ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Θολή» παραμένει η «κρυστάλλινη σφαίρα», όσον αφορά τόσο την ναυτιλία του σήμερα, όσο και την επιλογή του πλοίου της επόμενης ημέρας.
Με μια φωνή συμφώνησαν χθες πέντε μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας, στο πλαίσιο του 7ου analyst & investor ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link, ότι δεν έχουν καμία σαφή οδηγία ούτε σε κανονιστικό επίπεδο ούτε από τα ναυπηγεία ή τους νηογνώμονες για το ποια είναι η σωστή επιλογή για το «πράσινο» πλοίο του μέλλοντος.
Παράλληλα κοινή ήταν η άποψη, ότι αντί να κοιτάζουμε το «θολό» αυτή τη στιγμή μέλλον, καλό θα ήταν να γίνει ένα βήμα μπροστά για τα εν ενεργεία πλοία. Το βήμα αυτό δεν είναι άλλο από το slow steaming, το ταξίδι δηλαδή με μειωμένη ταχύτητα, το οποίο μπορεί να μειώσει τις εκπομπές από τα πλοία μέχρι και 50%. Μια πρόταση που πάντως δεν έχει μέχρι στιγμής μεγάλη αποδοχή σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Στο πάνελ συζήτησαν οι κα. Αγγελική Φράγκου επικεφαλής του ομίλου Navios, με τους κ.κ. Βαγγέλη Μαρινάκη πρόεδρο του ομίλου Capital, Γιώργο Προκοπίου ιδρυτή του ομίλου Dynacom, Νίκου Τσάκου διευθύνοντα σύμβουλο της Tsakos Energy Navigation και τον Πέτρο Παππά διευθύνοντα σύμβουλο της Star Bulk.
Για την «νέα πανδημική οικονομία» μίλησε στην τοποθέτησή της η κα. Φράγκου η οποία επεσήμανε ότι η κρίση που έφερε στην οικονομία η πανδημία του Covid – 19 στην αρχή υπερεκτιμήθηκε και στην συνέχεια υποτιμήθηκε. Υπογράμμισε ότι κανένας αναλυτής τα πρώτο διάστημα δεν έπεσε μέσα στις προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας, ενώ για το δεύτερο εξάμηνο του έτους σημείωσε ότι οι εκτιμήσεις είναι πολύ θετικές, με την Κίνα να φαίνεται ότι κλείνει το έτος με άνοδο 2% σε σχέση με πέρσι, ενώ ΗΠΑ και Ευρώπη φαίνεται να βρίσκονται σε καλύτερη πορεία, σε σχέση με τους πρώτους μήνες της πανδημίας.
«Κερδισμένοι» της νέας πανδημικής οικονομίας, σημείωσε η κα. Φράγκου, είναι οι μεταφορές (logistics), αφού όλοι θέλουν να έχουν πρώτες ύλες και προϊόντα σε stock, ενώ αντίθετα μεγάλος είναι ο αρνητικός αντίκτυπος στον τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού.
Από τη πλευρά του ο κ. Προκοπίου, υπογράμμισε ότι υπάρχει πλήρης έλλειψη κανονισμών όσον αφορά την επιλογή ενός πλοίου για ναυπήγηση. «Θέλουμε ένα πλοίο», λένε οι ναυτιλιακές εταιρείες στα ναυπηγεία, «τι πλοίο;» απαντούν αυτά. «Θέλουμε ξεκάθαρους κανόνες», τόνισε και έριξε την ευθύνη στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, ο οποίος όπως ανέφερε δημιούργησε ¨χάος» στη ναυτιλία με τους τελευταίους κανονισμούς για συστήματα όπως είναι τα scrubbers και επεξεργασίας έρματος.
«Οι πλοιοκτήτες νοιάζονται για το περιβάλλον και πάντα αγοράζουν ότι καλύτερο τους διαθέτει η αγορά. Ο εχθρός δεν είναι η ναυτιλία, η οποία ρυπαίνει λιγότερο από κάθε άλλο μέσο μεταφοράς αλλά η ρύπανση. Πρέπει να μιλήσουμε για το πλοίο του σήμερα και για το πλοίο του μέλλοντος», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Στην απουσία νέων ναυπηγήσεων, που είναι αποτέλεσμα της απουσίας σαφών οδηγιών για τις επιλογές που μπορεί να κάνει μια εταιρεία, αναφέρθηκε ο κ. Πέτρος Παππάς. «Οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν παραγγέλνουν νέα πλοία. Σήμερα το orderbook βρίσκεται στο 6,7% του εν ενεργεία στόλου, για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ποσοστό που είναι το μικρότερο των 30 τελευταίων ετών». Κάτι που θεωρεί θετικό για την αγορά. Αναφορικά με τους νέους κανονισμούς υπογράμμισε ότι βάζουν εμπόδια για την είσοδο νέων παικτών στην βιομηχανία.
Υπέρ μιας απόφασης που θα επέτρεπε το slow steaming στη ναυτιλία, το ταξίδι δηλαδή με χαμηλότερες ταχύτητες το οποίο θα είχε άμεσο θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον αφού θα μείωνε κατακόρυφα τις εκπομπές ρύπων από τα πλοία τοποθετήθηκε ο κ. Τσάκος, ο οποίος σημείωσε ότι αποτελεί μια πρόταση του κ. Προκοπίου, η οποία όμως δεν έχει προχωρήσει σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Τάχθηκε κατά των παραγγελιών νέων πλοίων αυτή τη περίοδο, αφού λόγω των συνεχών εξελίξεων σε τεχνολογικό επίπεδο κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι η σωστή επιλογή. Ωστόσο, υπενθύμισε σε όλους ότι οι Έλληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται, εκτός από τον μεγαλύτερο στόλο στο κόσμο, και έναν από τους πιο σύγχρονους νεότερους ηλικιακά. Κάτι που τους επιτρέπει να μην έχουν «ανάγκη να προχωρήσουν σε νέα συμβόλαια χωρίς συγκεκριμένους λόγους».
Για το θέμα του slow steaming μίλησε και ο κ. Προκοπίου, ο οποίος υπογράμμισε ότι εκτός από τους πλοιοκτήτες για πρώτη φορά το υποστηρίζουν και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, για να απαντήσει ο κ. Τσάκος ότι ίσως να χρειάζεται να το προτείνουν οργανισμοί εκτός ναυτιλίας, προκειμένου να έχει απήχηση, ενώ ο κ. Μαρινάκης ξεκαθάρισε ότι η μείωση της ταχύτητας των πλοίων είναι η καλύτερη λύση για το παρόν της ναυτιλίας. Πάντως σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών των περιβαλλοντικών οργανώσεων το slow steaming δεν βρίσκει πολλούς υποστηρικτές αυτή τη περίοδο στους κόλπους του ΙΜΟ.
«Πλοηγούμε χωρίς οδηγίες», ανέφερε ο πρόεδρος της Capital κ. Μαρινάκης σχολιάζοντας την κατάσταση που επικρατεί στη ναυτιλία σήμερα. «Χωρίς υποστήριξη από τους oil majors, όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, και τους liners όσον αφορά τα containerships», σημείωσε χαρακτηριστικά, και προσέθεσε, σε ότι αφορά τις παραγγελίες νέων πλοίων ότι ούτε τα ναυπηγεία ούτε οι νηογνώμονες έχουν απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέτουν οι ναυτιλιακές εταιρείες.
«Δεν ξέρουμε ποιο είναι το επόμενο βήμα που πρέπει να κάνουμε», σημείωσε και κατέληξε λέγοντας ότι ο κλάδος πρέπει να μείνει σε εγρήγορση και να υπάρχει στενή συνεργασία σε επίπεδο φορέων της ναυτιλίας για να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις για τον κλάδο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου
- ΔΕΗ: Γιατί οι αναλυτές την τοποθετούν στις κορυφαίες επιλογές τους το 2025
- FT: Γιατί το Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη
- FT-Σύμβουλοι Τραμπ: Αποχώρηση από τον ΠΟΥ «από την πρώτη μέρα»