Τα βρήκαν η ελληνική κυβέρνηση και η κινέζικη Cosco, μετά από διαπραγματεύσεις οκτώ μηνών, για το πολύκροτο ζήτημα της μεταβίβασης του 16% των μετοχών του ΟΛΠ στον κινεζικό, κρατικών συμφερόντων, ναυτιλιακό όμιλο.

Οι Κινέζοι έπρεπε να πάρουν το επιπλέον  16% των μετοχών, ώστε να φτάσουν το 67% του μεγάλου λιμανιού, μέχρι τις 11 Αυγούστου 2021, υπό την προϋπόθεση ότι θα είχαν ολοκληρώσει τα υποχρεωτικά έργα που είχαν συμφωνηθεί με το ελληνικό δημόσιο, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ. Έργα που όμως δεν έχουν ολοκληρωθεί, αφού για παράδειγμα η νέα βάση κρουαζιέρας προϋπολογισμού 104 εκατ. ευρώ, ουσιαστικά τώρα ξεκινά να κατασκευάζεται, αφού έχουν προηγηθεί πολλαπλές νομικές κινήσεις κατά του συγκεκριμένου project.

H Cosco θεώρησε ότι η ευθύνη για τις καθυστερήσεις βαρύνει το ελληνικό δημόσιο, και όταν δημοσιεύτηκαν θέσεις του ΤΑΙΠΕΔ στη βουλή που έκαναν λόγο για υποχρέωση του κινεζικού ομίλου να ολοκληρώσει τα έργα προκειμένου να της αποδοθεί το επιπλέον 16% των μετοχών, απάντησε με επιστολή, τον περασμένο Νοέμβριο,  από τα κεντρικά της στο Χονγκ Κονγκ. Επιστολή με την οποία οι κινέζοι κατάγγειλαν ουσιαστικά την λειτουργία του ελληνικού δημοσίου και προειδοποιούσαν με προσφυγή στη διαιτησία. Από την στιγμή εκείνη ξεκίνησε ένας μαραθόνιος διαπραγματεύσεων σε πολιτικό επίπεδο.

Τη γραμμή του τερματισμού οι δύο πλευρές φαίνεται ότι την έκοψαν τις τελευταίες ημέρες, με αποτέλεσμα το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ να εγκρίνει τα απαραίτητα κείμενα χθες το απόγευμα.  Ακολουθεί η αποστολή της συμφωνίας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ το επόμενο βήμα είναι να κατατεθούν στη Βουλή, προκειμένου να ψηφιστεί η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ΟΛΠ.

Η Cosco θα έχει στη διάθεσή της, μια επιπλέον περίοδο πέντε ετών να ολοκληρώσει τα έργα καταθέτοντας και μια νέα εγγυητική επιστολή, που θα αντιπροσωπεύει το 40% των ανεκτέλεστων υποχρεωτικών έργων. Επίσης το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει και τα 88 εκατ. ευρώ για το 16% των μετοχών. Ποσό που ο κινεζικός όμιλος έχει κατατεθειμένο σε τραπεζικό λογαριασμό από το 2016, όταν και πήρε τον έλεγχο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

Επίσης οι εκπρόσωποι του ελληνικού δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας θα μειωθούν από τρεις σε έναν, με αυξημένες όμως δικαιώματα  όπως την άσκηση βέτο, σε σημαντικά θέματα.

Διαβάστε επίσης

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση