ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
“Οι «ταξιτζήδες» της θάλασσας, όμως καλούμαστε να επιλύσουμε τα αδιέξοδα άστοχων νομοθετημάτων”. Την επισήμανση αυτή έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης στην ομιλία του στο Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων. Συζήτηση για την Ελληνική Υψηλή Στρατηγική: η Διάσταση της Ναυτιλίας. Ο κ. Βενιάμης ο οποίος προσέθεσε ότι μερίδιο ευθύνης για το green deal στη ναυτιλία “ανήκει στις εταιρείες πετρελαίου και τους κατασκευαστές μηχανών πλοίων”.
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον άλλο μεγάλο στόχο του ελληνικού εφοπλισμού, που είναι η συνέχιση της ναυτιλιακής παράδοσης στην Ελλάδα «ένας από τους πρωταρχικούς στόχους της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας είναι η αναζωπύρωση της ναυτοσύνης των Ελλήνων, η αναβάθμιση και καταξίωση του ανθρώπινου δυναμικού της, αλλά και η προσέλκυση ικανών και κατάλληλα εκπαιδευμένων αξιωματικών και πληρωμάτων στα πλοία και στις εταιρείες μας που θα εγγυώνται τη συνέχιση της ναυτιλιακής παράδοσης στην Ελλάδα και τη διατήρηση της ελληνικής ναυτιλιακής πρωτοκαθεδρίας διεθνώς, μέσω της ποιοτικής λειτουργίας των πλοίων και των επιχειρήσεών μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η ομιλία του κ. Βενιάμη
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που συμμετέχω στη σημερινή συζήτηση και θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Διεθνών Σχέσεων, κ. Αριστοτέλη Τζιαμπίρη, καθώς και τη διευθύντρια, κα. Κωνσταντίνα Μπότσιου, για την ευγενική τους πρόκληση. Μου δίνεται σήμερα το βήμα να μοιρασθώ με ένα δυναμικό ακροατήριο την αγάπη μου για τη ναυτιλία, αλλά και τις γνώσεις και εμπειρίες που έχω αποκτήσει από την πολύχρονη επαγγελματική μου ενασχόληση με τον πρώτο παραγωγικό πυλώνα της χώρας μας, αλλά κυρίως από τον θεσμικό ρόλο μου, τα τελευταία 12 χρόνια, ως Προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, ως ο θεσμικός αντιπροσωπευτικός εκπρόσωπος της ελληνόκτητης ναυτιλίας, με μια ιστορία, εκατό και, χρόνων από την ίδρυσή της το 1916, αποτελεί διαχρονικά το συνδικαλιστικό συλλογικό όργανο που προασπίζει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο τα θεμιτά συμφέροντα του κλάδου, προωθώντας, πάντοτε με υπευθυνότητα και αξιοπιστία, εμπεριστατωμένες θέσεις και ισορροπημένες, ρεαλιστικές προτάσεις που υπηρετούν τις ανάγκες της πλειοψηφίας των μελών της ναυτιλιακής κοινότητας.
Θα ήθελα να ξεκινήσω παραθέτοντας κάποια αριθμητικά στοιχεία που αποδεικνύουν αναμφισβήτητα τη σημασία της ποντοπόρου ναυτιλίας για την παγκόσμια οικονομία και την ευημερία του πλανήτη μας, αλλά και το success story της ελληνόκτητης ναυτιλίας στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι.
Διαχειριζόμαστε τον μεγαλύτερο “cross-trading” στόλο στον κόσμο, μεταφέροντας φορτία μεταξύ τρίτων χωρών και προσφέροντας υψηλής ανταγωνιστικότητας και ποιότητας μεταφορικές υπηρεσίες παγκοσμίως. Η ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, κατέχοντας την πρώτη θέση διεθνώς.
Ειδικότερα:
Ελέγχουμε το 21% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt με περισσότερα από 5000 πλοία και το 58% του κοινοτικού στόλου.
Ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 20% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίων, το 30% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, περίπου το 16% του παγκόσμιου στόλου LNG και το 15% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου, καθώς και περίπου το 10% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αποτελεί, δε, έναν από τους νεότερους και ποιοτικότερους στόλους.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία, με τις παραγγελίες ναυπήγησης το 2020 να ανέρχονται σε 104 πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Επιπλέον, επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου να είναι τα 9,54 έτη, χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου που είναι 9,87 έτη.
Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κορυφαία νηολόγια πλοίων παγκοσμίως, με 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο υπό ελληνική σημαία στόλος κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (σε όρους dwt). Θα σας εξηγήσω στη συνέχεια τους λόγους που το ελληνικό νηολόγιο δεν έχει προσελκύσει μεγαλύτερο ποσοστό του ελληνόκτητου στόλου.
Είναι αναμφισβήτητο ότι τα ποσοστά είναι εντυπωσιακά και καταδεικνύουν την πολυδιάστατη σημασία της ναυτιλίας των Ελλήνων. Δεδομένου ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται δια θαλάσσης, δεν είναι υπερβολή ότι, χωρίς τα ποντοπόρα πλοία, ο μισός πλανήτης θα είχε παγώσει και ο άλλος μισός θα είχε πεινάσει. Άρα, καταλαβαίνουμε τη συμμετοχή της ελληνόκτητης ναυτιλίας στις εν λόγω μεταφορικές υπηρεσίες. Όσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση, επίσης το 90% του εξωτερικού της εμπορίου και το 37% του εσωτερικού της διακινούνται δια θαλάσσης, με την ελληνική ναυτιλία να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου φέρουν σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δίνοντας στην Ελλάδα ιδιαίτερη διαπραγματευτική δύναμη.
Η ελληνική ναυτιλία έχει επίσης στρατηγική σημασία για την Ευρωπαϊκή Ένωση επειδή, μεταξύ άλλων, τόσο η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και η ευημερία των πολιτών της εξαρτώνται από την πρόσβαση σε οικονομικά προσιτές πηγές ενέργειας. Καθώς η εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από εισαγωγές ενέργειας από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης προσεγγίζει το 58%, ο ελληνόκτητος στόλος είναι κρίσιμης σημασίας για την εξασφάλιση εισαγωγής ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση από διαφορετικές περιοχές του πλανήτη, γεγονός ιδιαίτερης σημασίας σε εποχές γεωπολιτικών κρίσεων. Να θυμίσω ότι όταν η Ελλάδα έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ναυτιλία υπήρξε η «προίκα» της, με την οποία εξασφάλισε διαπραγματευτικό πλεονέκτημα έναντι των εταίρων της.
Η ελληνική ναυτιλία με τα υψηλά ποσοστά πλοιοκτησίας της, ως μέρος της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας συνεισφέρει και συμβάλει σημαντικά στον τομέα της απασχόλησης 640.000 και πλέον εργαζομένων στην Ευρώπη, τόσο στη θάλασσα όσο και στη στεριά καθώς και στην περαιτέρω ανάπτυξη του ΑΕΠ αυτής. Σύμφωνα με μελέτες διεθνών Οίκων, για κάθε 1.000.000 € συνεισφοράς της ναυτιλίας στο ΑΕΠ, επιπλέον 1,6 εκατ. € δημιουργείται επ’ ωφελεία της ευρωπαϊκής οικονομίας, ενώ για κάθε θέση απασχόλησης στη ναυτιλία δημιουργούνται 2,3 θέσεις σε άλλους τομείς δραστηριότητας της ευρύτερης οικονομίας. Άρα η Ελλάδα ανακηρύσσεται δικαιωματικά σημαντικός εταίρος, στρατηγικής σημασίας, για την Ευρωπαϊκή Ένωση στη διαμόρφωση της ναυτιλιακής της πολιτικής.
Είναι πασιφανές ότι στο πρόσωπο των Ελλήνων Εφοπλιστών, όχι μόνο η Ευρώπη, αλλά όλοι οι εμπορικοί μας εταίροι βλέπουν έναν σημαντικό και αξιόπιστο συνεργάτη. Ο ελληνικός εφοπλισμός έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού και των εξαγωγών των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ ελληνικά δεξαμενόπλοια μεταφέρουν το 60% των μεταφορών του εισαγόμενου αργού πετρελαίου της Κίνας, και ελληνικά ποντοπόρα φορτηγά διακινούν το 50% των εξαγόμενων προϊόντων της Κίνας. Και αυτό επιβεβαιώνεται και από τις εξαίρετες σχέσεις συνεργασίας που έχει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών τόσο με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και την Αμερικανική Διοίκηση, όπως και με αρκετές χώρες στην Άπω Ανατολή, π.χ. Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ. Έχω το προνόμιο από τη θέση του Προέδρου αυτής, να γίνομαι προσωπικά αποδέκτης της επιδοκιμασίας και αναγνώρισης της ναυτιλιακής υπεροχής των Ελλήνων εφοπλιστών, μιας υπεροχής που δίνει στην χώρα μας ηγετικό ρόλο στις ναυτιλιακές εξελίξεις στα διάφορα διεθνή νομοθετικά fora και όχι μόνο.
Τι σημαίνει όμως η ναυτιλία των Ελλήνων για την πατρίδα μας;
Η ελληνική ναυτιλία επί δεκαετίες συνεισφέρει σταθερά στην ελληνική οικονομία με ποικίλους τρόπους. Η ναυτιλιακή βιομηχανία απασχολεί περίπου 200.000 άτομα, ενώ η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην οικονομία αποτιμάται σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας. Θέλω να επισημάνω ότι βάσει οικονομικού θεωρήματος, η επένδυση ενός δολαρίου στη θάλασσα, αποδίδει 4 δολάρια στην ξηρά.
Είναι, επίσης, σημαντικό να αναφερθεί ότι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή ζώνη «πλοιοκτησίας» στον κόσμο βρίσκεται στο πλέγμα Αθήνας / Πειραιά, η οποία συνδέεται στενά με την εθνική ιδιοκτησιακή βάση της. Πρόκειται κυρίως για μικρές και μεσαίες ιδιωτικές εταιρείες αλλά και μεγάλους επιχειρηματικούς κολοσσούς, που όμως έχουν στην συντριπτική τους πλειοψηφία προσωποπαγή χαρακτήρα.
Η ελληνική ναυτιλία έχει διαχρονικά χρήσει τη χώρα μας σε σύγχρονο ναυτιλιακό και εμπορικό σταυροδρόμι των ηπείρων. Η Βαλκανική ενδοχώρα και ο ευρύτερος χώρος της εγγύς Ανατολής, αλλά και η προώθηση του κινεζικού εμπορίου στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, συνηγορούν υπέρ της ύπαρξης ενός μεγάλου σύγχρονου στόλου και ανταγωνιστικών ναυτιλιακών υπηρεσιών στην χώρα μας. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η προσέλκυση εγκατάστασης περισσότερων ναυτιλιακών εταιρειών, ελληνικών αλλά και ξένων συμφερόντων στην Ελλάδα, αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για πολλούς άλλους συναφείς παραγωγικούς τομείς υπηρεσιών της εθνικής μας οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο ότι εκτός Ευρώπης, αναφέρομαι για παράδειγμα στη Σιγκαπούρη, το Ντουμπάι, αλλά και εντός Ευρώπης, έχουν αναπτυχθεί σημαντικά ναυτιλιακά κέντρα, τα οποία προσπαθούν να προσελκύσουν την ελληνόκτητη ναυτιλία λόγω του μεγέθους που εκπροσωπεί, θέτοντας στη διάθεσή της ένα επιχειρηματικό περιβάλλον άκρως ανταγωνιστικό και άρα ελκυστικό από κάθε άποψη για τις δικές τους οικονομίες. Και ειδικά τώρα με την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μιας χώρας με ναυτιλιακή παράδοση, δημιουργείται ένα αντίπαλο δέος εντός Ευρώπης, αλλά εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι λοιπόν φανερό ότι η ποντοπόρος ναυτιλία και το ευρύτερο ναυτιλιακό πλέγμα, το οποίο αναπτύσσεται και τροφοδοτείται από αυτήν, μπορεί να αποτελέσει περαιτέρω αναπτυξιακό πόλο της πατρίδας μας για τα επόμενα χρόνια, εφόσον διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου, δημιουργώντας προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας της οικονομίας και αξιοποιώντας πολλαπλώς τη γεωγραφική θέση της χώρας μας στο σταυροδρόμι των ηπείρων.
Στόχος πάντως του ελληνικού εφοπλισμού είναι η διατήρηση της ηγετικής υπόστασης της ναυτιλίας στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι, στόχος εφικτός λόγω της δυναμικής που έχει, με παράλληλη μεγιστοποίηση των συνακόλουθων ωφελειών, οικονομικής, κοινωνικής και στρατηγικής διάστασης, για τον τόπο μας.
Και ας μην ξεχνάμε, ο εμπορικός στόλος αποτελεί το τέταρτο «όπλο» σε εποχές κρίσης ενισχύοντας τη στρατηγική και τη διαπραγματευτική δύναμη της χώρας μας στο πλαίσιο των διεθνών της σχέσεων.
Η ναυτιλία αυταπόδεικτα λοιπόν έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και αποτελεί κοινό στόχο Πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί αυτής με τον τόπο και να εξασφαλισθεί η βιωσιμότητά της. Η προϋπόθεση είναι μία: πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική. Όπως προανέφερα, και η ελληνική σημαία πρέπει να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά της για να προσελκύσει πίσω ένα μεγαλύτερο μερίδιο της ελληνικής πλοιοκτησίας. Έγιναν σχετικά πρόσφατα αρκετές διορθωτικές κινήσεις που ανέκοψαν το κύμα φυγής από το νηολόγιο, αλλά χρειάζονται κι άλλες βελτιώσεις διοικητικού χαρακτήρα για να μπορέσει να αποκτήσει πάλι αίγλη.
Τέλος, θέλω να μοιρασθώ μαζί σας μία πρωτοβουλία της ναυτιλίας μας, για την οποία νιώθω ιδιαίτερη περηφάνεια. Η ελληνική ναυτιλία μας έχει έντονη φυσιογνωμία κοινωνικής υπευθυνότητας και αλληλεγγύης, όπως αυτή διαμορφώνεται μέσω της διαχρονικής κοινωνικής προσφοράς του εφοπλισμού σε ατομικό ή και συλλογικό επίπεδο. Αποτελεί τον πρώτο επιχειρηματικό κλάδο, που με πρωτοβουλία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, ίδρυσε τον Απρίλιο του 2016 την Αστική Εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού» και με διακριτικό τίτλο «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ» για να αποτελέσει το επίσημο όχημα της ναυτιλιακής κοινότητας για την υλοποίηση έργων κοινωνικής αλληλεγγύης και κοινωφελών δράσεων μεγάλης εμβέλειας, παράλληλα με τις ατομικές πρωτοβουλίες των μελών της ναυτιλιακής κοινότητας.
Τα τελευταία χρόνια ανάμεσα στις πολυδιάστατες δράσεις που έχει αναλάβει,
συνέβαλε αποφασιστικά στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, στους γιατρούς, το νοσηλευτικό προσωπικό της πατρίδας μας που έδωσαν και συνεχίζουν να δίνουν μάχη για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 και χρηματοδοτεί παράλληλα την αναβάθμιση και την ενίσχυση των προσφερόμενων υπηρεσιών σε νοσοκομεία της χώρας μας. Προμήθευσε επίσης κλινοσκεπάσματα σε όλα τα νοσοκομεία αλλά και κλινοσκεπάσματα & στρώματα σε όλες της φυλακές της χώρας.
ενισχύει τις Ένοπλες Δυνάμεις, το Λιμενικό μας Σώμα και τα Σώματα Ασφαλείας.
διενεργεί πρόγραμμα στήριξης υπέρ των πληγέντων από τις καταστροφικές φωτιές στην Αττική του 2018.
υποστηρίζει πρόγραμμα επισιτιστικής βοήθειας για τη στήριξη αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
και πολλά ακόμα.
Στόχος μας είναι η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ να κληροδοτηθεί στην επόμενη γενιά μας ως πρότυπο κοινωνικής υπευθυνότητας και να αποτελεί διαχρονικά τον συνδετικό κρίκο της ναυτιλίας με την κοινωνία μας.
Κυρίες και Κύριοι,
Η πανδημία του COVID-19 ανέδειξε με πρωτόγνωρο τρόπο τον ζωτικής σημασίας ρόλο της ναυτιλίας σε έναν εξαιρετικά παγκοσμιοποιημένο και διασυνδεδεμένο κόσμο. Παρά τα ασυνήθιστα προβλήματα και τις πολλές και πρωτοφανείς προκλήσεις, τα πλοία εξακολουθούν να ταξιδεύουν και να διεκπεραιώνουν την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Φυσικά, τα χιλιάδες πλοία, τα οποία απέτρεψαν την παράλυση της παγκόσμιας οικονομίας, επανδρώνονται από εκατοντάδες χιλιάδες ναυτικούς, πραγματικούς ήρωες των θαλασσών, που εργάζονται με αυταπάρνηση για μήνες μακριά από τα σπίτια και τις οικογένειές τους.
Ο ρόλος της ναυτιλίας αποζητά και αξίζει τη διεθνή αναγνώριση και την υποστήριξη από τους κυβερνώντες, ώστε να εξασφαλισθεί κάθε δυνατή διευκόλυνση για την ανεμπόδιστη παροχή των θαλάσσιων μεταφορικών υπηρεσιών. Κυρίως όμως πρέπει άμεσα να επιλυθούν τα σοβαρά προβλήματα που παραμένουν στη μετακίνηση των ναυτικών και στις αλλαγές πληρωμάτων. Η διεθνής κοινότητα πρέπει να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη μετακίνηση των ναυτικών ανά τον κόσμο, με γνώμονα πρωτίστως την υγεία και την ευημερία τους που έχουν άμεση επίπτωση και στην ασφάλεια των πλοίων και της ναυσιπλοΐας. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει άμεσα να βρεθεί τρόπος να εμβολιαστούν τα πληρώματα. Μόνο οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής βρήκαν λύση που θα μπορούσε να επεκταθεί παγκοσμίως και να ενεργοποιηθούν κι’ άλλες κυβερνήσεις προκειμένου να εφαρμόσουν ανάλογο πρόγραμμα εμβολιασμού.
Επιπροσθέτως, είναι απολύτως σαφές ότι και η ναυτιλία επλήγη αναπόδραστα από τον κλονισμό της παγκόσμιας οικονομίας και του εμπορίου λόγω της πανδημίας. Επομένως, πρέπει να εξασφαλισθεί η βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, βασική προϋπόθεση της οποίας είναι η εξασφάλιση της ρευστότητας αυτών.
Παρόλες τις αναντικατάστατες υπηρεσίες που προσφέρει η ναυτιλία ως κλάδος, εξασφαλίζοντας τα βασικά αγαθά που χρειάζεται η κοινωνία μας σε καιρούς ειρήνης αλλά και κρίσεων, δυστυχώς, αντιμετωπίζεται διεθνώς με μηδενική ανοχή από την κοινωνία και τους πολιτικούς εκπροσώπους της. Της καταλογίζουν με απόλυτη αυστηρότητα δυσανάλογες ευθύνες σε σχέση με άλλες βιομηχανίες για οριζόντια περιβαλλοντικά θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή και οι ατμοσφαιρικές εκπομπές. Η εξήγηση για αυτή την αντιμετώπιση έγκειται στο γεγονός ότι η ναυτιλία βρίσκεται σε μειονεκτική θέση όσον αφορά την πολιτική της υποστήριξη αφού είναι – και ανέκαθεν ήταν – μια κατ’ εξοχήν διεθνής δραστηριότητα, καθώς οι δραστηριότητές της παραμένουν μη ευρέως εμφανείς στους τελικούς καταναλωτές. Ως εκ τούτου, το έργο της ναυτιλίας δεν εμπίπτει στην άμεση αντίληψη των πολιτών / καταναλωτών παρόλο το ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει για αυτούς, καθιστώντας δυσχερέστερη την εδραίωση διαύλων θετικής επικοινωνίας με την κοινωνία και τους ασκούντες πολιτική. Για να το πω πιο απλά, δυστυχώς η ναυτιλία δεν έχει πατρίδα και δεν προστατεύεται, παρά την καθοριστική της υπόσταση στο διεθνές εμπόριο και την οικονομία.
Στο προσεχές διάστημα, ως παράδειγμα θα αναφέρω ότι η ναυτιλία καλείται να αντιμετωπίσει περιφερειακές νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο της επικείμενης ανακοίνωσης της δέσμης μέτρων για το κλίμα, τα οποία συνδέονται με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (το λεγόμενο Green Deal). Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών είναι σταθερά προσηλωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος και στην απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα. Όμως, θέλω να δηλώσω ότι το μερίδιο ευθύνης για την επίτευξη των στόχων αυτών ανήκει στις εταιρείες πετρελαίου και τους κατασκευαστές μηχανών πλοίων. Τα πλοία και εμείς, ως «ταξιτζήδες» της θάλασσας, όμως καλούμαστε να επιλύσουμε τα αδιέξοδα άστοχων νομοθετημάτων. Παρόλα αυτά, η ελληνική ναυτιλία, με την τεχνογνωσία και εμπειρία που κατέχουν τα μέλη της ως hands-on επιχειρηματίες, προωθεί φιλόδοξες αλλά και ταυτόχρονα εφικτές λύσεις, οι οποίες όχι μόνο μπορούν να εγγυηθούν την ουσιαστική βελτίωση του αποτυπώματος άνθρακα της βιομηχανίας, αλλά και να εξασφαλίσουν και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του στρατηγικού αυτού τομέα με τα πολλαπλά οφέλη του για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους πολίτες της.
Αγαπητοί μου,
Θα ήταν παράλειψή μου όμως, σήμερα, να μην αναφερθώ στον παράγοντα του ανθρώπινου δυναμικού, ο οποίος, ως φορέας της απαιτούμενης τεχνογνωσίας και εξειδίκευσης, αποτελεί πάντοτε την κινητήριο δύναμη μιας βιομηχανίας. Στο πλαίσιο αυτό, ένας από τους πρωταρχικούς στόχους της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας είναι η αναζωπύρωση της ναυτοσύνης των Ελλήνων, η αναβάθμιση και καταξίωση του ανθρώπινου δυναμικού της, αλλά και η προσέλκυση ικανών και κατάλληλα εκπαιδευμένων αξιωματικών και πληρωμάτων στα πλοία και στις εταιρείες μας που θα εγγυώνται τη συνέχιση της ναυτιλιακής παράδοσης στην Ελλάδα και τη διατήρηση της ελληνικής ναυτιλιακής πρωτοκαθεδρίας διεθνώς, μέσω της ποιοτικής λειτουργίας των πλοίων και των επιχειρήσεών μας.
Προς τον σκοπό αυτό, ξεκινήσαμε ως Ένωση πριν λίγους μήνες μια συντονισμένη προσπάθεια ενημέρωσης και προσέλκυσης των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, τόσο ως αξιωματικών του εμπορικού ναυτικού, αλλά και ως πληρωμάτων. Μέσω των κοινωνικών δικτύων επικοινωνίας κυρίως, η μεγάλη ελληνική ναυτιλία απευθύνει πρόσκληση στους νέους σε «μια θάλασσα ευκαιρίες», με ορίζοντες επαγγελματικής και προσωπικής ανέλιξης, σε μια εποχή με ιδιαίτερες προκλήσεις για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
Η προσέλκυση σε συνδυασμό με την απαιτούμενη αύξηση της δυναμικής των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, καθώς και τον αναμενόμενο εκσυγχρονισμό του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, θα συντελέσουν, ώστε να μην χαθεί η ναυτική τεχνογνωσία από τον τόπο μας και να αυξηθεί η παρουσία των Ελλήνων ναυτικών στο σύνολο της ελληνόκτητης ναυτιλίας, στόχοι που απαιτούν επιμονή και προσήλωση για την επίτευξή τους.
Στο σημείο αυτό, θα κλείσω την ομιλία μου, πιστεύοντας ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η ναυτιλία είναι συνυφασμένη με τον τόπο μας και με το DNA του λαού μας, λειτουργώντας ως πρεσβευτής της πατρίδας μας στις πέντε ηπείρους.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι με μεγάλη χαρά μοιράστηκα μαζί σας σκέψεις και λόγια που πηγάζουν από την αγάπη μου για τη ναυτιλία των Ελλήνων. Είμαι στη διάθεσή σας για ερωτήσεις, που είμαι σίγουρος ότι θα μας δώσουν το έναυσμα για αναφορά και σε άλλες πτυχές του τομέα, στον οποίο έχω την προσωπική ευτυχία να δραστηριοποιούμαι για περισσότερο από 45 χρόνια και παράλληλα να υπηρετώ θεσμικά μέσα από τη μακρόχρονη συμμετοχή μου στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Διαβάστε επίσης:
ΟΛΠ: Πυρετώδεις διαβουλεύσεις για το 16% – Βενιάμης: Η Cosco να μην καταστρέψει το ναυτιλιακό cluster του Πειραιά
Bulker συμφερόντων του Γ. Προκοπίου συγκρούστηκε με πλοίο της Ζodiac Maritime στη Μαλαισία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πούτιν: Υπόσχεται ακόμη περισσότερες «καταστροφές» στην Ουκρανία μετά τη χθεσινή επίθεση στο Καζάν της Ρωσίας
- Γερμανία-Μαγδεμβούργο: Ερωτηματικά για τις υπηρεσίες που διέθεταν πληροφορίες για τον Ταλέμπ Α.
- Συρία: Στη Δαμασκό ο Τούρκος ΥΠΕΞ – Συναντήθηκε με τον Αλ Τζολάνι
- Χιλιάδες Αγιοβασίληδες «ξεχύθηκαν» στους δρόμους του Πειραιά στο «Santa Night Run»