μύκονο, και Πειραιά-Σύρο-Μύκονο-Νάξο. Από το καλοκαίρι του 2023, η εταιρία με το πλοίο «Thunder» υλοποιεί το δρομολόγιο Πειραιά – Σύρο – Μύκονο – Πάρο – Ίο- Σαντορίνη – Ηράκλειο Κρήτης.

    Η LEVANTE FERRIES

    Η Levante Ferries, συμφερόντων κ. Γιώργου Θεοδόση δημιουργήθηκε το 2015 με την ένωση 3 ακτοπλοϊκών εταιρειών των Levante, Ionissos και Zante Ferries. Έχει 6 πλοία, τα «Fior de Levante», «Mare di Levante», «Ανδρέας Κάλβος», «Κεφαλονιά», «Smyrna di Levante» και «Contessa di Levante» εκ των οποίων τα 4 είναι δρομολογημένα στις γραμμές Πάτρας/Κυλλήνης – Ζακύνθου-Κεφαλλονιάς, Ιθάκης .

    Η GOLDEN STAR FERRIES

    Η εταιρία έχει 4 πλοία, εκ των οποίων τα 2 είναι συμβατικά («Superferry» και «Andros Queen») και 2 ταχύπλοα τα «Superexpress» και το «Golden Princess». Το τελευταίο που αποκτήθηκε το 2023 είναι το ex«Gotlandia II» ένα ταχύπλοο Monohull, το οποίο κατασκευάστηκε στα ιταλικά ναυπηγεία της Fincantieri το 2006. Η χωρητικότητά του είναι 6554 GT και το βύθισμά του είναι 3,3 μέτρα. Το ολικό μήκος του (LOA) είναι 122 μέτρα και το πλάτος του είναι 16,65 μέτρα. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 780 επιβάτες και 160 ΙΧ. και αναπτύσσει ταχύτητα 35 κόμβων.

    Η DODEKANISOS SEAWAYS

    Η Dodekanisos Seaways της οικογένειας Σπανού δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες συγκοινωνίες στα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Διαθέτει δύο ταχύπλοα καταμαράν, το Dodekanisos Express και το Dodekanisos Pride καθώς και το Ε/Γ – Ο/Γ Παναγία Σκιαδενή τα οποία καλύπτουν 17 νησιωτικούς προορισμούς.

    Η Magic Sea Ferries

    Η εταιρεία του Γιώργου Γιαλόζογλου διαθέτει δύο πλοία.

    To Magic 1 είναι το νέο υπερσύγχρονο ταχύπλοο της Magic Sea Ferries που συνδέει τον Πειραιά με την Αγία Μαρίνα (Αίγινας) και την Ύδρα, προσφέροντας γρήγορες, άνετες και οικονομικές μετακινήσεις στους επιβάτες του. Το Magic 1 , ναυπηγήθηκε τον Νοέμβριο 2023, με τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές και αναπτύσσει ταχύτητα 32 Kn με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

    To H/S/C Cat I είναι ένα ταχύπλοο της Magic Sea Ferries που συνδέει το Λαύριο με την Κέα, την Κύθνο, την Σέριφο και τη Σίφνο, προσφέροντας γρήγορες, άνετες και οικονομικές μετακινήσεις στους επιβάτες του. Το CAT I έχει μεταφορική ικανότητα 766 επιβατών σε καθίσματα αεροπορικού τύπου και διαθέτει 4 κατηγορίες θέσεων (Super economy, Economy, Prime economy, Business) και 125 οχημάτων ή εναλλακτικά 100 οχήματα και 6 λεωφορεία. Η υπηρεσιακή ταχύτητα με την οποία κινείται είναι τα 30kn. Η δρομολόγηση του H/S/C Cat I αναβαθμίζει τις προσφερόμενες υπηρεσίες στις θαλάσσιες μεταφορές, μεταφέροντας επιβάτες καθημερινά από το Λαύριο, την Κέα, την Κύθνο, την Σέριφο και τη Σίφνο.

    Διαβάστε επίσης:

    Ρωσία: Η Μόσχα καταδικάζει τη δολοφονία του ηγέτη της Χεζμπολάχ από το Ισραήλ

    Ισραήλ: Σειρήνες ήχησαν στο κεντρικό Ισραήλ – Αναχαιτίστηκε πύραυλος που προερχόταν από την Υεμένη

    Ζωή Ράπτη: Η Πολιτεία στηρίζει το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών με 70,5 εκατ ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ