ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Θέση για τον εμπορευματικό «big brother» στο λιμάνι του Πειραιά, πήρε η κινεζική Cosco, μετά το «πυρ ομαδόν» που δέχθηκε τις τελευταίες ημέρες από τον εμπορικό κόσμο του Πειραιά.
Οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες ελέγχου της ροής των φορτίων, από την παραγωγή μέχρι τα ράφια των καταστημάτων, είναι γεγονός στα περισσότερα λιμάνια του κόσμου. Πλατφόρμες που δίνουν τη δυνατότητα του εκάστοτε διαχειριστή να μπορεί να ελέγξει όλες τις πληροφορίες από την τιμολόγηση μέχρι την ακριβή ποσότητα και τους ενδιάμεσους.
Στην Ελλάδα η εφαρμογή αυτή έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά, και κάπου εκεί ο κινεζικός όμιλος βρήκε το «κενό»¨ και μπήκε. Σε πρώτη φάση, και μετά την αρχική έντονη αντίδραση της ναυτιλιακής κοινότητας, για θέματα ανταγωνισμού, η Cocso, έδωσε παράταση στην έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής, προκειμένου να λειτουργήσει το δημόσιο σύστημα, όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, κάτω από το οποίο θα πρέπει να κουμπώσει η πλατφόρμα της Cosco. Σύστημα, το οποίο ακόμα δεν έχει θεσμοθετηθεί, και όλοι το αναμένουν μέρα με την μέρα.
Από την πλευρά του ο κινέζικος όμιλος έθεσε σε ισχύ το δικό του σύστημα, όπως είχε ανακοινώσει λίγους μήνες πριν, και δηλώνει ότι θα λειτουργήσει κανονικά, σε ότι αφορά μόνο την εταιρεία που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο κομμάτι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, το ¨φιλέτο» δηλαδή του λιμανιού. Πρόκειται για την εταιρεία Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Α.Ε. , θυγατρική της Cosco, η οποία διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, από το οποίο διακινούνται περί των 5 εκατ. teu ετησίως.
Κίνηση που ξεσήκωσε και πάλι κύματα αντιδράσεων στο μεγάλο λιμάνι, με τους φορείς να ζητούν από τη Cosco να δώσει νέα παράταση, προκειμένου να θεσμοθετηθεί νομοθετικά όλο το σύστημα.
Οι κινέζοι
Σε απάντηση των αντιδράσεων η Cosco , σε non paper που έστειλε σε δημοσιογράφους ξεκαθαρίζει ότι είχε ανακοινώσει εδώ και μήνες ότι θα λειτουργήσουν το σύστημα τον Οκτώβριο.
«Ανακοινώσαμε αρκετούς μήνες πριν ότι από 1η Οκτωβρίου θα λειτουργήσουμε το δικό μας σύστημα PCT- HPCS (σ.σ. ΣΕΠ Α.Ε.) για την διεκπεραίωση όλων των εργασιών της εταιρείας μας και την παροχή των υπηρεσιών προς τους συναλλασσόμενους με την εταιρεία μας αλλά και το Τελωνείο», σημειώνει η Cosco και προσθέτει: «Αυτή είναι μια εφαρμογή που δεν αφορά κάποιον άλλο φορέα η άλλη εταιρεία παρά μόνο την λειτουργία της PCT και τον τρόπο που παρέχει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στους πελάτες της.
Είναι μια διαδικασία εσωτερικής εφαρμογής που αφορά την δική μας εταιρεία PCT. Η εφαρμογή αυτή εξυπηρετεί αποκλειστικά την εταιρεία μας και μόνο. H ΑΑΔΕ όρισε ως καταληκτική ημερομηνία την 30η Οκτώβρη 2020 για την ηλεκτρονική υποβολή για από όλους τους διαχειριστές της Ελεύθερης Ζώνης τις πληροφορίες».
Η Cosco επισημαίνει επίσης ότι έφτιαξε μια εφαρμογή για την ηλεκτρονική διαχείριση της πληροφορίας με ασφάλεια και ακεραιότητα ώστε να μην χρειάζεται η μεταφορά των δεδομένων από το χαρτί σε ηλεκτρονική μορφή, για την αποφυγή λαθών και αχρείαστων καθυστερήσεων και μετακινήσεων.
Δηλώνει παράλληλα ότι: «η εντύπωση που διαχέεται ότι καταργείται ο εκτελωνιστής είναι πέρα για πέρα ανακριβής. Αντίθετα τόσο ο ρόλος του τελωνειακού αντιπροσώπου όσο και του διαμεταφορέα ενισχύεται και ενδυναμώνεται αφού είναι κομβικός ο ρόλος τους.
Είναι γνωστό και απόλυτα παραδεκτό ότι ο Τελωνειακός αντιπρόσωπος είναι απαραίτητο και αναπόσπαστο γρανάζι της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και ο μόνος ουσιαστικά υπεύθυνος που με τις γνώσεις του ενεργεί με γνώμονα την προάσπιση των συμφερόντων των πελατών του αλλά και των εσόδων του Ελληνικού Δημοσίου». Αναφορικά με τους φόβους που εκφράζουν οι χρήστες του λιμανιού για τα δεδομένα που θα διαχειρίζεται η πλατφόρμα ότι «ζητούνται τα ίδια δεδομένα με αυτά που παρέχονται επί δέκα χρόνια στην εταιρεία μας και έχουν τηρηθεί και διασφαλιστεί όλες οι απαραίτητες εγγυήσεις για πληροφορίες και δεδομένα που ήδη με απόλυτο σεβασμό στην Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία διαχειρίζεται η Εταιρεία εδώ και δέκα χρόνια χωρίς κανένα πρόβλημα».
Υποστηρίζει επίσης ότι η ηλεκτρονική διαδικασία δίνει μεγαλύτερη ευχέρεια στις εποπτικές και ελεγκτικές Τελωνειακές Αρχές να έχουν αμεσότερη πληροφόρηση και να ασκούν ταχύτερα τους ελέγχους που απαιτούνται. Επίσης δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να συγχέεται το Port Community System με αυτή την εσωτερική διαδικασία.
Είναι τελείως διαφορετικό το Port Community System που θα διευκόλυνε όλα τα λιμάνια της Ελλάδος για το οποίο έχουν εκφραστεί αντιρρήσεις και ελέγχεται από την Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων εάν μπορεί να το διαχειρίζεται μια ιδιωτική εταιρεία και όχι το Δημόσιο ( εξ ου και οι ανάλογες δηλώσεις για την νομοθετική ρύθμιση δημοσίου Port Community System κλπ) και για το οποίο θα υπάρξουν αποφάσεις, και η εφαρμογή μόνο για το λιμάνι του Πειραιά. Έχουμε δηλώσει δε ότι θα είμαστε ευτυχείς , εάν το Δημόσιο Port Community System που θα δημιουργηθεί , διασυνδεθεί με την εφαρμογή της ΣΕΠ όπου αυτό χρειάζεται».
Τι λέει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ
Από τη πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης επανήλθε «καρφώνοντας» όσους έχουν ήδη συνεργαστεί με την πλατφόρμα του κινεζικού ομίλου. «Επί της ουσίας η ΣΕΠ έβαλε μπροστά την 1η Οκτωβρίου την επίμαχη πλατφόρμα HPCS, όχι όμως η ΟΛΠ ΑΕ. Κάποιοι έχουν ήδη γραφτεί στην πλατφόρμα καθώς πιστεύουν ότι ως «πρόθυμοι» θα κάνουν τη δουλειά τους με το «αντίπαλο δέος» της ΣΕΠ», σημειώνει ο κ. Κορκίδης και προσθέτει: «Η κρατική πλατφόρμα για όσους γνωρίζουν θα ενεργοποιηθεί σε σύντομο χρόνο και η νομοθετική πρωτοβουλία θα τρέξει άμεσα. Επίσης ακόμα περιμένουμε να ξεκαθαρίσει το τοπίο των εφοδιασμών πλοίων με διευκρινιστική εγκύκλιο της ΑΑΔΕ μετά τη πρόσφατη αλλαγή της νομοθεσίας. Σχετικές επιστολές έχει αποσταλεί στους αρμόδιους υπουργούς, δηλώνοντας ξεκάθαρα την αντίθεση του ΕΒΕΠ και ΝΕΕ».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ όμως παίρνει θέση και για τα μέτωπα της Cosco με τους ναυπηγοεπισκευστές.
Η επίσημη θέση του Ε.Β.Ε.Π. αναφέρει ο κ Κορκίδης. σύμφωνα με σχετικές αποφάσεις του δ.σ. του Επιμελητηρίου ήταν, είναι και παραμένει υπέρ των επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής και των επιχειρήσεων-μελών του, με τα μικρά ναυπηγεία στο Πέραμα και την Σαλαμίνα, καθώς και των εφοδιαστών, εκτελωνιστών και όλων των ελληνικών επιχειρήσεων υποστήριξης της ναυτιλίας, που επιδεικτικά αγνοεί Cosco, PCT και ΟΛΠ, σημειώνει χαρακτηριστικά.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΕΚΤΕΡ: Από 31 Δεκεμβρίου ξεκινά η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών από την ΑΜΚ
- Υπουργικό Συμβούλιο: Ποια νομοσχέδια συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν
- FIFA: Τι αλλάζει «επειγόντως» για τις μεταγραφές παικτών μετά την «υπόθεση Ντιαρά»
- ΤΑΙΠΕΔ: Διαγωνισμός €78 εκατ. για τη στατική και λειτουργική αποκατάσταση των στεγάστρων Καλατράβα στο ΟΑΚΑ