Ο ναυτιλιακός κολοσσός των Grimaldi, που τον δημιούργησε ο Ντον Ντιέγκο Γκριμάλντι και σήμερα διευθύνεται από τα παιδιά του Gian Luca, Emanuele, Amelia και Maria Consuelo Grimaldi, θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές στην Ελλάδα, δεδομένου ότι έως τώρα υπολογίζεται ότι έχει επενδύσει πάνω από τα 600 εκατ. ευρώ.

Αρχικά μπήκε ως μέτοχος στις Μινωϊκές Γραμμές και σε σύντομο χρονικό διάστημα κατόρθωσε να απορροφήσει το σύνολο των μετοχών της εταιρείας .

Στην πρώτη φάση της διαχείρισης των Μινωικών Γραμμών από τον Εμανουέλε Γκριμάλντι, διαφαίνονταν ότι η πρόθεση του ήταν να προσθέσει στον όμιλο του το μεταφορικό έργο της Minoan Lines στις γραμμές της Ιταλίας και να εγκαταλείψει τις εσωτερικές γραμμές, στην πορεία, όμως, διέψευσε όλους τους αναλυτές και τις “Κασσάνδρες” και ενίσχυσε τον στόλο με νέα, σύγχρονα πλοία.

Στη συνέχεια συμμετείχε στους διαγωνισμούς για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου και τώρα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, σχεδιάζει την ενδυνάμωση των Μινωϊκών Γραμμών σε νέες γραμμές, τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και στην παρουσία της στις γραμμές του εξωτερικού.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με το περιοδικό Shippax Market 2023, ο όμιλος Grimaldi καταλαμβάνει την πρώτη θέση στους 10 μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους διαχείρισης συμβατικών επιβατικών και οχηματαγωγών πλοίων παγκοσμίως, τόσο σε επίπεδο μεγέθους στόλου (Gross Tonnage), όσο και σε επίπεδο χωρητικότητας οχημάτων.

Σε σύγκριση, να προσθέσουμε ότι ο βασικός ανταγωνιστής του Ναπολιτάνικου ομίλου, ο όμιλος Attica καταλαμβάνει αντίστοιχα την 4η και 5η θέση.

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι δεν παρέμεινε αμέτοχος στη διαδικασία απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την Attica Group.

Οι κινήσεις του στο θέμα αυτό προεξοφλούν τέσσερα πράγματα:

Πρώτον: Ενίσχυση του στόλου των Μινωϊκών Γραμμών στις εσωτερικές γραμμές.

Δεύτερον: Αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα εκτελούν δρομολόγια από τα ελληνικά λιμάνια προς την Ιταλία και αλλού με το brand name των Μινωϊκών Γραμμών.

Τρίτον: Εκσυγχρονισμό των λιμένων Ηρακλείου και Ηγουμενίτσας, που αποτελούν βασικά λιμάνια δραστηριοποίησης των πλοίων του ομίλου.

Τέταρτον: Επέκταση των δραστηριοτήτων σε ακίνητα, είτε σε ξενοδοχεία, είτε σε εμπορικά πολυκαταστήματα και πολυχώρων.

Οι Μινωικές Γραμμές, με βάση την ετήσια ανάλυση της XRTC, του Γιώργου Ξηραδάκη, τόσο τα προηγούμενα έτη όσο και στην τρέχουσα χρήση, συνεχίζουν να εμφανίζουν κερδοφόρα αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA), και συνεχίζει ως όμιλος απρόσκοπτα τις δραστηριότητές του, αναπτύσσοντας νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου.

Επιπροσθέτως η τοποθέτηση scrubbers στα πλοία των Μινωικών Γραμμών, δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λόγω της εξασφάλισης χαμηλότερου κόστους καυσίμων.

Ο όμιλος των ΜΙΝΩΙΚΩΝ αποτελείται από την εταιρία ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΕ και της θυγατρικής αυτής Minoan Italia S.p.A. και ανήκει στον Ιταλικό όμιλο Grimaldi.

Η εταιρία για ολόκληρη τη χρήση του 2022 δραστηριοποιήθηκε στην ακτοπλοϊκή γραμμή «Πειραιάς–Ηράκλειο» και «Πειραιάς–Σούδα Χανίων», ενώ συνέχισε και την εποχική δραστηριοποίηση της στη γραμμή «Ηράκλειο–Κυκλάδες» με τρία συμβατικά πλοία και ένα ταχύπλοο.

Στο πλαίσιο της καλύτερης εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, από τον Ιούλιο και μέχρι τη λήξη της υψηλής τουριστικής περιόδου (Σεπτέμβριος), επεκτάθηκε το δρομολόγιο των πλοίων της γραμμής «Πειραιάς–Ηράκλειο» περιλαμβάνοντας ως ενδιάμεσο προορισμό τη Μήλο, εκτελώντας για ορισμένο αριθμό δρομολογίων τη διαδρομή «Πειραιάς–Μήλος–Ηράκλειο».

Από την δραστηριοποίηση στις παραπάνω γραμμές το 2022 διακινήθηκαν με τα πλοία της εταιρείας 906 χιλ. επιβάτες (έναντι 724 χιλ. το 2021), 161 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα/μοτοσυκλέτες (έναντι 162 χιλ. το 2021) και 84 χιλ. φορτηγά / επαγγελματικά αυτοκίνητα (έναντι 82 χιλ. το 2021).

Τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες επηρεάστηκαν κυρίως από την σε μεγάλο βαθμό επιστροφή της κανονικότητας σε προ πανδημίας επίπεδα τόσο για τους χειμερινούς όσο και για τους καλοκαιρινούς μήνες που μεγιστοποιείται η επιβατική κίνηση του κλάδου συγκριτικά με το 2021, οδηγώντας σε σημαντική αύξηση των πωλήσεων.

Αναλυτικότερα, τα οικονομικά αποτελέσματα: 

Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες παρουσίασε αύξηση της τάξεως των €25.206 εκατ. και διαμορφώθηκε σε €92.885 εκατ. έναντι €67.679 εκατ. της χρήσης του 2021. Η αύξηση αυτή οφείλεται όπως αναφέρθηκε παραπάνω κυρίως στην επιστροφή σε προ πανδημίας εποχές.

Το Κόστος Πωληθέντων αυξήθηκε κατά €16.460 εκατ. και διαμορφώθηκε σε €90.564 εκατ. έναντι €74.101 εκατ. της αντίστοιχης προηγούμενης χρήσης. Η μεταβολή αυτή οφείλεται τόσο στην αύξηση των πωλήσεων που παρασύρει και αντίστοιχα τα έξοδα, όσο και στη διατήρηση των υψηλών τιμών των καυσίμων.

Τα Έξοδα Διοίκησης και Διάθεσης παρουσίασαν άνοδο σε σχέση με τη χρήση 2021 ύψους €2.791 εκατ. γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην επιστροφή στην προ πανδημίας εποχή, όπου η παρουσία και η διαφήμιση του ομίλου σε εκθέσεις και με διάφορους τρόπους προβολής και προώθησης ήταν αναγκαία, ενώ ταυτόχρονα περιορισμένης έκτασης αναδιαρθρωτικές αλλαγές έγιναν στις διοικητικές υπηρεσίες για καλύτερη απόκριση στις αυξημένες απαιτήσεις της νέας πραγματικότητας. Τα εν λόγω έξοδα διαμορφώθηκαν στα €16.477 εκατ. έναντι €13.686 εκατ. της χρήσης του 2021.

Τα αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών & Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της χρήσης 2022 παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση κατά €839 χιλ. παραμένοντας σε κάθε περίπτωση κερδοφόρα συνολικού ύψους €2.331 εκατ.  ευρώ.

Τα Καθαρά Χρηματοοικονομικά και Επενδυτικά Αποτελέσματα μεταβλήθηκαν αρνητικά κατά €747 χιλ. σε σχέση με αυτά της αντίστοιχης χρήσης του 2021 και διαμορφώθηκαν σε -€1.071 εκατ. έναντι -€324 χιλ.

Όλα όσα αναλύθηκαν ανωτέρω επηρέασαν τα Καθαρά μετά από φόρους Αποτελέσματα της χρήσης από συνεχιζόμενες δραστηριότητες τα οποία διαμορφώθηκαν σε ζημίες -€18.344 εκατ. έναντι ζημιών -€18.687 εκατ., όντας βελτιωμένα κατά €343 χιλ. από την προηγούμενη χρήση.

Παρά τις συνεχιζόμενες ζημίες, οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις έχουν συνταχθεί με βάση την αρχή της συνεχιζόμενης δραστηριότητας (going concern) γεγονός που υποδηλώνει ότι ο όμιλος λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα και προβαίνει στις αναγκαίες κινήσεις ώστε να διαθέτει επαρκείς χρηματοοικονομικούς πόρους για να ανταποκρίνεται στις χρηματοοικονομικές και λειτουργικές του υποχρεώσεις για το προβλεπτό μέλλον.

Ο όμιλος Γκριμάλντι

Τα τέσσερα αδέρφια που είναι μέλη της Ναπολιτάνικης ναυτιλιακής αυτοκρατορίας του ομίλου Γκριμάλντι: Gian Luca, Emanuele, Amelia και Maria Consuelo Grimaldi, που ο κάθε ένας και η κάθε μία, έχει ποσοστό 23,8% του ομίλου, αισθάνονται απόλυτα ικανοποιημένοι, δεδομένου ότι τα κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν το προηγούμενο έτος στα 222,5 εκατ. ευρώ, ενώ το 2021 τα κέρδη ήταν μόνο 80,6 εκατ. ευρώ.

Αυτό οφείλεται κυρίως στα οικονομικά έσοδα των θυγατρικών εταιρειών που ανήλθαν στα 226,2 εκατ. ευρώ, από 87 εκατ. το 2021 και των συνδεδεμένων εταιρειών που απέδωσαν κέρδη λίγο κάτω από τα 5 εκατ. ευρώ, από 2,2 εκατ. του προηγούμενου έτους.

Τα συνολικά έσοδα από επενδύσεις σε μετοχές ήταν 130 εκατ. ευρώ το 2022, από 67 εκατ. το 2021.

Αναλυτικά, το μεγαλύτερο μέρος των μερισμάτων στην εκμετάλλευση των εταιρειών προήλθε από την Atlantic Container Line χάρη στους ναύλους για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων 79 εκατ., από Finnlines 44,4 εκατ., από Grimaldi Euromed 43,2 εκατ., από Grimaldi Deep Sea 36,1 εκατ. και από τη θυγατρική Ports & Terminal Multiservcies Ltd 13,4 εκατ.

Αναφορικά με τα 222.564.021 ευρώ καθαρών κερδών με τα οποία έκλεισε το 2022 ο όμιλος Γκριμάλντι, οι μέτοχοι αποφάσισαν να διαθέσουν 34 εκατ. από αυτά στο έκτακτο αποθεματικό και να διαθέσουν τα 222,5 εκατ. διανέμοντας το ως μέρισμα.

Διαβάστε επίσης

Ρόδος: Εντοπισμός και διάσωση 20 ατόμων και σύλληψη των 2 διακινητών τους

Αυξήθηκε η κίνηση στα Ρωσικά λιμάνια κατά 9,3% στο 7μηνο

Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Εξασφάλισε έσοδα 6,38 εκατ. δολάρια