ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πρόσφατα, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος δήλωσε ότι “η απόφαση της κυβέρνησης για μείωση των λιμενικών τελών κινείται στη σωστή κατεύθυνση και ότι το μέτρο αυτό σε συνδυασμό με την μείωση της τιμής των καυσίμων, επαναλαμβάνω, κινείται προς την σωστή κατεύθυνση”.
Επιχειρώντας να αναλύσουμε, να εμβαθύνουμε και να ερμηνεύσουμε τη δήλωση αυτή, καταλήγουμε σε έξι οικονομικά δεδομένα:
Το πρώτο δεδομένο: Η μείωση όλων των λιμενικών τελών, από 5% σε 2,5%, θα ενισχύσει τα οικονομικά ταμεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών με ένα συνολικό ποσό που θα διαμορφωθεί στα 35 με 40 εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, το μέτρο αυτό είναι προσωρινό, δεδομένου ότι ισχύει για ένα έτος και δεν λύνει μακροπρόθεσμα το οικονομικό κόστος λειτουργίας των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων.
Το δεύτερο δεδομένο: Τα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, αλλά και τα ταχύπλοα έχουν μειωθεί. Να αναφέρουμε ότι το καύσιμο MGO – Marine Gas Oil με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,5 με το οποίο κινούνται τα συμβατικά πλοία, ανά μετρικό τόνο κοστίζει 480 ευρώ, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο τον προμηθεύονταν με περίπου 600 ευρώ.
Επίσης, το καύσιμο MGO- Marine Gas Oil με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1, τα οποία προμηθεύονται τα ταχύπλοα και από την 1η Μαΐου θα πρέπει να χρησιμοποιούν όλα τα συμβατικά ακτοπλοϊκά πλοία, ανα μετρικό τόνο, κοστίζει 581 ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο πέρυσι, είχε 700 ευρώ.
Η σημαντική μείωση των καυσίμων, μέσα στο δωδεκάμηνο που πέρασε, επέδρασε δραστικά στη μείωση του λειτουργικού κόστους όλων των κατηγοριών των πλοίων.
Το τρίτο δεδομένο: Η ακτοπλοϊκή κίνηση επιβατών στην Ελλάδα έχει ανακάμψει στα επίπεδα που κατέγραφε πριν την έναρξη της πανδημίας. Το 2023 η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 7,2% σε σχέση με το 2022.
Η επιβατική κίνηση έφτασε τα 18,8 εκατ. επιβάτες και κατά 3,82 εκατ. οχήματα.
Αύξηση κατά 8,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το πρώτο πεντάμηνο του 2024 στην ακτοπλοΐα έναντι του αντίστοιχου διαστήματος το 2023.
Με πλοία της ακτοπλοΐας σε διάφορους προορισμούς ταξίδεψαν 3.100.541 επιβάτες από 1 Ιανουαρίου 2024 έως 31 Μαίου 2024 έναντι 2.868.768 επιβατών το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Στο τομέα των οχημάτων υπήρξε αύξηση κατά 7,2% αφού το πρώτο πεντάμηνο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά 430.258 οχήματα, έναντι 401.430 οχήματα το ίδιο διάστημα του 2023.
Επίσης στον τομέα των φορτηγών από 1η Ιανουαρίου 2024 έως 31 Μαΐου 2024 διακινήθηκαν 216.519 βαρέα οχήματα έναντι 209.750 την ίδια περίοδο του 2023.
Η Ελλάδα είναι η χώρα με την δεύτερη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά την Ιταλία. Το 17,9% των επιβατών ναυτιλίας στην ΕΕ επιβιβάστηκαν ή αποβιβάστηκαν το 2023 από λιμάνι της Ελλάδας.
Η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 5,4% του ΑΕΠ το 2023 με 11,8 δισ. ευρώ.
Σε όρους απασχόλησης, η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 318.000 άτομα το 2023, δηλαδή το 6,9% του συνόλου της χώρας.
Το 44,3% της συνολικής επίδρασης καταγράφεται στο τοπικό ΑΕΠ των νησιωτικών περιοχών. Το ποσό ανέρχεται σε 5,2 δισ. ευρώ.
Η συνεισφορά της ακτοπλοΐας είναι υψηλότερη στην οικονομία του Νοτίου Αιγαίου με 2,3 δισ. ευρώ και της Κρήτης με 1,5 δισ.ευρώ.
Η επιβατηγός ναυτιλία και οι υπηρεσίες που υποστηρίζει δημιουργούν 169.000 θέσεις εργασίας στις νησιωτικές περιοχές του 2023.
Στη Ζάκυνθο – Κεφαλλονιά και στο Νότιο Αιγαίο η μεγαλύτερη ποσοστιαία συνεισφορά από τις δραστηριότητες που υποστηρίζει η επιβατηγός ναυτιλίας.
Το 34,9% του ΑΕΠ και το 38,7% της απασχόλησης στο Νότιο Αιγαίο στηρίζονται σε δραστηριότητες που εξαρτώνται από την επιβατηγό ναυτιλία. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε Ζάκυνθο – Κεφαλονιά είναι 33,1% του ΑΕΠ και 40,8% της απασχόλησης.
Το τέταρτο δεδομένο: Η μείωση των εσόδων των Λιμενικών Ταμείων και των Οργανισμών Λιμένων, που θα προκύψει από την 1η Μαΐου και για ένα χρόνο, εξαιτίας της μείωσης των λιμενικών τελών από το 5% στο 2,5%, θα αναπληρωθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, όμως, για έργα που αφορούν πράσινες υποδομές.
Ωστόσο, από την ψήφιση ενός άλλου νόμου, που προβλέπει αύξηση του τέλους κρουαζιέρας, τα κρατικά έσοδα θα αυξηθούν κατά 52 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την κυβέρνηση και κατά 100 εκατ. ευρώ, κατά την άποψη των ανθρώπων της κρουαζιέρας.
Υπενθυμίζεται ότι το τέλος κρουαζιέρας ανέρχεται σε 20 ευρώ ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στα λιμάνια Μυκόνου και Σαντορίνης και σε 5 ευρώ ανά επιβάτη στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας, από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο.
Θα είναι μειωμένο κατά 50% τους πλάγιους μήνες και μειωμένο κατά 80% τους χειμερινούς. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους δήμους, στα οποία θα αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται εις ύψος στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων, και κατά 1/3 στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού.
Το πέμπτο δεδομένο: Όπως προκύπτει από τη μελέτη, του ΙΟΒΕ, που επιμελήθηκε ο καθηγητής Νικόλαος Βέττας, και παρουσιάστηκε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, η υλοποίηση της δέσμης μέτρων Fit for 55 εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031 (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων), εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής.
Το συνολικό κόστος συμμόρφωσης με τα νέα μέτρα για τον εγχώριο κλάδο επιβατηγού ναυτιλίας υπολογίζεται σε 132 εκατ. το 2026 και 320 εκατ. ευρώ το 2031.
Σε περίπτωση που η τιμή δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου αυξηθεί σε 250 ευρώ, ανά μονάδα κατώτερου υπολογισμού, ενώ το συνολικό κόστος των μέτρων υπολογίζεται σε 708 εκατ. ευρώ το 2031, εκ των οποίων τα 578 εκατ. ευρώ προέρχονται από τις αλλαγές στο ETS.
Κατά τη δεκαετία 2014-2023 η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αύξηση κατά 5,9%, ενώ η ετήσια αύξηση το 2023 ανήλθε σε 10,8%, με τους 13 Οργανισμούς λιμένων να εξυπηρετούν 31,7 εκατ. επιβάτες.
Το έκτο δεδομένο: Συζητήσεις για την συμμόρφωση των ακτοπλοϊκών πλοίων για τη χρήση καυσίμων μειωμένου θείου και της σταδιακής προσαρμογής στην “πράσινα επιβατηγά πλοία” διεξάγονται τους τελευταίους μήνες με τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες και κυρίως με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σε όλο αυτό το διάστημα, που έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια και οι τρόποι χρηματοδότησης αυτής της πράσινης μετάβασης και χρησιμοποίησης των νέων καυσίμων, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν διαμορφώσει και έχουν ενσωματώσει τις νέες τιμές στα εισιτήρια των επιβατών και των οχημάτων.
Από την επεξεργασία των τιμών που αναφέρει κάθε εβδομάδα το Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών Εισιτηρίων, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκύπτει σαφώς ότι έχουν γίνει αυξήσεις και διορθώσεις στις τιμές των εισιτηρίων σε αρκετές βασικές γραμμές.
Με την ψηφιακή εφαρμογή «Παρατηρητήριο Τιμών» παρέχεται η δυνατότητα παρακολούθησης των πραγματικών τιμών και συγκεκριμένα της μέσης τιμής του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων. Με άλλα λόγια, παρουσιάζονται οι τιμές των πραγματικών εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί από τα πρακτορεία ή ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους καταναλωτές.
Βέβαια, οι τιμές αναφέρονται στο οικονομικότερο εισιτήριο και δεν αφορά το σύνολο των εκδιδομένων εισιτηρίων. Το επισημαίνουμε αυτό, δεδομένου ότι σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να μειώνεται το εισιτήριο για το κατάστρωμα, αλλά υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις στα εισιτήρια σε θέσεις αεροπορικού καθίσματος και καμπίνας. Σημαντικές είναι επίσης και οι αυξήσεις στα εισιτήρια των οχημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι τα εισιτήρια επιβατών επιβαρύνονται με ΦΠΑ 13% και των αυτοκινήτων με ΦΠΑ 24%.
Αλλά, ας δούμε μερικές ενδεικτικές τιμές από το Παρατηρητήριο Τιμών:
Από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι μέσα στο δωδεκάμηνο αυξήθηκαν, με ταχύπλοο, κατά 19,69% τα εισιτήρια στη γραμμή Κάλυμνο – Κω και το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 28,87 ευρώ, ενώ στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος, το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 78,17 ευρώ και η αύξηση ήταν 16,07%.
Όσον αφορά τα συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, είχαμε τις ακόλουθες αυξήσεις:
Στη γραμμή, Λαύριο – Κέα, το εισιτήριο επιβάτη διαμορφώθηκε στα 12,08 ευρώ, αύξηση 6,81%, ενώ για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα το εισιτήριο πήγε στα 37,22 ευρώ, αύξηση 7,82%.
Στη γραμμή, Λαύριο – Κύθνος, το εισιτήριο επιβάτη έφτασε τα 16,01 ευρώ, αύξηση 13,47% και το εισιτήριο για το αυτοκίνητο στα 44,89 ευρώ, αύξηση 13,67%.
Στη γραμμή, Πειραιάς – Αίγινα, το εισιτήριο επιβάτη διαμορφώθηκε στα 9,91 ευρώ, αύξηση 10,97% και το εισιτήριο του αυτοκινήτου πήγε στα 26,67 ευρώ, αύξηση 0,57%.
Στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά, το εισιτήριο επιβάτη πήγε στα 37,64 ευρώ, αύξηση 4,15% και του αυτοκινήτου στα 81,51 ευρώ, αύξηση 4,15%.
Στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο, το εισιτήριο επιβάτη μειώθηκε κατά 2,34% και διαμορφώθηκε στα 28,39 ευρώ, ενώ το εισιτήριο για το αυτοκίνητο αυξήθηκε κατά 7,18% και διαμορφώθηκε στα 81,83 ευρώ.
Στη γραμμή Ραφήνα – Άνδρος, το εισιτήριο ανέβηκε στα 19,88 ευρώ, αύξηση 3,33% και το εισιτήριο αυτοκινήτου στα 48,89 ευρώ, αύξηση 5,25%.
Στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος, το εισιτήριο αυξήθηκε στα 29,66 ευρώ, αύξηση 10,10% και του αυτοκινήτου στα 65,83 ευρώ, αύξηση 1,83%.
Στη γραμμή, Κάλυμνος – Κως, το εισιτήριο του επιβάτη διαμορφώθηκε στα 5,97 ευρώ, αύξηση 15,03%.
Στη γραμμή Θεσσαλονίκης – Μυτιλήνης, έφτασε τα 23,30 ευρώ, αύξηση 7,87% και του αυτοκινήτου 78,69%, μείωση 5,34%.
Επίσης, με βάση τις εβδομαδιαίες τιμές ναύλων (επιβατών και οχημάτων σε ευρώ ) και των επιβατηγών οχηματαγωγών και των ταχυπλόων πλοίων για το χρονικό διάστημα από 24 Μαρτίου 2025 έως και 30 Μαρτίου 2025, καθώς και τις ποσοστιαίες μεταβολές αυτών σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο (από 25.03.2024 έως 31.03.2024), προκύπτει ότι έγιναν αυξήσεις στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων στις ακόλουθες γραμμές:
Βόλος – Σκιάθος, αύξηση 8,17% στους επιβάτες και 10,63% στα οχήματα.
Πειραιάς – Ηράκλειο, αύξηση 4,30% στους επιβάτες και 11,54% στα οχήματα.
Πειραιάς – Χανιά, αύξηση 3,10% στους επιβάτες και 6,16% στα οχήματα.
Ραφήνα -Τήνος, αύξηση 6,53% στους επιβάτες και 3,55% στα οχήματα.
Νάξος – Πάρος, αύξηση 19,27% στους επιβάτες και 10,94% στα οχήματα.
Πάρος – Θήρα, αύξηση 6,11% στους επιβάτες και μείωση κατά 13,94% στα οχήματα.
Σύρος – Μύκονος, αύξηση 4,88% στους επιβάτες και 12,18% στα οχήματα.
Σύρος – Τήνος, αύξηση 8,43% στους επιβάτες και 6,98% στα οχήματα.
Κυλλήνη – Ζάκυνθος, αύξηση 7,99% στους επιβάτες.
Λαύριο – Κύθνος, αύξηση 4,12%.
Πειραιάς – Ρόδος, αύξηση 8,32% στους επιβάτες και 5,90% στα οχήματα.
Τι ισχύει σήμερα
Επιχειρώντας να εκδώσουμε σήμερα εισιτήριο για ορισμένες ακτοπλοϊκές γραμμές, διαπιστώσαμε, ότι υπάρχει σημαντική απόκλιση με αυτές που παρουσιάζει το Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών Εισιτηρίων.
Με πλοία των Μινωϊκών Γραμμών, για να μεταβούμε σήμερα από το λιμάνι του Πειραιά στο Ηράκλειο της Κρήτης, το εισιτήριο στο κατάστρωμα έχει 31 ευρώ, σε κάθισμα αεροπορικού τύπου, στα 54 ευρώ και σε καμπίνα με 67 ευρώ. Από την 1η Μαΐου, το εισιτήριο στο κατάστρωμα αυξάνεται στα 35 ευρώ, ενώ παραμένει στα ίδια στο κάθισμα και μειώνεται στα 60 ευρώ για εισιτήριο καμπίνας.
Με την Blue Star Ferries, το οικονομικότερο εισιτήριο για το Ηράκλειο έχει 41 ευρώ, ενώ για τα Χανιά έχει 52,50 ευρώ, για την Πάρο έχει 51 ευρώ, για την Σύρο, 46,50 ευρώ, για τη Μυτιλήνη, 54,50 ευρώ.
Βέβαια, το οικονομικότερο εισιτήριο τα βρίσκεις, εφόσον είναι διαθέσιμα.
Ο λόγος είναι ότι κυρίως στις περιόδους αιχμής, εξαντλούνται ταχύτατα.
Διαβάστε επίσης:
Κικίλιας: Φθηνότερα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από 1η Μαΐου
Ακτοπλοΐα: Σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν τα εισιτήρια
Vernicos Scafi Tugs: Παρέλαβε το δεύτερο νεότευκτο ρυμουλκό και έφτασε τα 49
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ έως τις 2 Μαΐου
- Πούτιν: Έτοιμος για διαπραγματεύσεις χωρίς προϋποθέσεις με την Ουκρανία, λένε τα ρωσικά μέσα
- Ενδυματολογικές παρασπονδίες στην κηδεία του Πάπα: Πώς «έσπασαν» το πρωτόκολλο Τραμπ, Ζελένσκι και Μπάιντεν
- Πέθανε ο Νίκος Παλαιοκώστας: Η ιστορία του διαβόητου ληστή, αδερφού του «Φαντομά» Βασίλη Παλαιοκώστα
