Ο Mark Spehn δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην παραθαλάσσια βίλα του δισεκατομμυριούχου Idan Ofer στα βόρεια του Τελ Αβίβ για το πάρτι που παρέθεσε στις 8 Ιουνίου με αφορμή την αρχική δημόσια προσφορά της εταιρείας του, της Zim Integrated Shipping Services. Ωστόσο, ο 35χρονος trader της Deutsche Bank είχε κάθε λόγο να γιορτάσει στο γραφείο του στο Λονδίνο.

Το μακροχρόνιο «στοίχημα» του Spehn στην ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία έμελλε να αποτελέσει για τη γερμανική τράπεζα μία από τις μεγαλύτερες νίκες της, από την εποχή του «Μεγάλου Σορταρίσματος» στην αγορά ενυπόθηκων δανείων στις ΗΠΑ, το 2008.

Καθώς η 11η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο επωφελείται από το ρεκόρ που καταγράφουν τα ναύλα στον κλάδο, τα πιθανά έκτακτα έσοδα της Deutsche Bank μπορεί να ανέλθουν σε σχεδόν σε 1 δισ. δολάρια.

Από το 2016, ο trader επένδυσε πάνω από 100 εκατ. δολάρια σε ομόλογα και τραπεζικά δάνεια της Zim, που βρίσκονταν σε μεγάλο discount. Επίσης αγόρασε μετοχές της εταιρείας αξίας εκατομμυρίων δολαρίων εν μέσω της σημαντικής πτώσης των ναύλων. Αυτές οι επενδύσεις έχουν πλέον σημειώσει σημαντική άνοδο και θα μπορούσαν ουσιαστικά να αποφέρουν στην Deutsche Bank αποδόσεις ίσες με περίπου το 1/4 των κερδών που κατέγραψε από την επενδυτική τραπεζική το 2020.

Ο Spehn άρχισε να  χτίζει τη θέση του στην Zim λίγο μετά την ένταξή του στην τράπεζα, από την SC Lowy. Η Zim, η οποία βοηθούσε στη μεταφορά Εβραίων μεταναστών στη νέα τους πατρίδα μετά τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο, είχε μόλις αρχίσει να ανακάμπτει μετά την αναδιάρθρωση του χρέους της, το 2014.

Αν και μείωσε το χρέος της, με παράλληλη συρρίκνωση του ποσοστού του βασικού της μετόχου, του Ισραηλινού μεγιστάνα Idan Ofer, αγωνίζονταν να επιβιώσει εν μέσω των χαμηλών ναύλων στις θαλάσσιες μεταφορές.

Χωρίς αμφιβολία, ο Spehn έκανε την κορυφαία κίνηση σε μία αγορά που εκείνη την εποχή αντιμετώπιζε δυσκολίες λόγω της πτώσης των ναύλων παγκοσμίως.

Ρεκόρ ναύλων

Η Goldman Sachs και η Fidera, ένα fund που ίδρυσε ένας πρώην τραπεζίτης της Deutsche Bank, συμπεριλαμβάνονται στις εταιρείες που επένδυσαν στην Zim στη δευτερογενή αγορά, με discount, τόσο στο χρέος της όσο και στις μετοχές της, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Βloomberg.

Αν και τα μέτρα που υιοθέτησε η διοίκηση της ναυτιλιακής τα τελευταία χρόνια συνέβαλαν στην βελτίωση της πορείας της, το άλμα στις τιμές των ναύλων ήταν αυτό που άλλαξε την τύχη της.

Οι ναύλοι στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων άρχισαν να αυξάνονται στο δεύτερο εξάμηνο του 2020 λόγω της ισχυρότερης ζήτησης στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και της εισαγωγής αυστηρών κανονισμών για τις εκπομπές άνθρακα.

Η αύξηση της ζήτησης προκάλεσε συμφόρηση στην αλυσίδα εφοδιασμού και ώθησε σε επίπεδα ρεκόρ τα ναύλα. Ο δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης (Shanghai Containerized Freight Index), ο οποίος παρακολουθεί τα ναύλα σε μερικές από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες διαδρομές από το κινεζικό λιμάνι, ενισχύθηκε κατά 265% τον τελευταίο χρόνο.

Η Zim, η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο τον Ιανουάριο, είδε την αξία της να τριπλασιάζεται και ανακοίνωσε την διανομή μεγάλου μερίσματος για το 2021. Αναλυτές της Jefferies αναμένουν ότι η εταιρεία θα δημιουργήσει περισσότερες ταμειακές ροές φέτος και θα βελτιώσει περαιτέρω τον ισολογισμό της.

«Η εισαγωγή στο χρηματιστήριο δημιουργεί νέες ευκαιρίες ανάπτυξης και οι μέτοχοι μάς στήριξαν πολύ σε αυτή την πρωτοβουλία», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Xavier Destriau, οικονομικός διευθυντής της Zim.

 Εξαργύρωση

Η Deutsche Bank άρχισε να εξαργυρώνει την επένδυση της: πούλησε μετοχές αξίας περίπου 90 εκατ. δολαρίων στις 4 Ιουνίου, διατηρώντας μερίδιο αξίας 645 εκατ. δολαρίων.

Μερικά από τα κέρδη της τράπεζας προήλθαν καθώς το χρέος που κατείχε εξαγοράστηκε στην ονομαστική του αξία. Αυτό καθιστά την επένδυση στη Zim μία από τις πιο κερδοφόρες κινήσεις της.

Η Deutsche Bank δεν είναι η μόνη κερδισμένη από την ανάκαμψη της ναυτιλιακής. Ο Ofer, ο οποίος παρείχε οικονομική στήριξη στην εταιρεία την τελευταία δεκαετία, είδε την επένδυσή του να ανακάμπτει. Το μερίδιο 28% που κατέχει στη ναυτιλιακή η Kenon Holdings, εταιρεία συμφερόντων του μεγιστάνα, έχει αξία 1,4 δισ. δολάρια.

Ο πρώην εργοδότης του Spehn, η SC Lowy, εξασφάλισε επίσης μεγάλα κέρδη, έχοντας επενδύσει στη Zim από το 2012, αναφέρουν πληροφορίες.

Η ναυτιλιακή Danaos Corp, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα, απέκτησε μερίδιο στη Zim, η οποία ναυλώνει πλοία της, το 2014 κατά τη διάρκεια αναδιάρθρωσης της εταιρείας, με αποτέλεσμα να εξασφαλίσει έκτακτα έσοδα τουλάχιστον 250 εκατομμυρίων δολαρίων μετά την IPO, όπως ανακοίνωσε στην ετήσια έκθεση της.

Άλλοι επενδυτές που απέκτησαν θέσεις κατά την αναδιάρθρωση της ισραηλινής εταιρείας ήταν τα επενδυτικά funds King Street Capital Management και Davidson Kempner Capital Management.

“Ήταν σημαντικό για εμάς να ρευστοποιήσουμε ένα τμήμα της θέσης μας, μόνο και μόνο επειδή η ρευστότητα των μετοχών είναι σχετικά χαμηλή”, δήλωσε ο Deepak Natarajan, διευθύνων σύμβουλος της King Street.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση