Τα παλιά πλοία των ναυτιλιακών εταιρειών μετατρέπονται σε χρυσωρυχεία, καθώς η διαταραχή του παγκόσμιου εμπορίου λόγω των lockdown της πανδημίας και η έλλειψη νέων πλοίων έχουν ωθήσει τους ναύλους των παλαιάς κατασκευής containerships σε επίπεδα ρεκόρ, αναφέρει το reuters.

Οι ναυτιλιακές κλείνουν μακροχρόνιες μισθώσεις διάρκειας τριών έως τεσσάρων ετών με υψηλά ναύλα, πράγμα που σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα μπορούσαν να συνεχίσουν να πληρώνουν το τίμημα για την αύξηση του κόστους έως ότου τεθούν σε λειτουργία εκατοντάδες νέα πλοία που βρίσκονται υπό κατασκευή.

1

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρει το Reuters, αποτελεί το πλοίο Synergy Oakland, με σημαία Κύπρου. Η ναυτιλιακή Euroseas, του εφοπλιστή Αριστείδη Πίττα, το αγόρασε το 2019 – όταν είχε ήδη μία δεκαετίας ζωής- έναντι 10 εκατ. δολαρίων.

Κατά τη διάρκεια του χάους που προκλήθηκε πέρυσι στο παγκόσμιο εμπόριο, η εταιρεία κέρδισε 21 εκατ. δολάρια σε λιγότερο από 100 ημέρες, εξασφαλίζοντας τον υψηλότερο ημερήσιο ναύλο στην ιστορία για ένα πλοίο του μεγέθους του.

Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνέχισε να αυξάνεται σε χωρητικότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σημειώνοντας άνοδο 2,9% το 2020 μετά από αυξήσεις 4% το 2019 και 5,6% το 2018, σύμφωνα με την Clarksons Research.

Ωστόσο, η αύξηση της ζήτησης για καταναλωτικά αγαθά κατά τη διάρκεια των lockdown, η συμφόρηση στα λιμάνια που εγκλώβισε τα πλοία για περισσότερο από τον αναμενόμενο χρόνο και η επιβράδυνση στις νέες ναυπηγήσεις πλοίων, εν μέρει λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με το εάν τα πλοία θα συμμορφώνονταν με τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες, συνέβαλαν όλα στην εκτίναξη των μεταφορικών εξόδων.

Η χωρητικότητα των containerships αυξήθηκε κατά 4,5% πέρυσι, κυρίως επειδή τα “γερασμένα” πλοία που κανονικά θα μπορούσαν πουληθούν για scrap συνέχισαν να ταξιδεύουν, ωστόσο αυτό δεν ήταν αρκετό για να μειωθούν οι τιμές.

Μια ανασκόπηση του Reuters σε περισσότερες από 30 συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν τους τελευταίους έξι μήνες έδειξε ότι οι πλοιοκτήτες μισθώνουν πλοία με μακροπρόθεσμες ναυλώσεις σε τιμές ρεκόρ για να κεφαλαιοποιήσουν την τεράστια άνθηση της ναυλαγοράς.

Τα έξοδα μεταφοράς και ο πληθωρισμός

Τα ναύλα ρεκόρ έχουν ήδη συμβάλει στην άνοδο των τιμών των αγαθών και το πλήγμα για τους καταναλωτές πρόκειται να συνεχιστεί, λένε οι ειδικοί.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) εκτιμά ότι η έκρηξη των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων το 2021 αντιπροσωπεύει 1,5% της παγκόσμιας αύξησης των τιμών φέτος, ή περίπου το ένα τέταρτο του ρυθμού πληθωρισμού στις ΗΠΑ, αναφέρει το reuters.

«Ο αντίκτυπος του κόστους αποστολής στον πληθωρισμό είναι μεγάλος και επηρεάζει χώρες σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο Yan Carriere-Swallow, ανώτερος οικονομολόγος στο Τμήμα Ασίας και Ειρηνικού του ΔΝΤ.

Ενώ οι υψηλότερες τιμές των τροφίμων και του πετρελαίου στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία τροφοδοτούν τις τιμές καταναλωτή εντός δύο μηνών, οι επιπτώσεις του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να χρειαστούν έως και ένα χρόνο για να γίνουν αισθητές, είπε ο Carriere-Swallow.

«Τα τρέχοντα υψηλά ναύλα θα συνεχίσουν να ασκούν πίεση στις τιμές καταναλωτή μέχρι το 2023», δήλωσε ο Jan Hoffmann, επικεφαλής εμπορίου και logistics, στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη.

«Φοβάμαι ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν υψηλότεροι από τα προ-πανδημίας επίπεδα για πολλά ακόμη χρόνια».

Το Navios Spring, του ομίλου Navios της Αγγελικής Φράγκου, το οποίο αυτή τη στιγμή πλέει από την Καλιφόρνια προς την Κίνα, ναυλώθηκε για τρία χρόνια τον Ιανουάριο έναντι 60.000 δολ. την ημέρα, επταπλάσια αύξηση σε σχέση με τα 8.250 δολάρια την ημέρα που κόστιζε πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία δύο ναυλομεσιτών, αναφέρει το reuters.

Το πλοίο που φέρει τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ και ναυπηγήθηκε το 2007 κόστισε στους αρχικούς ιδιοκτήτες του 42 εκατομμύρια δολάρια. Θα κερδίσει 65,7 εκατομμύρια δολάρια κατά τη διάρκεια της τριετούς συμφωνίας του, ανέφεραν οι ναυλομεσίτες.

Το αφελφό Navios Amarillo, έχει κλείσει ναυλώσεις μέχρι τον Ιανουάριο του 2028, οπότε θα είναι 21 ετών. Το πλοίο θα κερδίσει 75 εκατομμύρια δολάρια από αυτή τη συμφωνία, πολύ περισσότερα από τα 51 εκατομμύρια δολάρια που κόστισε καινούργιο, σύμφωνα με τις ναυλομεσιτικές πηγές.

«Οι αγορές των containerships γενικά παραμένουν σε εξαιρετικό έδαφος», δήλωσε ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research.

Εκτίναξη κερδών για τις ναυτιλιακές

Ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο σύνολό του εμφάνισε εντυπωσιακά κέρδη 59,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, δήλωσε ο ειδικός της ναυτιλίας John McCown, από 19,1 δισεκατομμύρια δολάρια την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.

«Οι μεταφορείς είναι νικητές και η σημαντική αύξηση των κερδών τους χρηματοδοτείται από τις υψηλότερες τιμές σε όλα τα προϊόντα που κινούνται με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων», δήλωσε ο McCown στο Reuters.

Η Maersk της Δανίας, η δεύτερη μεγαλύτερη γραμμή εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο με μερίδιο αγοράς σχεδόν 17% σύμφωνα με τον πάροχο υπηρεσιών πληροφοριών Alphaliner, σημείωσε κέρδη ρεκόρ το πρώτο τρίμηνο του 2022. Τα έσοδα εκτινάχθηκαν κατά 55% στα 19,3 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η εταιρεία αύξησε την πρόβλεψή της για τα υποκείμενα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων φέτος, στα 30 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η Mediterranean Shipping Company (MSC), που αναδείχθηκε φέτος στη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, δεν δημοσιεύει οικονομικά αποτελέσματα.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δήλωσε στις 9 Ιουνίου ότι το Κογκρέσο θα πρέπει να καταστείλει τις εξωφρενικές τιμές που χρεώνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες που ελέγχουν την αγορά.

Ορισμένες από τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες χρησιμοποιούν τα κέρδη τους για να αυξήσουν τον στόλο τους αγοράζοντας πλοία σε υψηλές τιμές, κάτι που με τη σειρά του θα συμβάλει στη στήριξη των υψηλών ναύλων και του πληθωρισμού στο μέλλον, είπαν οι αναλυτές.

Πότε θα μειωθούν τα έξοδα μεταφοράς

Αριθμός ρεκόρ 503 μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πουλήθηκε πέρυσι, που ισοδυναμεί με το 7% του παγκόσμιου στόλου, αναφέρει η Clarksons, ενώ άλλα 108 πουλήθηκαν τους πρώτους πέντε μήνες του 2022.

Η MSC, για παράδειγμα, έχει αγοράσει 200 ​​μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τον Αύγουστο του 2020, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς.

Αν δεν αποσυρθούν προ διάλυση containerships φέτος, η μέση ηλικία αυτών των πλοίων θα αυξηθεί στα 13,9 έτη από 11 χρόνια πριν το 2017, σύμφωνα με την Clarksons.

Αυτό σημαίνει ότι τα πλοία ηλικίας 10 ή 15 ετών, τα οποία πριν από την πανδημία θα οδηγούνταν προς διάλυση, έχουν αξία έως και 10 φορές μεγαλύτερη από αυτή που είχαν πριν από δύο χρόνια, δείχνουν τα στοιχεία πωλήσεων, αναφέρει το reuters.

Για παράδειγμα, η MSC αγόρασε το Xin Feng Yang Pu, ένα φορτηγό πλοίο με σημαία Λιβερίας, έναντι 70 εκατ. δολαρίων τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία ναυλομεσίτη. Το ίδιο πλοίο, το οποίο έχει μετονομαστεί σε MSC Freeport, πουλήθηκε για 7 εκατομμύρια δολάρια το 2007.

Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η έκρηξη των ναύλων θα μπορούσε να φτάσει στο τέλος της τα επόμενα ένα ή δύο χρόνια, όταν πολλές από τις ναυτιλιακές θα παραλάβουν τα πλοία που έχουν παραγγείλει και βρίσκονται τώρα υπό κατασκευή.

Το 2021, έγιναν παραγγελίες ρεκόρ 555 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 42,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 208 πλοία αξίας 18,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων έχουν κλείσει μέχρι στιγμής το 2022, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας.

Μερικά από αυτά τα πλοία θα είναι από τα μεγαλύτερα containerships που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, με μήκος 400 μέτρων.

Η Maersk είπε στο Reuters ότι τον περασμένο χρόνο είχε παραγγείλει 12 νέα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι σχεδόν τέσσερις φορές το μέγεθος του Synergy Oakland.

Εάν τα λιμάνια και οι αλυσίδες εφοδιασμού λειτουργούσαν όπως πριν από την πανδημία, μια εισροή νέων πλοίων θα μπορούσε να ρίξει τις τιμές των ναύλων, δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στη Xeneta.

Διαβάστε ακόμη:

Με πέντε Έλληνες το διοικητικό συμβούλιο της Safe Bulkers