ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αγορά δεξαμενόπλοιων αναμένεται να επωφεληθεί από την προεδρία του Τραμπ, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι έχει ήδη ευνοηθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αναφέρει ο Adrian Economakis, Chief Strategy Officer της VesselsValue.
Ο Τραμπ ευνόησε την παραγωγή πετρελαίου στις ΗΠΑ και η ένταξη ορισμένων στόλων στην λεγόμενη μαύρη λίστα των ΗΠΑ, είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν τα ναύλα των τάνκερ τόσο μακροπρόθεσμα όσο και βραχυπρόθεσμα.
Από την άλλη πλευρά, ο Μπάιντεν αναμένεται να επικεντρωθεί στις επενδύσεις σε καθαρότερες μορφές ενέργειες, μειώνοντας έτσι τις προμήθειες αργού πετρελαίου των ΗΠΑ, εξέλιξη που θα μπορούσε να αλλάξει το μοτίβο συναλλαγών των τάνκερ παγκοσμίως και να μειώσει τα ναύλα.
Την ίδια ώρα, ο Μπάιντεν είναι πιθανό να ευνοήσει τους κλάδους του ξηρού φορτίου και των containerships, οι οποίοι υπέφεραν από τις προστατευτικές πολιτικές του Τραμπ και από τον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας. Ωστόσο, αυτό είναι λιγότερο σαφές, καθώς εξακολουθεί να υπάρχει κάποια αβεβαιότητα σχετικά με το πώς θα διαμορφωθεί η σχέση του Μπάιντεν με την Κίνα.
Ο τομέας των τάνκερ και ο Τραμπ
Η παραγωγή και η εξαγωγή αργού πετρελαίου των ΗΠΑ ευνοήθηκε αναμφισβήτητα από τον Τραμπ. Αυτό ήταν επωφελές για την αγορά δεξαμενόπλοιων επειδή οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αργού πετρελαίου των ΗΠΑ είναι στην Ασία. Η Ασία είναι μακρύτερα από τις ΗΠΑ σε σχέση με τη Μέση Ανατολή, οπότε καθώς οι περισσότερες ασιατικές εισαγωγές πετρελαίου προέρχονται από την Αμερική, τα φορτία ταξιδεύουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, προσθέτοντας περισσότερα μίλια φορτίου, εξαντλώντας την προσφορά πλοίων και ανεβάζοντας τις αγορές των δεξαμενόπλοιων.
Αντίθετα, ο Μπάιντεν πρότεινε πολιτικές κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του, οι οποίες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εξαγωγές αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ. Η πολιτική ανάπτυξης εναλλακτικών λύσεων χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα μπορεί να επιβραδύνουν την ανοδική πορεία των εξαγωγών αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ, αν και δεν αναμένεται να απαγορεύσει εντελώς το fracking ή αλλιώς υδραυλική ρωγμάτωση.
Παράλληλα με τις επενδύσεις σε καθαρότερες ενέργειες, αναμένεται επίσης να μειώσει την παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ, περιορίζοντας τις εξαγωγές. Αυτές οι πολιτικές θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις τιμές ναύλωσης, κυρίως για τις μακροχρόνιες συναλλαγές μεταξύ των ΗΠΑ και της Ασίας. Εάν οι εξαγωγές των ΗΠΑ μειωθούν στο μέλλον, η Ασία θα πρέπει να βασίζεται περισσότερο στις εισαγωγές από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής, κάτι που θα μπορούσε να μειώσει τα μίλια φορτίου και τους σχετικούς ναύλους.
Τα μίλια των τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 159% τον πρώτο χρόνο της προεδρίας του Τραμπ, φτάνοντας συνολικάς στα 62,5 δισ. MT-NM στο τέλος του 2017. Από τότε έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και ανήλθαν φέτος τον Ιούλιο σε 123,7 δισεκατομμύρια ΜΤ-ΝΜ.
Κυρώσεις στο Ιράν
Ο Τραμπ επέβαλε μεγάλες κυρώσεις και δασμούς κατά τη διάρκεια της θητείας του, προκαλώντας τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις στις αγορές των τάνκερ. Οι κυρώσεις που επέβαλε στη Βενεζουέλα και το Ιράν, μεταξύ άλλων, ωφέλησαν σε κάποιο βαθμό τις εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ.
Εάν εκλεγεί ο Μπάιντεν, αναμένεται ότι θα επανεξετάσει και θα περιορίσει τις κυρώσεις σε κάποιο βαθμό, γεγονός που μπορεί να μετατοπίσει κάποια προσφορά πετρελαίου πίσω στις χώρες που είχαν υποστεί τις κυρώσεις, κυρίως στο Ιράν. Το Ιράν είναι πολύ πιο κοντά στην Ασία από τις ΗΠΑ, οπότε αυτή η γεωγραφική μετατόπιση μπορεί να έχει αντίκτυπο στις αποστάσεις, τα μίλια φορτίου και επομένως την αγορά δεξαμενόπλοιων.
Τα πλοία της μαύρης λίστας
Το 2019, ο Τραμπ έβαλε στη μαύρη λίστα διάφορα πλοία και εταιρείες που κατηγορήθηκαν ότι είχαν συναλλαγές με τις χώρες που υπόκεινταν σε κυρώσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθούν τα διαθέσιμα πλοία στην αγορά και να αυξηθούν βραχυπρόθεσμα τα ναύλα των τάνκερ.
Παρόλο που αυτό το αποτέλεσμα ήταν βραχύβιο, η αγορά δεξαμενόπλοιων επωφελήθηκε από την περιορισμένη προσφορά και την σχετικά ανοδική μεταβλητότητα με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες τάνκερ να καταγράψουν σημαντικά κέρδη.
Ο Μπάιντεν και η αγορά ξηρού φορτίου
Ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ έβλαψε τις εξαγωγές των ΗΠΑ που πραγματοποιούν τα φορτηγά πλοία. Η εμπορική συμφωνία του Ιανουαρίου 2020 βελτίωσε κάπως την εικόνα πρόσφατα, αλλά η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι ότι ο Τραμπ θα συνεχίσει τον εμπορικό πόλεμο, κάτι που θα μπορούσε να βλάψει τους ιδιοκτήτες bulkers.
Το εμπόριο ξηρού χύδην φορτίου από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των βασικών εξαγωγών σπόρων όπως η σόγια και το καλαμπόκι, δείχνει σαφείς εποχιακές τάσεις τα τελευταία 5 χρόνια, με την κορύφωση του όγκου φορτίου μεταξύ Αυγούστου και Νοεμβρίου να συσχετίζεται με την έναρξη της περιόδου μεταφοράς εμπορευμάτων, τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι εμπορικές διαφορές στη διαδρομή κλιμακώθηκαν το 2018, υπήρξε σαφής μείωση και αστάθεια των όγκων που εισάγονταν στην Κίνα.
Οι εισαγωγές μειώθηκαν τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο ως αποτέλεσμα της πανδημίας, αλλά από τον Ιούλιο και έπειτα άρχισαν να αυξάνονται. Αυτό υποδηλώνει ότι η πρώτη φάση της εμπορικής συμφωνίας που υπογράφηκε και από τις δύο χώρες τον Ιανουάριο του 2020, σύμφωνα με την οποία η Κίνα συμφώνησε να αυξήσει τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ κατά τα επόμενα δύο χρόνια, θα μπορούσε να έχει αποτελέσματα καθώς οι εισαγωγές αρχίζουν να ενισχύονται. Ωστόσο, υπάρχει πραγματικός κίνδυνος περισσότερων ενεργειών εμπορικού πολέμου εάν επανεκλεγεί ο Τραμπ, οπότε, σύμφωνα με την VesselsValue, περιμένουμε από τους ιδιοκτήτες των bulkers να είναι πιο αισιόδοξοι με την προεδρία του Μπάιντεν (παρά το γεγονός ότι η στάση του απέναντι στο εμπόριο με την Κίνα δεν είναι ακόμη σαφής).
Ο Μπάιντεν και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Οι προστατευτικές πολιτικές του Τραμπ είχαν αρνητικό αντίκτυπο στις μεταφορές containers από την Κίνα προς τις ΗΠΑ. Επιπλέον, η υπόσχεση του Μπάιντεν για περισσότερα μέτρα τόνωσης θα αυξήσει τις καταναλωτικές δαπάνες και τους σχετικούς όγκους συναλλαγών με εμπορευματοκιβώτια.
Σε αυτό το στάδιο δεν είναι σαφές εάν ο Μπάιντεν θα είναι πιο επιεικής με την Κίνα, αλλά οι δηλώσεις του δείχνουν ότι αποδέχεται περισσότερο τα οφέλη του διεθνούς εμπορίου.
Επιπλέον, η ζήτηση για contanerships εξαρτάται από την οικονομική δραστηριότητα και τις σχετικές καταναλωτικές δαπάνες. Η πρόσφατη ιστορία έδειξε ότι ο Τραμπ ήταν πολύ χαλαρός σε ότι αφορά τα οικονομικά κίνητρα που οδήγησαν σε ρεκόρ τα χρηματιστήρια και σε αύξηση τις καταναλωτικές δαπάνες.
Ωστόσο, πρόσφατα οι Δημοκρατικοί πρότειναν ένα πολύ πιο ισχυρό πακέτο μέτρων τόνωσης σε σχέση με τους Ρεπουμπλικάνους. Περισσότερα κίνητρα, ειδικά μετά την πανδημία, θα οδηγήσουν σε περισσότερες καταναλωτικές δαπάνες, εξέλιξη που θα ωφελήσει τις αγορές εμπορευματοκιβωτίων (αρκεί οι ιδιοκτήτες να μην παραγγείλουν νέα πλοία και δημιουργήσουν υπερπροσφορά containerships).
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρυσός: Η χειρότερη εβδομάδα από το 2021 με απώλειες άνω του 4%
- Υπουργείο Εργασίας: Ο “χάρτης” των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 22 Νοεμβρίου
- Dogecoin: Οι επενδυτές αποσύρουν την μήνυσή τους έναντι του Έλον Μασκ
- Άδωνις Γεωργιάδης: Στα εγκαίνια του νέου Διεθνούς Ογκολογικού Κέντρου του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών