ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Καθώς ο Αύγουστος τελείωσε, η αγορά ξηρού φορτίου βρίσκεται αντιμέτωπη με πολλά ερωτήματα που δεν την είχαν απασχολήσει τα τελευταία δύο χρόνια, όπου στη συζήτηση κυριαρχούσαν θέματα όπως τα lockdowns λόγω του Cοvid-19, οι κρατήσεις των πληρωμάτων, η συμφόρηση και οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι καταστροφές στην αλυσίδα εφοδιασμού καθώς και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες εμπορικές συνήθειες, επισημαίνει σε άρθρο του ο Θάνος Σοφιός, διευθύνων σύμβουλος της Novisea, partner της Breakwave Advisors.
Το ενδιαφέρον τώρα στρέφεται ξανά και εστιάζει σε πιο παραδοσιακούς παράγοντες για τη διαμόρφωση των ναύλων, συγκεκριμένα στην Κίνα και στις βιομηχανίες της που οδηγούν τη ζήτηση για πρώτες ύλες. Για ακόμα μια φορά, η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και η εποχικότητα στο εμπόριο πρώτων υλών της Κίνας γίνονται οι σημαντικοί παράγοντες.
Επί του παρόντος, τα spot ναύλα των Capesize είναι ουσιαστικά στο μηδέν, ενώ τα ναύλα των μικρότερων σε μέγεθος πλοίων μειώθηκαν επίσης σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Παρόλα αυτά, με βάση ιστορικά, πιο συμβατικά πρότυπα, αυτό πρόκειται να αλλάξει.
Ο βαθμός μιας τέτοιας αναμενόμενης ανόδου είναι άγνωστος και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην οικονομική κατάσταση της Κίνας αλλά και στα αποτελέσματα των προσπαθειών που γίνονται πρόσφατα από την κυβέρνησή της για να αναζωογονήσει τον προβληματικό τομέα των ακινήτων.
Καθώς απομένουν τέσσερις μήνες μέχρι το τέλος του έτους, πολλά είναι αυτά που πρέπει να πάνε καλά προκειμένου τα ναύλα των Capesize να επανέλθουν σε κερδοφόρα επίπεδα. Ωστόσο, πολλές φορές η αγορά αυτή μας έχει εκπλήξει και μια κίνηση πίσω προς το επίπεδο των 25.000 δολαρίων την ημέρα για τα spot ναύλα είναι κάτι που πιστεύουμε ότι είναι εφικτό.
Από εκεί και πέρα, ο οικονομικός κύκλος θα καθορίσει εάν η πρόσφατη σημαντική επιδείνωση στις προσδοκίες για το μέλλον αντικατοπτρίζει μια νέα πραγματικότητα ή απλώς την «ξινίλα» των traders λόγω της προβληματικής εικόνας της spot αγοράς.
Μια νέα εβδομάδα, μια νέα ανακοίνωση τόνωσης της οικονομίας από την Κίνα
Αποτελεί πλέον γίνει φυσιολογική διαδικασία το να ακούμε για νέα πακέτα τόνωσης από την Κίνα με στόχο την αναζωογόνηση του περιβάλλοντος ύφεσης και ειδικά της αγοράς ακινήτων της χώρας. Με εκατοντάδες δισεκατομμύρια σε κίνητρα να έχουν ήδη ανακοινωθεί, το πρόβλημα (bottleneck) είναι πλέον η διάθεση αυτών των κεφαλαίων για την εκτέλεση νέων έργων, κάτι που φαίνεται να είναι σε κατάσταση αναμονής εδώ και μήνες.
Η ρευστότητα φαίνεται άφθονη, αλλά η ζήτηση για δάνεια παραμένει σε μέτρια επίπεδα. Αυτό είναι λόγω ανησυχιών που σχετίζονται με τον Covid-19 (πχ περισσότερα lockdowns), κυκλικά ζητήματα (ζήτηση για στέγαση) ή υπάρχει κάτι άλλο πιο θεμελιώδες το οποίο απαιτεί περισσότερη προσοχή; Μόνο ο χρόνος θα δείξει, αλλά αν δεν αυξηθεί η ζήτηση για πρώτες ύλες, η αγορά ξηρού φορτίου και οι ελπίδες του κλάδου για ανάκαμψη θα είναι σύντομες και εφήμερες.
Η άποψή μας είναι (και δεν έχουμε αποδεικτικά στοιχεία για το αντίθετο) ότι έχουμε να κάνουμε με μια αγορά στο κάτω μέρος του κύκλου που είναι όμως κοντά στο σημείο καμπής της, και ως εκ τούτου, παραμένουμε αισιόδοξοι για τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές όσον αφορά στην κινεζική ζήτηση για εμπορεύματα.
Η αγορά ξηρού φορτίου επιστρέφει και εστιάζει στα θεμελιώδη
Μετά από μια περίοδο υψηλής αβεβαιότητας και σημαντικών διαταραχών σε όλο το φάσμα των εμπορευμάτων, η σταδιακή ομαλοποίηση του εμπορίου στρέφει την προσοχή της αγοράς πίσω στις παραδοσιακές δυναμικές ζήτησης και προσφοράς που έχουν διαμορφώσει την κερδοφορία του ξηρού φορτίου για δεκαετίες.
Όσο η αύξηση του στόλου (η προσφορά πλοίων στην αγορά) για τα επόμενα χρόνια φαίνεται οριακή, η ζήτηση για εμπορεύματα θα είναι ο κύριος καθοριστικός παράγοντας των ναύλων, με την Κίνα να επιστρέφει στη θέση του οδηγού ως η κυρίαρχη δύναμη στις εισαγωγές ξηρού φορτίου.
Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων. Έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).
Διαβάστε ακόμη:
Drewry: Μειώθηκαν οι ναύλοι κατά 5% στα εμπορευματοκιβώτια
Γιώργος Προκοπίου: Συμφωνία sale and leaseback για τρία νεότευκτα LNG carriers του εφοπλιστή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σωκράτης Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να γίνει και θεσμικά η αξιωματική αντιπολίτευση της χώρας
- Υπουργικό Συμβούλίο: Υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη – Η ατζέντα της Δευτέρας
- Ζελένσκι: Η ένταξη στο ΝΑΤΟ είναι «εφικτή»
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου