ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην εποχή του υδρογόνου προσπαθούν να βάλουν την επιβατηγό ναυτιλία, εταιρείες από την Βόρεια Ευρώπη, δίνοντας ιδέες και στην Ελλάδα, η οποία βρίσκεται σε αναζήτηση κοινοτικών πόρων για την απαραίτητη ανανέωση του στόλου με πράσινα πλοία, αφού σε 10 χρόνια ο ελληνικός στόλος θα αρχίσει να γερνάει επικίνδυνα.
Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης είναι επιτακτική ανάγκη να ανανεωθεί ο στόλος μέχρι το 2030, ενώ τα κονδύλια θα αναζητηθούν από τα ευρωπαϊκά ταμεία, με βάση έρευνα που τρέψει το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Ωστόσο η εποχή των scrubbers, καθαριστών δηλαδή του θείου, που έχουν ήδη βάλει εταιρείες όπως ο όμιλος Attica και οι Μινωικές του ομίλου Grimaldi έχουν βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ όπως ανέφερε ο κ. Σακέλλης και το υγροποιημένο φυσικό αέριο δεν δίνει τις ενδεδειγμένες λύσεις σε ότι αφορά το διοξείδιο του άνθρακα.
Αν και θεωρείται σίγουρο ότι η επόμενη μέρα στα καύσιμα θα είναι πολυεπίπεδη, το πλήρως πράσινο καύσιμο είναι το υδρογόνο, ενώ κάποιοι, μεταξύ αυτών και ο δισεκατομμυριούχους Bill Gates, βάζουν στο παιχνίδι και την πυρηνική ενέργεια για τα πλοία.
Το υδρογόνο
Την πρώτη κίνηση, στην Ευρώπη κάνει η DFDS, η οποία μαζί με την κοινοπραξία που έχει στήσει, θα υποβάλει φάκελο στην Ε.Ε. για την χρηματοδότηση ενός project που θα περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ro –pax που θα κινείται από την δύναμη που θα του δίνει μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου. Το υδρογόνο θα παράγεται από ένα πλωτό σταθμό που θα κάνει ηλεκτρόλυση με βάση την αιολική ενέργεια, στα ανοικτά της Κοπεγχάγης. Το σύστημα του πλοίου θα μπορεί να παράγει έως και 23 MW, ενώ σήμερα τα μεγαλύτερα συστήματα κυψελών από ένα έως 5 MW. Η ανάπτυξη τέτοιων μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεων για κυψέλες υδρογόνου αποτελεί ένα πολυδάπανο έργο, και σύμφωνα με την κοινοπραξία μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω συνεργειών ανάμεσα στις εταιρείες που συμμετέχουν.
Η κοινοπραξία περιλαμβάνει τις εταιρείες DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted και Danish Ship Finance.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πλοία αυτού του τύπου στον κόσμο σήμερα, η ανάπτυξη του πλοίου θα απαιτήσει επίσης τη συμμετοχή του δημοσίου τομέα . Ωστόσο, εάν το έργο εξελιχθεί όπως προβλέπεται, το πλοίο θα μπορούσε να είναι σε πλήρη λειτουργία από το 2027..
Το πλοίο που φέρει την προσωρινή ονομασία «Europa Seaways», έχει σχεδιαστεί για 1.800 επιβάτες και έχει χωρητικότητα για 120 φορτηγά ή 380 αυτοκίνητα.
Ο στόλος
Σήμερα ο ακτοπλοϊκός στόλος που εξυπηρετεί με μεγάλη επιτυχία τις ανάγκες των ελληνικών νησιών αποτελείται από 105 πλοία. Μέχρι το 2030 44 εξ αυτών θα είναι άνω των 40 ετών (42% του στόλου), ενώ για πρώτη φορά θα υπάρχουν πλοία άνω των 50 ετών (συνολικά 16).
Εκτός από το προφανές, ότι ο στόλος δηλαδή χρειάζεται ανανέωση, την κίνηση αυτή, επιβάλουν και οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που υιοθετούνται σε παγκοσμίως, ενώ ο κ. Σακέλλης επεσήμανε ότι έχει αρχίσει ήδη η συζήτηση σε επίπεδο ΕΕ για την μετατροπή της Μεσογείου σε προστατευόμενη ζώνη (SECA) κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστούν περαιτέρω επενδύσεις για τα νέα χαμηλά όρια εκπομπών ρύπων από τα πλοία που θα υιοθετηθούν.
Αναφερόμενος στα κεφάλαια της ανανέωσης του στόλου, επεσήμανε ότι ήδη το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος με πρωτοβουλία του προέδρου, Γιώργου Πατέρα, έχει ξεκινήσει μια έρευνα σε τρία στάδια για το τι ακριβώς χρειάζεται να γίνει για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου. Μια έρευνα που σύμφωνα με πληροφορίες δείχνει ανάγκες ύψους 4,5 δισ. ευρώ συνολικά, Κεφάλαια που θα αναζητηθούν από ευρωπαϊκούς, κυρίως, αλλά και εθνικούς πόρους, ενώ, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Σακέλλης, τόσο η ΕΕ όσο και η ελληνική κυβέρνηση το βλέπουν θετικά.
Διαβάστε ακόμα:
Το «ρουά» της Κίνας στο λιμάνι του Πειραιά και η απάντηση που εξετάζει η Ελλάδα
Βαγγέλης Μαρινάκης: Στον Πειραιά δεν θα δούμε κανένα καλό από την Cosco
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωσ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike