Το έτος 2021 σε σχέση με το Νοέμβριο του 2020, η COSCO αύξησε σημαντικά τις προσεγγίσεις της στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ η MSC πέρασε στην δεύτερη θέση από την τρίτη θέση που είχε το 2020, ενώ οι υπόλοιπες εταιρείες έχουν μειώσει τις προσεγγίσεις τους.

Τις επισημάνσεις αυτές διατυπώνουν σε πρόσφατη μελέτη τους οι καθηγητές: Γιώργος Βαγγέλας, Θάνος Πάλλης και Εύη Κλαδάκη, στην οποία υπογραμμίζουν επίσης ότι η λειτουργία του λιμένα από την COSCO έχει προσελκύσει στο λιμάνι αυξημένες προσεγγίσεις πλοίων από εταιρείες της συμμαχίας στην οποία ανήκει η κινεζική εταιρεία και προσθέτουν:

“Η Ocean Alliance αποτελεί τον κυριότερο χρήστη του λιμένα καθώς το 40,5% των συνολικών προσεγγίσεων πραγματοποιείται από πλοία που διαχειρίζονται οι εταιρείες της συμμαχίας (COSCO, EVERGREEN, CMA-CGM).

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η συμμαχία 2Μ (Maersk και MSC) με το 22% των προσεγγίσεων και τελευταία η συμμαχία The Alliance (Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming, HMM) με το 14% των προσεγγίσεων”.

Για την περαιτέρω καταγραφή και ανάλυση της συνδεσιμότητας του Πειραιά η ερευνητική ομάδα του GREPORT συγκεντρώνει σε ετήσια βάση δεδομένα που αφορούν τις προσεγγίσεις πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά για τη χρονική περίοδο ενός μήνα.

Αναλυτικότερα, στην μελέτη αναφέρουν:

Συγκρίνοντας τις 218 προσεγγίσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι οποίες πραγματοποιήθηκαν το Νοέμβριο του 2021, διαπιστώθηκε ότι καταγράφηκαν 59 λιγότερες προσεγγίσεις σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό διάστημα του 2020. Καταγράφεται επίσης μία αύξηση στο μέσο μέγεθος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που προσεγγίζουν τον Πειραιά.

Η μέση μεταφορική ικανότητα των πλοίων ήταν 4.742 TEU, αυξημένη κατά 6% σε σχέση με το 2020 και κατά 13,3% σε σχέση με το 2018. Το λιμάνι του Πειραιά εξυπηρέτησε πλοία διαφορετικής χωρητικότητας. Το μικρότερο σε μεταφορική ικανότητα πλοίο ήταν της τάξεως των 219 ΤΕU, (με το αντίστοιχο νούμερο το 2018 να είναι 652 TEU) ενώ το μεγαλύτερο είχε μεταφορική ικανότητα 21.413 TEU.

Το 60% των προσεγγίσεων αφορούν πλοία τροφοδοσίας (feeders), με χωρητικότητα μικρότερη των 3.000 TEU. Το αντίστοιχο ποσοστό το Νοέμβριο 2018 ήταν 62,7%. Παράλληλα, το 15% των προσεγγίσεων ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας άνω των 12.500 TEU (Very Large Container Ships – VLCS και Ultra Large Container Ships-ULCS) με τα πλοία άνω των 18.000 TEU να αποτελούν το 4% των συνολικών προσεγγίσεων.

Ο Πειραιάς συνέχισε τη τάση την οποία και καταγράφει το GREPORT από το 2016, να εξυπηρετεί ολοένα και μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεγάλης χωρητικότητας, Τον Ιούλιο του 2022, το λιμάνι του Πειραιά προσέγγισε το πλοίο “EVER ARM” της εταιρείας EVERGREEN, το οποίο αποτελεί και το μεγαλύτερο πλοίο που έχει εξυπηρετήσει το λιμάνι έως σήμερα, χωρητικότητας 23.992 TEU.

Το 22% των πλοίων που προσέγγισαν το Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά εξυπηρετήθηκαν στον Προβλήτα Ι, το 45% εξυπηρετήθηκαν στον Προβλήτα ΙΙ και το υπόλοιπο 33,2% στον Προβλήτα ΙΙΙ.

Η ενσωμάτωση του λιμένα στα κύρια διεθνή ναυτιλιακά δίκτυα – ιδίως μετά από την δραστηριοποίηση της China Cosco Shipping – επιτρέπει στον Πειραιά να συμπεριλαμβάνεται το 2021 στη 33η θέση των μεγαλύτερων λιμένων διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως (28η το 2020), διατηρώντας την 5η θέση στη σχετική κατάταξη των λιμένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (4η το 2020).

Εξετάζοντας τη άμεση συνδεσιμότητα βάσει των ανά μήνα προσεγγίσεων διαφορετικών λιμένων πριν και μετά την προσέγγιση των πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά το 2021, διαπιστώνεται ότι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας συνδέεται μηνιαίως απευθείας με 73 διαφορετικούς λιμένες, 31 διαφορετικών χωρών, δύο δηλαδή περισσότερες χώρες σε σχέση με το 2020.

Οι 16 χώρες ήταν ευρωπαϊκές, οι 9 ασιατικές, οι 5 αφρικανικές, και μία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το 28% των προσεγγίσεων είχε προέλευση ή προορισμό λιμένα της Τουρκίας, ενώ η Ιταλία κατείχε τη δεύτερη θέση με το 14% των προσεγγίσεων.

Το 6% των μηνιαίων προσεγγίσεων προέρχονταν ή είχαν επόμενο προορισμό ελληνικό λιμένα. Στη πεντάδα συμπεριλαμβάνονται επίσης η Αίγυπτος και η Σιγκαπούρη (6% των προσεγγίσεων).

Ο Πειραιάς συνδέεται άμεσα με ορισμένους από τους κυριότερους λιμένες – κόμβους στα παγκόσμια δίκτυα μεταφορών.

Ειδικότερα, συνδέεται (προέλευση-προορισμός) με τη Σιγκαπούρη με 25 δρομολόγια ανά μήνα, το Port Klang (Μαλαισία) με τέσσερις συνδέσεις και με τα ευρωπαϊκά λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας με 16 και 13 μηνιαίες συνδέσεις αντίστοιχα.

Το λιμάνι με το οποίο διατηρεί περισσότερες συνδέσεις είναι αυτό της Σμύρνης, και ακολουθούν η Σιγκαπούρη, η Λεμεσός, η Θεσσαλονίκη και το Αμπαρλί (Τουρκία).

Το 26% των μηνιαίων προσεγγίσεων στο λιμάνι του Πειραιά, προέρχονται ή κατευθύνονται σε κάποιο από αυτά τα πέντε λιμάνια.

Η COSCO αποτελεί τον κυριότερο χρήστη του λιμένα, καθώς το 24,5% των προσεγγίσεων του Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε από πλοία της κινεζικής εταιρείας, διαχειρίστριας του λιμένα αλλά και ιδιοκτήτρια της ΟΛΠ ΑΕ.

Διαβάστε επίσης:

Στην τελική φάση ο διαγωνισμός για την κατασκευή 7 ταχυπλόων σκαφών του Λιμενικού Σώματος αξίας 47,6 εκατ. ευρώ