Αυτό που συμβαίνει συχνά, τις τελευταίες εβδομάδες, στα λιμάνια των Κυκλάδων δεν έχει προηγούμενο. Αυτοκίνητα με τους οδηγούς τους κινδυνεύουν να πέσουν στην θάλασσα, όταν οι πλοίαρχοι αποφασίζουν να απομακρυνθούν από τους προβλήτες  λόγω ισχυρών ανέμων, πλοίαρχος μηνύει και απολύει τον πρώτο μηχανικό του πλοίου που τον κατηγορεί για δολιοφθορά, δύο γυναίκες πλοίαρχοι συλλαμβάνονται γιατί παραβίασαν τους κανονισμούς ναυσιπλοΐας.

Αυτά τα πράγματα που συμβαίνουν στην ελληνική ακτοπλοΐα, δεν είναι φυσιολογικά.

Οι Έλληνες ναυτικοί και κυρίως οι Έλληνες αξιωματικοί είναι καλά εκπαιδευμένοι και  έμπειροι.

Τότε, που οφείλονται όλα αυτά τα δυσάρεστα περιστατικά;

Δύο είναι κυρίως οι λόγοι:

Ο πρώτος, εντοπίζεται στην κόπωση των ναυτικών, που αρκετές φορές υποχρεώνονται να εργάζονται παραπάνω ώρες ημερησίως, ενώ οι συχνές προσεγγίσεις στα λιμάνια τους δημιουργεί συχνά εκνευρισμό λόγω των ανέμων.

Ο δεύτερος λόγος είναι η ακαταλληλότητα των λιμενικών υποδομών. Η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, έχει εγκαίρως, καταθέσει τις παρατηρήσεις τους για τις ελλείψεις στα λιμάνια.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που αναφέρονται για τα περισσότερα λιμάνια των Κυκλάδων.

Αναλυτικά, οι περιγραφές των ελλείψεων:

ΑΝΔΡΟΣ

Τοποθέτηση – Επισκευή προσκρουστήρων. Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών καθώς επίσης αδυναμία ασφαλούς πόντισης άγκυρας λόγω συχνής χρήσης του βυθού. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή» και της βραχονησίδας «Τουρλίτης».

Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης λιμενοβραχίονας. Να γίνει τσιμεντόστρωση βόρειας προβλήτας. 8 Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες σε όλες τις προβλήτες.

Η αριστερή μπίντα στη βόρεια προβλήτα θα πρέπει να αλλάξει προσανατολισμό γιατί είναι εγκατεστημένη ανάποδα. Θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο, ώστε ο πέτρινος μώλος με τον φανό στην είδοδο του λιμανιού, να μετατραπεί σε προβλήτα πρόσδεσης των πλοίων έτσι ώστε οι άνεμοι να μην χτυπούν τα πλοία στις πλευρικές τους επιφάνειες.

ΙΟΣ

Εκβάθυνση περιοχής προς ΒΑ. Επέκταση του λιμένα ώστε να δημιουργηθεί μια ακόμη προβλήτα πρόσδεσης πλοίων. Η μια και μοναδική θέση που υπάρχει αυτή τη στιγμή αδυνατεί να εξυπηρετήσει τον αριθμό των πλοίων που προσεγγίζουν την Ιο με αποτέλεσμα να σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις στα δρομολόγιά τους. Προέκταση του κυματοθραύστη της μαρίνας κάτω από την Αγ.Ειρήνη ώστε να είναι εφικτός ο περιορισμός των απόνερων από τα επερχόμενα πλοία.

ΔΟΝΟΥΣΑ

Προέκταση προβλήτα και διαπλάτυνση της ώστε να υπάρχει εναλλακτική θέση πρυμνοδέτησης με την πλώρη στους Δυτικούς καιρούς. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης στο ύψος του σταθμού της Δ.Ε.Η. Τοποθέτηση – επισκευή προσκρουστήρων. Φωτισμός προβλήτας.

ΗΡΑΚΛΕΙΑ

Τοποθέτηση προσκρουστήρων. Λόγω στενότητας και χαμηλού ύψους του προβλήτα είναι αδύνατη η χρήση των καταπελτών των επιβατών και όλη η αποεπιβίβαση γίνεται από τον καταπέλτη με αποτέλεσμα καθυστέρησης κατά τους θερινούς μήνες Αρκετές φορές υπάρχουν σκάφη ανεξέλεγκτα αγκυροβολημένα κάνοντας τη μανούβρα δύσκολη και ριψοκίνδυνη. Ο εκάστοτε Λιμενικός δεν μπορεί να πράξει γιατί δεν υπήρχε επικοινωνία από τον προβλήτα για να τους κατευθύνει.

Δεξιά όταν δένει το πλοίο στα 4μ υπάρχουν ρηχά με κίνδυνο για τις προπέλες και τα τιμόνια και αριστερά παράλλαξη με τη βαρδιόλα στα 15 είναι το βουνό. Λόγω της στενότητας σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες είναι άκρως επικίνδυνη η παραμονή μας έως την ασφάλιση του καταπέλτη. Λόγω μη ύπαρξης καβοδέτη, χρέη κάνει ο πράκτορας ή κάποιος οδηγός φορτηγού με κόσμο κοντά στους κάβους.

ΣΥΡΟΣ

Τοποθέτηση προσκρουστήρων νέου τύπου στις προβλήτες Νο.2,4,5 Επισκευή ράμπας θέση Νο.5. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης σε κάποια συγκεκριμένα σημεία. Στη θέση 4-5 φαίνονται οι λάσπες όταν πάει να κάνει πρόσδεση το πλοίο. Να γνωστοποιηθεί η μελέτη κατασκευής νέου χώρου πρόσδεσης, ώστε να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις. Δυσκολία στη προσέγγισή μας όταν υπάρχει αγκυροβολημένο, πρυμνοδετημένο πλοίο στη θέση ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ 12.

ΣΧΟΙΝΟΥΣΑ

Άκρως επικίνδυνο λιμάνι ειδικά με τους νότιους καιρούς. Λόγω στενότητας και χαμηλού ύψους του προβλήτα είναι αδύνατη η χρήση των καταπελτών των επιβατών και όλη η αποεπιβίβαση γίνεται από τον καταπέλτη οχημάτων με αποτέλεσμα καθυστέρησης κατά τους θερινούς μήνες. Επιπλέον όλους τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχουν παντού ανεξέλεγκτα αγκυροβολημένα κότερα κάνοντας την προσέγγιση άκρως δύσκολη και επικίνδυνη. Πρέπει οπωσδήποτε και άμεσα να γίνει αλλαγή τοποθεσίας λιμένος.

ΤΗΝΟΣ

Στο σημείο που βρίσκεται ο κόκκινος φανός, παρουσιάζονται εκτεταμένες ρηγματώσεις, οι οποίες εκτείνονται απο το ανωτέρω σημείο μέχρι τουλάχιστον κάτω απο την θαλάσσια επιφάνεια . Ως εκ τούτου ελλοχεύει σοβαρότατος κίνδυνος στην πρώτη ισχυρή κακοκαιρία με άνεμους απο νότιες διευθύνσεις (οι οποίες είναι συνήθεις στην ανοιξιάτικη περίοδο ), να παρασυρθεί απο τον κυματισμό ή να καταρρεύσει . Πρέπει, να απομακρυνθούν άμεσα τα ημιβυθισμένα μπλόκια του υπο μελέτη/κατασκευή νέου κυματοθραύστη.

Με τους βόρειους ανέμους υπάρχει μεγάλος κίνδυνος, να παρασυρθεί το εκάστοτε πλοίο επάνω στα ημιβυθισμένα μπλόκια τα οποία δεν είναι ορατά και με τους νότιους άνεμους αντί να κοπάζει ο κυματισμός εντός 14 λιμένα, συμβαίνει το αντίθετο.

Ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητη η επανεξέταση μελέτης κατασκευής νέου λιμενοβραχίονα, ο οποίος θα πρέπει να κατασκευαστεί νοτιότερα από τον υπάρχοντα, ώστε να μεγαλώσει η λιμενολεκάνη.

Έχουν κατατεθεί άπειρες προτάσεις για την κατασκευή ενός ασφαλούς λιμένα, χωρίς μέχρι τώρα να ληφθούν υποψιν. Επίσης πρέπει να τοποθετηθούν προσκρουστηρες σε όλες τις ράμπες καθώς δεν υπάρχει σε καμμία. Εκβάθυνση παλιού λιμένα. Να φωτιστεί ο εξωτερικός λιμενοβραχίονας (στον οποίο είναι τοποθετημένος ο κόκκινος φανός). Εκβάθυνση εσωτερικού / παλαιού λιμένα.

ΜΥΚΟΝΟΣ (νέο λιμάνι)

Αντικατάσταση-τοποθέτηση σε όλες τις θέσεις προκρουστήρων fender – λάστιχα. Αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας Νο.6, όπως επίσης συντήρηση όλων των προβλητών (έχουν καταστραφεί οι ράγες και το τσιμέντο). Τοποθέτηση μπίντας (δέστρας) νότια του κόκκινου φανού ανάμεσα στις προβλήτες Νο.6-Νο.7. Στη θέση που κάνουν πλαγιοδέτηση (7Β) στη γωνία που ακουμπάει η πρύμνη εξέχουν σίδερα με αποτέλεσμα να σκάνε τα μπαλόνια. Συντήρηση στις θέσεις Νο1 & Νο3 (έχουν καταστραφεί οι ράγες και το τσιμέντο).

ΝΑΞΟΣ

Ο προβλήτας της Νάξου έχει υποστεί ζημιά στο κρηπίδωμα (μπλόκι) όπου βρίσκεται η μοναδική δέστρα που μπορεί να δοθεί ο κάβος. Το υποθαλάσσιο κρηπίδωμα να έχει μετακινηθεί και να έχει βγει προς τα έξω. Αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας.Ο μεγάλος αριθμός αφιξοαναχωρήσεων πλοίων 3 κατά την καλοκαιρινή περίοδο επιδεινώνουν την φθορά με τις προπελιές αυξάνοντας τις πιθανότητες για ολική καθίζηση.

Τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο με αποτέλεσμα να 4 επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο-χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων. Χρήση μόνο 2 θέσεων για τα πλοία.

Υπάρχει έλλειψη μπαλονιών πρόσκρουσης (Fender). Εκβάθυνση περιοχής πέριξ θέσεων 3-4-5 μέχρι την είσοδο της μαρίνας και της θέσης κεφάλι Τοποθέτηση – επισκευή προσκρουστήρων. Διαπλάτυνση – επιμήκυνση προβλήτας για την υποδοχή μεγαλύτερου πλοίου.

Αύξηση της εμβέλειας του φανού ΑΜΑΡΙΔΕΣ. Ανύψωση εστίας κόκκινου φανού κυματοθραύστη καθώς τις βραδινές ώρες είναι δυσδιάκριτος, λόγω ταύτισής του με τα φώτα της πόλης, η αύξηση της φωτοβολίας του. Επιπλάτυνση και εκβάθυνση στη Βόρεια πλευρά της κύριας προβλήτας για να επαναλειτουργήσει η πλαγιοδέτηση μικρών ταχύπλοων όπου σταμάτησε λόγω μείωσης του βυθίσματος μετά τα τελευταία έργα.

ΠΑΡΟΣ

Στον προβλήτα στη Νο.2 θέση εξέχουν οι ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες. Στη θέση 8 ο προβλήτας δεν είναι ίσιος με αποτέλεσμα να μην στρώνουν σωστά οι καταπέλτες. Τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο, με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο-χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων. Υπάρχει έλλειψη μπαλονιών πρόσκρουσης (Fender) θέση 1 και 2. Δυσκολία ευκρίνειας λευκής Σπίθας κατά τη διάρκεια της νύχτας, λόγω των φώτων από τα κτήρια.

Διάλυση υφάλου «Σπίθα» και απόσυρση της σημαδούρας. Οι μπίντες μεταξύ των θέσεων 6 έως 8 να γίνουν χωνευτές ώστε τα πλοία να μπορούν να προσδένουν και συγχρόνως να γίνεται χρήση όλων των καταπελτών των μεγάλων πλοίων. Η προοδευτική αύξηση των πλοίων που προσεγγίζουν τον λιμένα της Παροικιάς κάθε χρόνο, επιβάλλει την επέκταση νεών θέσεων προς ΒΔ.

Ρύθμιση κυκλοφορίας τουριστικών και σκαφών αναψυχής στον όρμο Παροικίας. Η άναρχη, άτακτη, απροειδοποίητη και άνευ ορίων κυκλοφορία των προαναφερόμενων σκαφών στον όρμο Παροικιάς όπου 6 διαπερνούν τις θέσεις πρόσδεσης και την λιμενολεκάνη εκτέλεσης ελικτικών χειρισμών των πλοίων για να καταλήξουν ή αναχωρώντας από την Μαρίνα εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος (φωτό νο.1) Κατά την θερινή περίοδο η καθημερινή εικόνα του προβλήτα είναι η παρακάτω (φωτο 2),στον οποίο πρέπει να προσδέσουμε με δύο καταπέλτες, να αποβιβάσουμε κατά μέσο όρο 600 -700 επιβάτες και οχήματα.

Με την αποβίβαση των πρώτων οχημάτων, το λιμάνι μπλοκάρει για αρκετή ώρα και ειδικά με δυνατούς ανέμους τίθεται θέμα ασφάλειας για τους επιβάτες που αποβιβάζονται.

Διαβάστε επίσης:

Επιθεώρηση Εργασίας: Εντείνονται οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις – Που επικεντρώνονται

Εξωδικαστικός μηχανισμός: Νέο ρεκόρ με ρυθμίσεις €518 εκατ. – Στα €7,2 δισ. οι ρυθμισμένες αρχικές οφειλές

Παγκόσμια Ημέρα Φάρων: 18 Φάροι ανοίγουν σήμερα τις πόρτες και τις αγκάλες τους στο κοινό – Ποιοι είναι