Για τους γεωπολιτικούς κινδύνους, την ελεύθερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές, τα καύσιμα των πλοίων αλλά και τις προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας μίλησαν δύο από τους πιο ισχυρούς Έλληνες εφοπλιστές, ο  Θανάσης Μαρτίνος, επικεφαλής της ναυτιλιακής  Eastern Mediterranean Maritime (Eastmed), και ο Γιάννης Χατζηπατέρας  CEO της Dorian LPG, στο 7ο analyst & investor ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link.

Θ. Μαρτίνος: Η προστατευτική πολιτική είναι κοντόφθαλμη

Με μία σύντομη αναδρομή στην πορεία της ναυτιλίας την τελευταία 20ετία, ο Θανάσης Μαρτίνος στάθηκε στην περίοδο 2003-2008 κατά την οποία η ναυτιλία γνώρισε άνθηση πραγματοποιώντας έναν “υπερ-κύκλο” σύμφωνα με τους αναλυτές. Ο ίδιος χαρακτήρισε την περίοδο αυτή «την καλύτερη που έχει ζήσει στα 50 χρόνια που δραστηριοποιείται στη ναυτιλία».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: “Η παγκοσμιοποίηση αναβάθμισε την παγκόσμια οικονομία, ευνοώντας περισσότερο την Κίνα. Αυτή η τεράστια κινεζική ανάπτυξη συνέβη το 2003 και το 2008, δύο καλές χρονιές για την ναυτιλία. Εμείς που δραστηριοποιούμαστε στο χώρο βιώσαμε μία άνθηση τόσο στα τάνκερ όσο και στην αγορά ξηρού φορτίου. Αυτή ήταν μία εμπειρία που βιώνεις μία φορά στη ζωή, τουλάχιστον για τους πλοιοκτήτες της δικής μου ηλικίας. Είμαι 50 χρόνια στη ναυτιλία και αυτή ήταν η καλύτερη περίοδος μακράν. Μετά ήρθε η πιστωτική κρίση το 2008 και επηρέασε τις ΗΠΑ και τις οικονομίες της Ευρώπης.

Ήταν εμφανές ότι οι βιομηχανικές θέσεις εργασίας μετατοπίστηκαν στην Κίνα και την Ανατολική Ασία δημιουργώντας μεγάλης κλίμακας ανεργία στη Δύση. Στην δεκαετία μετά το 2010 οι ψηφοφόροι στις Δυτικές χώρες άρχισαν να προβληματίζονται με τους πολιτικούς τους και στράφηκαν σε ηγέτες λαϊκιστικών κομμάτων, όπως συνέβη στη Βρετανία, την Ιταλία και τις ΗΠΑ μεταξύ άλλων. Οι κυβερνήσεις αυτές υιοθέτησαν προστατευτική πολιτική εικάζοντας ότι θα προστατέψουν τις θέσεις εργασίας στη βιομηχανία.

Στη ναυτιλία, το 2017 μετά από μία μακρά περίοδο κρίσης, τα πράγματα φτιάχνουν. Τα ναύλα ήταν υψηλά κυρίως στο ξηρό φορτίο, οι παγκόσμιες οικονομίες άρχισαν να αναπτύσσονται παράλληλα, τόσο η Κίνα και οι ΗΠΑ όσο και η Ευρώπη, τα επιτόκια ήταν πολύ χαμηλά και οι οιωνοί ήταν πολύ καλοί για τη βιομηχανία μας.

Τότε ξαφνικά το 2018 ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε δασμούς στα κινέζικα εισαγόμενα αγαθά και οι Κινέζοι για αντίποινα επέβαλαν δασμούς στις αμερικανικές εισαγωγές. Αυτή η εξέλιξη προκάλεσε χάος και αβεβαιότητα στο παγκόσμιο εμπόριο. Η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου σταμάτησε, αν και αυτή η αμερικανική προστατευτική πολιτική επηρέασε ελάχιστα την κινεζική οικονομική ανάπτυξη.

Από τότε οι διάφορες εναλλαγές στις σχέσεις των ΗΠΑ με την Κίνα δημιούργησαν μία ανεπιθύμητη μεταβλητότητα στη ναυτιλία. Ο Τραμπ προσπαθούσε να προστατέψει τις θέσεις εργασίας στη χώρα του αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πολιτική του δεν αύξησε την απασχόληση στην Αμερική”.

“Πιστεύω ότι η προστατευτική πολιτική είναι κοντόφθαλμη και οι τάσεις της παγκοσμιοποίησης θα επικρατήσουν και η Δύση θα βρει άλλους τρόπους να ανταγωνιστεί την Κίνα”, τόνισε ο κ. Μαρτίνος.

“Η ελληνική ναυτιλία και, γενικότερα, η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι ένα καλό παράδειγμα μίας βιομηχανίας ανταγωνιστικής. Η ελληνική ναυτιλία τα τελευταία 20 χρόνια αναπτύσσεται και εξυπηρετεί σωστά τη Αμερική, τη Δύση και την Κίνα εξίσου”, κατέληξε.

Γ. Χατζηπατέρας: Η Κίνα κινητήριος δύναμη για τη ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόριο

“H αλληλουχία των γεγονότων έφερε μία ουσιώδη αλλαγή, η οποία επιταχύνθηκε από τον εμπορικό πόλεμο. Η αλλαγή αυτή στην Κίνα είναι ότι εξελίσσεται σε μία καταναλωτική οικονομία από μία παραγωγική οικονομία. Παρόλα αυτά εκτιμώ ότι η Κίνα θα εξακολουθήσει να αποτελεί την κινητήριο δύναμη για τη ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόριο”, επισήμανε ο κ. Χατζηπατέρας.

Μάλιστα, εκτίμησε ότι κάποια στιγμή μελλοντικά η οικονομία της Κίνας θα ξεπεράσει αυτή των ΗΠΑ και θα αναδειχθεί σε παγκόσμια δύναμη. Και θα αποτελεί ένα μέρος δραστηριοποίησης για την ελληνική ναυτιλία, αρκεί αυτή να παραμείνει ανταγωνιστική.

Για το άμεσο μέλλον, τόνισε ότι είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις εν αναμονή των αμερικανικών εκλογών. Ωστόσο, μεσομακροπρόθεσμα τα γεωπολιτικά θέματα δεν αλλάζουν. Υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης στη Νοτιοανατολική Ασία, Αφρική και βέβαια στην Κίνα, τόνισε.

Θ. Μαρτίνος: Πιο καθαρό καύσιμο το πετρέλαιο

Τα πλοία αποτελούν μακράν την βιομηχανία μεταφοράς που προκαλεί τη λιγότερη ρύπανση, σύμφωνα με τον κ. Μαρτίνο. Τα φορτηγά και τα αεροπλάνα έχουν μεγαλύτερη ευθύνη, υποστήριξε.

Η ναυτιλία έχει κάνει τη μεγαλύτερο πρόοδο σε αυτό το κομμάτι. Η πρόσφατη πολιτική του IMO είναι λάθος κατά τη γνώμη μου. Ίσως δεν ήταν θέμα του IMO αλλά των πιέσεων από τις εθνικές κυβερνήσεις και τις εταιρείες πετρελαίου για να διατηρήσουν χαμηλό το κόστος. Υπήρξε η δέσμευση από τον ΙΜΟ για το 0,5% του θείου στα καύσιμα, που και πάλι προκαλεί ρύπανση”, ανέφερε σχετικά με τα νέα δεδομένα που εφαρμόζει στα καύσιμα η ναυτιλία από τις αρχές του 2020.

“Κατά τη γνώμη μου ένα “καθαρό” μέτρο θα ήταν όλα τα πλοία να καίνε πετρέλαιο ντίζελ, όπως συμβαίνει με τα αεροπλάνα και τα μεγάλα φορτηγά στην ξηρά”, εκτίμησε. Μάλιστα, υποστήριξε ότι ανάλογα με τις συνθήκες το έξτρα κόστος θα μετακυλιόταν στους καταναλωτές και όχι στους ναυλωτές. Άλλωστε η κοινωνία και ο κόσμος όλος επιθυμούν καθαρότερη θάλασσα και αέρα και θα πρέπει να πληρώσουν για αυτό.

Προς το παρόν ας πορευτούμε με τις επιλογές που έχουμε, επισήμανε, ενώ αναφέρθηκε και στους εφοπλιστές που έχουν επιλέξει τα scrubbers, επισημαίνοντας ότι πρέπει να έχουν το χρόνο να αποσβέσουν την επένδυση τους. “Θα είναι άδικο να υιοθετήσουμε το πετρέλαιο σε 2-3 χρόνια και να πάει χαμένη η επένδυση”, διευκρίνισε.

Το LNG, όπως τόνισε, είναι το πιο καθαρό αλλά κατάλληλο για πλοία μεταφοράς αερίου, containers και επιβατηγά και όχι για τάνκερ και bulkers που δεν έχουν τακτικό πρόγραμμα προσέγγισης στα λιμάνια. Το μεγαλύτερο κόστος για το LNG είναι να δημιουργηθούν αποθήκες στους τερματικούς σταθμούς.

“Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο διάστημα για το υδρογόνο που χαρακτηρίζεται το καύσιμο του μέλλοντος για τη ναυτιλία, όταν θα αποτελεί μία οικονομική επιλογή. Ίσως συμβεί μετά το 2050”, υποστήριξε.

Χ. Χατζηπατέρας: Η ναυτιλία έπρεπε να δεχθεί συγχαρητήρια για τις αλλαγές στα καύσιμα και όχι κριτική

“Δεν υπάρχει άλλη βιομηχανία που να έχει πραγματοποιήσει τόσο δραματική αλλαγή στο προφίλ της όσο η ναυτιλία φέτος. Για να μειωθεί το ποσοστό του θείου στα καύσιμα στο 0,5% από 3,5% που ήταν πριν, άσχετο με το αν αυτό ήταν σωστό ή όχι και το αν αμφισβητήθηκε ο τρόπος με τον οποίο έγινε, είναι γεγονός ότι υπήρξε τεράστια κινητοποίηση σε όλη τη βιομηχανία και η υλοποίηση του εγχειρήματος στέφθηκε με επιτυχία”, επισήμανε ο κ. Χατζηπατέρας.

Η ναυτιλία έπρεπε να δεχθεί συγχαρητήρια για αυτό και όχι κριτική, τόνισε.

“Η συζήτηση για την κλιματική αλλαγή και οι κινήσεις για τη μετάβαση σε ένα περιβάλλον χωρίς άνθρακα είναι αναπόφευκτη. Το θέμα είναι πως θα το δρομολογήσουμε αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο”, εξήγησε.

“Ως Έλληνες δεν πρέπει να αφήσουμε άλλους κλάδους και χώρες να πάρουν την πρωτοβουλία. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα και να δεχθούμε τις αλλαγές που έρχονται“.

Ο ίδιος υποστήριξε ότι και το LPG αποτελεί μία καλή λύση. Επίσης χαρακτήρισε ενθαρρυντικό το γεγονός ότι και οι ναυλωτές παίρνουν πρωτοβουλίες για να περιορίσουν τις εκπομπές και της δικής τους δραστηριότητας αναφορικά με τη ναυτιλία, και είναι σημαντικό να συμμετέχουν καθώς για πρώτη φορά θα συμβάλουν σε κάτι τέτοιο.

“Λύσεις δεν έχουν βρεθεί ακόμη. Πολλοί κάνουν λόγο για το υδρογόνο το οποίο είναι τέλεια λύση, αλλά ο τρόπος παραγωγής του δεν είναι “καθαρός” προς το παρόν. Πρέπει να εξελιχθεί η τεχνολογία και εκτιμά ότι στο μέλλον η βιώσιμη κοινωνία θα έρθει μαζί με την ανάπτυξη”, κατέληξε.

Το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας

Αναφερόμενος στο μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, ο κ. Χατζηπατέρας υπενθύμισε ότι, ιστορικά, σε περιόδους κατά τις οποίες υπήρξε παρέμβαση στο ελεύθερο εμπόριο, δημιουργούνταν ευκαιρίες για ορισμένους πλοιοκτήτες που πλούτισαν. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι μακροπρόθεσμα είναι αναγκαίο το ελεύθερο εμπόριο, καθώς δεν εξυπηρετούμε μόνο τη χώρα μας. “Δεν νομίζω ότι περιμένουμε κάτι χειρότερο από αυτό που ζήσαμε το προηγούμενο διάστημα στο ελεύθερο εμπόριο”, είπε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του ο κ. Μαρτίνος τόνισε: “Ο ελληνικός εμπορικός στόλος αποτελεί το 50% του στόλου της ΕΕ και ελπίζω ότι η ευρωπαϊκή “ομπρέλα” θα αποτελέσει προτέρημα για τον εγχώριο στόλο στο μέλλον”.

Εκτός από τα γεωπολιτικά θέματα, εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον ορμώμενος, όπως είπε, στην ευελιξία και την προσαρμοστικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών. Η μακρόχρονη παράδοση των 300 και πλέον ετών αποτελεί απόδειξη της συνέχειας του ελληνικού στόλου για πολλά ακόμη χρόνια.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση