Η «λάμψη του χρήματος». Ετσι θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της πορείας της οικογένειας Καρνέση, τα τελευταία 45 χρόνια και μέχρι το μακελειό στα γραφεία της ναυτιλιακής εταιρείας European Product Carriers.

Μια εφοπλιστική οικογένεια που ξεκίνησε από το μηδέν, κάνοντας μέσα σε λίγα χρόνια πραγματικότητα το «Greek Dream», δηλαδή τη δημιουργία μιας ναυτιλιακής εταιρείας που κυριαρχούσε τα πέρατα του κόσμου.

Μια οικογένεια αγαπημένων αδερφών και μιας μητέραςφύλακα αγγέλου, οι οποίοι έφτιαξαν έναν κολοσσό της θάλασσας αλλά αλληλοχτυπήθηκαν σε έναν ανηλεή εμφύλιο πόλεμο για την επικράτηση στην οικογενειακή εφοπλιστική εταιρεία. Αυτόν τον πόλεμο είχε αποκαλύψει το mononews και ο δημοσιογράφος Δημήτρης Κόκκορης πριν από ένα χρόνο με εκτενές ρεπορτάζ.

Τίποτε δεν προμήνυε το 1978, όταν οι γιοι της οικογένειας Καρνέση, ο Σπύρος και ο Προκόπης, με τη συνδρομή βεβαίως, των αδερφών τους, Μαρίας και Δέσποινας, και αργότερα του γαμπρού τους, Αντώνη Βλασσάκη, ότι θα συγκρούονταν μέχρις εσχάτων. Όπως και τίποτε δεν προμήνυε την ανείπωτη τραγωδία που συνέβη το πρωί της Δευτέρας, όταν ο 76 Αιγύπτιος, Αμπντέλ Αριστείδης Ελ Μπουράϋ, θα σκότωνε τη Μαρία Καρνέση, τον Βλασσάκη, τον φίλο της οικογένειας και πρώην καπετάνιο Ηλία Κουκουλάρη και στη συνέχεια θα αυτοκτονούσε.

Το «ψυχοπαίδι» της μάνας, Ελευθερίας Καρνέση, ο πιο έμπιστος άνθρωπος του επικεφαλής (μέχρι πριν λίγα χρόνια) του ναυτιλιακού ομίλου, Σπύρου Καρνέση, ο «Αρης» για όλη την οικογένεια και τους εκατοντάδες εργαζόμενους, έγινε ο «μακελάρης» των ευεργετών του.

Τι συνέβη και αυτή η αγαπημένη οικογένεια μπήκε σε έναν πόλεμο εκατοντάδων εκατομμυρίων, λίγοι μπορούν να το ξέρουν. Όμως, φαίνεται ότι αυτός ο εμφύλιος, η περιρρέουσα ατμόσφαιρα και η επιλογή του επιστάτη να συνταχθεί με την πλευρά του Σπύρου Καρνέση, ίσως να στάθηκε η αφορμή για να οπλιστεί το χέρι του «Αρη» και να συμβεί μια από τις μεγαλύτερες τραγωδίες στο χώρο του ελληνικού εφοπλισμού.

Μια μαζική δολοφονία που συγκλόνισε το Πανελλήνιο και συζητιέται στους ναυτιλιακούς κύκλους όλου του κόσμου.

Το mononews σας αποκαλύπτει σήμερα ένα εξαιρετικά σημαντικό έγγραφο. Πρόκειται για την ιδιόχειρη συμφωνία που είχαν κάνει τα αδέρφια Καρνέση το 1994 για τον τρόπο που ήθελαν να διοικείται ο όμιλος ο οποίος είχε ήδη αρχίσει να γίνεται μεγάλος.

Από το δάνειο για το πρώτο πλοίο στον τεράστιο στόλο

Από την αγορά ενός μικρού φορτηγού πλοίου το 1978, το Europe 1, με τίμημα 30.000 δολάρια, είχαν φτάσει το 1994 να διαχειρίζονται έναν στόλο αποτελούμενο από 27 ποντοπόρα πλοία και τα 15 από αυτά ήταν τάνκερ.

Και από το δάνειο 20.000 δολαρίων που είχαν πάρει πριν από 16 χρόνια από τον γαμπρό τους, σύζυγο της μιας αδερφής, της Αγγελικής Καρνέση, είχαν φτάσει να έχουν τέτοια περιουσία που να ομολογούν «έχουμε πληθώρα χρημάτων που πράγματι… δεν ξέρουμε που να τα ξοδέψουμε».

Ανεξάρτητα από την εξέλιξη που είχε ο ενδοοικογενειακός πόλεμος, το αποκαλυπτικό έγγραφο δείχνει πώς λειτουργούσε το λεγόμενο old money. Οι αρχές πάνω στις οποίες χτιζόταν μια σχέση, αδερφική και ταυτόχρονα επαγγελματική.

 

 

Γλυφάδα
Άρης – Μαρία Καρνέση – Αντώνης Βλασσάκης – Ηλίας Κουκουλάρης

 

Ακόμη και το γεγονός ότι γράφτηκε από το χέρι του Σπύρου Καρνέση και συμφωνήθηκε από τους υπόλοιπους δείχνει πώς λειτουργούσαν οι παλιοί καραβοκύρηδες και επιχειρηματίες. Οι αυτοδημιούργητοι εγχώριοι μεγιστάνες του πλούτου που ξεκίνησαν φτωχοί αλλά με όρεξη για δουλειά και όραμα. Απλοί, προσιτοί και κυρίως αντιλαμβανόμενοι που βρίσκονταν και που έφτασαν.

Αυτό το ιδιόγραφο σημείωμα με ημερομηνία 21 Μαίου 1994 με τίτλο «Οικογενειακό Συμβούλιο», συντάχθηκε από τον Σπύρο Καρνέση και συμφωνήθηκε από τους υπόλοιπους μετόχους του ομίλου. Ο λόγος της συμφωνίας αυτής ήταν η απόφαση για το διαχωρισμό των φορτηγών πλοίων από τα πετρελαιοφόρα.

 

 

 

Τα φορτηγά πλοία, σύμφωνα με το ιδιόγραφο σημείωμα, θα τα διαχειρίζεται η European Navigation όπως γινόταν μέχρι τότε και το διοικητικό συμβούλιο αποτελούταν από τον Σπύρο Καρνέση ως πρόεδρο, τον Προκόπη Καρνέση (ο οποίος πέθανε το 2011) ως αντιπρόεδρο, την Δέσποινα Καρνέση – Βλασσάκη ως νομικό σύμβουλο, την Μαρία Καρνέση – Λαδά ως οικονομικό σύμβουλο και την Αγγελική Καρνέση (η έτερη αδερφή που είχε δώσει προσωπικό δάνειο το 1978) ως μέλος.

Προκόπης και Σπύρος Καρνέσης «έτρεχαν» την εταιρεία day to day ενώ το διοικητικό συμβούλιο θα αποφασίζει για το policy της εταιρείας.

Αναφορικά με τα πετρελαιοφόρα στο σημείωμα αναφέρεται ότι ιδρύεται μια νέα εταιρεία, η ELKA (τα αρχικά της μητέρας Ελευθερία Καρνέση) Corporation που είχε το ίδιο διοικητικό συμβούλιο με μια σημαντική διαφορά. Στη θέση του αντιπροέδρου έμπαινε ο σύζυγος της Δέσποινας, ο Αντώνης Βλασσάκης, ο οποίος έπεσε τη Δευτέρα νεκρός από το όπλο του Αιγύπτιου. Αυτός θα έκανε και την καθημερινή διαχείριση, με τον Σπύρο Καρνέση να έχει τον τελευταίο λόγο.

Το «ευχαριστώ» στο Θεό

Ακρως ενδιαφέροντα στο Οικογενειακό Συμβούλιο είναι ορισμένα άλλα σημεία που γράφτηκαν από το χέρι του Σπύρου Καρνέση και δείχνουν την πορεία της οικογένειας από τη φτώχεια στον πλούτο, η λάμψη του οποίου «θάμπωσε» την οικογένεια και θόλωσε την κρίση τους τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα τις συγκρούσεις και το εμφυλιοπολεμικό κλίμα.

Δείχνοντας την ταπεινότητά τους και αναλογιζόμενα τα όσα έχουν πετύχει τα μέλη της οικογένειας συνομολογούν στο εξής κείμενο που έγραψε ο Σπύρος Καρνέζης:

«Αναλογισθείτε σε τι μέρος καθόμαστε και κάνουμε αυτό το Συμβούλιο. Αναλογισθείτε τους μισθούς που παίρνουμε, τα μεγέθη διανομής κερδών, τα σπίτια που ζούμε, τα εξοχικά μας, τα κότερα, τον τρόπο ζωής μας και επίσης αναλογισθείτε πώς είμασταν πριν 20 χρόνια».

 

 

Πρόκειται πράγματι για μια συγκλονιστική εξομολόγηση ανθρώπων που με σκληρή δουλειά κατάφεραν να γίνουν εφοπλιστές και εκατομμυριούχοι, αλλά παρέμειναν προσγειωμένοι, κάτι που φαίνεται στη συνέχεια του κειμένου όπου ο Σπύρος Καρνέσης γράφει:

«…Και τότις πέστε ένα μεγάλο ευχαριστώ στο Θεό που:

Α. Μας χαρίζει ακόμη το μεγαλύτερο αγαθό, την υγείαν (πρέπει να την κρατήσουμε όσο μπορούμε).

Β. Μας χαρίζει πληθώρα χρημάτων που πράγματι δεν ξέρουμε που να τα ξοδέψουμε.

Γ. Ολοι μας ας αναλογισθούμε ότι το επόμενο στάδιο μετά από εδώ θέλει μεγάλη προσοχή, σύνεση και αυτοκριτική διότι είναι ακριβώς το στάδιο που επειδή τα έχουμε όλα και τόσο πλούσια, ούτε ο θεός, ούτε η συνείδησή μας δεν μα επιτρέπει να έχουμε παράπονο διότι αν μετά από όλα αυτά έχουμε παράπονο, είναι τόσο άδικο που μπορεί να μας οδηγήσει σε ζημία της εταιρίας ή και χειρότερο της υγείας μας».

Λες και ήταν προφητικός ο καπετάν Σπύρος αφού μετά από λίγα χρόνια ξεκίνησαν οι διαμάχες που έφτασαν μέχρι τις αίθουσες των δικαστηρίων.

Σπύρος και Μαρία Καρνέση
Σπύρος και Μαρία Καρνέση

Ειδικοί όροι για αλκοόλ και θελήματα

Στο ιδιόχειρο έγγραφο υπάρχουν και δύο σημεία που προξενούν εντύπωση. Το πρώτο αφορά την πολιτική της πλήρους απαγόρευσης χρήσης οινοπνευματοδών ποτών και στις δύο διαχειρίστριες εταιρείες: «Αντιλαμβάνεστε την απήχηση που θα έχει αν κυκλοφορήσει ότι στην διαχειρίστρια πίνουν οι διευθυντές και οι υπάλληλοι», τονίζεται και συνεχίζει: «Εάν κάποιος επισκέπτης ζητήσει ένα ποτό η απάντηση θα είναι αυτή που στερεότυπα δίνουν οι μεγάλες τράπεζες και oil companies. «Sorry was have anything except alcohol. Αυτή η πολιτική πρέπει να τηρηθεί σωστά ώστις να διορθωθεί το όνομα της European Navication διότι συζητείται ευρέως».

Το δεύτερο σημείο του Οικογενειακού Συμβουλίου αναφέρει: «Κανένα πρόσωπο εκτός εταιρείας δεν θα μπορεί να σηκώσει το τηλέφωνο από το σπίτι του και να ζητάει από υπαλλήλους του γραφείου διάφορα θελήματα…»

Αν αποχωρήσει κάποιος

Στο έγγραφο καταγράφονται και όλα τα συμφωνημένα ποσοστά στα κέρδη του καθενός από τους μετόχους και αποφασίστηκε: Να διανέμεται από τα καθαρά κέρδη ποσοστό 38% επί του οποίου ο Σπύρος Καρνέσης θα δικαιούται 10/38, ο Προκόπης Καρνέσης 10/38, η Μαρία και η Δέσποινα Καρνέση από 5/38, ο Βλασσάκης 3/38 ενώ 1/38 θα δινόταν στην Αγγελική Καρνέση – Τσιόντση η οποία είχε βοηθήσει για να γίνει η πρώτη εταιρεία. Τέλος 1/38 δικαιούταν η μητέρα, Ελευθερία Καρνέση ενώ 3/38 θα διατίθετο για τα bonus στα στελέχη.

Τέλος είχε συμφωνηθεί ότι σε περίπτωση αποχώρησης ή θανάτου κάποιου από τα μέλη του Οικογενειακού Συμβουλίου η εταιρεία θα συνέχιζε από τους υπόλοιπους χωρίς να μπει τρίτος σε αυτήν λόγω κληρονομικής διαδοχής. Το ποσοστό του αποχωρήσαντος θα αγοράζονταν από τα υπόλοιπα μέρη.

Διαβάστε επίσης:

Μακελειό στην εταιρεία Καρνέση στη Γλυφάδα: «Έγινε κάτι βαθύτερο, δεν ήταν η απόλυση που όπλισε τον 75χρονο», λέει ναυτιλιακός αναλυτής