Μετά από χρόνια στασιμότητας και οικονομικής δυσπραγίας, τα ελληνικά ναυπηγεία φαίνεται να ανακτούν τη χαμένη τους αίγλη.

Η επαναλειτουργία ιστορικών ναυπηγείων όπως ο Σκαραμαγκάς, η προσέλκυση εφοπλιστών και η αύξηση των επισκευών πλοίων αποτελούν ενδείξεις μιας νέας εποχής για τον κλάδο. Η ανάκαμψη αυτή δεν αποτελεί μόνο μια θετική εξέλιξη για την εθνική οικονομία, αλλά και μια ευκαιρία για την αναβίωση της ναυπηγικής παράδοσης της χώρας.

1

Η τύχη του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, το οποίο πουλήθηκε από την κυβέρνηση στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου πέρυσι, είναι ένα σημάδι της ευρύτερης ανάκαμψης της Ελλάδας από την κρίση, στο πλαίσιο της οποίας το κράτος έχει πουλήσει επίσης τα μερίδια διάσωσης που κατείχε στις τράπεζες, καθώς και συμμετοχές σε ένα μεγάλο αεροδρόμιο και έναν αυτοκινητόδρομο, αναφέρει σε άρθρο του το Reuters. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επίσης πουλήσει από το 2019 τις συμμετοχές της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου, συμπληρώνει.

Η προσέλκυση πλοιοκτητών σημαίνει ότι μπορούν να δημιουργήσουν επιχειρήσεις επισκευάζοντας τα δικά τους πλοία στην Ελλάδα – και όχι στην Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία.

Ενώ οι Έλληνες διαθέτουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας έχουν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών τους αλλού και μέχρι τώρα, οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης έχουν βαλτώσει ή αποτύχει, επισημαίνει το άρθρο.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένεται να διπλασιάσουν τον αριθμό αυτό το επόμενο έτος, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Η άνοδος αντικατοπτρίζεται στον ευρύτερο κλάδο: οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα πλησίασαν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας.

«Επιστρέψαμε και είμαστε εδώ για να μείνουμε», δήλωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης.

Σχέδια επέκτασης

Η αυξημένη επιχειρηματική δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συμβολή των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος το 2020 και το 2018. Θέλει να το αυξήσει σε έως και 2,5% σε πέντε χρόνια.

Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν αυξηθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, δήλωσε ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις επιχειρήσεις του στην κατασκευή πλοίων και γεωτρύπανων και στην επισκευή  εξειδικευμένων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

«Η έκρηξη των ναυπηγείων βάζει την Ελλάδα ξανά στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο», δήλωσε ο ειδικός σε θέματα ναυτιλίας και χρηματοδότης της ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης. «Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να πάρουν ένα σημαντικό μερίδιο».

Η Ελλάδα κατασκεύασε και επισκεύασε εκατοντάδες πλοία στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, πριν μεγάλο μέρος της βιομηχανίας περάσει στα χέρια της κυβέρνησης κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης της δεκαετίας του 1980, σημειώνει το Reuters. Τα προάστια της εργατικής τάξης δυτικά της Αθήνας, όπου λειτουργούν τα περισσότερα ναυπηγεία, βιώνουν επίσης μια ανάκαμψη.

Στην παραθαλάσσια περιοχή Πέραμα, δεκάδες εταιρείες λειτουργούν ως υπεργολάβοι για τα μεγάλα ναυπηγεία. Η ανεργία, που πριν από 10 χρόνια ήταν στο 40%, έχει πέσει τόσο χαμηλά που οι εργολάβοι δεν μπορούν να βρουν αρκετούς εργαζόμενους, δήλωσε ο δήμαρχος Γιάννης Λαγουδάκος.

Διαβάστε επίσης 

Xclusiv: Οι εταιρείες σπεύδουν να αποθηκεύσουν μέταλλα ενόψει των νέων δασμών και ωθούν προσωρινά προς τα πάνω τους ναύλους

Νταλακογιώργος: Ταλαιπωρούνται οι ναυτικοί στις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας

Enesel (Αντώνης και Φίλιππος Λεμός): Πούλησε δύο πλοία για 142 εκατ. δολάρια με κέρδος 44 εκατ. δολάρια