Τα Capesize έδειξαν επιτέλους κάτι από τη δύναμή τους, με τα spot ναύλα να διπλασιάζονται τις τελευταίες εβδομάδες, πλησιάζοντας τις τιμές των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης (futures), που πριν λίγο καιρό φαινόντουσαν πολύ αισιόδοξες, επισημαίνει σε άρθρο του ο Θάνος Σοφιός, διευθύνων σύμβουλος της Novisea, partner της Breakwave Advisors.

Με όλες τις κύριες κατηγορίες πλοίων να εισπράττουν πάνω από 25.000 δολάρια την ημέρα σε ναύλα, το ξηρό φορτίο στην παρούσα φάση ευδοκιμεί μέσα σε ένα μακροοικονομικό περιβάλλον που υπερισχύει ο φόβος για ύφεση και οι ζοφερές προβλέψεις για την ανάπτυξη.

1

Πράγματι, το dry bulk shipping αποδεικνύει ότι έχει πολύ μικρή συσχέτιση (non-correlated) με τις υπόλοιπες κατηγορίες επένδυσης, σε μια περίοδο μάλιστα που όλες οι κατηγορίες επένδυσης υψηλού ρίσκου (μετοχές, ομόλογα, κλπ) μάλλον πέφτουν ταυτόχρονα, σε ολόκληρο τον κόσμο.

Όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές στο παρελθόν, είναι η ιδιότυπη φύση της ναυτιλίας ξηρού φορτίου που προκαλεί μια τέτοιου είδους συμπεριφορά, αναφέρει ο κ. Σοφιός.

Και συμπληρώνει: Και αν αυτή συνδυαστεί και με το γεγονός ότι η αγορά ξηρού φορτίου δεν επηρεάζεται ιδιαίτερα από την αγορά των futures, όπως συμβαίνει στα υπόλοιπα εμπορεύματα, η έκθεση εδώ μπορεί πραγματικά να προσφέρει τη διασπορά που είναι απαραίτητη σε ένα επενδυτικό χαρτοφυλάκιο, ιδιαίτερα σε περιόδους πίεσης και αρνητικής επενδυτικής ψυχολογίας.

Αλλά αν είναι μόνο οι φόβοι και οι ζοφερές προβλέψεις για την οικονομία που προκαλούν την πτώση σε όλες τις κατηγορίες επένδυσης ενώ η συναλλακτική δραστηριότητα των εμπορευμάτων παραμένει υγιής και δυνατή, υπάρχει κάτι που πρέπει να ειπωθεί για αυτές τις προβλέψεις ή το ξηρό φορτίο τελικά θα αναδιπλωθεί υπό το βάρος της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας;

Μόνο ο χρόνος θα δείξει, αλλά προς το παρόν, οι πλοιοκτήτες και οι traders απολαμβάνουν και πάλι σχετικά υψηλά ναύλα έχοντας μάλλον μικρές ανησυχίες για το άμεσο μέλλον.

Ο ρόλος της Κίνας

Με τo μέσο όρο του Baltic Dry Index να είναι μέχρι στιγμής φέτος πιο ψηλά σε σύγκριση με πέρυσι, κανείς θα περίμενε μια σχετικά ισχυρή (ή στην καλύτερη περίπτωση σταθερή) ζήτηση από την Κίνα να έχει λειτουργήσει υποστηρικτικά σε αυτή την αγορά.

Ωστόσο, αυτή τη φορά, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Η ζήτηση ξηρού φορτίου από την Κίνα, όπως αυτή μετριέται με τις εισαγωγές, έχει μειωθεί σχεδόν κατά 9% από την αρχή του έτους. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος παραμένουν ιδιαίτερα αδύναμες, οι εισαγωγές άνθρακα μειώθηκαν κατά 16% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι εισαγωγές σιτηρών είναι σταθερές.

Η τόσο σημαντική πτώση της ζήτησης από την Κίνα θα έπρεπε φυσιολογικά να έχει οδηγήσει σε μείωση των ναύλων ή τουλάχιστον σε κάποια συγκράτηση. Παρόλα αυτά, η μετατόπιση στις εμπορικές συναλλαγές και τις ρότες των πλοίων σε συνδυασμό με μια σημαντική αλλαγή στις ροές άνθρακα και σιτηρών, λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, κατάφεραν να ισορροπήσουν το σημαντικό πλήγμα από την εύθραυστη κινεζική οικονομία.

Μια τόσο θεμελιώδης αλλαγή δεν θα διαρκέσει πολύ, αλλά προς το παρόν (και πιθανώς για τους επόμενους αρκετούς μήνες), παρέχει το απαραίτητο μαξιλάρι στην κυκλική αδυναμία που προέρχεται από την Ασία.

Αν η αγορά ξηρού φορτίου, έτσι όπως είναι σήμερα, καταφέρει να «γεφυρώσει» την ανισορροπία μέχρι να καρποφορήσουν οι κινεζικές προσπάθειες τόνωσης της οικονομίας, ωθώντας έτσι προς τα πάνω τη ζήτηση εισαγωγών για εμπορεύματα, τότε ένα κατά τα άλλα σοβαρό πλήγμα στην οικονομία θα έχει αποφευχθεί προς όφελος των πλοιοκτητών, υποστηρίζει ο κ. Σοφιός.

Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).

Διαβάστε ακόμη:

Νέο πλοίο για τον Αθανάσιο Φειδάκη αξίας 37,5 εκατ. δολαρίων